• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czekają na uwagi ws. PKM na południe Gdańska

Szymon Zięba
8 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Po uwagach mieszkańców cały odcinek linii kolejowej pomiędzy przystankami Gdańsk Madalińskiego i Gdańsk Łostowice - Świętokrzyska udało się zaprojektować w tunelu. Po uwagach mieszkańców cały odcinek linii kolejowej pomiędzy przystankami Gdańsk Madalińskiego i Gdańsk Łostowice - Świętokrzyska udało się zaprojektować w tunelu.

W poniedziałek, 14.11.2022 r. rozpocznie się trzecia seria spotkań informacyjnych projektu PKM Południe. Łącznie w tej serii - podobnie jak w pierwszej w kwietniu br. - zaplanowano pięć spotkań, które odbywać się będą codziennie od poniedziałku 14 listopada do piątku 18 listopada 2022 r.



Rozkłady PKM i SKM



Czy zamierzasz wziąć udział w konsultacjach ws. PKM?

Trasa PKM Południe to zakrojony na szeroką skalę projekt rozbudowy linii kolejowej na południe Gdańska i dalej m.in. do Pruszcza oraz Kolbud.

W pierwszym etapie, do 2030 r., powstać ma siedmiokilometrowy odcinek od przystanku SKM Śródmieście do węzła przesiadkowego w Kowalach. Na trasie powstanie sześć przystanków.

Do końca 2023 r. trwać będą prace nad studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym, które da odpowiedź, czy można tę inwestycję na tym terenie w ogóle zrealizować.

By wyjść naprzeciw oczekiwaniom pasażerów, kolejarze sukcesywnie przeprowadzają konsultacje społeczne na temat przyszłej trasy PKM.

W poniedziałek, 14.11.2022 r., rozpocznie się trzecia seria spotkań informacyjnych projektu PKM Południe. Łącznie w tej serii - podobnie jak w pierwszej w kwietniu br. - zaplanowano pięć spotkań, które odbywać się będą codziennie od poniedziałku 14 listopada do piątku 18 listopada 2022 r.

Dokładne lokalizacje i terminy poszczególnych spotkań:

O tym, że warto rozmawiać, przekonali się mieszkańcy, którzy zwrócili się z pytaniami do kolejarzy ws. przystanku Gdańsk Madalińskiego.

- Wielu mieszkańców pytało nas, czy jest możliwe, aby linia kolejowa już od planowanego przystanku Gdańsk Madalińskiego przebiegała od razu w tunelu, a nie - jak zakładała pierwotna koncepcja - w wykopie dopiero później przechodzącym w tunel - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik PKM. - Nasi projektanci raz jeszcze pochylili się nad tym problemem i obecnie już cały odcinek linii kolejowej pomiędzy przystankami Gdańsk Madalińskiego i Gdańsk Łostowice-Świętokrzyska udało się im zaprojektować w tunelu - dodaje.
Efekty zobaczyć można na infografice, przewidywane rodzaje obiektów inżynieryjnych na aglomeracyjnym odcinku PKM Południe.

Co warto wiedzieć przed spotkaniem z kolejarzami ws. PKM?



W ramach trwającego obecnie drugiego etapu STEŚ wprowadzono do projektu PKM Południe - względem wersji prezentowanej podczas poprzedniej tury konsultacji - następujące zmiany:

  1. Dostosowano rozwiązania pasażerskie na przystanku "Gdańsk Łostowice-Świętokrzyska" do koncepcji węzła drogowego.
  2. Zapewniono obustronne dojście na peron w ramach przystanku "Gdańsk Wielkopolska".
  3. Dostosowano stację "Gdańsk Świętokrzyska-Węzeł Kowale" do funkcji kończenia biegu pociągów aglomeracyjnych.
  4. Odsunięto przystanek osobowy "Kowale" o ok. 20 m w kierunku północnym od istniejących zabudowań (postulat mieszkańców podczas II tury spotkań informacyjnych).
  5. Przewidziano parking przy przystanku osobowym Kowale wraz z dojazdem od ul. Ofiar Grudnia 70 przy wykorzystaniu miejskich działek.
  6. Przekroczenie obwodnicy trójmiejskiej nową linią kolejową planowane jest dołem (postulat mieszkańców podczas I i II tury spotkań informacyjnych).
  7. Wprowadzono korektę łuku trasy kolejowej na wysokości ul. Straszyńskiej 15 poprzez odsunięcie się od zabudowań.
  8. Zapewniono dojazd na pola uprawne w rejonie miejscowości Jankowo Gdańskie w postaci obiektu inżynieryjnego.
  9. Na wniosek Miasta Pruszcz Gdański przystanek osobowy "Pruszcz Gdański Kupiecka" został przewidziany jako docelowy do budowy i przekazany do dalszych konsultacji z zarządcą linii PKP PLK.
  10. W zakresie przystanku osobowego "Bielkówko" zmieniono rozwiązanie skrzyżowania linii kolejowej z drogą na przejazd kolejowo-drogowy. Dojście na peron zostało zapewnione z przejazdu. Dokonano relokację peronu na drugą stronę przejazdu.
  11. Zmieniono rozwiązania stacyjne w zakresie posterunków "Goszyn" oraz "Straszyn Prędzieszyn" dostosowując do docelowej oferty przewozowej.
  12. Uwzględniono w rozwiązaniach układy drogowe wynikające z MPZP (konieczna korekta przyjętych założeń w MPZP w zakresie ul . Leszczynowej).


Miejsca

Opinie (174) 2 zablokowane

  • Mnie interesuje jak ten projekt ma się do Nowej Świętokrzyskiej, na którą miasto otrzymało dofinansowanie.

    • 5 0

  • Przecież PKM nie działa teraz (3)

    W tym kształcie, a jeszcze chcecie ją rozbudowywać. Ta kolej to kpina z ludzi.

    • 8 1

    • (2)

      Obecna PKM nie działa, bo jest obsługiwana przez dwóch różnych przewoźników, z których obydwaj nie dysponują odpowiednio dużym taborem spalinowym, by obsłużyć tę linię w sposób odpowiadający zapotrzebowaniu. PKM Południe nie ma być zresztą rozbudową obecnej trasy PKM, lecz przedłużeniem istniejących torów SKM od stacji Gdańsk Śródmieście, co oznacza, że po jej trasie będą jeździły te same pociągi, które obecnie jeżdżą na trasie Gdańsk Śródmieście - Wejherowo.

      • 0 1

      • nie masz (1)

        racji.

        • 0 2

        • A wskażesz konkretnie, w jakiej kwestii?

          • 0 0

  • Mam mieszane uczucia. Z jednej strony od wielu lat istnieje problem korków w godzinach szczytu i na pewno by pomogło to lepiej skomunikować dzielnice z centrum. Ale jako mieszkaniec Oruni proszę was projektanci - weźcie pod uwagę stan techniczny większości starych kamienic które i tak już trzęsą się w pobliżu torów, i zróbcie to tak by nie było to zbyt uciążliwe dla zwykłych mieszkańców, zastanawia mnie czy to nie pogorszy jakości życia jak te pociągi PKM będą kursować w te i wewte...

    • 3 1

  • Starą rezerwę pod kolej bob budowniczy opylił koleżkom.

    to teraz z tą linią trzeba jakieś dziwne wygibasy ćwiczyć.

    • 5 0

  • Powodzenia tam na konsultacjach

    Pamiętajcie, żeby były konstruktywne, publiczność ma na to wpływ. Ja udziału nie biorę bo w tamtych okolicach bywam rzadko, ale bardzo kibicuję, jest wielka szansa odkorkować miasto i uczynić południe skomunikowane jak zachodnie, cywilizowane aglomeracje. Myślę że Południe ma szansę przemienić się z antywzoru we wzorowe miasto, trzymam kciuki.

    • 2 1

  • A może być tak najpierw nadać sensowny kształt temu, co już istnieje

    i co w takich bólach i tak długo powstawało, osiągnąwszy i tak nader mizerną jakość?
    I co okresowo doprowadza ludzi, korzystających zeń, do białej gorączki?
    To już PRL-owskie władze działały lepiej, bo wprawdzie oddawały coś z pompą, żeby potem zamykać i kończyć, ale ostatecznie rzeczywiście dokańczały. Wiedziały, że muszą. Czy ktoś ma wrażenie, że obecna władza samorządowa cokolwiek musi?

    • 5 0

  • Z racji że od 30 lat pracuję na koleji...

    ...to powiem tak, w pierwszej kolejności odbudować linię z pruszcza do starej piły !!!
    Później można robić resztę ;-)

    • 4 2

  • bardzo kiepskie mapy

    • 2 0

  • I tak tego nie zrobicie tat jaj niebudujecie dróg

    • 1 1

  • Nie pozwólmy upaść unikalnej idei dookoławozowego transportu wieloprzesiadkowego

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane