• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Cel: być polską bramą na świat

Michał Tusk
2 listopada 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Trwają prace nad otwarciem drugiego lotniska cywilnego w Trójmieście. Trwają prace nad otwarciem drugiego lotniska cywilnego w Trójmieście.

Trójmiasto oprócz rozbudowy gdańskiego Rębiechowa buduje sobie już drugie lotnisko. W transporcie morskim Pomorze z konieczności nie ma żadnej konkurencji w kraju, ale dzięki nowym inwestycjom może stać się ważnym punktem przeładunkowym na Bałtyku.



Gdańskie lotnisko dzięki temu, że jest w większości własnością pomorskich samorządów, opiera się każdej politycznej roszadzie. A to skutkuje ciągłością zarządzania, bardzo ważną dla przewoźników lotniczych. Wśród polskich portów regionalnych obsługuje najwięcej pasażerów lotów regularnych po Krakowie. Wyprzedza m.in. Katowice które teoretycznie, z racji gęstości zaludnienia na Śląsku powinny być poza zasięgiem. Wrocław i Poznań są jeszcze dalej w tyle.

Turku, Billund czy Lubeka to miasta do których z Polski dolecieć możemy bezpośrednio tylko z Rębiechowa. Doceniają to mieszkańcy całego Pomorza, ale także Szczecina, Bydgoszczy, Poznania, a nawet Warszawy - rejestracje z tych ośrodków są częstym widokiem na przylotniskowych parkingach.

Z każdym rokiem odprawa pasażerów i bagażu to na lotnisku coraz większy problem. Pasażerowie stojący w kolejkach do check-inów nie mieszczą się często w budynku terminalu. Mimo poważnej zeszłorocznej rozbudowy (powiększono m.in. halę odpraw zwiększając dwukrotnie liczbę bramek) problem nie został rozwiązany.

Terminal zadaszony morskimi falami

Rozwiązać ma go dopiero nowy terminal pasażerski, ponad czterokrotnie większy od dotychczasowego. Zaprojektowała go znana pracownia JSK (ta sama przygotowała projekt Stadionu Narodowego w Warszawie). Znakiem rozpoznawczym nowego budynku ma być dach w kształcie załamujących się fal. W środku zaplanowano kilkadziesiąt stanowisk odpraw, dzięki którym skończyć mają się kolejki i tłok na lotnisku. Budowa terminalu ma ruszyć już w maju przyszłego roku, a zakończy się jesienią 2011 r.

Jeśli dodamy do tego drugą linią SKM, która ma połączyć centra Gdańska i Gdyni z lotniskiem, to w końcu Pomorze będzie miało lotnisko na przyzwoitym poziomie. Do tego dojść mają inne inwestycje - budowa nowej drogi kołowania, wydłużenie pasa startowego do ponad 3 km, montaż kolejnych systemów nawigacyjnych. Wszystko ma kosztować razem aż 536 mln złotych, z czego sam terminal ma kosztować ponad 200 mln.

To jednak nie wszystko - Trójmiasto ma bowiem szanse być pierwszą polską metropolią z dwoma cywilnymi portami lotniczymi. Wszystko za sprawą Gdyni, która chce na wojskowym lotnisku w Babich Dołach chce uruchomić działalność cywilną. Są już wstępne projekty i wycena - na ok. 140 mln złotych (tyle kosztować ma niewielki terminal na "początek").

Gdynia chce realizować swój plan, ale nie będzie konkurowała z Gdańskiem - na początek wyspecjalizuje się w ruchu samolotów prywatnych i biznesowych. Czy jednak zyska na tym aglomeracja jako całość - okaże się w najbliższych latach, bo Gdynia chce uruchomić lotnisko w Babich Dołach na Euro 2012.

Walka o kontenery


Konkurencja gdańsko-gdyńska to też problem w przypadku portów morskich, choć tu odbywa się bez strat. Zarówno port gdański jak i gdyński skutecznie opanowały polski rynek kontenerów.

Łącznie w Trójmieście działają obecnie cztery terminale kontenerowe - dwa w Gdyni i dwa w Gdańsku. Najnowszy z nich, gdański terminal głębokowodny, to jedyny tego typu obiekt na Bałtyku. Może przyjmować największe kontenerowce, jakie mogą wpłynąć na ten akwen. Dzięki temu Polska ma szansę na lokalizację tzw. hubu kontenerowego.

Dziś oceaniczne kontenerowce zawijają do holenderskich i niemieckich portów, a tam kontenery są przeładowywane na mniejsze jednostki które rozwożą je po bałtyckich portach. Rolę takie punktu przeładunkowego przejąć może Gdańsk, a to zwiększy atrakcyjność Pomorza i całego kraju.

Gdański terminal głębokowodny jest wyjątkowy jeszcze z jednego powodu. To rzadki w Polsce przykład całkowicie prywatnej inwestycji portowej, sfinansowanej głównie przez australijskich inwestorów. Jedyny jego związek z należącym do państwa portem to umowa na wynajem terenu.

W Trójmiejskie porty inwestuje też Unia Europejska. Z jej funduszy powstają nowe falochrony, remontowane są nabrzeża. Ogromną inwestycją będzie budowa nowego terminalu promowego w Gdyni. Warta prawie pół miliarda złotych Inwestycja związana jest z planami armatora promowego - Stena Line - który w przyszłości linię Gdynia - Karlskrona chce obsługiwać największymi promami pływającymi po Bałtyku. Nowy terminal już w 2011 roku będzie mógł przyjąć równocześnie dwie takie jednostki.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (125) ponad 10 zablokowanych

  • drogi (1)

    a w Londynie ktoś kiedyś był? tam są dopiero korki... i piękne drogi nawet nie pomagają....

    • 0 0

    • Londyn ? No rewelacja.
      Prawie największa aglomeracja na świecie - może porównaj Trójmiasto do Moskwy, Szanghaju - nie wiem - Tokio. :) hehe

      • 0 0

  • (1)

    Gdańsk laureatem prestiżowej nagrody!!!

    Gdańsk otrzymał nagrodę ,,najszybciej rozwijające się miasto w europie środkowej,,.Nagroda przyznawana przez Komisję Unii Europejskiej miastom,które wykorzystały najwięcej środków z funduszy celowych UE.

    Gdańsk,który wykorzystał pomoc UE w infrastrukturę w prawie 97% pobił wszystkie miasta regionu.

    Gdańsk może poszczycić się nowymi inwestycjami drogowymi - trasa WZ,obwodnica południowa,poszerzenie obwodnicy trójmiasta,przebudowa ul Słowackiego,Nowa Kościuszki,węzeł (estakada) Wałowa,zabudowa torów dworca PKP,etc,etc.

    Praktycznie wszystkie nawierzchnie drogowe zostały wymienione na nowe i można w Gdańsku jeździć komfortowo jak w krajach europy zachodniej.

    Jak mówił na konferencji prasowej prezydent miasta,,...dużo jeszcze przed nami.Mamy ambicje być lepiej zorganizowanym i bardziej przyjaznym miastem dla mieszkańców niż Barcelona...,,

    Trzymamy kciuki.

    • 0 0

    • na pewno mówimy o tym samym Gdańsku???

      • 0 0

  • dla zwolenników jedynie słusznej drogi - czyli TYLKO Rębiechowa

    właśnie jest tam mgła... :)))

    a w Gdyni widoczność na co najmniej kilometr albo i dwa

    • 0 0

  • TIRY rządzą

    • 0 0

  • synek tatusia

    Oczywiście syn tatusia Michał Tusk przemilczał plany budowy w Elblągu ukraińskiego portu morskiego i powstania zespołu portów Gdynia-Elbląg. Jeżeli dziennikarz nie pisze o tak istotnych i kontrowersyjnych kwestiach tylko dlatego, że jego ojciec premier sceptycznie podchodzi do tych projektów, to z obiektywnym dziennikarstwem u tego pana nie wszystko w porządku

    • 0 0

  • DZIŚ REBIECHOWO ZAMKNĘLI Z POWODU MGŁY, A NA BABICH DOŁACH NIE MA MGŁY-I DLATEGO POSIADANIE DRUGIEGO LOTNISKA W TRÓJMIEŚCIE NIE

    ZASZKODZI

    • 0 0

  • A byłeś w ogóle na Babich Dolach? (1)

    Czy Ci sie tylko tak wydaje, bo ja wyjrzałem tylko przez okno i wiem, że mgla tam jeszcze wieksza niż na Rębiechowie.

    • 0 0

    • mgłe masz chyba w głowie

      • 0 0

  • likwidować szkoły nie remontować dróg, budować kościoły!!!

    brama do sredniowiecza!!!!

    Smiechu warte, najbardziej zakorkowane miasto, bez 1km dróg bez dziur, z czterema drogami, największą zachorowalnością na raka z powodu brudu - oknem do piekła!!!!

    • 0 0

  • niech żyje kosmodrom im. Gryzonia!

    niech żyje!
    cały naród buduje swój kosmodrom!
    chwała, chała, wała!

    • 0 0

  • Prestiżowa nagroda dla Gdańska! (2)

    Gdańsk otrzymał prestiżową nagrodę UE za największe wykorzystanie środków unijnych na budowę dróg i infrastruktury drogowej.

    Inwestycje w Gdańsku są realizowane najszybciej w regionie nowych państw członkowskich UE. (Gdańsk wykorzystał 98% środków UE w bardzo szybkim czasie)

    Gdańsk może pochwalić się szeregiem inwestycji poprawiającym komunikację drogową w mieście ale też wiele inwestycji,które są przyjazne mieszkańcom.

    Inwestycje takie jak poszerzenie obwodnicy trójmiasta.dokończenie przebudowy ul.Słowackiego,nowa Kościuszki,dokończenie trasy WZ,estakada na Okopowej,zabudowanie torów dworca PKP i stworzenie tam centrum rozrywkowego wraz z przylegającymi hotelami.

    Gdańsk jako jedyne miasto dzięki technologii zakupionej od amerykanów może poszczycić się wymianą nawierzchni na wszystkich drogach Gdańska,które bez remontu mają wytrzymać co najmniej 30 lat.

    Duża inwestycja ,czyli zrewitalizowanie pasa nadmorskiego,gdzie wzorem europejskich kurortów zlikwidowane zostały wydmy,które do tej pory służyły turystom jako szalet.Wybudowano promenadę na której nasadzono sztuczne palmy.Całość oczywiście wyposażona jest we wszystkie udogodnienia ( bezpłatne szalety,bezpłatny dostęp do internetu,etc).

    To tylko wybrane projekty ,które zostały zrealizowane dzięki sprawnemu działaniu urzędników UM.

    Plany dalszych inwestycji w chwili obecnej nie są nagłaśniane ale mówi się o wybudowaniu kilku potężnych marin jachtowych na zatoce Gdańskiej,tunelu który ma łączyć Brzeżno z Helem,metropolitarnej kolejki linowej ,etc.

    ,,Aby nam mieszkańcom żyło się lepiej,,

    • 0 0

    • tysiąc kilometrów nowych dróg na 1013 lecie Gdańska!

      • 0 0

    • ciągle ten sam tekst wklejasz?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane