- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (428 opinii)
- 2 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (125 opinii)
- 3 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (57 opinii)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (167 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (269 opinii)
- 6 Piłeś? Nie włamuj się do auta (56 opinii)
Co z trzema pasami na obwodnicy? Drogowcy zabrali głos
Najpierw zakończenie budowy Trasy Kaszubskiej, Obwodnicy Metropolitalnej oraz Drogi Czerwonej, a dopiero później badania ruchu i ewentualna decyzja o rozbudowie obwodnicy do trzech pasów - taki harmonogram przyjęli drogowcy z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, którzy na naszą prośbę postanowili odnieść się do pomysłu rozbudowy trasy S6 z dwóch do trzech pasów.
- Pytanie nie powinno brzmieć, czy budować trzeci pas na obwodnicy Trójmiasta, tylko kiedy zrealizować tę inwestycję i jak to zrobić, żeby zminimalizować uciążliwość prowadzonych prac dla mieszkańców Aglomeracji Trójmiejskiej - ocenił ten pomysł pytany przez nas dr. inż. Wojciech Kustra z Katedry Inżynierii Transportowej Politechniki Gdańskiej.
Nieco bardziej podzieleni byli nasi czytelnicy w komentarzach pod ubiegłotygodniowym artykułem. Dyskusja była burzliwa, bo pod tekstem zamieszczono prawie 500 komentarzy.
Prawie 4 tys. osób wzięło udział w naszej ankiecie, w której zapytaliśmy, czy na obwodnicy powinien powstać trzeci pas.
66 proc. ankietowanych odpowiedziało, że zdecydowanie tak i że powinno się to odbyć jak najszybciej, bez względu na koszty i ewentualne utrudnienia w ruchu.
Co piąty głosujący wskazał, że trzeci pas jest konieczny, ale decyzje o jego budowie miałyby zapaść dopiero po oddaniu do użytku Trasy Kaszubskiej i Obwodnicy Metropolitalnej.
Tylko 13 proc. osób głosujących w ankiecie uznało, że trzeci pas na obwodnicy nie jest potrzebny.
O tym, jak istotna dla poruszania się po Trójmieście jest obwodnica, przekonaliśmy się w środę nad ranem, gdy po kilku dniach dużych utrudnień związanych z wykonywaniem nowej nawierzchni drogowcy wreszcie udostępnili ruch po dwóch pasach w każdym kierunku. Korki zniknęły.
![Bez korków na obwodnicy. Są dwa pasy i asfalt](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3294/150x100/3294234__kr.webp)
GDDKiA: Najpierw trzeba zbudować Obwodnicę Metropolitalną
Poprosiliśmy, by do pomysłu odnieśli się drogowcy z gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, na co dzień zarządzającego Obwodnicą Trójmiasta i realizującego na niej wszelkie inwestycje.
Jak mówi nam Piotr Michalski, rzecznik prasowy GDDKiA z Gdańska, decyzje o ewentualnej przebudowie ekspresówki zapadną najwcześniej po powstaniu Obwodnicy Metropolitalnej.
- Zdajemy sobie sprawę z tego, że w nieodległym czasie trzeba będzie podjąć decyzje co do przyszłości Obwodnicy Trójmiasta. Obecnie skupiamy się na najpoważniejszym zadaniu dla nas - przygotowaniu i wybudowaniu Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej - podkreśla Michalski. - Ta trasa będzie w stanie częściowo odciążyć istniejącą Obwodnicę Trójmiasta oraz zapewnić realną możliwość zarządzania ruchem na obu drogach ekspresowych. Umowy na jej realizację podpisaliśmy jeszcze w kwietniu 2021 r. Dla pierwszego odcinka OMT wojewoda pomorski wydał zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (tzw. ZRID) i formalnie rozpoczęły się już prace budowlane. Zapewne jeszcze w tym roku albo na początku przyszłego rozpoczną się roboty na zadaniu 2. Oba odcinki drogi ekspresowej zostaną oddane do użytkowania w 2025 r. Podkreślam, że bez tej drogi nie ma mowy ani o rozbudowie, ani nawet o remoncie Obwodnicy Trójmiasta.
Potrzebne też badania ruchu i... Droga Czerwona
Oddanie Obwodnicy Metropolitalnej, planowane na 2025 rok, nie oznacza jednak automatycznej decyzji o rozbudowie obwodnicy. Najpierw drogowcy będą chcieli przeprowadzić badania ruchu, które wraz z prognozami dadzą odpowiedź, co dalej z obwodnicą.
Ale to nie koniec. Kolejnym warunkiem, który może mieć wpływ na ewentualne decyzje co do przyszłości obwodnicy, jest powstanie planowanej Drogi Czerwonej.
![Droga Czerwona: ruszają prace nad dokumentacją](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3288/150x100/3288761__c_224_0_4003_2890__kr.webp)
- Przed nami kolejna ważna inwestycja związana z tą trasą - przygotowanie dokumentacji dla realizacji Drogi Czerwonej. Dzięki niej tereny portowe zyskają pełnowymiarowe połączenie z siecią dróg ekspresowych i autostrad. Obecnie kończymy postępowanie na wyłonienie projektanta. Mamy nadzieję, że jeszcze w tym roku uda nam się podpisać umowę - dodaje Michalski.
Rozbudowa to nie tylko trzeci pas
Przypomnijmy, że obecnie z trzech pasów ruchu na obwodnicy kierowcy korzystają na węźle w Karczemkach, a wkrótce poszerzonym odcinkiem pojedziemy na węźle Wielki Kack w Gdyni. Trzy pasy będą także na węźle Gdańsk-Południe budowanym w ramach Obwodnicy Metropolitalnej.
- Fizycznie ewentualna rozbudowa S6 to nie tylko dobudowanie jednego czy dwóch pasów ruchu, ale przebudowa całej drogi połączona z realizacją nowych obiektów inżynierskich: wiaduktów i przejść dla zwierząt. Bez Obwodnicy Metropolitalnej przeprowadzenie tego procesu budowlanego będzie niemożliwe - zastrzega Michalski.
Miejsca
Opinie (236) ponad 20 zablokowanych
-
2022-10-20 10:28
nawet jak 5 pasów dorobią
to i tak będą korki, bo wszystko stoi na zjazdach, co z tego że jest więcej pasów jak na zjazdach czasami trzeba kilka minut czekać żeby do ruchu się włączyć (np Spacerowa) ?
- 2 0
-
2022-10-20 10:31
Dobrze, że w Osowej jest trzeci pas, bo byśmy na zjeździe stali na obwodowej...
- 0 0
-
2022-10-20 10:31
Obwodnica Witomina
- 0 0
-
2022-10-20 10:34
Poczekajmy, udawajmy
Może dojdzie do wojny i będzie wymówka... Po co się spieszyć.
Nie mają o niczym pojęcia i liczą że wyjdzie w praniu czy ruch na ot się zmieni - nie zmieni - sedno korków to osobówki miszkańców- 0 0
-
2022-10-20 10:37
Tak się kończy demokracja bezpośrednia
Ankiety / referenda w których zainteresowani patrzą tylko na czubek własnego nosa nie chcąc widzieć całości problemu.
- 1 0
-
2022-10-20 10:45
Płatna obwodnica
Ciekawe czy ankietowani brali pod uwagę koszy inwestycji. Jak dla mnie to jazda taka obwodnica z 3 pasami powinna być płata aby inwestycja się zwróciła.
- 0 0
-
2022-10-20 10:50
Przecież to spowoduje tylko, ze zamiast korka na 2 pasach będzie korek na 3. Poszerzanie dróg do niczego nie prowadzi, potrzebne są zmiany systemowe i promowanie komunikacji zbiorowej.
- 1 0
-
2022-10-20 10:56
(2)
Trzeci pas na obdowdnicy nie jest konieczny, wystarczy inwestować w Transport zbiorowy. Wszystkie metropolie na całym świecie, mają świetnie rozwinięte czy to metro, czy system kolejki podmiejskiej / tramwajów. Nikt nie buduje x pasów bo prędzej czy później się one zapychają (jak w USA) - tam transport zbiorowy został storpedowany przez lobbystów samochodowych. Ja jeżdżę obwodnicą w zasadzie tylko po zakupy - więc jeśli to co włożę do koszyka, pojedzie w jakiś sposób do mojego domu to będzie jeden samochód mniej na drodze.
- 2 3
-
2022-10-20 10:58
odważnie i słusznie, ale i tak cię zaszczekają :-)
- 2 1
-
2022-10-20 12:17
taaa i zamiast domów kliki po 50m2 w ulu, przecież to też oszczedność miejsca
- 0 0
-
2022-10-20 11:02
polakom nie można dać 3 pasów - zobaczcie co się dzieje przy zwężeniu z 3 do 2 pasów miedzy auchan a kowalami wieczne korki
to samo będzie węzeł karminy kiedy z 3 pasów będzie zwężenie do 2 pasów. tu trzeba myśleć a to nie jest mocną stroną niektórych obywateli
- 0 0
-
2022-10-20 11:17
Partyniana hucpa przedwyborcza
nie trzeba być prorokiem , aby to stwierdzić. Trzeci pas na obwodnicy jest niezbędny i powinien być już dawno zbudowany. Zamiast przedłużenia obwodnicy zwanego " ambergold A1" , należało budować autostradę z prawdziwego zdarzenia , a przy okazji rozszerzyć obwodnicę o jeden pas w dwie strony.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.