• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co z trzema pasami na obwodnicy? Drogowcy zabrali głos

Maciej Korolczuk
20 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Trzema pasami pojedziemy wkrótce na węźle Wielki Kack w Gdyni. W Gdańsku z trzech pasów na obwodnicy możemy korzystać na węźle Karczemki. Trzema pasami pojedziemy wkrótce na węźle Wielki Kack w Gdyni. W Gdańsku z trzech pasów na obwodnicy możemy korzystać na węźle Karczemki.

Najpierw zakończenie budowy Trasy Kaszubskiej, Obwodnicy Metropolitalnej oraz Drogi Czerwonej, a dopiero później badania ruchu i ewentualna decyzja o rozbudowie obwodnicy do trzech pasów - taki harmonogram przyjęli drogowcy z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, którzy na naszą prośbę postanowili odnieść się do pomysłu rozbudowy trasy S6 z dwóch do trzech pasów.



Która z inwestycji drogowych jest w tej chwili najbardziej potrzebna Trójmiastu?

- Na Obwodnicy Trójmiasta, tam, gdzie jezdnia jest dwupasmowa, powinien powstać trzeci pas - ogłosiła w poprzednim tygodniu partia Polska 2050 Szymona Hołowni.
- Pytanie nie powinno brzmieć, czy budować trzeci pas na obwodnicy Trójmiasta, tylko kiedy zrealizować tę inwestycję i jak to zrobić, żeby zminimalizować uciążliwość prowadzonych prac dla mieszkańców Aglomeracji Trójmiejskiej - ocenił ten pomysł pytany przez nas dr. inż. Wojciech Kustra z Katedry Inżynierii Transportowej Politechniki Gdańskiej.
Nieco bardziej podzieleni byli nasi czytelnicy w komentarzach pod ubiegłotygodniowym artykułem. Dyskusja była burzliwa, bo pod tekstem zamieszczono prawie 500 komentarzy.

Prawie 4 tys. osób wzięło udział w naszej ankiecie, w której zapytaliśmy, czy na obwodnicy powinien powstać trzeci pas.

Większość naszych czytelników opowiada się za budową trzeciego pasa na obwodnicy. Większość naszych czytelników opowiada się za budową trzeciego pasa na obwodnicy.
66 proc. ankietowanych odpowiedziało, że zdecydowanie tak i że powinno się to odbyć jak najszybciej, bez względu na koszty i ewentualne utrudnienia w ruchu.

Co piąty głosujący wskazał, że trzeci pas jest konieczny, ale decyzje o jego budowie miałyby zapaść dopiero po oddaniu do użytku Trasy Kaszubskiej i Obwodnicy Metropolitalnej.

Tylko 13 proc. osób głosujących w ankiecie uznało, że trzeci pas na obwodnicy nie jest potrzebny.

O tym, jak istotna dla poruszania się po Trójmieście jest obwodnica, przekonaliśmy się w środę nad ranem, gdy po kilku dniach dużych utrudnień związanych z wykonywaniem nowej nawierzchni drogowcy wreszcie udostępnili ruch po dwóch pasach w każdym kierunku. Korki zniknęły.

Bez korków na obwodnicy. Są dwa pasy i asfalt Bez korków na obwodnicy. Są dwa pasy i asfalt

GDDKiA: Najpierw trzeba zbudować Obwodnicę Metropolitalną



Poprosiliśmy, by do pomysłu odnieśli się drogowcy z gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, na co dzień zarządzającego Obwodnicą Trójmiasta i realizującego na niej wszelkie inwestycje.

Jak mówi nam Piotr Michalski, rzecznik prasowy GDDKiA z Gdańska, decyzje o ewentualnej przebudowie ekspresówki zapadną najwcześniej po powstaniu Obwodnicy Metropolitalnej.

- Zdajemy sobie sprawę z tego, że w nieodległym czasie trzeba będzie podjąć decyzje co do przyszłości Obwodnicy Trójmiasta. Obecnie skupiamy się na najpoważniejszym zadaniu dla nas - przygotowaniu i wybudowaniu Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej - podkreśla Michalski. - Ta trasa będzie w stanie częściowo odciążyć istniejącą Obwodnicę Trójmiasta oraz zapewnić realną możliwość zarządzania ruchem na obu drogach ekspresowych. Umowy na jej realizację podpisaliśmy jeszcze w kwietniu 2021 r. Dla pierwszego odcinka OMT wojewoda pomorski wydał zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (tzw. ZRID) i formalnie rozpoczęły się już prace budowlane. Zapewne jeszcze w tym roku albo na początku przyszłego rozpoczną się roboty na zadaniu 2. Oba odcinki drogi ekspresowej zostaną oddane do użytkowania w 2025 r. Podkreślam, że bez tej drogi nie ma mowy ani o rozbudowie, ani nawet o remoncie Obwodnicy Trójmiasta.
Drogowcy podkreślają, że planowanie rozbudowy obwodnicy może być możliwe najwcześniej w 2025 roku po oddaniu do użytku Obwodnicy Metropolitalnej. Drogowcy podkreślają, że planowanie rozbudowy obwodnicy może być możliwe najwcześniej w 2025 roku po oddaniu do użytku Obwodnicy Metropolitalnej.

Potrzebne też badania ruchu i... Droga Czerwona



Oddanie Obwodnicy Metropolitalnej, planowane na 2025 rok, nie oznacza jednak automatycznej decyzji o rozbudowie obwodnicy. Najpierw drogowcy będą chcieli przeprowadzić badania ruchu, które wraz z prognozami dadzą odpowiedź, co dalej z obwodnicą.

Ale to nie koniec. Kolejnym warunkiem, który może mieć wpływ na ewentualne decyzje co do przyszłości obwodnicy, jest powstanie planowanej Drogi Czerwonej.

Droga Czerwona: ruszają prace nad dokumentacją Droga Czerwona: ruszają prace nad dokumentacją

- Przed nami kolejna ważna inwestycja związana z tą trasą - przygotowanie dokumentacji dla realizacji Drogi Czerwonej. Dzięki niej tereny portowe zyskają pełnowymiarowe połączenie z siecią dróg ekspresowych i autostrad. Obecnie kończymy postępowanie na wyłonienie projektanta. Mamy nadzieję, że jeszcze w tym roku uda nam się podpisać umowę - dodaje Michalski.

Rozbudowa to nie tylko trzeci pas



Przypomnijmy, że obecnie z trzech pasów ruchu na obwodnicy kierowcy korzystają na węźle w Karczemkach, a wkrótce poszerzonym odcinkiem pojedziemy na węźle Wielki Kack w Gdyni. Trzy pasy będą także na węźle Gdańsk-Południe budowanym w ramach Obwodnicy Metropolitalnej.

- Fizycznie ewentualna rozbudowa S6 to nie tylko dobudowanie jednego czy dwóch pasów ruchu, ale przebudowa całej drogi połączona z realizacją nowych obiektów inżynierskich: wiaduktów i przejść dla zwierząt. Bez Obwodnicy Metropolitalnej przeprowadzenie tego procesu budowlanego będzie niemożliwe - zastrzega Michalski.

Miejsca

Opinie (236) ponad 20 zablokowanych

  • Pasy jak pasy

    O ile Unią da kasę bo blado to widzę, jeżeli zostaną wstrzymane fundusze przez jednego człowieka o imieniu ZERO. Niech ten kraj się rozwija ale są oponenci

    • 0 0

  • Zapomnieliście o torach kolejowych

    • 0 0

  • Indyki marzące o Bozym Narodzeniu

    Osoby marzące o trzecim pasie Obwodnicy niech sobie najpierw wyobrażą 2-3 lata nieustannej budowy na tejże obwodnicy.

    • 0 0

  • Jeżeli Castrol mówił, że trzeci pas jest potrzebny, to go zbudujcie!

    • 0 0

  • Po zakończeniu obecnych inwestycji

    Ruch na starej obwodnicy może się znaczącą zmniejszyć. Potrzebny dzisaj trzeci pas w przyszłości może nie być tak konieczny

    • 0 0

  • co zmieni budowa trzeciego pasa, jak problemem sa zjazdy obwodnicy... brak sieci dróg, która jest w stanie przyjąć duzy ruch z drogi ekspresowej. Dzisiaj jedyne dwa węzły pozwalają bezkolizyjne zjechanie z s6: węzeł karczemki z zjazd na Armii Krajowej oraz zjazd na estakadę w Gdyni. Pozostałe węzły są do przebudowy / rozbudowy o sieć dróg.
    Przykład nowy węzeł południe, korki tworzą się zarówno na bezkolizyjnym zjeździe w kierunku Warszawy jak również na wjeździe z kierunku Warszawa. Trzy pasy na s6 tutaj nic nie zmienią... niestety

    • 0 0

  • Na pewno otwarcie trasy kaszubskiej przekieruje ruch dalekobieżny na Słupsk i Szczecin na ta trasę i samochody te znikną z obwodnicy zachodniej przynajmniej od węzła Wielki Kack na północ. Następnie obwodnica metropolitalna jako część ciągu S 7 i S 6 przekieruje ciężki ruch tranzytowy na tą obwodnicę oraz częściowo ruch dalekobieżny z Trójmiasta. Obwodnica metropolitalna jest już budowana z rezerwą pod trzeci pas w pasie rozdziału. Zatem jego dobudowa nie będzie wymagała przebudowy ani wiaduktów ani węzłów. . Tak zrobiono na A 2 na obwodnicy Poznania. Zatem na obwodnicy zachodniej pozostanie jedynie ruch miejski /podmiejski , głównie osobowy z wyjątkiem odcinka Wielki Kack - trasa Kwiatkowskiego , gdzie będzie kierowany ruch do portu Gdynia. Dobudowa trzeciego pasa na obwodnicy powinna być na końcu, gdyż i tak trzeba będzie tą obwodnice budować znowu od początku , gdyż ani wiadukty drogowe( nad drogą ) i tzw. WS czyli w ciągu obwodnicy nie są przystosowanie do trzech pasów. Trzeba je bedzie zbudować od nowa na większą szerokość.

    • 0 0

  • Przede wszystkim niezbędny jest pełny pas awaryjny

    W tej chwili jedna zepsuta ciężarówka paraliżuje pół miasta bo nie ma pobocza na które mogłaby zjechać. Szeroki i bezpieczny pas awaryjny to podstawa!

    • 0 0

  • Po co pytanie w ankiecie o trasę kaszubską skoro już jest na ukończeniu

    Redakcjo zacznij myślec logicznie

    • 0 0

  • Hołownia i jego darmozjady mają okazję wziąć się do roboty, łotat i kilofów dla nich nie zabraknie. Gęgać każdy potrafi, a robić nie ma komu.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane