• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ciąg dalszy sporu o Młode Miasto

Krzysztof Koprowski
12 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Biurowce na Młodym Mieście. Inwestycyjny "stop"
Ul. Nowa Wałowa ma być główną arterią komunikacyjną Młodego Miasta. Czy będzie jednak zachęcać do spacerów, czy odstraszać pieszych? Ul. Nowa Wałowa ma być główną arterią komunikacyjną Młodego Miasta. Czy będzie jednak zachęcać do spacerów, czy odstraszać pieszych?

Spotkanie przeciwników i zwolenników budowy ul. Nowej Wałowej skończyło się fiaskiem, bo obie strony okopały się na swoich stanowiskach. Jedna proponuje radykalną zmianę koncepcji budowy ulicy, druga uważa, że nic nie można już zmienić, gdy trwają prace budowlane.



Na poniedziałkowym posiedzeniu połączonych komisji rewitalizacji i rozwoju przestrzennego Rady Miasta Gdańska, które odbyło się w znajdującym się na terenie Stoczni Instytucie Sztuki Wyspa, pojawiło się ponad 70 osób. Bezpośrednim przyczynkiem spotkania była dyskusja o Młodym Mieście, która przetacza się przez trójmiejskie media. I warto podkreślić, że coraz częściej nie chodzi już o sam wygląd tej ulicy, a wizję rozwoju miasta - w kierunku dyktatu auta lub potrzeb pieszych.

- To, co się teraz dzieje - burzenie budynków na terenie stoczni - to konsekwencja planu sprzed dziesięciu lat i coraz częściej ludzie zaczynają to dostrzegać. Teren stoczni jest niemal tej samej wielkości, co Główne Miasto, zaś Droga do Wolności - Długiej i Długiego Targu. Jeżeli nałożymy na tę strukturę ul. Nową Wałową, to wygląda to tak, jakby podobna droga przecinała Główne Miasto w rejonie Bazyliki Mariackiej - mówił Jacek Dominiczak, architekt i profesor Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku.

Dominiczak przedstawił swoją autorską wizję, która w skrócie zakłada utworzenie na terenach postoczniowych miejskich kwartałów zabudowy z jednokierunkowymi ulicami. Budowana dziś Nowa Wałowa byłaby rozbita na dwie, a nawet trzy (z tramwajem) równoległe i znacznie węższe ulice, które doprowadziłyby ruch do tej części Gdańska. Byłoby to ziszczenie wizji śródmiejskiej struktury miasta, a nie jednej przelotowej arterii z bocznymi ulicami.

- To piękny plan, ale czysto akademicki, bo Młode Miasto należy obecnie do sześciu - siedmiu właścicieli terenów postoczniowych, a te ulice swobodnie tną ich tereny. Jedna z nitek ul. Nowej Wałowej dodatkowo biegnie przez planowane centrum handlowe - mówił przedstawiciel jednego z właścicieli gruntów na Młodym Mieście, jednocześnie dodając, że jest otwarty na dyskusje, ale nie aż tak rewolucyjne.

Koncepcję profesora ASP odrzucił też Maciej Berendt, specjalista ds. transportu i komunikacji - Ta wizja nie zawiera hierarchizacji układu dróg względem ich klas. Układ ulic z rozproszeniem ruchu jest błędny i nie powinien nigdy zaistnieć.

Dominiczak przekonywał, że jego plan warto wziąć pod uwagę przy dalszym projektowaniu zabudowy Młodego Miasta. - Nie ma sensu negować tego, co jest już w budowie, a proponowane i najbardziej radykalne zmiany w tej koncepcji są i tak elementem kolejnego zagospodarowania terenów Młodego Miasta - zaznaczał Dominiczak.

Co będzie lepsze dla Młodego Miasta?

O ile wizja prof. Dominiczaka wywołała aplauz zgromadzonej w Instytucie Sztuki Wyspa publiczności, o tyle jedna z koncepcji projektantów obecnej ul. Nowej Wałowej wywołała jej ironiczny śmiech. Na jednym ze slajdów pojawiła się kładka nad ul. Nową Wałową, złożona z dwóch trzypiętrowych klatek schodowych.

- To tylko i wyłącznie dodatkowa propozycja połączenia Instytut Sztuki Wyspa zobacz na mapie Gdańska z zabudową po drugiej stronie ulicy - bronił tego pomysłu Andrzej Duch, dyrektor wydziału urbanistyki i ochrony zabytków, zapewniając jednocześnie, że na budowanym odcinku ul. Nowej Wałowej będzie sześć naziemnych przejść dla pieszych.

Dyskusji przysłuchiwał się przedstawiciel firmy BPTO Infra, która kosztem 58 mln zł finansuje budowę ul. Nowej Wałowej. Obiecał, że w kwietniu przedstawi całościową wizję zagospodarowania terenu, zgodną z zapisami planów miejscowych.

- Myślę, że niewiele elementów będziemy mogli jeszcze zmienić, ale słuchamy wszystkich opinii. Zapewniam jednak, że żaden z budynków wpisany do rejestru zabytków nie będzie zburzony, a te które zburzyliśmy, były w bardzo złym stanie technicznym - podkreślił.

Miejsca

Opinie (147) 5 zablokowanych

  • Na tym terenie budowac tylko wiezowce (1)

    Patrzcie jak Warszawa sie unowoczesnia i buduje wiezowce w centrum miasta
    Gdansk nie ma centrum miasta te tereny i okoliczne to jedyna szansa na zbudowanie temu miastu centrum
    Mamy 21 wiek wiec budujumy nowoczesnie anie z byle budy robimy zabytek.

    • 11 16

    • marzy mi się aby Gdańsk

      był wymieniany razem z warszawą jako miasto gdzie jest największa ilość wieżowców i powierzchni biurowej
      ale czy ze społeczeństwem które każdy budynek powyżej 10 pięter w centrum oprotestowuje , można coś zrobić?

      • 5 3

  • Ta kładka to mi się kojarzy ze słynną warszawską - z getta

    • 14 2

  • Na przecięciu z Drogą do Wolności (dawna Doki) schować pod ziemię. (2)

    I mamy piękny deptak w centrum nowej dzielnicy!

    • 5 0

    • (1)

      ...albo wyciągnąć ponad poziom terenu.

      • 0 2

      • jedź do Grabówka w Gdynii i zobacz, jak wygląda życie pod estakadą

        • 0 1

  • Precz (2)

    z tunelami dla pieszych!!

    • 14 3

    • niech ludzie giną na przejściach dla pieszych!!! (1)

      • 2 7

      • niech będą okradani w przejściach podziemnych

        równie dobry argument.

        Pozwól pieszym decydować. Jeśli ktoś ich morduje na drogach, to może należy karać morderców, a nie pieszych. Nie umiesz jeździć po mieście bezpiecznie - weź taksówkę.

        • 1 0

  • Matka Stocznia się mści.Ten koszmar to zemsta.

    • 6 2

  • Nie wiem...

    Nie wiem po co w ogóle rozmawia się o budowie Ul. Nowej Wałowej skoro Młode Miasto to narazie jedynie niepewny projekt... Nie wspominając już o zamknięciu dla ruchu kołowego remontowanego w wakacje wiaduktu "Brama Oliwska", który był modernizowany po to aby mogły się po nim poruszać samochody. Także chciałbym powiedzieć tylko tyle: głupota nas otacza z każdej strony. Głupota i brak przyszłościowego myślenia.

    Żeby znaleźć kolejny przykład wystarczy cofnąć się 1,5 roku. Październik 2011, kiedy to robotnicy weszli na ul. Uczniowską i zryli młotami pneumatycznymi odcinek remontowany dwa miesiące wczesniej. O ile wiem kosztował milion złotych...

    • 6 4

  • 6-7 wlascicieli terenow postoczniowych! (2)

    No to liczymy:Synerga99,Drewnica,BPTO,
    Jaroslaw W.,corka borsuka,borowa,Bogdan L.
    i suma sie zgadza,kasa pewnie tez!;)
    Nie ma to jak zycie w budyniowie!Tu nikt nic nie POwie,bo jak POwie to dostanie PO glowie,co nie budyn?;)Jasna choinka kiedy mieszkancy Gdanska sie opamietaja i pogonia ten matecznik zla wszelkiego...?!Zeby Polska byla Polska!Taka o jakiej marzylismy...

    • 11 4

    • tak pewnie ty chcesz tylko (1)

      pomniki smoleńskie pajacyku.

      • 0 7

      • Na 'ty'nie jestesmy,a tak w ogole ferie,czy po sesji psychiatrycznej?

        agent tomek,no tak kazdy moze marzyc...;)
        Przy okazji szkola sie klania imiona piszemy z wielkiej litery!

        • 4 1

  • Nie ma się co denerwować....

    Nie ma się co denerwować Mode Miasto nie powstanie bo za co? Natomiast urzędnicy z Nowych Ogrodów systematycznie rujnują i dewastują Gdańsk. Może już dość tego. Wybory sa w 2014 r. Możemy o tym zadecydować

    • 1 3

  • Gdańsk to super miasto

    A ja się cieszę że miasto się rozwija. Pan Adamowicz naprawdę dużo robi dla mieszkańców, aby im się żyło coraz lepiej. Natomiast ludzie tylko narzekają i nie potrafią tego docenić.

    • 5 10

  • (2)

    Ulice prostopadle do brzegow powinny byc zakonczone w U-turn za to pierwsze skrzyzowanie powinno znajdowac sie kilkaset metrow od konca tej ulicy. To jedyny prawdziwy kompromis dla wszystkich uzytkownikow ulic w pasie nadmorskim.

    • 3 2

    • (1)

      Dopiero wtedy bedzie akceptacja dla kolejnego kroku przemian w tych czesciach miasta. A drapacze chmur juz dawno powinny byc bo sa magnesem biznesu i rozwoju. Jeszcze zadne miasto drapaczy nie upadlo. Moze ta mysl cos rozjasni.

      • 4 1

      • Detroit jest blisko

        A magnesem dla biznesu są dobre warunki (głównie wykwalifikowana i wydajna kadra)

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane