- 1 Były senator PiS trafił do więzienia (214 opinii)
- 2 Nowa godzina wodowania z historycznej pochylni (106 opinii)
- 3 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (171 opinii)
- 4 Wstrzymano zmiany na Marynarki Polskiej (18 opinii)
- 5 Rusza wyczekiwana inwestycja na Witominie (43 opinie)
- 6 Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni (230 opinii)
Chcemy żyć w miastach 15-minutowych? Tak, ale nie do końca
Wydawać by się mogło, że idea zakładająca takie projektowanie przestrzeni miejskiej, aby mieszkańcy mieli w zasięgu 15-minutowego spaceru możliwość realizacji większości swoich potrzeb, jest ideą dobrą. Okazuje się jednak, że może ona budzić kontrowersje. W badaniu przeprowadzonym przez sopocką pracownię PBS 38 proc. ankietowanych nie wskazało miasta 15-minutowego jako dobrego rozwiązania.
- Czym jest koncepcja tzw. miasta 15-minutowego?
- Także w Trójmieście koncepcja zaczyna wchodzić w życie
- Czy jednak my sami, mieszkańcy, chcemy żyć w miastach 15-minutowych?
Czym jest koncepcja tzw. miasta 15-minutowego?
Idea ta została zapoczątkowana w 2016 r. przez Carlosa Morena, francuskiego urbanistę związanego z kwestiami zrównoważonego rozwoju, i była niejako odpowiedzią na rosnącą populację miast na całym świecie.
Już dziś wiele metropolii wdraża tę koncepcję w życie. To m.in. Melbourne w Australii, Portland w USA, Bogota w Kolumbii, Ottawa w Kanadzie czy Szanghaj w Chinach. W Europie trend ten rozwijany jest z kolei w Barcelonie, Wiedniu, Mediolanie i Paryżu.
W teorii takie projektowanie dzielnic, aby umożliwiały mieszkańcom załatwianie codziennych spraw i relaks, i rekreację to niemal same plusy.
W praktyce jednak nie wszystkim taka koncepcja się podoba, głównie dlatego, że kładzie ona nacisk na ograniczenie korzystania z transportu indywidualnego, a więc ukochanych przez wielu samochodów.
Nie brakuje też głosów, że w gruncie rzeczy zamyka ona mieszkańców w dzielnicach, wyklucza osoby mieszkające poza tego typu "enklawami" i odbiera mieszkańcom prawo wyboru.
Tak czy inaczej o miastach 15-minutowych mówi się coraz więcej.
Także w Trójmieście koncepcja zaczyna wchodzić w życie
Idea miasta 15-minutowego już od kilku lat wpływa też na myślenie o przyszłości Trójmiasta.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Gdańsk, Gdynia, Sopot - mieszkania w centrum i blisko centrum
Do koncepcji miasta 15-minutowego wielokrotnie nawiązywały w ostatnich latach np. władze Sopotu. Choć przykład tego miasta nie jest do końca dobry, bo przez swoją wielkość Sopot - niezależnie od sposobu zarządzania - miastem 15-minutowym po prostu jest.
Lepszym przykładem wydają się więc plany zagospodarowania Młodego Miasta w Gdańsku, gdzie koncepcja miasta 15-minutowego jest jedną z głównych wytycznych planistów.
Różne opracowania wymieniają też Gdynię jako jedno z pierwszych polskich miast, które wprowadza rozwiązania charakterystyczne dla miasta 15-minutowego, szczególnie w obrębie swojego centrum i dzielnic z nim sąsiadujących.
O koncepcji miasta 15-minutowego nie raz i nie dwa wspominano również podczas niedawnej kampanii wyborczej przed wyborami samorządowymi.
Czy jednak my sami, mieszkańcy, chcemy żyć w miastach 15-minutowych?
W przeprowadzonym przez sopocką pracownię PBS badaniu zapytano reprezentatywną grupę Polaków, czy zdecydowaliby się zamieszkać w okolicy z ograniczonym ruchem samochodów, gdyby oferowała najważniejsze usługi publiczne w zasięgu 15-minutowego spaceru.
