• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Connex nie kupi trójmiejskiej SKM

Mikołaj Chrzan, Michał Tusk
15 grudnia 2005 (artykuł sprzed 18 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Więcej PKP w SKM (ale tylko na jakiś czas)
Prywatyzacja trójmiejskiej SKM odłożona na półkę. Zwyciężyła lansowana przez prezesa SKM Mikołaja Segenia wizja rozwoju firmy nie przez jej sprzedaż, a przez bliższą współpracę z samorządami.

Proces prywatyzacji trójmiejskiej SKM rozpoczął się w 2003 r. W przygotowaniu tej transakcji PKP SA, która wspólnie ze skarbem państwa jest właścicielem SKM, korzystała z pomocy konsultantów z firmy Andersen (później Ernst&Young). Potencjalnych inwestorów poszukiwano m.in. przez ogłoszenia w ogólnoświatowym dzienniku Financial Times.

Efekty tych szerokich poszukiwań były jednak mizerne. Wstępną ofertę złożyła tylko jedna firma: polski oddział firmy Connex, międzynarodowego potentata na rynku kolejowym i autobusowym.

Małe zainteresowanie SKM nie zniechęciło jednak zarządu PKP do prób prywatyzacji trójmiejskiego przewoźnika. W planie zarządu PKP na lata 2005 była sprzedaż firmy - transakcja z Conneksem miała zostać zrealizowana w drugiej połowie 2005 r.

Teraz wiadomo już, że umowy z Francuzami nie będzie. - Rozmowy zostały zakończone - przyznaje Michał Wrzosek, rzecznik PKP SA.

Czemu SKM nie sprzedano? Oferta Conneksu była niesatysfakcjonująca. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że za SKM firmę, która w 2004 r. miała obroty ok. 85 mln złotych, a w tym roku wypracuje kilkumilionowy zysk, chciano zapłacić jedynie kilkanaście milionów złotych.

Na razie prywatyzacji nie będzie, pewna jest natomiast - częściowa - komunalizacja spółki. Radni sejmiku wojewódzkiego zdecydowali, że przekażą spółce 4 mln złotych na zakup dziewięciu używanych spalinowych szynobusów z Niemiec. W zamian, najprawdopodobniej już w styczniu 2006 r., staną się właścicielami 12 procent udziałów w SKM.

- To jeszcze nie koniec naszych planów wobec SKM - zdradza jeden z pracowników Urzędu Marszałkowskiego. - Rozważamy wprowadzenie do SKM kilku naszych autobusów szynowych, z których na razie korzysta Pomorski Zakład Przewozów Regionalnych.

W ten sposób udział samorządu w SKM mógłby się zwiększyć nawet do takiej wysokości, że stałby się on większościowym udziałowcem tej kolejowej firmy.

Co z pozbawionym autobusów szynowych pomorskim oddziałem Przewozów Regionalnych? - Prawdopodobne jest włączenie ich do SKM. W kraju mamy już taki przykład - spółkę Koleje Mazowieckie, których współwłaścicielami są właśnie Przewozy Regionalne i mazowiecki samorząd wojewódzki - mówi jeden z menedżerów SKM. - Okoliczności sprzyjają takiemu rozwiązaniu. Takie przekształcenie jest realne.

To oznacza, że jedna firma obsługiwałaby zarówno połączenie w Trójmieście, jak i wszystkie pociągi regionalne. W świecie kolejowym krąży już propozycja nazwy dla nowej firmy: Koleje Pomorskie.

Wiadomo, że zwolennikiem takiego rozwiązania jest prezes SKM Mikołaj Segeń. Zawsze twierdził, że lepiej stawiać na rozbudowę SKM i współpracę z samorządami, a nie na szybką prywatyzację. Oficjalnie Segeń nie chce jednak komentować przyszłości spółki.
Gazeta WyborczaMikołaj Chrzan, Michał Tusk

Opinie (58) 1 zablokowana

  • Ech........ kolejka kolejka

    Mieszkam juz na Wybrzeżu ponad trzydzieści lat ...... pamiętam sapiace parowozy mozolnie ciagnace długie składy towarowych pociagów w oklicy Wrzeszcza . i szybkie , zgrabne
    popularne zwane " modraki " otrzymane z Niemiec z Berlina
    Jeździły punktualnie i szybko. A teraz ?? - ociężałe trupy typu EN 57 bez przyspieszenia - kompletnie nie nadajace sie do obsługi tzw. " Szybkiej Kolei Miejskiej " Czemu nie można wprowadzić taboru takiego jak w metrze - chociażby warszawskim ? - Kwestia napędu ? A jaki to problem zamontować pantografy na dachach ? Napięcie ? Modraki jeździły na 800 V a co stoi na przeszkodzie w zasilani taboru na 3000 V . Trakcja już jest.... Trzeba tylko chcieć ! POZDRO !!!

    • 0 0

  • NIE JEST ZLEEE

    MACIE TAKI SERVICE ZA ILE PLACICIE. CHCECIE WYGODY LEPSZY TABOR TO OPLATY ZA PRZEJAZDY MUSZA WZROSNAC. SALOM Z PRUZNEGO TEZ NIE NALEJE. CZY TO TAK TRUDNO ZROZUMIEC NA MODERNIZACJE I PODNIESIENIE STANDARTU I BEZPIECZENSTWA TO TRZEBA MIEC KASEEEEEE. A PASAZER NIE CHCE WIECEJ PLACIC. POLSKIE SPOLECZENSTEO JEST BIEDNE .W TYM KRAJU SA ZAROBKI POLSKIE I OPLATY ZA USLUGI NIE MOGA BYC DUZO INNNE.NIE MA MARZYC O TRANPORCIE NAJWYZSZEJ KLASY EUROPEJSKIEJ BO PASAZER NIE MA KASY NA TAKIE OPLATY. TRZEBA PRZYZNAC ZE OPLATY ZA PRZEJAZD SKM SA ADEKWATNE DO STANDARTU . TRZEBA SIE CIESZYC CO SIE MA , POMALU MADRZE PODNOSISC STANDART ZEBY NIE ZAJECHAC PASAZERA.

    • 0 0

  • popieram skm

    nie wiem jakim wy składem jeździcie, ale jeżdżę skm4 do 6 razy w tygodniu i niemal zawsze trafiam na zmodernizowany skład. skąd w was ta niechęc? jak raz dziennie kogoś nie obsmarujecie to dzień zmarnowany?
    co do cen, bilet miesięczny z gdyni do wrzeszcza kosztuje 72 zł, bilet zkm w gdańsku z ujeściska do wrzeszcza kosztuje 71.50, różnica w odległości spora a różnica w cenie rzadna, więc skm chyba nie ma aż tak wysokich cen...
    w skm niemal zawsze trafiam na kontrolę biletów, w zkm od pół roku na lini 162 nikt biletów nie sprawdzał...
    więc są jednak większe powody do narzekania.
    ale tak jak pisałam dla każdego polaka dzień bez narzekania jest dniem straconym.
    powodzenie życzę wiecznie niezadowolnym.

    • 0 0

  • koniec konców

    - W chorym kraju ludzie sie sprzedają
    rozmieniając swoja przeszłośc
    mowia ze z niej wyrastają -



    wielcy rodacy to ci zazwyczaj Ci co kraj ich wyrzucil , zmusil do opuszczneia lub z dogonosci losu dane mu bylo dzialac pomimo calej mentowni, osobnikow ktorzy donosili zbierali dane niczym dzisiejsi spece od marketingu . a przez zostatnie 10 lat czuli ze sa godni szacunku gdy handlowali przetargami pozbawiajac ludzi marzen oraz pracy .

    TY GW zapewne jestes z tej mentowni .

    prosilbym bym juz nie udawal szczerosci (ty wiesz)

    • 0 0

  • a badałeś się na okoliczność shizofrenii? twoje posty to sałata słowna w najlepszym możliwym wydaniu.

    • 0 0

  • ZIGI. OSZALALES

    Podstawowa sprawa. Stolki zajmuja ludzie ktorzy nie maja pojecia jak prowadzic interesy. Nie potrafia dobrze skonstruowac umow. Nie ma w nich zabezpieczenia. Brakuje dobrych menadzerow w urzedach. To mlokosy siedza i podejmuja decyzje. Ile firm juz zostalo sprzedanych i zamknietych, tylko dlatego ze zostaly zle skonstruowane umowy. Dlaczego prywatne firmy potrafia odnosic sukcesy, a interesy rzadow i samorzadow to jedna, wielka wtopa.

    • 0 0

  • Złodzieje alias urzędnicy

    Urzędnicy?? WON!!!!!!! wy tylko wszytko potraficie zepsuć i rozkraść!

    • 0 0

  • To dobra wiadomość dla tych, którzy nie korzystają

    z SKM. SKM - szybka, choć tylko z nazwy, kolej miejska. Ostatnia większa zmiana w SKM - 1977r, gdy zlikwidowano trakcję 800V i od Gdańska do Wejherowa zaczęło się jeździć bez przesiadki. W ostatnich latach zrobiono wokół SKM trochę szumu, głównie medialnego, że niby zaczęły się jakieś zmiany. Jakie zmiany? Może nie zauważyłem, bo rzadko korzystam. Ale kiedyś korzystałem często i pamiętam, że w godzinach szczytu z Wejherowa do Gdańska kolejki odchodziły nie rzadziej niż co 12 min. - teraz co 15 min. (jak dobrze pójdzie). Poza godzinami szczytu najrzadziej co 24 min - teraz co 30 min. i rzadziej. Kiedyś jeździły trzy składy, wyjątkowo dwa (6 wagonów) teraz conajwyżej 2 składy a nierzadko jeden. I to mają być te zmiany.
    Ale po co zmiany? Czy z kolejek korzystają panowie senatorowie, albo panowie posłowie, albo członkowie rządu, czy też elity lokalnych samorządów? Czy muszę odpowiadać, że nie. Oni korzystają z dużo lepszych środków komunikacji, krańcowo lepszych i oczywiście bardzo współczesnych. Dla całej reszty, która do pracy dojeżdża tylko dla siebie a nie po to, aby zbawić Polskę pozostają bez mała 30-letnie wagoniki SKM. I pozostaną zapewne długo.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane