- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (433 opinie)
- 2 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (129 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (168 opinii)
- 4 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (58 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (272 opinie)
- 6 Piłeś? Nie włamuj się do auta (56 opinii)
Co z trzema pasami na obwodnicy? Drogowcy zabrali głos
Najpierw zakończenie budowy Trasy Kaszubskiej, Obwodnicy Metropolitalnej oraz Drogi Czerwonej, a dopiero później badania ruchu i ewentualna decyzja o rozbudowie obwodnicy do trzech pasów - taki harmonogram przyjęli drogowcy z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, którzy na naszą prośbę postanowili odnieść się do pomysłu rozbudowy trasy S6 z dwóch do trzech pasów.
- Pytanie nie powinno brzmieć, czy budować trzeci pas na obwodnicy Trójmiasta, tylko kiedy zrealizować tę inwestycję i jak to zrobić, żeby zminimalizować uciążliwość prowadzonych prac dla mieszkańców Aglomeracji Trójmiejskiej - ocenił ten pomysł pytany przez nas dr. inż. Wojciech Kustra z Katedry Inżynierii Transportowej Politechniki Gdańskiej.
Nieco bardziej podzieleni byli nasi czytelnicy w komentarzach pod ubiegłotygodniowym artykułem. Dyskusja była burzliwa, bo pod tekstem zamieszczono prawie 500 komentarzy.
Prawie 4 tys. osób wzięło udział w naszej ankiecie, w której zapytaliśmy, czy na obwodnicy powinien powstać trzeci pas.
66 proc. ankietowanych odpowiedziało, że zdecydowanie tak i że powinno się to odbyć jak najszybciej, bez względu na koszty i ewentualne utrudnienia w ruchu.
Co piąty głosujący wskazał, że trzeci pas jest konieczny, ale decyzje o jego budowie miałyby zapaść dopiero po oddaniu do użytku Trasy Kaszubskiej i Obwodnicy Metropolitalnej.
Tylko 13 proc. osób głosujących w ankiecie uznało, że trzeci pas na obwodnicy nie jest potrzebny.
O tym, jak istotna dla poruszania się po Trójmieście jest obwodnica, przekonaliśmy się w środę nad ranem, gdy po kilku dniach dużych utrudnień związanych z wykonywaniem nowej nawierzchni drogowcy wreszcie udostępnili ruch po dwóch pasach w każdym kierunku. Korki zniknęły.
![Bez korków na obwodnicy. Są dwa pasy i asfalt](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3294/150x100/3294234__kr.webp)
GDDKiA: Najpierw trzeba zbudować Obwodnicę Metropolitalną
Poprosiliśmy, by do pomysłu odnieśli się drogowcy z gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, na co dzień zarządzającego Obwodnicą Trójmiasta i realizującego na niej wszelkie inwestycje.
Jak mówi nam Piotr Michalski, rzecznik prasowy GDDKiA z Gdańska, decyzje o ewentualnej przebudowie ekspresówki zapadną najwcześniej po powstaniu Obwodnicy Metropolitalnej.
- Zdajemy sobie sprawę z tego, że w nieodległym czasie trzeba będzie podjąć decyzje co do przyszłości Obwodnicy Trójmiasta. Obecnie skupiamy się na najpoważniejszym zadaniu dla nas - przygotowaniu i wybudowaniu Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej - podkreśla Michalski. - Ta trasa będzie w stanie częściowo odciążyć istniejącą Obwodnicę Trójmiasta oraz zapewnić realną możliwość zarządzania ruchem na obu drogach ekspresowych. Umowy na jej realizację podpisaliśmy jeszcze w kwietniu 2021 r. Dla pierwszego odcinka OMT wojewoda pomorski wydał zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (tzw. ZRID) i formalnie rozpoczęły się już prace budowlane. Zapewne jeszcze w tym roku albo na początku przyszłego rozpoczną się roboty na zadaniu 2. Oba odcinki drogi ekspresowej zostaną oddane do użytkowania w 2025 r. Podkreślam, że bez tej drogi nie ma mowy ani o rozbudowie, ani nawet o remoncie Obwodnicy Trójmiasta.
Potrzebne też badania ruchu i... Droga Czerwona
Oddanie Obwodnicy Metropolitalnej, planowane na 2025 rok, nie oznacza jednak automatycznej decyzji o rozbudowie obwodnicy. Najpierw drogowcy będą chcieli przeprowadzić badania ruchu, które wraz z prognozami dadzą odpowiedź, co dalej z obwodnicą.
Ale to nie koniec. Kolejnym warunkiem, który może mieć wpływ na ewentualne decyzje co do przyszłości obwodnicy, jest powstanie planowanej Drogi Czerwonej.
![Droga Czerwona: ruszają prace nad dokumentacją](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3288/150x100/3288761__c_224_0_4003_2890__kr.webp)
- Przed nami kolejna ważna inwestycja związana z tą trasą - przygotowanie dokumentacji dla realizacji Drogi Czerwonej. Dzięki niej tereny portowe zyskają pełnowymiarowe połączenie z siecią dróg ekspresowych i autostrad. Obecnie kończymy postępowanie na wyłonienie projektanta. Mamy nadzieję, że jeszcze w tym roku uda nam się podpisać umowę - dodaje Michalski.
Rozbudowa to nie tylko trzeci pas
Przypomnijmy, że obecnie z trzech pasów ruchu na obwodnicy kierowcy korzystają na węźle w Karczemkach, a wkrótce poszerzonym odcinkiem pojedziemy na węźle Wielki Kack w Gdyni. Trzy pasy będą także na węźle Gdańsk-Południe budowanym w ramach Obwodnicy Metropolitalnej.
- Fizycznie ewentualna rozbudowa S6 to nie tylko dobudowanie jednego czy dwóch pasów ruchu, ale przebudowa całej drogi połączona z realizacją nowych obiektów inżynierskich: wiaduktów i przejść dla zwierząt. Bez Obwodnicy Metropolitalnej przeprowadzenie tego procesu budowlanego będzie niemożliwe - zastrzega Michalski.
Miejsca
Opinie (236) ponad 20 zablokowanych
-
2022-10-20 11:32
Pasy jak pasy
O ile Unią da kasę bo blado to widzę, jeżeli zostaną wstrzymane fundusze przez jednego człowieka o imieniu ZERO. Niech ten kraj się rozwija ale są oponenci
- 0 0
-
2022-10-20 12:13
Zapomnieliście o torach kolejowych
- 0 0
-
2022-10-20 12:53
Indyki marzące o Bozym Narodzeniu
Osoby marzące o trzecim pasie Obwodnicy niech sobie najpierw wyobrażą 2-3 lata nieustannej budowy na tejże obwodnicy.
- 0 0
-
2022-10-20 13:08
Jeżeli Castrol mówił, że trzeci pas jest potrzebny, to go zbudujcie!
- 0 0
-
2022-10-20 13:10
Po zakończeniu obecnych inwestycji
Ruch na starej obwodnicy może się znaczącą zmniejszyć. Potrzebny dzisaj trzeci pas w przyszłości może nie być tak konieczny
- 0 0
-
2022-10-20 13:14
co zmieni budowa trzeciego pasa, jak problemem sa zjazdy obwodnicy... brak sieci dróg, która jest w stanie przyjąć duzy ruch z drogi ekspresowej. Dzisiaj jedyne dwa węzły pozwalają bezkolizyjne zjechanie z s6: węzeł karczemki z zjazd na Armii Krajowej oraz zjazd na estakadę w Gdyni. Pozostałe węzły są do przebudowy / rozbudowy o sieć dróg.
Przykład nowy węzeł południe, korki tworzą się zarówno na bezkolizyjnym zjeździe w kierunku Warszawy jak również na wjeździe z kierunku Warszawa. Trzy pasy na s6 tutaj nic nie zmienią... niestety- 0 0
-
2022-10-20 13:28
Na pewno otwarcie trasy kaszubskiej przekieruje ruch dalekobieżny na Słupsk i Szczecin na ta trasę i samochody te znikną z obwodnicy zachodniej przynajmniej od węzła Wielki Kack na północ. Następnie obwodnica metropolitalna jako część ciągu S 7 i S 6 przekieruje ciężki ruch tranzytowy na tą obwodnicę oraz częściowo ruch dalekobieżny z Trójmiasta. Obwodnica metropolitalna jest już budowana z rezerwą pod trzeci pas w pasie rozdziału. Zatem jego dobudowa nie będzie wymagała przebudowy ani wiaduktów ani węzłów. . Tak zrobiono na A 2 na obwodnicy Poznania. Zatem na obwodnicy zachodniej pozostanie jedynie ruch miejski /podmiejski , głównie osobowy z wyjątkiem odcinka Wielki Kack - trasa Kwiatkowskiego , gdzie będzie kierowany ruch do portu Gdynia. Dobudowa trzeciego pasa na obwodnicy powinna być na końcu, gdyż i tak trzeba będzie tą obwodnice budować znowu od początku , gdyż ani wiadukty drogowe( nad drogą ) i tzw. WS czyli w ciągu obwodnicy nie są przystosowanie do trzech pasów. Trzeba je bedzie zbudować od nowa na większą szerokość.
- 0 0
-
2022-10-20 13:32
Przede wszystkim niezbędny jest pełny pas awaryjny
W tej chwili jedna zepsuta ciężarówka paraliżuje pół miasta bo nie ma pobocza na które mogłaby zjechać. Szeroki i bezpieczny pas awaryjny to podstawa!
- 0 0
-
2022-10-20 14:18
Po co pytanie w ankiecie o trasę kaszubską skoro już jest na ukończeniu
Redakcjo zacznij myślec logicznie
- 0 0
-
2022-10-20 14:51
Hołownia i jego darmozjady mają okazję wziąć się do roboty, łotat i kilofów dla nich nie zabraknie. Gęgać każdy potrafi, a robić nie ma komu.
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.