• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Cel: być polską bramą na świat

Michał Tusk
2 listopada 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Trwają prace nad otwarciem drugiego lotniska cywilnego w Trójmieście. Trwają prace nad otwarciem drugiego lotniska cywilnego w Trójmieście.

Trójmiasto oprócz rozbudowy gdańskiego Rębiechowa buduje sobie już drugie lotnisko. W transporcie morskim Pomorze z konieczności nie ma żadnej konkurencji w kraju, ale dzięki nowym inwestycjom może stać się ważnym punktem przeładunkowym na Bałtyku.



Gdańskie lotnisko dzięki temu, że jest w większości własnością pomorskich samorządów, opiera się każdej politycznej roszadzie. A to skutkuje ciągłością zarządzania, bardzo ważną dla przewoźników lotniczych. Wśród polskich portów regionalnych obsługuje najwięcej pasażerów lotów regularnych po Krakowie. Wyprzedza m.in. Katowice które teoretycznie, z racji gęstości zaludnienia na Śląsku powinny być poza zasięgiem. Wrocław i Poznań są jeszcze dalej w tyle.

Turku, Billund czy Lubeka to miasta do których z Polski dolecieć możemy bezpośrednio tylko z Rębiechowa. Doceniają to mieszkańcy całego Pomorza, ale także Szczecina, Bydgoszczy, Poznania, a nawet Warszawy - rejestracje z tych ośrodków są częstym widokiem na przylotniskowych parkingach.

Z każdym rokiem odprawa pasażerów i bagażu to na lotnisku coraz większy problem. Pasażerowie stojący w kolejkach do check-inów nie mieszczą się często w budynku terminalu. Mimo poważnej zeszłorocznej rozbudowy (powiększono m.in. halę odpraw zwiększając dwukrotnie liczbę bramek) problem nie został rozwiązany.

Terminal zadaszony morskimi falami

Rozwiązać ma go dopiero nowy terminal pasażerski, ponad czterokrotnie większy od dotychczasowego. Zaprojektowała go znana pracownia JSK (ta sama przygotowała projekt Stadionu Narodowego w Warszawie). Znakiem rozpoznawczym nowego budynku ma być dach w kształcie załamujących się fal. W środku zaplanowano kilkadziesiąt stanowisk odpraw, dzięki którym skończyć mają się kolejki i tłok na lotnisku. Budowa terminalu ma ruszyć już w maju przyszłego roku, a zakończy się jesienią 2011 r.

Jeśli dodamy do tego drugą linią SKM, która ma połączyć centra Gdańska i Gdyni z lotniskiem, to w końcu Pomorze będzie miało lotnisko na przyzwoitym poziomie. Do tego dojść mają inne inwestycje - budowa nowej drogi kołowania, wydłużenie pasa startowego do ponad 3 km, montaż kolejnych systemów nawigacyjnych. Wszystko ma kosztować razem aż 536 mln złotych, z czego sam terminal ma kosztować ponad 200 mln.

To jednak nie wszystko - Trójmiasto ma bowiem szanse być pierwszą polską metropolią z dwoma cywilnymi portami lotniczymi. Wszystko za sprawą Gdyni, która chce na wojskowym lotnisku w Babich Dołach chce uruchomić działalność cywilną. Są już wstępne projekty i wycena - na ok. 140 mln złotych (tyle kosztować ma niewielki terminal na "początek").

Gdynia chce realizować swój plan, ale nie będzie konkurowała z Gdańskiem - na początek wyspecjalizuje się w ruchu samolotów prywatnych i biznesowych. Czy jednak zyska na tym aglomeracja jako całość - okaże się w najbliższych latach, bo Gdynia chce uruchomić lotnisko w Babich Dołach na Euro 2012.

Walka o kontenery


Konkurencja gdańsko-gdyńska to też problem w przypadku portów morskich, choć tu odbywa się bez strat. Zarówno port gdański jak i gdyński skutecznie opanowały polski rynek kontenerów.

Łącznie w Trójmieście działają obecnie cztery terminale kontenerowe - dwa w Gdyni i dwa w Gdańsku. Najnowszy z nich, gdański terminal głębokowodny, to jedyny tego typu obiekt na Bałtyku. Może przyjmować największe kontenerowce, jakie mogą wpłynąć na ten akwen. Dzięki temu Polska ma szansę na lokalizację tzw. hubu kontenerowego.

Dziś oceaniczne kontenerowce zawijają do holenderskich i niemieckich portów, a tam kontenery są przeładowywane na mniejsze jednostki które rozwożą je po bałtyckich portach. Rolę takie punktu przeładunkowego przejąć może Gdańsk, a to zwiększy atrakcyjność Pomorza i całego kraju.

Gdański terminal głębokowodny jest wyjątkowy jeszcze z jednego powodu. To rzadki w Polsce przykład całkowicie prywatnej inwestycji portowej, sfinansowanej głównie przez australijskich inwestorów. Jedyny jego związek z należącym do państwa portem to umowa na wynajem terenu.

W Trójmiejskie porty inwestuje też Unia Europejska. Z jej funduszy powstają nowe falochrony, remontowane są nabrzeża. Ogromną inwestycją będzie budowa nowego terminalu promowego w Gdyni. Warta prawie pół miliarda złotych Inwestycja związana jest z planami armatora promowego - Stena Line - który w przyszłości linię Gdynia - Karlskrona chce obsługiwać największymi promami pływającymi po Bałtyku. Nowy terminal już w 2011 roku będzie mógł przyjąć równocześnie dwie takie jednostki.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (125) ponad 10 zablokowanych

  • Już niedługo polecimy z nowego lotniska w Gdańsku(gdynii).

    • 0 0

  • I znowu ci mali zawistni i zakompleksieni mieszkańcy gdańska.

    Jak zwykle coś im nie pasi. Zajmijcie się problemami w swojej wolnej wiosce bo się cała do reszty rozsypie.

    • 0 0

  • brawo GDYNIO jestes rajem na POLSKIEJ ziemi

    • 0 0

  • Szanowny Panie Prezydencie Pańscy współpracownicy nieźle kombinują (1)

    Piszę ten post bo nie mogę niestety już patrzeć na to jak w gładziutki sposób Pana ludzie Krzysztof R. - dyrektor Wydziału Programów Rozw., oraz Marcin Sz. - Pański zastępca od inwestycji Pana po prostu za przeproszeniem chcą wydymać. Na ich pomysł powołano spółkę GIKE gdzie sobie zasiadają w radzie nadzorczej i kasują od kilku miesięcy po parę tysiączków za nic nie robienie ("spółka się organizuje" buhahaha). Inwestycje idą starym trybem, pracownicy jednostek pracują bardziej intensywnie regularnie po godzinach bo Euro idzie i trzeba zdążyć, a panowie R. i Sz. czują się wspaniale bo jak do tej pory niewiele robią, a kaskę dużo lepszą biorą. Na prezesa wystawili dyr. Nietupskiego, żeby sobie chłopina do emerytury dorobił, ale jak coś nie wyjdzie to będzie z Pana Romka idealny kozioł ofiarny, zrzuci się na niego całą winę i odpowiedzialność za nieudolne działanie i.... na emeryturę, Euro będzie tylko korki troszkę większe ale rozejdzie się po kościach. A spółka z radą nadzorczą w składzie Krzysztof R. i Marcin Sz. z ich pensjami dalej będzie istnieć do 2020 roku. Panie Prezydencie proszę się przebudzić, bo ktoś ładnie robi Panu koło pióra. A biuro prasowe, czy też ref. komunikacji społecznej proszę o przekazanie mojej opinii Panu Prezydentowi.

    Pozdrawiam

    • 0 0

    • proponowalbym napisac bezposrednio do adamowicza

      najlepiej na kartce z malymi psiakami by anne geddes.

      • 0 0

  • Wypych-Namiotko

    Pani Wypych-Namiotko - najgorszy kierownik resortu morskiego od 1989 roku!!!

    • 0 0

  • sluchajcie wszyscy co wam powiem

    przychodzi papa ratzinger do nieba i puka do bram. otwiera mu piotr i pyta o co be. a razi na to:
    - oto jestem.
    - ale co jestem? kto ty jestes?
    - jam jest ratzinger, namiestnik chrystusa na ziemi. zgodnie z umowa przyszedlem do nieba!
    - niec nie wiem. ale jak pan poczeka to pojde do szefa i zapytam.
    XXX
    - jezu jezu, tam jest facet ktory utrzymuje ze jest twoim namiestnikiem. o co kaman? wpuszczac?
    - porozmawiamy, zobaczymy...

    jezus idzie przed brame i wsluchal sie w nawijke starego... minuty plyna... godziny... lata swietlne...naraz wraca jezus rozesmiany i krzyczy:

    - pamietasz jak 2000 lat temu zalozylem na ziemi takie kolko wedkarskie? oni dalej w tym siedza!!!!

    • 0 0

  • żeby gdańsk został 'hubem'

    muszę jeszcze wymienić naszych urzędników celnych na bardziej cywilizowanych, ja wolę odprawiac towar w Hamburgu i przywieźć do Polski tirami - mam w dupie naszych polsikch celników, którzy pernamentnie uprawiają strajk włośki...

    • 0 0

  • ##############################

    BEDZIE DOBRZE :)

    tylko żeby gdynia zrozumiała jaka kest jej rola,
    niezapominaj że nie masz prawie histori i jaka jesteś mała!!!

    • 0 0

  • o matko...

    jeżeli w Gdańsku są korki, to chyba nie byliście w Poznaniu. trójmiasto jest świetnym miejscem w porównaniu z resztą kraju i życzę wszystkiego najlepszego władzom miast. swoją drogą artykuł niespecjalny, ale Trójmiastu kibicuję!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane