- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (428 opinii)
- 2 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (125 opinii)
- 3 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (57 opinii)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (167 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (269 opinii)
- 6 Piłeś? Nie włamuj się do auta (56 opinii)
Co z trzema pasami na obwodnicy? Drogowcy zabrali głos
Najpierw zakończenie budowy Trasy Kaszubskiej, Obwodnicy Metropolitalnej oraz Drogi Czerwonej, a dopiero później badania ruchu i ewentualna decyzja o rozbudowie obwodnicy do trzech pasów - taki harmonogram przyjęli drogowcy z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, którzy na naszą prośbę postanowili odnieść się do pomysłu rozbudowy trasy S6 z dwóch do trzech pasów.
- Pytanie nie powinno brzmieć, czy budować trzeci pas na obwodnicy Trójmiasta, tylko kiedy zrealizować tę inwestycję i jak to zrobić, żeby zminimalizować uciążliwość prowadzonych prac dla mieszkańców Aglomeracji Trójmiejskiej - ocenił ten pomysł pytany przez nas dr. inż. Wojciech Kustra z Katedry Inżynierii Transportowej Politechniki Gdańskiej.
Nieco bardziej podzieleni byli nasi czytelnicy w komentarzach pod ubiegłotygodniowym artykułem. Dyskusja była burzliwa, bo pod tekstem zamieszczono prawie 500 komentarzy.
Prawie 4 tys. osób wzięło udział w naszej ankiecie, w której zapytaliśmy, czy na obwodnicy powinien powstać trzeci pas.
66 proc. ankietowanych odpowiedziało, że zdecydowanie tak i że powinno się to odbyć jak najszybciej, bez względu na koszty i ewentualne utrudnienia w ruchu.
Co piąty głosujący wskazał, że trzeci pas jest konieczny, ale decyzje o jego budowie miałyby zapaść dopiero po oddaniu do użytku Trasy Kaszubskiej i Obwodnicy Metropolitalnej.
Tylko 13 proc. osób głosujących w ankiecie uznało, że trzeci pas na obwodnicy nie jest potrzebny.
O tym, jak istotna dla poruszania się po Trójmieście jest obwodnica, przekonaliśmy się w środę nad ranem, gdy po kilku dniach dużych utrudnień związanych z wykonywaniem nowej nawierzchni drogowcy wreszcie udostępnili ruch po dwóch pasach w każdym kierunku. Korki zniknęły.
![Bez korków na obwodnicy. Są dwa pasy i asfalt](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3294/150x100/3294234__kr.webp)
GDDKiA: Najpierw trzeba zbudować Obwodnicę Metropolitalną
Poprosiliśmy, by do pomysłu odnieśli się drogowcy z gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, na co dzień zarządzającego Obwodnicą Trójmiasta i realizującego na niej wszelkie inwestycje.
Jak mówi nam Piotr Michalski, rzecznik prasowy GDDKiA z Gdańska, decyzje o ewentualnej przebudowie ekspresówki zapadną najwcześniej po powstaniu Obwodnicy Metropolitalnej.
- Zdajemy sobie sprawę z tego, że w nieodległym czasie trzeba będzie podjąć decyzje co do przyszłości Obwodnicy Trójmiasta. Obecnie skupiamy się na najpoważniejszym zadaniu dla nas - przygotowaniu i wybudowaniu Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej - podkreśla Michalski. - Ta trasa będzie w stanie częściowo odciążyć istniejącą Obwodnicę Trójmiasta oraz zapewnić realną możliwość zarządzania ruchem na obu drogach ekspresowych. Umowy na jej realizację podpisaliśmy jeszcze w kwietniu 2021 r. Dla pierwszego odcinka OMT wojewoda pomorski wydał zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (tzw. ZRID) i formalnie rozpoczęły się już prace budowlane. Zapewne jeszcze w tym roku albo na początku przyszłego rozpoczną się roboty na zadaniu 2. Oba odcinki drogi ekspresowej zostaną oddane do użytkowania w 2025 r. Podkreślam, że bez tej drogi nie ma mowy ani o rozbudowie, ani nawet o remoncie Obwodnicy Trójmiasta.
Potrzebne też badania ruchu i... Droga Czerwona
Oddanie Obwodnicy Metropolitalnej, planowane na 2025 rok, nie oznacza jednak automatycznej decyzji o rozbudowie obwodnicy. Najpierw drogowcy będą chcieli przeprowadzić badania ruchu, które wraz z prognozami dadzą odpowiedź, co dalej z obwodnicą.
Ale to nie koniec. Kolejnym warunkiem, który może mieć wpływ na ewentualne decyzje co do przyszłości obwodnicy, jest powstanie planowanej Drogi Czerwonej.
![Droga Czerwona: ruszają prace nad dokumentacją](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3288/150x100/3288761__c_224_0_4003_2890__kr.webp)
- Przed nami kolejna ważna inwestycja związana z tą trasą - przygotowanie dokumentacji dla realizacji Drogi Czerwonej. Dzięki niej tereny portowe zyskają pełnowymiarowe połączenie z siecią dróg ekspresowych i autostrad. Obecnie kończymy postępowanie na wyłonienie projektanta. Mamy nadzieję, że jeszcze w tym roku uda nam się podpisać umowę - dodaje Michalski.
Rozbudowa to nie tylko trzeci pas
Przypomnijmy, że obecnie z trzech pasów ruchu na obwodnicy kierowcy korzystają na węźle w Karczemkach, a wkrótce poszerzonym odcinkiem pojedziemy na węźle Wielki Kack w Gdyni. Trzy pasy będą także na węźle Gdańsk-Południe budowanym w ramach Obwodnicy Metropolitalnej.
- Fizycznie ewentualna rozbudowa S6 to nie tylko dobudowanie jednego czy dwóch pasów ruchu, ale przebudowa całej drogi połączona z realizacją nowych obiektów inżynierskich: wiaduktów i przejść dla zwierząt. Bez Obwodnicy Metropolitalnej przeprowadzenie tego procesu budowlanego będzie niemożliwe - zastrzega Michalski.
Miejsca
Opinie (236) ponad 20 zablokowanych
-
2022-10-20 15:31
trzeci pas od zjazdu do wjazdu na odcinek bez ruszania mostów
- 0 0
-
2022-10-20 16:26
Badania ruchu ?
Przecież nonstop jest to badane na bieżąco
- 0 0
-
2022-10-20 16:54
Szanowni drogowcy
Jak remontowaliscie obwodnicę 20 lat temu mogliście przewidzieć wzmożenie ruchu i od razu przebudować ja na 3 pasy od zjazdu Gdańsk Centrum do Gdynia Chwarzno.Teraz będzie Kongo.
- 1 1
-
2022-10-20 16:57
wystarczy zweryfikować uprawnienia kierowczyków, przynajmniej 1/3 straci prawo jazdy
- 1 0
-
2022-10-20 17:20
Analiza
Dzień dobry wszystkim, chciał bym poruszyć kilka kwestii zawartych w artykule oraz w odpowiedzi Gdańskiego GDDKiA, zacznę od odpowiedzi GDDKiA Potrzebne też badania ruchu oraz budowa obwodnicy metropolitalnej
jeśli chodzi o obwodnice metropolitalną jej budowa oraz oddane do użytku moim zdanie nieznacznie upłynni ruch na obwodnicy trójmiasta i nie trzeba być badaczem z politechniki ani zlecać czasochłonnych oraz drogich badan pomiaru ruchu wystarczyło popatrzeć na ostatnie zwężenia na obwodnicy żeby zaobserwować ilość samochodów ciężarowych na prawym pasie zmierzających do/z portu w Gdyni firm na hutniczej itp. budowa wspomnianej obwodnicy metropolitalnej wyprowadzi tylko tak zwany ruch tranzytowy który stanowi niewielki procent jeśli chodzi o ruch na obwodnicy widać to w dni powszednie w godzinach porannych i popołudniowego szczytu ta droga służy jako wewnętrzną droga trójmiasta i dojazd do portów niewiele ma wspólnego z droga ekspresowa ale z tym chyba się każdy zgodzi, kolejny argument przedstawiony przez GDDKiA to budowa drogi czerwonej, jest potrzebna nie ulega to wątpliwości tylko jak budowa drogi czerwonej a w przyszłości OPAT ma co zrobić z obwodnica według GDDKiA odkorkować bo tego argumentu nie rozumiem i jest dla mnie najmniej sensowny... o ile budowa obwodnicy metropolitalnej może tylko kosmetycznie ograniczyć ruch tranzytowy o tyle ruch wewnętrzny i tak kumulować się będzie na obwodnicy trójmiasta i poszerzenie tej obwodnicy jest niezbędne do dalszego funkcjonowania ze względu na ciągły wzrost dobowy ruchu pojazdów osobowych jak i ciężarowych, podsumowując moim zdaniem obwodnice trzeba rozbudowywać systemowo minimalizując uciążliwości
mianowicie zaczynamy budowę obwodnicy metropolitalnej i wiemy o poszerzeniu węzła do 3 pasów ( korki murowane )
wykorzystujemy ten czas do poszerzenia obwodnicy od A1 do ww węzła w kolejnych latach bierzemy się za kolejny węzeł i kolejne poszerzenie aż do wyczerpania obwodnicy :) korków nie unikniemy..- 0 0
-
2022-10-20 17:35
3 pas koniecznie i dwie 4 pasowe autostrady przez centrum
- 1 0
-
2022-10-20 20:02
badania trzeba robic uuułłła powoli mysli ten urzad
- 0 0
-
2022-10-20 20:05
Najbardziej na wczoraj to potrzebny jest 3 -ci pas na obwodnicy na odcinku od Chyloni do kacka i do Chyloni od kaszubskiej. Bo zimą znowu tiry będą stały w poprzek jadąc z portu do Drogi Kaszubskiej
- 0 0
-
2022-10-20 20:59
Ten trzeci pas to już powinien być !!!
- 0 0
-
2022-10-21 18:05
myślą myślą i g.......... wymyślą
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.