Na odpowiedzi "tak" lub "zdecydowanie tak" wskazało 62 proc. badanych.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Kup tanio używany rower
- Wyniki naszej ankiety pozwalają sądzić, że sama koncepcja 15-minutowych miast ma w Polsce więcej zwolenników niż przeciwników, o ile faktycznie oferuje najważniejsze usługi publiczne na wyciągniecie ręki. Mieszanie założeń naukowych z ideologicznymi budzi jednak społeczne obawy, stąd - jak sądzę - duży odsetek osób przeciwnych rozwiązaniom ograniczającym poruszanie się samochodami - mówi Przemysław Panek, kierownik zespołu analiz strategicznych w Multiconsult Polska, firmie specjalizującej się w projektowaniu rozwiązań transportowych dla miast, na zlecenie której przeprowadzono ankietę.
Krótko mówiąc, dla części badanych ważniejszy wydaje się brak ograniczeń dla transportu indywidualnego niż dostęp do usług i rozrywek na wyciągnięcie ręki.
- Ewentualny opór bierze się raczej z obawy przed ograniczeniem swobody przemieszczania. Ludzie chcę mieć możliwość, opcję, a nie przymus - dodaje Przemysław Panek.
A wy jak uważacie? Idea miast 15-minutowych jest dobra i zdominuje już w niedalekiej przyszłości nasze bezpośrednie otoczenie? Czy może niesie ze sobą więcej niebezpieczeństw niż korzyści?
Opinie (783) ponad 100 zablokowanych
-
2024-05-04 09:58
15 min kurnik? Dziękuję, cenie sobie wolność przemieszczania (3)
A koncepcja 15 min miast zakłada duże ograniczenia w przemieszczaniu się pomiędzy takimi gettami - pod płaszczykiem "ekologii"
- 38 5
-
2024-05-05 08:23
W godzinnych korkach (1)
To dopiero wolnosc haha
- 1 4
-
2024-05-05 08:46
Wolw jechać przez godzinę po pracy tam gdzie chce i uprawiac swoje hobby niż siedzieć w zamknięciu jak zwierze.
- 4 0
-
2024-05-05 14:40
nie zakłada ograniczeń, nie kłam ruski trollu
- 0 3
-
2024-05-04 09:59
Już widzę jak w Gdańsku masz przedszkole w 15 minut albo sensowną szkołę podstawową... (2)
oni by chcieli wprowadzić NWO, bo tak im każą, ale niestety nie jesteśmy kompletnie gotowi na te wynalazki.
Co więcej, 15-minutowe miasta to przede wszystkim ograniczanie praw! Większa kontrola...- 24 4
-
2024-05-04 16:28
jak mieszkasz w lepszej dzielnicy, to tak, masz tak (1)
ale nie, lepiej kupic tanio na kartonowym blokowisku pod obwodnicą
- 2 2
-
2024-05-04 16:30
jaka to ta lepsza dzielnica??
- 2 2
-
2024-05-04 10:00
Idea słuszna ale jeżeli chodzi o Gdańsk to niestety plany jedno a rzeczywistość drugie. Co z tego że najważniejsze lokalizacje są realtywnie blisko jak dojście do nich jest słabe. Tu chciałbym zwrócić uwagę na kwestie projektowania chodników/ścieżek rowerowych. Chodniki są marginalizowane na rzecz ścieżek. Pieszy jest traktowany jak uczestnik ruchu drugiej kategorii.
- 10 3
-
2024-05-04 10:01
(4)
Jestem za funkcyjnymi dzielnicami , jak w Nowym Yorku. Oliwa - centrum biznesowe, Wrzeszcz- siedziby firm, Główne Miasto - turystyka. Zaspa, Przymorze, Chełm - dzielnice mieszkaniowe, Szadółki - Ukraińcy, Orunia górna - sfrustrowani samochodziarze. Stare dzielnice typu Siedlce, Przeróbka, Brzeźno - tylko dla miejscowych, bez prawa zamieszkania przejezdnych. Będzie przynajmniej wiadomo, że jak mieszkasz w danej dzielnicy, przy należysz do określonego typu społeczności.
- 4 21
-
2024-05-04 21:59
Bzdury
- 2 1
-
2024-05-05 08:25
I orunia dolna dla patologii (1)
Tam mieszkasz?
- 0 0
-
2024-05-05 08:44
Takze Orunia, Dolne Miasto, Wrzeszcz, Oliwa, Morena, Przymorze, Siedlce, Przerobka. Zrobić 15minutowe getta dla patoli. Nawet nie trzeba będzie ich sprowadzać. Oni już tam są.
- 0 1
-
2024-05-06 14:40
co ty lewaku tu za bzdury wypisujesz? przeciez ty sie nawet nie kryjesz ze swoja głupota...mój borze, ale nam to durne najmłodsze pokolenie zgotuje los swoimi wyborami, dramat!
- 0 0
-
2024-05-04 10:01
(6)
lol, bo tzw 'szury' przejęły nazwę i wymyśliły, że to będą jakieś getta.
a to po prostu powrót do czegoś co było normalne 40 lat temu. jak budujesz osiedla to zaplanuj szkołę, pawilon handlowy na warzywniak i aptekę, przychodnię oraz układ dróg.
a nie południowy gdańsk - każda działeczka wypchana na maksa blokami, jeden wjazd, płot dookoła.- 14 20
-
2024-05-04 10:05
Te same "szury" co wyśmiewany wasze zakazy wejścia do lasu (5)
czy maseczki chirurgiczne jako remedium na globalna pandemie wirusa.
- 9 6
-
2024-05-04 10:36
(4)
o to to. rozmawiamy o 15 minutowych miastach a ty wyjeżdżasz o lassach i maseczkach. trzymaj się tematu.
- 7 5
-
2024-05-04 10:41
Nie porównuj osiedla z PRL do tzw 15 min miasta (3)
Za PRL nikt nikomu nie ograniczał możliwości przemieszczania się własnym autem pomiedzy np Zabianką a Chełmem - eksperymentalne 15 miasto testowane w Oxfordzie takie coś miało (po blokowane ulice, dodatków kamery i limit ilości przekroczeń strefy - getta jak zwał tak zwał)
- 9 6
-
2024-05-04 10:47
no właśnie ubzduraliście sobie, że eksperyment oxfordzki ma coś wspólnego z koncepcją 15 minutowych miast.
- 2 5
-
2024-05-04 10:48
Te ograniczenia to wymysł szurstwa, nic takiego nie miało miejsca. Zapraszam do samodzielnego sprawdzenia jak ktoś nie wierzy.
- 3 6
-
2024-05-04 16:03
Największym gettem jest zatem Długa albo Monciak, bo nie wjedziesz tam autem xD Szury i ich teorie spiskowe LOL
- 1 1
-
2024-05-04 10:07
Miasta 15-minutowe istnieją od zawsze. Przykładem jest Wejherowo
W obrębie 15 minut można załatwić i kupić wszystko, od bułki do samochodu. A w czasach pracy zdalnej i epuap nie ma potrzeby nawet z miasta wyjeżdżać. Problem w tym, że idea została ośmieszona przez lewicę, która chce przy okazji narzucić przymus rezygnacji z samochodu. Przykład Wejherowa pokazuje jednak, że w jednym mieście można połączyć strefy dla pieszych i rowerów bez celowego utrudniania życia kierowcom i wszyscy są zadowoleni.
- 15 6
-
2024-05-04 10:07
Nie chcemy żyć z 15 min mieście - kurniku - gettcie (4)
do którego chcą nas przekonać pod przykrywką "ekologii" - tak naprawdę chodzi o kontrolę i władzę
- 29 10
-
2024-05-04 16:28
chcemy mieszkac w lanowym szeregowcu w polu i spedzac 2-3h dziennie w samochodzie (1)
tylko wtedy jest prawdziwa wolnosc
- 2 4
-
2024-05-06 14:45
widze ze w podstawówce jeszcze tego tematu nie było ale spoko pomogę ci...prawdziwa wolnosc jest wtedy gdy masz wybór...mam nadzieję ze pomogłem...
- 1 0
-
2024-05-04 18:28
I wciąż te same gęby oglądać
- 2 0
-
2024-05-06 19:00
W punkt!!!
To lewwcki zamordyzm i atak na wolność.
- 0 0
-
2024-05-04 10:09
Przeprowadzam się na Ujeścisko, które w większości aspektów spełnia ideę miasta 15 minutowego.
Najgorzej jest na Łostowicach - wszędzie bloki, zero usług.- 4 2
-
2024-05-04 10:11
Jak zwykle odkrywamy Amerykę. I gapimy się na cudze wzory, ignorując swój dorobek. Tak były przecie projektowane PRL-owskie miasta i osiedla. I to nadal działa.
- 9 4
-
2024-05-04 10:12
Nigdy
- 17 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.