- 1 Złe parkowanie nie pozwoliło posprzątać ulic (108 opinii)
- 2 Prokuratura już nie chce ścigać Nergala (243 opinie)
- 3 Czemu śmieci rozsypano obok śmieciarki? (50 opinii)
- 4 Długie Ogrody: ogłoszono konkurs na zmianę (71 opinii)
- 5 Bursztynowy Ołtarz z nowymi elementami (157 opinii)
- 6 Wyciek oleju do Motławy. Wznowiono ruch (92 opinie)
Chcemy żyć w miastach 15-minutowych? Tak, ale nie do końca
Wydawać by się mogło, że idea zakładająca takie projektowanie przestrzeni miejskiej, aby mieszkańcy mieli w zasięgu 15-minutowego spaceru możliwość realizacji większości swoich potrzeb, jest ideą dobrą. Okazuje się jednak, że może ona budzić kontrowersje. W badaniu przeprowadzonym przez sopocką pracownię PBS 38 proc. ankietowanych nie wskazało miasta 15-minutowego jako dobrego rozwiązania.
- Czym jest koncepcja tzw. miasta 15-minutowego?
- Także w Trójmieście koncepcja zaczyna wchodzić w życie
- Czy jednak my sami, mieszkańcy, chcemy żyć w miastach 15-minutowych?
Czym jest koncepcja tzw. miasta 15-minutowego?
Idea ta została zapoczątkowana w 2016 r. przez Carlosa Morena, francuskiego urbanistę związanego z kwestiami zrównoważonego rozwoju, i była niejako odpowiedzią na rosnącą populację miast na całym świecie.
Już dziś wiele metropolii wdraża tę koncepcję w życie. To m.in. Melbourne w Australii, Portland w USA, Bogota w Kolumbii, Ottawa w Kanadzie czy Szanghaj w Chinach. W Europie trend ten rozwijany jest z kolei w Barcelonie, Wiedniu, Mediolanie i Paryżu.
W teorii takie projektowanie dzielnic, aby umożliwiały mieszkańcom załatwianie codziennych spraw i relaks, i rekreację to niemal same plusy.
W praktyce jednak nie wszystkim taka koncepcja się podoba, głównie dlatego, że kładzie ona nacisk na ograniczenie korzystania z transportu indywidualnego, a więc ukochanych przez wielu samochodów.
Nie brakuje też głosów, że w gruncie rzeczy zamyka ona mieszkańców w dzielnicach, wyklucza osoby mieszkające poza tego typu "enklawami" i odbiera mieszkańcom prawo wyboru.
Tak czy inaczej o miastach 15-minutowych mówi się coraz więcej.
Także w Trójmieście koncepcja zaczyna wchodzić w życie
Idea miasta 15-minutowego już od kilku lat wpływa też na myślenie o przyszłości Trójmiasta.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Gdańsk, Gdynia, Sopot - mieszkania w centrum i blisko centrum
Do koncepcji miasta 15-minutowego wielokrotnie nawiązywały w ostatnich latach np. władze Sopotu. Choć przykład tego miasta nie jest do końca dobry, bo przez swoją wielkość Sopot - niezależnie od sposobu zarządzania - miastem 15-minutowym po prostu jest.
Lepszym przykładem wydają się więc plany zagospodarowania Młodego Miasta w Gdańsku, gdzie koncepcja miasta 15-minutowego jest jedną z głównych wytycznych planistów.
Różne opracowania wymieniają też Gdynię jako jedno z pierwszych polskich miast, które wprowadza rozwiązania charakterystyczne dla miasta 15-minutowego, szczególnie w obrębie swojego centrum i dzielnic z nim sąsiadujących.
O koncepcji miasta 15-minutowego nie raz i nie dwa wspominano również podczas niedawnej kampanii wyborczej przed wyborami samorządowymi.
Czy jednak my sami, mieszkańcy, chcemy żyć w miastach 15-minutowych?
W przeprowadzonym przez sopocką pracownię PBS badaniu zapytano reprezentatywną grupę Polaków, czy zdecydowaliby się zamieszkać w okolicy z ograniczonym ruchem samochodów, gdyby oferowała najważniejsze usługi publiczne w zasięgu 15-minutowego spaceru.
Na odpowiedzi "tak" lub "zdecydowanie tak" wskazało 62 proc. badanych.
- Wyniki naszej ankiety pozwalają sądzić, że sama koncepcja 15-minutowych miast ma w Polsce więcej zwolenników niż przeciwników, o ile faktycznie oferuje najważniejsze usługi publiczne na wyciągniecie ręki. Mieszanie założeń naukowych z ideologicznymi budzi jednak społeczne obawy, stąd - jak sądzę - duży odsetek osób przeciwnych rozwiązaniom ograniczającym poruszanie się samochodami - mówi Przemysław Panek, kierownik zespołu analiz strategicznych w Multiconsult Polska, firmie specjalizującej się w projektowaniu rozwiązań transportowych dla miast, na zlecenie której przeprowadzono ankietę.
Krótko mówiąc, dla części badanych ważniejszy wydaje się brak ograniczeń dla transportu indywidualnego niż dostęp do usług i rozrywek na wyciągnięcie ręki.
- Ewentualny opór bierze się raczej z obawy przed ograniczeniem swobody przemieszczania. Ludzie chcę mieć możliwość, opcję, a nie przymus - dodaje Przemysław Panek.
A wy jak uważacie? Idea miast 15-minutowych jest dobra i zdominuje już w niedalekiej przyszłości nasze bezpośrednie otoczenie? Czy może niesie ze sobą więcej niebezpieczeństw niż korzyści?
Opinie (783) ponad 100 zablokowanych
-
2024-05-04 10:48
Broń Boże (2)
Miasto musi być przestrzenne, mieć wszędzie szerokie drogi 3 pasmowe i być zbudowane tak żeby nie było klaustrofobiczne - jak Poznań
I pojeździć czasem tez trzeba, dla zdrowia- 17 8
-
2024-05-04 12:38
pojezdzić to można by w stanach albo na niemieckich autostradach
tu nie ma gdzie ani jak jezdzić- 2 0
-
2024-05-04 20:18
80% Poznania wygląda jak mix Dolnego Miasta z Biskupią Górką, a ty mówisz, że nie jest klaustrofobicznie? To chyba masz na myśli blokowiska wyższe niż w Trojmieście
- 0 2
-
2024-05-04 10:49
Ograniczenie i ściśnięcie ludzi w gettach
odebranie swobód, okamerowanie i włączenie w system rozpoznawania twarzy. System kija i marchewki , z przewagą kija. Obraz obecnych Chin, Totalna inwigilacja i zamordyzm. Do tego w efekcie finalnym to prowadzi.
- 22 6
-
2024-05-04 10:55
Mam już dosyć marnowania czasu w korkach
Marzy mi się żeby wszystko dało się ogarnąć w odległości 5-15 minut spacerem.
- 6 12
-
2024-05-04 10:59
Developerzy będą zarabiać a my jako gmina
Będziemy robić tam infrastruktury na nasz koszt...
- 9 0
-
2024-05-04 11:01
Przecież w Polsce urbanistyka nie istnieje, a na pewno nie w Trójmieście. Władze w żaden sposób nie planują i nie projektują sposobu zabudowy miasta.
- 16 0
-
2024-05-04 11:04
Gdynia Oksywie
W 15 min obskoczysz Żabkę i mały WP*. Taki to artykuł.
- 7 1
-
2024-05-04 11:08
Spierd....z tej wsi wsiochu już! Ja się wyprowadziłem I żyje beż dulkiewicz,betonozy etc
- 10 2
-
2024-05-04 11:14
Nie popieram
- 21 2
-
2024-05-04 11:15
Naprawdę są ludzie, którzy wolą wozić tyłki samochodami (1)
zamiast mieć wszystkie usługi w pobliżu? Paranoja!
- 11 24
-
2024-05-04 19:44
naprawdę są tacy ludzie
wczoraj czytałem wyliczenia człowieka który poszedł pieszo do osiedlowego sklepu i się przeraził różnicą cen. 15 minut ? czy nas stać? Mnie nie.
- 4 1
-
2024-05-04 11:23
W Polsce juz publikuje sie paragony grozy z Gdańska 10razy drozej niz za granica a oni pisza o 15 minutowych miastach w jakim
Ggdańskim wydaniu bedzie oznaczało drozyzne jeszce wieksza
- 16 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.