• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Connex nie kupi trójmiejskiej SKM

Mikołaj Chrzan, Michał Tusk
15 grudnia 2005 (artykuł sprzed 18 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Więcej PKP w SKM (ale tylko na jakiś czas)
Prywatyzacja trójmiejskiej SKM odłożona na półkę. Zwyciężyła lansowana przez prezesa SKM Mikołaja Segenia wizja rozwoju firmy nie przez jej sprzedaż, a przez bliższą współpracę z samorządami.

Proces prywatyzacji trójmiejskiej SKM rozpoczął się w 2003 r. W przygotowaniu tej transakcji PKP SA, która wspólnie ze skarbem państwa jest właścicielem SKM, korzystała z pomocy konsultantów z firmy Andersen (później Ernst&Young). Potencjalnych inwestorów poszukiwano m.in. przez ogłoszenia w ogólnoświatowym dzienniku Financial Times.

Efekty tych szerokich poszukiwań były jednak mizerne. Wstępną ofertę złożyła tylko jedna firma: polski oddział firmy Connex, międzynarodowego potentata na rynku kolejowym i autobusowym.

Małe zainteresowanie SKM nie zniechęciło jednak zarządu PKP do prób prywatyzacji trójmiejskiego przewoźnika. W planie zarządu PKP na lata 2005 była sprzedaż firmy - transakcja z Conneksem miała zostać zrealizowana w drugiej połowie 2005 r.

Teraz wiadomo już, że umowy z Francuzami nie będzie. - Rozmowy zostały zakończone - przyznaje Michał Wrzosek, rzecznik PKP SA.

Czemu SKM nie sprzedano? Oferta Conneksu była niesatysfakcjonująca. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że za SKM firmę, która w 2004 r. miała obroty ok. 85 mln złotych, a w tym roku wypracuje kilkumilionowy zysk, chciano zapłacić jedynie kilkanaście milionów złotych.

Na razie prywatyzacji nie będzie, pewna jest natomiast - częściowa - komunalizacja spółki. Radni sejmiku wojewódzkiego zdecydowali, że przekażą spółce 4 mln złotych na zakup dziewięciu używanych spalinowych szynobusów z Niemiec. W zamian, najprawdopodobniej już w styczniu 2006 r., staną się właścicielami 12 procent udziałów w SKM.

- To jeszcze nie koniec naszych planów wobec SKM - zdradza jeden z pracowników Urzędu Marszałkowskiego. - Rozważamy wprowadzenie do SKM kilku naszych autobusów szynowych, z których na razie korzysta Pomorski Zakład Przewozów Regionalnych.

W ten sposób udział samorządu w SKM mógłby się zwiększyć nawet do takiej wysokości, że stałby się on większościowym udziałowcem tej kolejowej firmy.

Co z pozbawionym autobusów szynowych pomorskim oddziałem Przewozów Regionalnych? - Prawdopodobne jest włączenie ich do SKM. W kraju mamy już taki przykład - spółkę Koleje Mazowieckie, których współwłaścicielami są właśnie Przewozy Regionalne i mazowiecki samorząd wojewódzki - mówi jeden z menedżerów SKM. - Okoliczności sprzyjają takiemu rozwiązaniu. Takie przekształcenie jest realne.

To oznacza, że jedna firma obsługiwałaby zarówno połączenie w Trójmieście, jak i wszystkie pociągi regionalne. W świecie kolejowym krąży już propozycja nazwy dla nowej firmy: Koleje Pomorskie.

Wiadomo, że zwolennikiem takiego rozwiązania jest prezes SKM Mikołaj Segeń. Zawsze twierdził, że lepiej stawiać na rozbudowę SKM i współpracę z samorządami, a nie na szybką prywatyzację. Oficjalnie Segeń nie chce jednak komentować przyszłości spółki.
Gazeta WyborczaMikołaj Chrzan, Michał Tusk

Opinie (58) 1 zablokowana

  • Dziwię się...

    ... opiniom popierającym pomysły prywatyzacji kolei. Wystarczy popatrzeć, co się stało z koleją w Wielkiej Brytanii po prywatyzacji - tabor i infrastruktura gorsze niż w Polsce, co chwilę jakiś wypadek. A jak jest we Francji, gdzie SNCF pozostały państwowe? Sami sobie odpowiedzcie...

    • 0 0

  • Komunalizacja ?????????Dokształcenie redaktorowi polecam

    Zamiast wyrazu, widać - bardzo obcego merytorycznie panom Tuskowi i Chrzanowi, KOMUNALIZACJA (w odniesieniu do częściowego przewłaszczenia SKM-ki na rzecz Urzędu Marszałkowskiego) należałoby raczej użyć nowotworów słownych : polskiego terminu SAMORZĄDYZACJA lub obcojęzycznego GOVERNMENTYZACJA.
    Komunalizować może tylko gmina - a nie samorząd wojewódzki.
    Tę tandetę dziennikarską publikuje również GW.
    Poza tym czekamy usilnie na uniwersalny bilet komunikacyjny dla Trójmiasta = jak to już kiedyś było za czasów WPKG-G i kolejki.
    wESOŁYCH Świąt i jeszcze śmieszniejszego roku 2006.
    GRĄDŹL

    • 0 0

  • Ja myślę, że ta decyzja może być dobra. Prywatyzacja nie zawsze musi mieć sens. Motywem działania właściciela prywatnego jest osiąganie zysku netto i często może oznaczać zamykanie nierentownych połączeń. Natomiast rolą kolei państwowej czy samorządowej jest zapewnianie komunikacji tam gdzie jest potrzebna, nawet na takich trasach, na których nie da się zarobić. W takiej sytuacji musi się tylko znaleźć ktoś, kto tak to poukłada, że w ogólnym rozrachunku budżet będzie dopięty.

    • 0 0

  • kiedy ludzie przejrzycie na oczy i zobaczycie ze skm sieje propagande sukcesu.

    • 0 0

  • cieszę się bo mam alergię na francuzów.

    boję się bo nie bardzo wierzę w oderwanie takiego kęsa od PKP - co z infrastrukturą? Tak długo jak ta ostatnia pozostanie w jednym organizmie ze spółką matką naszych kolei tak długo o konkurencji i normalności na tym rynku nię będzie mowy.

    a eksperta od kolei brytyjskich uprasza się o mały update wiedzy - francuzi bardzoby chcieli, żeby ich koleje ciut przypominałey te brytyjskie, niestety są do tego systemowo niezdolne.

    • 0 0

  • co sie stalo z Galluxem; (

    • 0 0

  • Tak na mrgiesie to wczoraj słyszałem, że PKP planuje powstanie nowej spółki, która pozwoliłaby na łatwiejszą kontrolę i przepływ pieniędzy między tymi już istniejącymi. Cel to transfer pieniędzy z spółek dochodowych na pokrycie strat w tych na minusie... paranoja!!

    • 0 0

  • o SKM

    O ile przedstawiome przez firme Connex propozycje finansowe są prawdziwe to wydaje mi sie,że odłozenie prywatyzacji i zaangażowanie sie Wojewody w dofinansowanie SKM jest logicznym krokiem.
    Firme sprzedaje sie tylko raz a kwota kilkunastu milonów (dokladnie nie wiadomo) rozłożona na kilka lat mogłaby okazacsie ąca.I za pięc lat bylyby zar5zuty,ze prywatyzacja zrobiona na kolanie a zyski z SKM idą do zagramanicznego inwestora.
    Wydaje mi się,że warto zainwestować w tabor a sprawe prywatyzacji miećna uwadze jako cel perspektywiczny.Wówczas zysk z ewentualnej sprzedaży bylby wielokrotnie wyzszy.
    Oczywiscie sprawa jest na tyle ważna dla regionu,że warto i nalezy przeprowadzić proces doinwestowania w miarę szybko jednak bez panicznego strachu, że się nie uda.

    • 0 0

  • Do XM i nie tylko

    W UK gdzie koleje są prywatne (tylko linie są państwowe) można dojechać szybko, tanio i czysto w jedno miejsce kilkoma różnymi pociągami różnych firm. Np. na Gattwick z Victorii masz dwie firmy - za 7GBP lub za 12GBP, mniej więcej co kwadrans.
    A we Francji ostatnio znowu był strajk generalny i cała SNCF stanęła. widzę, że wiedzę czerpiesz z GW, ale tej sprzed 5-6lat.

    A co do planów SKM.
    To jest SKANDAL. Jeszcze rok temu Prezes Segień podawał się demnonstracyjnie do dymisji, żeby nie łaczyć SKM z PKP PR. A teraz jest zwolennikiem jednej firmy.
    ZNOWU NIE BĘDZIE NAWET NAMIASTKI KONKURENCJI!!
    A koleje pomorskie wydadzą całe pieniądze na przemalowanie swoich bydlęcych składów na nowy kolor.

    P.S Na stronach SKM chwalą się, że wymieniają tablice na peronach na nowe kolorowe. Wszystko pięknie, kolorowo.
    Tylko że ani słowa po angielsku, albo niemiecku nawet PRICE, DEPARTURE, ARRIVAL nie ma...

    • 0 0

  • Jak dlugo jeszcze mysla szefowie SKM-ki zarabiac pieniadze uzywajac zdekapitalizowanego sprzetu?
    SKM potrzebuje duzych inwestycji poniewaz tabor , ktorym dysponuja jest juz w oplakanym stanie. Sytuacji tej nie zmieni w zaden sposob zakup autobusow szynowych.
    Jezeli prywatny inwestor proponuje pewna sume a jednoczesnie zainwestuje w nowy tabor to byloby to najlepszym rozwiazaniem.
    Dla specjalistow od kolei angielskich. Przed prywatyzacja byly one w tak "dobrej" kondycji jak teraz SKM-ka.
    Od czasu prywatyzacji zakupili taboru tylko u siemensa (nie liczac innych producentow) za ponad 5 miliardow € .

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane