• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czekają na uwagi ws. PKM na południe Gdańska

Szymon Zięba
8 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Po uwagach mieszkańców cały odcinek linii kolejowej pomiędzy przystankami Gdańsk Madalińskiego i Gdańsk Łostowice - Świętokrzyska udało się zaprojektować w tunelu. Po uwagach mieszkańców cały odcinek linii kolejowej pomiędzy przystankami Gdańsk Madalińskiego i Gdańsk Łostowice - Świętokrzyska udało się zaprojektować w tunelu.

W poniedziałek, 14.11.2022 r. rozpocznie się trzecia seria spotkań informacyjnych projektu PKM Południe. Łącznie w tej serii - podobnie jak w pierwszej w kwietniu br. - zaplanowano pięć spotkań, które odbywać się będą codziennie od poniedziałku 14 listopada do piątku 18 listopada 2022 r.



Rozkłady PKM i SKM



Czy zamierzasz wziąć udział w konsultacjach ws. PKM?

Trasa PKM Południe to zakrojony na szeroką skalę projekt rozbudowy linii kolejowej na południe Gdańska i dalej m.in. do Pruszcza oraz Kolbud.

W pierwszym etapie, do 2030 r., powstać ma siedmiokilometrowy odcinek od przystanku SKM Śródmieście do węzła przesiadkowego w Kowalach. Na trasie powstanie sześć przystanków.

Do końca 2023 r. trwać będą prace nad studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym, które da odpowiedź, czy można tę inwestycję na tym terenie w ogóle zrealizować.

By wyjść naprzeciw oczekiwaniom pasażerów, kolejarze sukcesywnie przeprowadzają konsultacje społeczne na temat przyszłej trasy PKM.

W poniedziałek, 14.11.2022 r., rozpocznie się trzecia seria spotkań informacyjnych projektu PKM Południe. Łącznie w tej serii - podobnie jak w pierwszej w kwietniu br. - zaplanowano pięć spotkań, które odbywać się będą codziennie od poniedziałku 14 listopada do piątku 18 listopada 2022 r.

Dokładne lokalizacje i terminy poszczególnych spotkań:

O tym, że warto rozmawiać, przekonali się mieszkańcy, którzy zwrócili się z pytaniami do kolejarzy ws. przystanku Gdańsk Madalińskiego.

- Wielu mieszkańców pytało nas, czy jest możliwe, aby linia kolejowa już od planowanego przystanku Gdańsk Madalińskiego przebiegała od razu w tunelu, a nie - jak zakładała pierwotna koncepcja - w wykopie dopiero później przechodzącym w tunel - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik PKM. - Nasi projektanci raz jeszcze pochylili się nad tym problemem i obecnie już cały odcinek linii kolejowej pomiędzy przystankami Gdańsk Madalińskiego i Gdańsk Łostowice-Świętokrzyska udało się im zaprojektować w tunelu - dodaje.
Efekty zobaczyć można na infografice, przewidywane rodzaje obiektów inżynieryjnych na aglomeracyjnym odcinku PKM Południe.

Co warto wiedzieć przed spotkaniem z kolejarzami ws. PKM?



W ramach trwającego obecnie drugiego etapu STEŚ wprowadzono do projektu PKM Południe - względem wersji prezentowanej podczas poprzedniej tury konsultacji - następujące zmiany:

  1. Dostosowano rozwiązania pasażerskie na przystanku "Gdańsk Łostowice-Świętokrzyska" do koncepcji węzła drogowego.
  2. Zapewniono obustronne dojście na peron w ramach przystanku "Gdańsk Wielkopolska".
  3. Dostosowano stację "Gdańsk Świętokrzyska-Węzeł Kowale" do funkcji kończenia biegu pociągów aglomeracyjnych.
  4. Odsunięto przystanek osobowy "Kowale" o ok. 20 m w kierunku północnym od istniejących zabudowań (postulat mieszkańców podczas II tury spotkań informacyjnych).
  5. Przewidziano parking przy przystanku osobowym Kowale wraz z dojazdem od ul. Ofiar Grudnia 70 przy wykorzystaniu miejskich działek.
  6. Przekroczenie obwodnicy trójmiejskiej nową linią kolejową planowane jest dołem (postulat mieszkańców podczas I i II tury spotkań informacyjnych).
  7. Wprowadzono korektę łuku trasy kolejowej na wysokości ul. Straszyńskiej 15 poprzez odsunięcie się od zabudowań.
  8. Zapewniono dojazd na pola uprawne w rejonie miejscowości Jankowo Gdańskie w postaci obiektu inżynieryjnego.
  9. Na wniosek Miasta Pruszcz Gdański przystanek osobowy "Pruszcz Gdański Kupiecka" został przewidziany jako docelowy do budowy i przekazany do dalszych konsultacji z zarządcą linii PKP PLK.
  10. W zakresie przystanku osobowego "Bielkówko" zmieniono rozwiązanie skrzyżowania linii kolejowej z drogą na przejazd kolejowo-drogowy. Dojście na peron zostało zapewnione z przejazdu. Dokonano relokację peronu na drugą stronę przejazdu.
  11. Zmieniono rozwiązania stacyjne w zakresie posterunków "Goszyn" oraz "Straszyn Prędzieszyn" dostosowując do docelowej oferty przewozowej.
  12. Uwzględniono w rozwiązaniach układy drogowe wynikające z MPZP (konieczna korekta przyjętych założeń w MPZP w zakresie ul . Leszczynowej).


Miejsca

Opinie (174) 2 zablokowane

  • Oby jak najprędzej

    Zawsze dziwiło mnie, że linia Pruszcz - Straszyn i dalej jest nie czynna
    Sprawnie działająca kolej znacznie poprawiłaby możliwość transportu komunikacja zbiorowa, odciążając ulice.

    Oby zaplanowano kilka punktów P+R (przydadzą się gdy centrum stanie się strefa czystego transportu).

    Fajna inicjatywa :)

    • 3 0

  • Smiesznie (1)

    Najlepsze jest to, że ludzie np. Z pruszcza czy tych wiosek kawałek dalej będą szybciej w centrum Gdańska niż ja mieszkając na jasieniu. Do pracy na przymorze to jadę autem 50 min. Komunikacja ponad 1h z przesiadkami. Ludzie z Malborka do pracy tyle jadą. Żałosny ten Gdańsk

    • 9 1

    • Powiem więcej.

      Pracuję w Oliwie a mieszkam na południu. Koleżanka z pracy dojeżdża z Elbląga i krócej zajmuje jej podróż do/z pracy. 1.5 godziny w jedną stronę to dla mnie norma.

      • 1 1

  • Dra mat...

    Jak przebieg PKM ma się do terenu przyszłego (właściwie obecnego już) Parku Południowego, skoro ma przebiegać przez jego środek !!!???
    PKM to potrzebna inwestycja, tak samo jak ten Park w tej części Gdańska, ale czy naprawdę nie można trochę inaczej poprowadzić tej inwestycji.
    Co to za Park, przez którego środek maja przebiegać tory i to przez jar między dwoma zbiornikami retencyjnymi przy Świętokrzyskiej, gdzie jest obecnie piękna ścieżka spacerowa??!!
    Dramat z tym planowanie i zagospodarowaniem terenów. Co tam za Planiści są?! Nikt z nich chyba nie był zobaczyć jak to realnie wygląda w terenie...

    • 6 1

  • Jak bedzie jezdzil jeden sklad na godzine to szkoda roboty. To musi kursowac jak metro

    • 4 0

  • Grzelak, gdański król wizualizacji i zadrukowanego papieru (1)

    • 5 0

    • jeszcze trochę i dorówna tandemowi

      Szczurek/Łucyk

      • 1 0

  • Moja opinia jest taka, żeby broń boże nie obsługiwała tego SKM. I już.

    • 3 3

  • Na spotkaniach zapytajcie, czy "pojazdy szynowe"

    Też będą używały sygnałów dźwiękowych bez potrzeby, przejeżdżając obok budynków mieszkalnych???
    Tak się dzieje w okolicy przystanku "Niedźwiednik"!

    • 4 4

  • Jak metro

    Na odcinkach czerwonych na rysunku, SKM będzie przebiegać w tunelu jak metro. Na tych odcinkach znajdują się 3 przystanki: Madalińskiego, Łostowice-Świętokrzyska i Świętokrzyska Węzeł Kowale.
    Ponieważ te przystanki będą podziemne, moim zdaniem już teraz należy określić charakter tych przystanków, sposób dojścia do nich ze wszystkich stron, sposób zjazdu pod ziemię
    (schody ruchome, windy itp.), dojście z parkingów samochodowych/ parkingów podziemnych/ kubaturowych.
    Te węzły powinny zostać oddzielnie i nowocześnie zaprojektowane, bo to właśnie tam się okaże, na ile SKM będzie przyjazne i wygodne dla ludzi

    • 3 0

  • Wybory tuż tuż

    A paliwo "anty PiS" nie będzie działać wiecznie

    • 5 0

  • Nie biorę udziału bo to ściema przedwyborcza

    • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane