- 1 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (610 opinii)
- 2 Pamiątka z wakacji jak wyrzut sumienia (36 opinii)
- 3 Na spacer po Trójmieście z przewodnikiem (16 opinii)
- 4 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (242 opinie)
- 5 Rekordzista dostał 5 mandatów (81 opinii)
- 6 Rusza wyczekiwana inwestycja na Witominie (68 opinii)
Connex nie kupi trójmiejskiej SKM
![](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/22/300x0/22901__kr.webp)
Proces prywatyzacji trójmiejskiej SKM rozpoczął się w 2003 r. W przygotowaniu tej transakcji PKP SA, która wspólnie ze skarbem państwa jest właścicielem SKM, korzystała z pomocy konsultantów z firmy Andersen (później Ernst&Young). Potencjalnych inwestorów poszukiwano m.in. przez ogłoszenia w ogólnoświatowym dzienniku Financial Times.
Efekty tych szerokich poszukiwań były jednak mizerne. Wstępną ofertę złożyła tylko jedna firma: polski oddział firmy Connex, międzynarodowego potentata na rynku kolejowym i autobusowym.
Małe zainteresowanie SKM nie zniechęciło jednak zarządu PKP do prób prywatyzacji trójmiejskiego przewoźnika. W planie zarządu PKP na lata 2005 była sprzedaż firmy - transakcja z Conneksem miała zostać zrealizowana w drugiej połowie 2005 r.
Teraz wiadomo już, że umowy z Francuzami nie będzie. - Rozmowy zostały zakończone - przyznaje Michał Wrzosek, rzecznik PKP SA.
Czemu SKM nie sprzedano? Oferta Conneksu była niesatysfakcjonująca. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że za SKM firmę, która w 2004 r. miała obroty ok. 85 mln złotych, a w tym roku wypracuje kilkumilionowy zysk, chciano zapłacić jedynie kilkanaście milionów złotych.
Na razie prywatyzacji nie będzie, pewna jest natomiast - częściowa - komunalizacja spółki. Radni sejmiku wojewódzkiego zdecydowali, że przekażą spółce 4 mln złotych na zakup dziewięciu używanych spalinowych szynobusów z Niemiec. W zamian, najprawdopodobniej już w styczniu 2006 r., staną się właścicielami 12 procent udziałów w SKM.
- To jeszcze nie koniec naszych planów wobec SKM - zdradza jeden z pracowników Urzędu Marszałkowskiego. - Rozważamy wprowadzenie do SKM kilku naszych autobusów szynowych, z których na razie korzysta Pomorski Zakład Przewozów Regionalnych.
W ten sposób udział samorządu w SKM mógłby się zwiększyć nawet do takiej wysokości, że stałby się on większościowym udziałowcem tej kolejowej firmy.
Co z pozbawionym autobusów szynowych pomorskim oddziałem Przewozów Regionalnych? - Prawdopodobne jest włączenie ich do SKM. W kraju mamy już taki przykład - spółkę Koleje Mazowieckie, których współwłaścicielami są właśnie Przewozy Regionalne i mazowiecki samorząd wojewódzki - mówi jeden z menedżerów SKM. - Okoliczności sprzyjają takiemu rozwiązaniu. Takie przekształcenie jest realne.
To oznacza, że jedna firma obsługiwałaby zarówno połączenie w Trójmieście, jak i wszystkie pociągi regionalne. W świecie kolejowym krąży już propozycja nazwy dla nowej firmy: Koleje Pomorskie.
Wiadomo, że zwolennikiem takiego rozwiązania jest prezes SKM Mikołaj Segeń. Zawsze twierdził, że lepiej stawiać na rozbudowę SKM i współpracę z samorządami, a nie na szybką prywatyzację. Oficjalnie Segeń nie chce jednak komentować przyszłości spółki.
Opinie (58) 1 zablokowana
-
2005-12-15 14:44
nie dykuje a daje do myslenia
ta piosenka chyba opisuje stan spolecznych stosunkow a nie dyktuje .. ten porzadek cos dyktuje ale czy wystarczylo by ci dobrze ja przeczytac.
nie wiem jak ty myslisz ale chyba wlasnie tak jak napisales
cos Ci " dyktuje " , a nie użyłeś głowy choćby przy tej wypowiedzi . wielki Polew gw ;)- 0 0
-
2005-12-15 14:57
wolnosc na pól gwizdka komercyjnie wciskasz [ TY WIESZ}
>jeśli mam być szczery, to nie za bardzo zalezy mi na >szacunku kogoś, kto w życiu kieruje się tekstami piosenek, >które ktos mu serwuje zamiast samodzielnie myśleć.
sczerze pwowiedziawszy to czas takich jak ty sie konczy .
i proponowalbym zatanowic sie czy wiesz lezy pilot o tego co wykonujesz .
a potem wpasc na to z jakich potrzeb wyniklo to co kaze "rozburdlowywac" ziemie w poszukiwaniu zysku
czy przypadkiem nie chodzi tu o ochrone pewnych osob . tak jak to mammy w urzedzie gdanskim .
wielkie szumne fety oficjeli poki ich falsz sie nie rozpierdzieli .- 0 0
-
2005-12-15 15:23
a tutaj wyjątkowo poprę gw. kochane dzieci nie powtarzajcie żółtych rymów, nie tworzących spójnej całości nierzadko przepełnionych wulgaryzmami i nie przyjmujcie tego za wykładnik moralności i normalności. nie dajcie się zwariować wygolonym winochlejom w spodniach po starszym bracie, dla którego najważniejszym życiowym zadaniem jest nieróbstwo w imię idei nieróbstwa. byczek - socjalista lewa jego mać
- 0 0
-
2005-12-15 15:35
myslisz, że jak zmienisz nick to jest Ciebi więcej?
co do piosenek - nie przejmuj się - z tego się wyrasta.- 0 0
-
2005-12-15 16:44
wyglada na to ze SKM ma byc rozpedzana bez przewalow.
trzymam kciuki- 0 0
-
2005-12-15 17:31
Niech lepiej zrobią dłuższe składy.
Ludzie gniotą się w SKM-kach jak sardynki.
- 0 0
-
2005-12-15 17:35
interes
Trzeba stworzyć nowe bezpieczne korytko bo przyszłość może być różna polakom znowu chcą wcisnąć szrot spalinowy +intres na częściach i naprawach bo ktoś musi zarobić a spalin mamy za mało w trójmieście Ludzie i tak będą jeżdzić bo muszą w luksusach z lat 70-tych
- 0 0
-
2005-12-15 18:59
Tabor
wymienić tabor ,ale nie na jakieś szynobusy tylko przykładowo zamówić zmodernizowane składy SKM ,tak jak to zrobiono w wawie. Wtedy będzie widać ,że ta firma wychodzi na prostą. Puki co jedynie zauważyłem nowe tabliczki na stacjach ,ale i tak nowy tabor to podstawa. Nowy system biletowy też mile widziany. Niektóre dworce poddać remontowi ,inaczej mówiąc jest jeszcze dużooo do zrobienia ,żeby mówić o sukcesie.
- 0 0
-
2005-12-15 20:04
ha ha
>myslisz, że jak zmienisz nick to jest Ciebi więcej?
>
>co do piosenek - nie przejmuj się - z tego się wyrasta.
>
>
>
tak jest w twoim swiecie handlowe nazwy sie zmieniaja , a wyrosnac to gw mozesz co najwyzej ze swych skarpet . ;) wybacz ale nie odniosles sie do tego gdzie widzisz ze dany tekst cos dyktuje. jestes zwyczajnie niekompetenty a probowales zabrac glos :)
mozesz wyroscnac z tekstu ale nie wyrosniesz z konsekwencji jaka niosla zawarta w nim obserwacja i
wybacz ale nie wydaje mi sie byc mogl zachowac
niby twarz .
mozlwie ze czujesz sie zagrozony bo twa d..a w urzedzie dlugo nie postoji a cala ta wieza sie wywraca z dnia na dzien.. bo TY wrosles " z tekstu" . jak to mowisz- 0 0
-
2005-12-15 21:49
nastawienie na klienta? dobre
jestem klientem i nie odczuwam tego nastawienia szczególnie. Zwłaszcza kwitnąc w zabitej ludźmi śmierdzącej krótkiej kolejce jeżżącej wcześnie rano i wieczorem co pół godziny. O nocy żal wspominać. Przykład: studiujesz zaocznie, jedziesz w niedzielę na 8 z gdynii do gdańska i masz kolej miejską co pół godziny. albo się spóźniasz, albo kwitniesz pół godziny wcześniej na uczelni. Swojądrogą niech przypomnę, że przed wprowadzeniem obecnego taboru podróż z gdynii do gdańska trwała 3 minuty krócej
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.