• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Connex nie kupi trójmiejskiej SKM

Mikołaj Chrzan, Michał Tusk
15 grudnia 2005 (artykuł sprzed 18 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Więcej PKP w SKM (ale tylko na jakiś czas)
Prywatyzacja trójmiejskiej SKM odłożona na półkę. Zwyciężyła lansowana przez prezesa SKM Mikołaja Segenia wizja rozwoju firmy nie przez jej sprzedaż, a przez bliższą współpracę z samorządami.

Proces prywatyzacji trójmiejskiej SKM rozpoczął się w 2003 r. W przygotowaniu tej transakcji PKP SA, która wspólnie ze skarbem państwa jest właścicielem SKM, korzystała z pomocy konsultantów z firmy Andersen (później Ernst&Young). Potencjalnych inwestorów poszukiwano m.in. przez ogłoszenia w ogólnoświatowym dzienniku Financial Times.

Efekty tych szerokich poszukiwań były jednak mizerne. Wstępną ofertę złożyła tylko jedna firma: polski oddział firmy Connex, międzynarodowego potentata na rynku kolejowym i autobusowym.

Małe zainteresowanie SKM nie zniechęciło jednak zarządu PKP do prób prywatyzacji trójmiejskiego przewoźnika. W planie zarządu PKP na lata 2005 była sprzedaż firmy - transakcja z Conneksem miała zostać zrealizowana w drugiej połowie 2005 r.

Teraz wiadomo już, że umowy z Francuzami nie będzie. - Rozmowy zostały zakończone - przyznaje Michał Wrzosek, rzecznik PKP SA.

Czemu SKM nie sprzedano? Oferta Conneksu była niesatysfakcjonująca. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że za SKM firmę, która w 2004 r. miała obroty ok. 85 mln złotych, a w tym roku wypracuje kilkumilionowy zysk, chciano zapłacić jedynie kilkanaście milionów złotych.

Na razie prywatyzacji nie będzie, pewna jest natomiast - częściowa - komunalizacja spółki. Radni sejmiku wojewódzkiego zdecydowali, że przekażą spółce 4 mln złotych na zakup dziewięciu używanych spalinowych szynobusów z Niemiec. W zamian, najprawdopodobniej już w styczniu 2006 r., staną się właścicielami 12 procent udziałów w SKM.

- To jeszcze nie koniec naszych planów wobec SKM - zdradza jeden z pracowników Urzędu Marszałkowskiego. - Rozważamy wprowadzenie do SKM kilku naszych autobusów szynowych, z których na razie korzysta Pomorski Zakład Przewozów Regionalnych.

W ten sposób udział samorządu w SKM mógłby się zwiększyć nawet do takiej wysokości, że stałby się on większościowym udziałowcem tej kolejowej firmy.

Co z pozbawionym autobusów szynowych pomorskim oddziałem Przewozów Regionalnych? - Prawdopodobne jest włączenie ich do SKM. W kraju mamy już taki przykład - spółkę Koleje Mazowieckie, których współwłaścicielami są właśnie Przewozy Regionalne i mazowiecki samorząd wojewódzki - mówi jeden z menedżerów SKM. - Okoliczności sprzyjają takiemu rozwiązaniu. Takie przekształcenie jest realne.

To oznacza, że jedna firma obsługiwałaby zarówno połączenie w Trójmieście, jak i wszystkie pociągi regionalne. W świecie kolejowym krąży już propozycja nazwy dla nowej firmy: Koleje Pomorskie.

Wiadomo, że zwolennikiem takiego rozwiązania jest prezes SKM Mikołaj Segeń. Zawsze twierdził, że lepiej stawiać na rozbudowę SKM i współpracę z samorządami, a nie na szybką prywatyzację. Oficjalnie Segeń nie chce jednak komentować przyszłości spółki.
Gazeta WyborczaMikołaj Chrzan, Michał Tusk

Opinie (58) 1 zablokowana

  • nie dykuje a daje do myslenia

    ta piosenka chyba opisuje stan spolecznych stosunkow a nie dyktuje .. ten porzadek cos dyktuje ale czy wystarczylo by ci dobrze ja przeczytac.

    nie wiem jak ty myslisz ale chyba wlasnie tak jak napisales

    cos Ci " dyktuje " , a nie użyłeś głowy choćby przy tej wypowiedzi . wielki Polew gw ;)

    • 0 0

  • wolnosc na pól gwizdka komercyjnie wciskasz [ TY WIESZ}

    >jeśli mam być szczery, to nie za bardzo zalezy mi na >szacunku kogoś, kto w życiu kieruje się tekstami piosenek, >które ktos mu serwuje zamiast samodzielnie myśleć.

    sczerze pwowiedziawszy to czas takich jak ty sie konczy .
    i proponowalbym zatanowic sie czy wiesz lezy pilot o tego co wykonujesz .

    a potem wpasc na to z jakich potrzeb wyniklo to co kaze "rozburdlowywac" ziemie w poszukiwaniu zysku

    czy przypadkiem nie chodzi tu o ochrone pewnych osob . tak jak to mammy w urzedzie gdanskim .

    wielkie szumne fety oficjeli poki ich falsz sie nie rozpierdzieli .

    • 0 0

  • a tutaj wyjątkowo poprę gw. kochane dzieci nie powtarzajcie żółtych rymów, nie tworzących spójnej całości nierzadko przepełnionych wulgaryzmami i nie przyjmujcie tego za wykładnik moralności i normalności. nie dajcie się zwariować wygolonym winochlejom w spodniach po starszym bracie, dla którego najważniejszym życiowym zadaniem jest nieróbstwo w imię idei nieróbstwa. byczek - socjalista lewa jego mać

    • 0 0

  • myslisz, że jak zmienisz nick to jest Ciebi więcej?

    co do piosenek - nie przejmuj się - z tego się wyrasta.

    • 0 0

  • wyglada na to ze SKM ma byc rozpedzana bez przewalow.
    trzymam kciuki

    • 0 0

  • Niech lepiej zrobią dłuższe składy.

    Ludzie gniotą się w SKM-kach jak sardynki.

    • 0 0

  • interes

    Trzeba stworzyć nowe bezpieczne korytko bo przyszłość może być różna polakom znowu chcą wcisnąć szrot spalinowy +intres na częściach i naprawach bo ktoś musi zarobić a spalin mamy za mało w trójmieście Ludzie i tak będą jeżdzić bo muszą w luksusach z lat 70-tych

    • 0 0

  • Tabor

    wymienić tabor ,ale nie na jakieś szynobusy tylko przykładowo zamówić zmodernizowane składy SKM ,tak jak to zrobiono w wawie. Wtedy będzie widać ,że ta firma wychodzi na prostą. Puki co jedynie zauważyłem nowe tabliczki na stacjach ,ale i tak nowy tabor to podstawa. Nowy system biletowy też mile widziany. Niektóre dworce poddać remontowi ,inaczej mówiąc jest jeszcze dużooo do zrobienia ,żeby mówić o sukcesie.

    • 0 0

  • ha ha

    >myslisz, że jak zmienisz nick to jest Ciebi więcej?
    >
    >co do piosenek - nie przejmuj się - z tego się wyrasta.
    >
    >
    >

    tak jest w twoim swiecie handlowe nazwy sie zmieniaja , a wyrosnac to gw mozesz co najwyzej ze swych skarpet . ;) wybacz ale nie odniosles sie do tego gdzie widzisz ze dany tekst cos dyktuje. jestes zwyczajnie niekompetenty a probowales zabrac glos :)

    mozesz wyroscnac z tekstu ale nie wyrosniesz z konsekwencji jaka niosla zawarta w nim obserwacja i
    wybacz ale nie wydaje mi sie byc mogl zachowac
    niby twarz .


    mozlwie ze czujesz sie zagrozony bo twa d..a w urzedzie dlugo nie postoji a cala ta wieza sie wywraca z dnia na dzien.. bo TY wrosles " z tekstu" . jak to mowisz

    • 0 0

  • nastawienie na klienta? dobre

    jestem klientem i nie odczuwam tego nastawienia szczególnie. Zwłaszcza kwitnąc w zabitej ludźmi śmierdzącej krótkiej kolejce jeżżącej wcześnie rano i wieczorem co pół godziny. O nocy żal wspominać. Przykład: studiujesz zaocznie, jedziesz w niedzielę na 8 z gdynii do gdańska i masz kolej miejską co pół godziny. albo się spóźniasz, albo kwitniesz pół godziny wcześniej na uczelni. Swojądrogą niech przypomnę, że przed wprowadzeniem obecnego taboru podróż z gdynii do gdańska trwała 3 minuty krócej

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane