• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ciąg dalszy sporu o Młode Miasto

Krzysztof Koprowski
12 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Biurowce na Młodym Mieście. Inwestycyjny "stop"
Ul. Nowa Wałowa ma być główną arterią komunikacyjną Młodego Miasta. Czy będzie jednak zachęcać do spacerów, czy odstraszać pieszych? Ul. Nowa Wałowa ma być główną arterią komunikacyjną Młodego Miasta. Czy będzie jednak zachęcać do spacerów, czy odstraszać pieszych?

Spotkanie przeciwników i zwolenników budowy ul. Nowej Wałowej skończyło się fiaskiem, bo obie strony okopały się na swoich stanowiskach. Jedna proponuje radykalną zmianę koncepcji budowy ulicy, druga uważa, że nic nie można już zmienić, gdy trwają prace budowlane.



Na poniedziałkowym posiedzeniu połączonych komisji rewitalizacji i rozwoju przestrzennego Rady Miasta Gdańska, które odbyło się w znajdującym się na terenie Stoczni Instytucie Sztuki Wyspa, pojawiło się ponad 70 osób. Bezpośrednim przyczynkiem spotkania była dyskusja o Młodym Mieście, która przetacza się przez trójmiejskie media. I warto podkreślić, że coraz częściej nie chodzi już o sam wygląd tej ulicy, a wizję rozwoju miasta - w kierunku dyktatu auta lub potrzeb pieszych.

- To, co się teraz dzieje - burzenie budynków na terenie stoczni - to konsekwencja planu sprzed dziesięciu lat i coraz częściej ludzie zaczynają to dostrzegać. Teren stoczni jest niemal tej samej wielkości, co Główne Miasto, zaś Droga do Wolności - Długiej i Długiego Targu. Jeżeli nałożymy na tę strukturę ul. Nową Wałową, to wygląda to tak, jakby podobna droga przecinała Główne Miasto w rejonie Bazyliki Mariackiej - mówił Jacek Dominiczak, architekt i profesor Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku.

Dominiczak przedstawił swoją autorską wizję, która w skrócie zakłada utworzenie na terenach postoczniowych miejskich kwartałów zabudowy z jednokierunkowymi ulicami. Budowana dziś Nowa Wałowa byłaby rozbita na dwie, a nawet trzy (z tramwajem) równoległe i znacznie węższe ulice, które doprowadziłyby ruch do tej części Gdańska. Byłoby to ziszczenie wizji śródmiejskiej struktury miasta, a nie jednej przelotowej arterii z bocznymi ulicami.

- To piękny plan, ale czysto akademicki, bo Młode Miasto należy obecnie do sześciu - siedmiu właścicieli terenów postoczniowych, a te ulice swobodnie tną ich tereny. Jedna z nitek ul. Nowej Wałowej dodatkowo biegnie przez planowane centrum handlowe - mówił przedstawiciel jednego z właścicieli gruntów na Młodym Mieście, jednocześnie dodając, że jest otwarty na dyskusje, ale nie aż tak rewolucyjne.

Koncepcję profesora ASP odrzucił też Maciej Berendt, specjalista ds. transportu i komunikacji - Ta wizja nie zawiera hierarchizacji układu dróg względem ich klas. Układ ulic z rozproszeniem ruchu jest błędny i nie powinien nigdy zaistnieć.

Dominiczak przekonywał, że jego plan warto wziąć pod uwagę przy dalszym projektowaniu zabudowy Młodego Miasta. - Nie ma sensu negować tego, co jest już w budowie, a proponowane i najbardziej radykalne zmiany w tej koncepcji są i tak elementem kolejnego zagospodarowania terenów Młodego Miasta - zaznaczał Dominiczak.

Co będzie lepsze dla Młodego Miasta?

O ile wizja prof. Dominiczaka wywołała aplauz zgromadzonej w Instytucie Sztuki Wyspa publiczności, o tyle jedna z koncepcji projektantów obecnej ul. Nowej Wałowej wywołała jej ironiczny śmiech. Na jednym ze slajdów pojawiła się kładka nad ul. Nową Wałową, złożona z dwóch trzypiętrowych klatek schodowych.

- To tylko i wyłącznie dodatkowa propozycja połączenia Instytut Sztuki Wyspa zobacz na mapie Gdańska z zabudową po drugiej stronie ulicy - bronił tego pomysłu Andrzej Duch, dyrektor wydziału urbanistyki i ochrony zabytków, zapewniając jednocześnie, że na budowanym odcinku ul. Nowej Wałowej będzie sześć naziemnych przejść dla pieszych.

Dyskusji przysłuchiwał się przedstawiciel firmy BPTO Infra, która kosztem 58 mln zł finansuje budowę ul. Nowej Wałowej. Obiecał, że w kwietniu przedstawi całościową wizję zagospodarowania terenu, zgodną z zapisami planów miejscowych.

- Myślę, że niewiele elementów będziemy mogli jeszcze zmienić, ale słuchamy wszystkich opinii. Zapewniam jednak, że żaden z budynków wpisany do rejestru zabytków nie będzie zburzony, a te które zburzyliśmy, były w bardzo złym stanie technicznym - podkreślił.

Miejsca

Opinie (147) 5 zablokowanych

  • Wałowa na estakadzie! (1)

    A pod nią życie piesze i rowerowe może kwitnąć. Przykładów szukajmy w Japonii, tam rzeczywiście się to sprawdza!

    • 7 19

    • Brak funduszy na naprawę

      istniejących ulic dziurawych, a Ty tu o estakadzie

      • 8 2

  • Mam wizję ! ! !

    Samochody pod poziom ziemi !

    Nie chciałbym mieszkać w okolicy Słowackiego. To A 1 w środku miasta...

    • 26 6

  • Skoro nic nie można zmienic

    to po co było spotkanie?

    • 30 0

  • (3)

    A moim zdaniem ta nowa Wałowa jest potrzebna jak świni siodło. Jako miasto ceniące transport zbiorowy powinno się zrobić ulicę dwukierunkową jednojezdniową a obok linię tramwajową aby zachęcić do korzystania z KM, a zniechęcić korkami kierowców. Taka prawda.

    • 25 9

    • (2)

      Widze kolega lubi "zachecanie" w stylu europejsko-lewicowym. A moze by tak wprowadzic pewne zmiany w KM zeby po prostu oplacalo sie nia jezdzic ? KM nie jest w tej chwili dobrym srodkiem transportu jesli chcesz byc w pracy na czas - wnioskuje ze jestes jeszcze studentem.

      • 5 7

      • gdyby wszyscy wsiedli do samochodów zamiast jechać KM

        to także nie dotarłbyś na czas.

        • 2 0

      • kk - wyjedź do Moskwy

        i zobacz, jakie są warunki poruszania się pieszych po ulicach tego miasta. Wtedy być może zastanowisz się nad stosowaniem argumentów o europejskości czy lewicowości rozwiązań, które są po prostu rozsądne.
        Wizyta w Holandii mogłaby ci także wielu rzeczy nauczyć, na razie pobujaj się po internecie - zobacz jak się przekształca Nowy Jork na podstawie przykładów z Kopenhagi.

        • 0 0

  • Jak spór ? (2)

    Pan Domińczak z grupką amatorów- teoretyków nie jest żadną stroną. A do sporu potrzebne są strony. Jak pan Domińczak z poplecznikami odkupi te tereny od właścicieli wtedy będzie mógł realizować swoje wizje i być może mrzonki.

    • 9 36

    • Warto cokolwoiek sprawdzić zanim sie napisze bzdury

      Wedle mpzp 1128, ta tzw Nowa Wałowa jest oznaczona jako KD82 czyli ulica zbiorcza a nie jako KD83 ulica główna przyspieszona. Kto tu więc kogo, wodzi za nos?

      • 4 1

    • A ci wlasciciele to skad sie wzieli?,ot tak z ulicy przyszli i tereny postoczniowe POdzielili?;)

      • 0 3

  • ciekawe pytania w ankiecie (1)

    Co będzie lepsze dla Młodego Miasta - zwarta zabudowa czy "szeroka, możliwie bezkolizyjna arteria, która odciąży inne ulice"?
    Nie bardzo wiadomo dokąd ta szeroka arteria ma prowadzić, do Centrum Handlowego Solidarność?

    Szeroka, możliwie bezkolizyjna arteria z pewnością jest potrzebna tam gdzie obecnie istnieje, przy wylocie na Warszawę, czyli Podwale Staromiejskie d. Leningradzka. Tylko już dwukrotnie tutaj pisano o planach zmiany tej arterii niemal w deptak dla pieszych, pod pretekstem, że jest przecież obwodnica południowa. Skoro obwodnica południowa tak skutecznie odciąża ruch to tym bardziej nie ma sensu budowa tzw. "drogi zielonej". To wszystko sprawia wrażenie jakiegoś totalnego pomieszania wizji.

    • 13 4

    • Jeszcze raz.
      Nowa Wałowa to droga o oznaczeniu KD82 czyli ulica zbiorcza. Ulica wyższej rangi oznaczona jako KD83 to droga główna lub główna przyspieszona i właśnie na takiej KD83 może (!!! ale nie musi) być zlikwidowany ruch pieszy poprzeczny do ulicy, natomiast na KD82 ani takiego wymogu nie ma ani nawet nie powinien on być wykonywany. Tu nie chodzi o aspekt bezpieczeństwa ale rolę jaką taka ulica ma spełniać. Wyraźnie zatem widać iż mimo niższej rangi ulicę Nową Wałową usiłuje przerobić się do standardu wyższego. Pytanie zatem brzmi, skoro ustanawia się mpzp gdzie ustala się parametry obszarów pod zabudowę, to dlaczego się ich nie respektuje albo jeśli się je łamie to czemu w ogóle się je ustanawia???.

      • 6 1

  • Andrzej Duch czyli Houston mamy problem (3)

    Z naszych podatków miasto płaci A. Duchowi sto kilkadziesiąt tysięcy pensji rocznie. W zamian dostajemy kolejne porcje bredni. Najpierw słuchaliśmy bzdur o zaletach przejść podziemnych. Potem o możliwości przejścia pod estakadą z prześwitem 80 cm. Teraz mamy doskonały pomysł budowy kuriozalnej kładki. Panie Duch, siądź pan na wózek inwalidzki i zasuwaj przez te swoje tunele i 3-piętrowe kładki. Jak się nie podoba to weź pan pod pachę Macieja Berendta, któremu się nie podoba rozproszony ruch w centrum miasta i poproście o azyl w tytułowym Houston. Tam praktycznie nikt nie chodzi na piechotę, a miasto przecina kilka autostrad po 6 pasów każda. Dla was to będzie Eldorado.

    Póki co ja jako podatnik, symbolicznie bo niestety inaczej nie mogę, wypowiadam panu Duchowi umowę o pracę ze skutkiem natychmiastowym!

    • 43 4

    • Houston na google earth (2)

      obejrzałem sobie, to jakiś kosmiczny potwór to miasto, skąd się bierze otyłość amerykanów? Takie miasto to raj dla samochodów, w ogóle nie trzeba korzystać z nóg. Wygląda jak komputerowa gra SimCity. Masakra. Rzeczywiście miasto Ducha!

      • 6 4

      • (1)

        Z chęcią bym się tam wyprowadził, takie rozwiązania jak na ul.Kołobrzeskiej z setką świateł co 100m mi nie odpowiadają. Lubię przejechać z jednego końca miasta na drugi w 15min a nie w 3h a i to w przypadku Gdańska i super komunikacji może być za mało jak się tylko ciut ściemni.

        • 3 3

        • Z Gdańska gł. do Gdyni gł. jadę przeciętnie ok 35 minut.

          SKM

          • 2 0

  • Budowanie takiej trasy szybkiego ruchu (1)

    ma sens tylko i wyłacznie wtedy, gdy ta trasa pzrekroczy Motławę i połaczy się z ul Elbląska. Inaczej nie ma to sensu, bo prawie autostrada prowadzić będzie do nikąd.

    • 13 2

    • Przy funkcji jaką ma spełniać Młode miasto

      to N. Wałowa nigdy nie ma sensu być drogą ekspresową.

      Jej przebicie na drugi brzeg jest pewne. Niepewne jak szybko.

      W takiej formie jest budowana TYLKO po to, aby zapewnić dostęp do centrum handlowego.

      • 3 0

  • ASP do projektowania dróg...

    ...oczywiście na cudzym terenie i za cudze pieniadze

    • 5 12

  • Nowa Wałowa to musi być nowoczesna droga! (1)

    A nie jakaś tam wieśno-przaśna, jak nie przymierzając Champs Élysées! Mają być przejścia podziemne, bezkolizyjne węzły, estakady i ekrany!

    • 16 9

    • Uważaj, dla kogo piszesz !

      Twoja ironia może nie być zrozumiana...

      • 12 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane