• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co z trzema pasami na obwodnicy? Drogowcy zabrali głos

Maciej Korolczuk
20 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Trzema pasami pojedziemy wkrótce na węźle Wielki Kack w Gdyni. W Gdańsku z trzech pasów na obwodnicy możemy korzystać na węźle Karczemki. Trzema pasami pojedziemy wkrótce na węźle Wielki Kack w Gdyni. W Gdańsku z trzech pasów na obwodnicy możemy korzystać na węźle Karczemki.

Najpierw zakończenie budowy Trasy Kaszubskiej, Obwodnicy Metropolitalnej oraz Drogi Czerwonej, a dopiero później badania ruchu i ewentualna decyzja o rozbudowie obwodnicy do trzech pasów - taki harmonogram przyjęli drogowcy z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, którzy na naszą prośbę postanowili odnieść się do pomysłu rozbudowy trasy S6 z dwóch do trzech pasów.



Która z inwestycji drogowych jest w tej chwili najbardziej potrzebna Trójmiastu?

- Na Obwodnicy Trójmiasta, tam, gdzie jezdnia jest dwupasmowa, powinien powstać trzeci pas - ogłosiła w poprzednim tygodniu partia Polska 2050 Szymona Hołowni.
- Pytanie nie powinno brzmieć, czy budować trzeci pas na obwodnicy Trójmiasta, tylko kiedy zrealizować tę inwestycję i jak to zrobić, żeby zminimalizować uciążliwość prowadzonych prac dla mieszkańców Aglomeracji Trójmiejskiej - ocenił ten pomysł pytany przez nas dr. inż. Wojciech Kustra z Katedry Inżynierii Transportowej Politechniki Gdańskiej.
Nieco bardziej podzieleni byli nasi czytelnicy w komentarzach pod ubiegłotygodniowym artykułem. Dyskusja była burzliwa, bo pod tekstem zamieszczono prawie 500 komentarzy.

Prawie 4 tys. osób wzięło udział w naszej ankiecie, w której zapytaliśmy, czy na obwodnicy powinien powstać trzeci pas.

Większość naszych czytelników opowiada się za budową trzeciego pasa na obwodnicy. Większość naszych czytelników opowiada się za budową trzeciego pasa na obwodnicy.
66 proc. ankietowanych odpowiedziało, że zdecydowanie tak i że powinno się to odbyć jak najszybciej, bez względu na koszty i ewentualne utrudnienia w ruchu.

Co piąty głosujący wskazał, że trzeci pas jest konieczny, ale decyzje o jego budowie miałyby zapaść dopiero po oddaniu do użytku Trasy Kaszubskiej i Obwodnicy Metropolitalnej.

Tylko 13 proc. osób głosujących w ankiecie uznało, że trzeci pas na obwodnicy nie jest potrzebny.

O tym, jak istotna dla poruszania się po Trójmieście jest obwodnica, przekonaliśmy się w środę nad ranem, gdy po kilku dniach dużych utrudnień związanych z wykonywaniem nowej nawierzchni drogowcy wreszcie udostępnili ruch po dwóch pasach w każdym kierunku. Korki zniknęły.

Bez korków na obwodnicy. Są dwa pasy i asfalt Bez korków na obwodnicy. Są dwa pasy i asfalt

GDDKiA: Najpierw trzeba zbudować Obwodnicę Metropolitalną



Poprosiliśmy, by do pomysłu odnieśli się drogowcy z gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, na co dzień zarządzającego Obwodnicą Trójmiasta i realizującego na niej wszelkie inwestycje.

Jak mówi nam Piotr Michalski, rzecznik prasowy GDDKiA z Gdańska, decyzje o ewentualnej przebudowie ekspresówki zapadną najwcześniej po powstaniu Obwodnicy Metropolitalnej.

- Zdajemy sobie sprawę z tego, że w nieodległym czasie trzeba będzie podjąć decyzje co do przyszłości Obwodnicy Trójmiasta. Obecnie skupiamy się na najpoważniejszym zadaniu dla nas - przygotowaniu i wybudowaniu Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej - podkreśla Michalski. - Ta trasa będzie w stanie częściowo odciążyć istniejącą Obwodnicę Trójmiasta oraz zapewnić realną możliwość zarządzania ruchem na obu drogach ekspresowych. Umowy na jej realizację podpisaliśmy jeszcze w kwietniu 2021 r. Dla pierwszego odcinka OMT wojewoda pomorski wydał zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (tzw. ZRID) i formalnie rozpoczęły się już prace budowlane. Zapewne jeszcze w tym roku albo na początku przyszłego rozpoczną się roboty na zadaniu 2. Oba odcinki drogi ekspresowej zostaną oddane do użytkowania w 2025 r. Podkreślam, że bez tej drogi nie ma mowy ani o rozbudowie, ani nawet o remoncie Obwodnicy Trójmiasta.
Drogowcy podkreślają, że planowanie rozbudowy obwodnicy może być możliwe najwcześniej w 2025 roku po oddaniu do użytku Obwodnicy Metropolitalnej. Drogowcy podkreślają, że planowanie rozbudowy obwodnicy może być możliwe najwcześniej w 2025 roku po oddaniu do użytku Obwodnicy Metropolitalnej.

Potrzebne też badania ruchu i... Droga Czerwona



Oddanie Obwodnicy Metropolitalnej, planowane na 2025 rok, nie oznacza jednak automatycznej decyzji o rozbudowie obwodnicy. Najpierw drogowcy będą chcieli przeprowadzić badania ruchu, które wraz z prognozami dadzą odpowiedź, co dalej z obwodnicą.

Ale to nie koniec. Kolejnym warunkiem, który może mieć wpływ na ewentualne decyzje co do przyszłości obwodnicy, jest powstanie planowanej Drogi Czerwonej.

Droga Czerwona: ruszają prace nad dokumentacją Droga Czerwona: ruszają prace nad dokumentacją

- Przed nami kolejna ważna inwestycja związana z tą trasą - przygotowanie dokumentacji dla realizacji Drogi Czerwonej. Dzięki niej tereny portowe zyskają pełnowymiarowe połączenie z siecią dróg ekspresowych i autostrad. Obecnie kończymy postępowanie na wyłonienie projektanta. Mamy nadzieję, że jeszcze w tym roku uda nam się podpisać umowę - dodaje Michalski.

Rozbudowa to nie tylko trzeci pas



Przypomnijmy, że obecnie z trzech pasów ruchu na obwodnicy kierowcy korzystają na węźle w Karczemkach, a wkrótce poszerzonym odcinkiem pojedziemy na węźle Wielki Kack w Gdyni. Trzy pasy będą także na węźle Gdańsk-Południe budowanym w ramach Obwodnicy Metropolitalnej.

- Fizycznie ewentualna rozbudowa S6 to nie tylko dobudowanie jednego czy dwóch pasów ruchu, ale przebudowa całej drogi połączona z realizacją nowych obiektów inżynierskich: wiaduktów i przejść dla zwierząt. Bez Obwodnicy Metropolitalnej przeprowadzenie tego procesu budowlanego będzie niemożliwe - zastrzega Michalski.

Miejsca

Opinie (236) ponad 20 zablokowanych

  • trzeci pas od zjazdu do wjazdu na odcinek bez ruszania mostów

    • 0 0

  • Badania ruchu ?

    Przecież nonstop jest to badane na bieżąco

    • 0 0

  • Szanowni drogowcy

    Jak remontowaliscie obwodnicę 20 lat temu mogliście przewidzieć wzmożenie ruchu i od razu przebudować ja na 3 pasy od zjazdu Gdańsk Centrum do Gdynia Chwarzno.Teraz będzie Kongo.

    • 1 1

  • wystarczy zweryfikować uprawnienia kierowczyków, przynajmniej 1/3 straci prawo jazdy

    • 1 0

  • Analiza

    Dzień dobry wszystkim, chciał bym poruszyć kilka kwestii zawartych w artykule oraz w odpowiedzi Gdańskiego GDDKiA, zacznę od odpowiedzi GDDKiA Potrzebne też badania ruchu oraz budowa obwodnicy metropolitalnej
    jeśli chodzi o obwodnice metropolitalną jej budowa oraz oddane do użytku moim zdanie nieznacznie upłynni ruch na obwodnicy trójmiasta i nie trzeba być badaczem z politechniki ani zlecać czasochłonnych oraz drogich badan pomiaru ruchu wystarczyło popatrzeć na ostatnie zwężenia na obwodnicy żeby zaobserwować ilość samochodów ciężarowych na prawym pasie zmierzających do/z portu w Gdyni firm na hutniczej itp. budowa wspomnianej obwodnicy metropolitalnej wyprowadzi tylko tak zwany ruch tranzytowy który stanowi niewielki procent jeśli chodzi o ruch na obwodnicy widać to w dni powszednie w godzinach porannych i popołudniowego szczytu ta droga służy jako wewnętrzną droga trójmiasta i dojazd do portów niewiele ma wspólnego z droga ekspresowa ale z tym chyba się każdy zgodzi, kolejny argument przedstawiony przez GDDKiA to budowa drogi czerwonej, jest potrzebna nie ulega to wątpliwości tylko jak budowa drogi czerwonej a w przyszłości OPAT ma co zrobić z obwodnica według GDDKiA odkorkować bo tego argumentu nie rozumiem i jest dla mnie najmniej sensowny... o ile budowa obwodnicy metropolitalnej może tylko kosmetycznie ograniczyć ruch tranzytowy o tyle ruch wewnętrzny i tak kumulować się będzie na obwodnicy trójmiasta i poszerzenie tej obwodnicy jest niezbędne do dalszego funkcjonowania ze względu na ciągły wzrost dobowy ruchu pojazdów osobowych jak i ciężarowych, podsumowując moim zdaniem obwodnice trzeba rozbudowywać systemowo minimalizując uciążliwości
    mianowicie zaczynamy budowę obwodnicy metropolitalnej i wiemy o poszerzeniu węzła do 3 pasów ( korki murowane )
    wykorzystujemy ten czas do poszerzenia obwodnicy od A1 do ww węzła w kolejnych latach bierzemy się za kolejny węzeł i kolejne poszerzenie aż do wyczerpania obwodnicy :) korków nie unikniemy..

    • 0 0

  • 3 pas koniecznie i dwie 4 pasowe autostrady przez centrum

    • 1 0

  • badania trzeba robic uuułłła powoli mysli ten urzad

    • 0 0

  • Najbardziej na wczoraj to potrzebny jest 3 -ci pas na obwodnicy na odcinku od Chyloni do kacka i do Chyloni od kaszubskiej. Bo zimą znowu tiry będą stały w poprzek jadąc z portu do Drogi Kaszubskiej

    • 0 0

  • Ten trzeci pas to już powinien być !!!

    • 0 0

  • myślą myślą i g.......... wymyślą

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane