• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Cel: być polską bramą na świat

Michał Tusk
2 listopada 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Trwają prace nad otwarciem drugiego lotniska cywilnego w Trójmieście. Trwają prace nad otwarciem drugiego lotniska cywilnego w Trójmieście.

Trójmiasto oprócz rozbudowy gdańskiego Rębiechowa buduje sobie już drugie lotnisko. W transporcie morskim Pomorze z konieczności nie ma żadnej konkurencji w kraju, ale dzięki nowym inwestycjom może stać się ważnym punktem przeładunkowym na Bałtyku.



Gdańskie lotnisko dzięki temu, że jest w większości własnością pomorskich samorządów, opiera się każdej politycznej roszadzie. A to skutkuje ciągłością zarządzania, bardzo ważną dla przewoźników lotniczych. Wśród polskich portów regionalnych obsługuje najwięcej pasażerów lotów regularnych po Krakowie. Wyprzedza m.in. Katowice które teoretycznie, z racji gęstości zaludnienia na Śląsku powinny być poza zasięgiem. Wrocław i Poznań są jeszcze dalej w tyle.

Turku, Billund czy Lubeka to miasta do których z Polski dolecieć możemy bezpośrednio tylko z Rębiechowa. Doceniają to mieszkańcy całego Pomorza, ale także Szczecina, Bydgoszczy, Poznania, a nawet Warszawy - rejestracje z tych ośrodków są częstym widokiem na przylotniskowych parkingach.

Z każdym rokiem odprawa pasażerów i bagażu to na lotnisku coraz większy problem. Pasażerowie stojący w kolejkach do check-inów nie mieszczą się często w budynku terminalu. Mimo poważnej zeszłorocznej rozbudowy (powiększono m.in. halę odpraw zwiększając dwukrotnie liczbę bramek) problem nie został rozwiązany.

Terminal zadaszony morskimi falami

Rozwiązać ma go dopiero nowy terminal pasażerski, ponad czterokrotnie większy od dotychczasowego. Zaprojektowała go znana pracownia JSK (ta sama przygotowała projekt Stadionu Narodowego w Warszawie). Znakiem rozpoznawczym nowego budynku ma być dach w kształcie załamujących się fal. W środku zaplanowano kilkadziesiąt stanowisk odpraw, dzięki którym skończyć mają się kolejki i tłok na lotnisku. Budowa terminalu ma ruszyć już w maju przyszłego roku, a zakończy się jesienią 2011 r.

Jeśli dodamy do tego drugą linią SKM, która ma połączyć centra Gdańska i Gdyni z lotniskiem, to w końcu Pomorze będzie miało lotnisko na przyzwoitym poziomie. Do tego dojść mają inne inwestycje - budowa nowej drogi kołowania, wydłużenie pasa startowego do ponad 3 km, montaż kolejnych systemów nawigacyjnych. Wszystko ma kosztować razem aż 536 mln złotych, z czego sam terminal ma kosztować ponad 200 mln.

To jednak nie wszystko - Trójmiasto ma bowiem szanse być pierwszą polską metropolią z dwoma cywilnymi portami lotniczymi. Wszystko za sprawą Gdyni, która chce na wojskowym lotnisku w Babich Dołach chce uruchomić działalność cywilną. Są już wstępne projekty i wycena - na ok. 140 mln złotych (tyle kosztować ma niewielki terminal na "początek").

Gdynia chce realizować swój plan, ale nie będzie konkurowała z Gdańskiem - na początek wyspecjalizuje się w ruchu samolotów prywatnych i biznesowych. Czy jednak zyska na tym aglomeracja jako całość - okaże się w najbliższych latach, bo Gdynia chce uruchomić lotnisko w Babich Dołach na Euro 2012.

Walka o kontenery


Konkurencja gdańsko-gdyńska to też problem w przypadku portów morskich, choć tu odbywa się bez strat. Zarówno port gdański jak i gdyński skutecznie opanowały polski rynek kontenerów.

Łącznie w Trójmieście działają obecnie cztery terminale kontenerowe - dwa w Gdyni i dwa w Gdańsku. Najnowszy z nich, gdański terminal głębokowodny, to jedyny tego typu obiekt na Bałtyku. Może przyjmować największe kontenerowce, jakie mogą wpłynąć na ten akwen. Dzięki temu Polska ma szansę na lokalizację tzw. hubu kontenerowego.

Dziś oceaniczne kontenerowce zawijają do holenderskich i niemieckich portów, a tam kontenery są przeładowywane na mniejsze jednostki które rozwożą je po bałtyckich portach. Rolę takie punktu przeładunkowego przejąć może Gdańsk, a to zwiększy atrakcyjność Pomorza i całego kraju.

Gdański terminal głębokowodny jest wyjątkowy jeszcze z jednego powodu. To rzadki w Polsce przykład całkowicie prywatnej inwestycji portowej, sfinansowanej głównie przez australijskich inwestorów. Jedyny jego związek z należącym do państwa portem to umowa na wynajem terenu.

W Trójmiejskie porty inwestuje też Unia Europejska. Z jej funduszy powstają nowe falochrony, remontowane są nabrzeża. Ogromną inwestycją będzie budowa nowego terminalu promowego w Gdyni. Warta prawie pół miliarda złotych Inwestycja związana jest z planami armatora promowego - Stena Line - który w przyszłości linię Gdynia - Karlskrona chce obsługiwać największymi promami pływającymi po Bałtyku. Nowy terminal już w 2011 roku będzie mógł przyjąć równocześnie dwie takie jednostki.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (125) ponad 10 zablokowanych

  • przejechałem dziś z N. Marz do Pruszcza w 40 minut...

    .. co nie byłoby jeszcze możliwe gdyby nie Tata Dilera.
    Gorąco kibicuję każdej budowie na tym zapiździu na którym przyszło nam żyć. Niezależnie od E2012 ile zrobią tyle będziemy mieli, i pierdo*enie o złodziejach wszędzie sprawy nie przyspieszy. dopóki widzę efekty, jestem za, złodziei się rozliczy potem :) Wszystkich.

    • 0 0

  • do wszystkich marud i frustratow

    oczywiscie, ze za wolno
    oczywiscie, ze marnuja grube pieniadze i bezcenny czas
    ameryki nie odkrywacie
    wiec skonczcie biadolic, bo i bez tego nie jest lekko, co kazdy odczuwa codziennie na wlasnej skorze stojac w korku, nie mogac czegos zalatwic, itd itd

    ale bardziej od tego co sie wokol nas dzieje slabo mi sie robi sluchajac waszego p****olenia.

    • 0 0

  • Brawo GŁUPKI!!!

    Właśnie przejechałem się....tunelem w Katowicach. Zablokowali centrum na 1,5 roku i zrobili sobie taką przelotówkę, że mała bania. Tunel, 3 pasy przez kilka km i smyrgasz sobie jak chcesz. A u nas książę Adamowicz zablokował centrum na 1,5 roku kilkaset metrów i szczęśliwy że nowy asfalt położył (niszcząc na drogach objazdowych). A PRZEJECHAĆ PRZEZ MIASTO JAK SIĘ NIE DAŁO, TAK SIĘ NIE DAJE!!!! NAJPIERW KRWIOBIEG OSŁY, A POTEM NARZĄDY!!! Najpierw infrastruktura, a później inwestycje. Ale za budowę dróg nikt do kieszeni nie da....

    • 0 0

  • DRUGIE LOTNISKO W GDAŃSKU brzmi prawei jak DRUGA IRLANDIA. Ten POdrzędny POrtalik zejść na psy już nie może, ale siegnąć dna

    jak najbardziej dnem jest kastrowanie wypowiedzi niezgodnych z linią partii
    zobaczycie gdzie zajdziecie, jak daleko, a jak głęboko.... a POtem was zgniotą zwieraczami
    czemu nie ma nic o "bolku" co chciał chavezowi robić we własnym domu swoje POrządki, tzn biedaków puścić w skarpetkach bu he he he

    • 0 0

  • gallux

    znowu cię wiatry męczą?
    znowu najadłeś się liści z kapusty?
    uważaj bo ci zwieracze puszczą i staniesz się jedyną alternatywą dla Gosia!

    • 0 0

  • gallux o "bolku" w 2004 roku

    "to zwyczajne świństwo godne potepienia takie pisanie jw
    kiedy jego dzieci potrzebowały go wtedy go zwyczajnie nie było bo albo sie ukrywał albo sieział
    tak poza tym zajety był pracą związkową
    jego rodzina cały czas obserwowana istentacyjnie przez SB i to nie w czasach jak teraz gdzie można bezkarnie pluc na człowieka tylko w takich gdzie mogłes nie wrócić do domu i nie miałeś do kogo z tym iść
    tego rodzaju argumenty to magiel i lupanar"

    podPiSany niejaki gallux

    • 0 0

  • "bezkarnie pluć" nie dotyczyło "bolka", cytat wyrwany z kontekstu
    i nie z 2004 roku, tylko z wcześniejszej wypowiedzi, bo od momentu "oszołomów od rydzyka", "debili" i "małp z brzytwą" dla mnie ten konus jest już tylko "bolkiem", kiedyś był jeszcze Lechem
    człowiek nie krowa, zawsze zdanie zmienić może, zwłaszcza wobec nowych, nieznanych wcześniej faktów, jak choćby te o wyrywaniu kartek z teczki "bolka" BU HA HA HA

    PS widzę, że mamy tu następnego "archiwiste galluxa" od siedmiu boleści
    archiwizuj lepiej te o CUDACH herrDONKA ..

    • 0 0

  • Widać Panie Tusk jak uciekacie od faktycznych problemów

    i myślicie, że tymczasowo załatwiając sprawe stoczni Gdańskiej załatwiliście problem kraju. Wstyd. Nawet zdięcia nie potrafice dobrze podpisać. Chyba, ze Gdynia stała się już dzielnicą Tuskomatecznika.

    Bo to co się proponuje dla stoczni gdyńskiej jest prawdopodobnie gorsze niż upadłość z udziałem syndyka. Bo syndyk pozwoliłby przynajmniej na utrzymanie działalności gospodarczej związanej ze stocznią. A tak nastąpi sprzedaż majątku stoczni poza postępowaniem upadłościowym za grosze pewnie kolesiom- lecz co się w Gdańsku nie robi dla przyjaciół Niemiec(ostatnio nawet wywłaszczono najlepsze miejsca na Starówce pod "muzeum" G.Grassa).

    Tylko gdzie ten priorytet i potencjał do produkcji stoczniowej, który przez tyle lat był budowany w interesie gospodarczym Polski. doprowadziliście do tego, że dziś rządzi Gdynią i Szczecinem komisarz Kroes, a Pan tu bajki piszesz o ojca cudach dla wybrzeża.

    Nawet lotnisko, które było przed wojna dla Gdyni, wybrzeża w Rumi a następnie przeniesione do BD, nie chce Wam przez gardło przejść i musicie napisać w Gdańsku.
    Panie Tusk zazwyczaj dzieci mają inne spojrzenie bardziej wyraziste niż ich ojcowie, ale przez ostatnie swoje artykuły przebił Pan w tatusia.

    • 0 0

  • wszystko wyjdzie w praniu (1)

    Trójmiasto ma duży potencjał wbrew temu co napisał pan o pseudonimie "smieszek". Przypuszczam iż nie jest pan z Trójmiasta bo nie ma Pan pojęcia jak bardzo te trzy miasta się rozwinęły w ciągu ostatnich lat i że są bardzo popularne wśród turystów i to nie tylko polskich. Mamy bardzo wiele do zaoferowania, więcej niż nie jedno inne miasto polskie. Może jakby Pan chociaż raz leciał gdzieś z lotniska w Rębiechowie to przyznałby Pan, że rozbudowa portu lotniczego jest koniecznością. A połączenia samolotowe likwiduje się z innych powodów, niż te że są one nie potrzebne. Proszę więcej czytać to nie będzie Pan pisać takich bzdur.

    • 0 0

    • Trójmiasto ma duży potencjał wbrew temu co ....

      Kozia Wólka też ma ma duży potencjał

      co prawda od lat jest tam ino ściernisko,
      ale ma potencjał
      i już budują San Francisco

      co prawda ino w marzeniach, ale budują

      • 0 0

  • Druga Irlandia powstaje na Pomorzu - cud gospodarczy jak mawiał premier?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane