• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Cztery gwiazdki w logo trzygwiazdkowego hotelu. "To nasz znak towarowy"

Rafał Borowski
1 lipca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
aktualizacja: godz. 10:41 (2 lipca 2015)
  • Zgodnie z decyzją Marszałka Województwa Pomorskiego, z szyldu znajdującego się nad wejściem do hotelu Fahrenheit w Gdańsku już dawno zniknęła czwarta gwiazdka. Dlaczego nie zniknęła ze strony internetowej czy wizytówek hotelu?
  • Cztery gwiazdki są również widoczne na wizytówkach hotelu. Pan Paweł otrzymał tę wizytówkę w recepcji zaledwie kilka dni temu.
  • Ale na stronie internetowej hotelu, a właściwie w widocznym pośrodku logo, wciąż figurują cztery gwiazdki. Czy taka praktyka nie jest umyślnym wprowadzaniem klientów w błąd? Zrzut ekranu wykonany w dniu wczorajszym.
  • Czwarta gwiazdka zniknęła również z tabliczki znajdującej się obok głównego wejścia. Ślad po niej jest wciąż wyraźnie widoczny.

Okazuje się, że liczba gwiazdek przy nazwie hotelu nie zawsze określa standard usług. Zdaniem niektórych hotelarzy równie dobrze gwiazdki mogą być elementem znaku towarowego. A że hotel trzygwiazdkowy w znak wpisuje sobie jedną gwiazdkę więcej, to już problem niezorientowanego klienta. Czy aby na pewno?



Co sądzisz o umieszczaniu dowolnej liczby gwiazdek w logo hotelu?

Aktualizacja, 2 lipca godz. 10:40 Po naszym artykule Hotel Fahrenheit zmienił logo prezentowane na swojej stronie internetowej. Jak informuje Justyna Mielewczyk, stare logo widniało tam "przez niedopatrzenie administratora". Dodatkowo zwraca ona uwagę, że gwiazdki prezentowane w systemach rejestracyjnych HRS i Trivago wynikają z oceny użytkowników tych portali, a nie oficjalnej polskiej standaryzacji. - Nie mam pojęcia skąd pan Paweł posiadał stare materiały reklamowe z logiem czterogwiazdkowym - zapewnia Justyna Mielewczyk.


Zgodnie z rankingiem opublikowanym przez serwis rezerwacji hotelowych Trivago gdańskie hotele należą do najlepszych na świecie. Klienci nocujący nad Motławą są w zdecydowanej większość zadowoleni z usług świadczonych przez hotele. Innymi słowy - nasze hotele oferują warunki odpowiadające liczbie przyznanych gwiazdek.

Może się jednak zdarzyć, że zastany standard będzie się znacznie różnił od naszych oczekiwań, bo hotel ma mniej gwiazdek, niż się na pozór wydaje.

Z takim problemem spotkał się pan Paweł, który ubiegły tydzień spędził w hotelu Fahrenheit przy ul. Grodzkiej 19 zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku.

- Hotel zarezerwowałem w systemie rezerwacyjnym HRS, gdzie występował jako hotel czterogwiazdkowy. Na stronie internetowej hotelu także widnieją cztery gwiazdki, podobnie jak na wizytówkach leżących w recepcji. Tymczasem z logo na fasadzie zdjęto czwartą gwiazdkę, ale nikt o tym nie informuje. Klient do końca jest przekonany, że dokonuje rezerwacji w hotelu czterogwiazdkowym - tłumaczył pan Paweł.

Czytaj także: Hotele w Sopocie najdroższe w Polsce

Różnica widoczna jest nie tylko na fasadzie: w pokojach nie ma - choć powinny być - indywidualnie regulowana klimatyzacja oraz mini bar. Kiedy zdezorientowany klient poprosił obsługę hotelu o wyjaśnienie, usłyszał że "gwiazdki przy nazwie hotelu nie są informacją o kategoryzacji hotelu lecz znakiem towarowym".

Gwiazdki przyznaje marszałek województwa

Gwiazdki związane ze standardem hotelu przyznają marszałkowie województw. Zapytaliśmy o przypadek Fahrenheita. Okazało się, że sprawa ta jest im dobrze znana.

- W 2012 roku przedsiębiorca świadczący obecnie usługi w hotelu Fahrenheit w Gdańsku, skierował do nas wniosek o zaszeregowanie obiektu do kategorii czterech gwiazdek. W trakcie postępowania, które miało zweryfikować standard hotelu, sam przedsiębiorca zrewidował złożony wcześniej wniosek. Poprosił o nadanie trzech gwiazdek, gdyż sam zrozumiał, że hotel nie spełnia standardów dla czterech - tłumaczy Małgorzata Pisarewicz, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.

Decyzja o kategoryzacji wydawana jest raz na trzy lata. Po tym czasie przeprowadzana jest kontrola, która potwierdza lub zmienia liczbę gwiazdek. Dodatkowo, właściciel w każdej chwili może złożyć wniosek o zmianę tej decyzji, o ile podniesie standard hotelu.

Właściciel hotelu Fahrenheit kolejnego wniosku nie złożył, a mimo to nad hotelowym wejściem zamieścił cztery gwiazdki.

- W lutym 2013 roku otrzymaliśmy informację o bezprawnym umieszczeniu czterech gwiazdek na budynku hotelu. Natychmiast wezwaliśmy tego przedsiębiorcę do uregulowania stanu faktycznego zgodnie z przepisami, co od razu uczynił - dodaje Małgorzata Pisarewicz.

Dozwolona praktyka czy naruszenie prawa?

Czy umieszczenie niewłaściwej liczby gwiazdek w logo hotelu nie jest naruszeniem prawa? Zdaniem radcy prawnego Pawła Galińskiego, specjalisty w zakresie m. in. prawa gospodarczego i prawa handlowego, niewątpliwie jest.

- Taka praktyka jest nieuczciwa i narusza interesy konsumentów. Jest nieuczciwa, ponieważ jest sprzeczna z dobrymi obyczajami i w istotny sposób zniekształca lub może zniekształcić zachowanie rynkowe przeciętnego konsumenta. Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji uznaje za nieuczciwą taką reklamę, która wprowadza klienta w błąd. Logo tego hotelu niewątpliwie może sugerować konsumentowi, iż hotel jest czterogwiazdkowy - komentuje Galiński.

Hotelowe realia w Trójmieście

Czy opisywany problem jest odosobnionym przypadkiem czy jedynie jednym z przykładów powszechnej praktyki? O opinię poprosiliśmy osobę, która przez wiele lat pracowała w pięciogwiazdkowym hotelu w Trójmieście.

- Nie słyszałam, aby podobne przypadki miały miejsce w Trójmieście. Standardy są przestrzegane, gdyż często odbywają się audyty. Trzeba jednak mieć na uwadze inną kwestię. Zupełnie inaczej będzie się prezentował czterogwiazdkowy hotel zbudowany w 2012 roku, a inaczej hotel tej samej klasy wybudowany, powiedzmy, piętnaście lat wcześniej. Ilość gwiazdek absolutnie nie ma wpływu na jakość mebli, ich zużycie i np. zapach w hotelu czy jakość śniadań czy wygodne łóżka lub nie - tłumaczy.

O wiele powszechniejszym problemem jest sytuacja, gdy opis na stronie internetowej nie odpowiada hotelowym realiom.

- Może się to zdarzyć w sytuacji, gdy hotel ma kilka kategorii pokoi. To, czym hotel będzie się chwalił, wcale nie musi znajdować się we wszystkich pokojach. Dla przykładu: w trzygwiazdkowych hotelach połowa pokoi nie będzie miała lodówek czy minibarów, bo nie ma takiego wymogu. Mimo tego druga połowa pokoi będzie je mieć, bo właściciele hotelu podwyższają standard lub pretendują do kolejnej gwiazdki i stopniowo uzupełniają braki - dodaje nasza rozmówczyni.

Chcieliśmy w artykule zaprezentować stanowisko przedstawicieli hotelu Fahrenheit, ale mimo zapewnień z ich strony, żadnej odpowiedzi na naszą korespondencję nie otrzymaliśmy.

Miejsca

Opinie (136) ponad 10 zablokowanych

  • A co powiecie na....

    usługi HOTEL owe
    HOTEL ik
    pokoje HOTEL owe

    itd...

    Pełno w naszym kraju takich "kwiatków", a coś co nie spełnia warunków nawet na jedną gwiazdkę nie ma prawa nazywać się HOTELEM...a jednak... i ludzie się nabierają!

    • 9 0

  • Burdel polski

    • 4 1

  • i jeszcze bezczelny ciec parkingowy

    ktory jednego dnia ma humor pozwolic laskawie zaparkowac -nastepnego dnia nie.kmiot ktory nawet polskim jezykiem nie umie sie poslugiwac
    hi-class
    i wiecznie smierdzacy hol-maja problem z kanazizacja

    • 13 0

  • ;D (1)

    Panowie co za niekompetentna osoba wypisywała charakterystykę wyposażenia hoteli w zależności od ilości gwiazdek (proszę sprawdzać informacje które się publikuje bo aż wstyd):
    Polecam samą ustawę:
    http://www.ighp.pl/kategoryzacja/ustawa-o-uslugach-turystycznych-i-rozporzadzenia-wykonawcze-do-n/art,2,rozporzadzenie-w-sprawie-obiektow-hotelarskich.html

    • 4 0

    • Podany przez pana załącznik nr 1 jest juz nieaktualny. Polecam sprawdzać źrodła przed ich dalszym rozpowszechnianiem.

      • 0 1

  • Co tu się rozpisywać...

    Zwykłe oszustwo i cwaniactwo

    • 11 1

  • Ten hotel jest żenujący

    Idę sobie koło drzwi wejściowych ale nie wchodzę bo niby i po co, idę przed siebie a tam wychodzi taka elegancja Francja i do mnie 'wypie***'. Dno.

    • 11 2

  • ODPOWIEDŹ HOTELU (5)

    Szanowni Państwo,
    Poniżej odpowiedź Hotelu, której publikacji z niewiadomych powodów odmówił portal trójmiasto:
    Na wstępie, warto zaznaczyć, że sytuacja wydaje nam się o tyle dziwna, że klient o którym mowa nie zgłaszał swojego niezadowolenia podczas pobytu w hotelu, a dopiero podczas wymeldowywania żądając zwrotu kosztu pobytu. Pan Paweł zrobił rezerwację w HRS, ale z błędną interpretacją oznaczeń gwiazdek na w/w portalu. Portal kategoryzuje hotele wg. gwiazdek, ale tutaj cytat z portalu: Liczba gwiazdek opiera się zarówno na ocenie własnej hotelu, jak i na doświadczeniach firmy HRS i klientów HRS. Również wyszukiwarka na tym portalu pozwala segregować wyniki wyszukiwania po gwiazdkach HRS. W portalu tym można znaleźć wiele obiektów nie skategoryzowanych a posiadających 3 lub 4 gwiazdki wynikające właśnie z wysokiej oceny zadowolenia klientów.
    Dodatkowo Pan Paweł nie zapoznał się Ogólnymi Warunkami Handlowymi Dotyczącymi Rezerwacji, gdzie wyraźnie w punkcie 8 opisany jest sposób kategoryzacji wg gwiazdek HRS:
    8. Kategorie hoteli i informacje o hotelach
    Międzynarodowa standardowa klasyfikacja hoteli oparta na systemie gwiazdek stanowi niewiążącą informację o standardzie danego hotelu. Wprowadzona przez firmę HRS klasyfikacja hoteli opiera się na ocenie własnej hoteli, która dodatkowo jest ewentualnie weryfikowana przez firmę HRS na podstawie własnego systemu oceny, jak również zebranych doświadczeń firmy HRS i jej klientów. Wszystkie dodatkowe informacje o hotelu i opisy oparte są również na informacjach własnych hotelu.
    Dalsze omówienie kategoryzacji gwiazdek HRS znajduje się też w zakładce Najczęściej Zadawane Pytania na w/w portalu:
    Jakie kryteria obowiązują przy klasyfikacji hoteli według systemu gwiazdek HRS?
    Nasi specjaliści z branży hotelarskiej znają tysiące hoteli na całym świecie. Nie jest jednak możliwe osobiste sprawdzenie ponad 250 000 hoteli. Dlatego klasyfikacja gwiazdek HRS opiera się na dodatkowych źródłach informacyjnych, publikowanych ocenach oraz istniejących oficjalnych zaszeregowaniach hoteli. Jeśli hotel sam podaje informacje, HRS może przeprowadzać kontrole według własnego systemu oceny.

    Czynnikiem decydującym o zaklasyfikowaniu danego hotelu w systemie rezerwacji hotelowej HRS są jednak zawsze doświadczenia i oceny naszych klientów. Firma HRS już dawno opracowała swoją własną procedurę, z której użytkownik może skorzystać online po zakończeniu pobytu w hotelu w celu dokonania jego oceny. Ocenę przyznaną przez naszych klientów można znaleźć w postaci gwiazdek HRS.

    Pokrótce prostujemy też nieprawdziwe informacje jakie znalazły się w artykule:
    - pokoje posiadają regulowane klimatyzatory
    - mini bar nie jest wymaganym standardem dla hoteli trzygwiazdkowych
    - pokoje wykończone są na wysokim poziomie standardu jak na bazę hotelową w Gdańsku
    Dodatkowo warto zwrócić uwagę na fakt, że Nasz hotel oceniany jest na poziomie dobry/bardzo dobry w portalach internetowych.

    • 12 33

    • nie brnijcie w to dalej (4)

      po prostu przeproście i zmieńcie specjalistów od marketingu, bo śmierdzi

      • 15 6

      • (1)

        Jak by nie patrzeć to rację ma tutaj hotel. Widziały gały co brały.
        Swoją drogą taka polityka hrs pewno wprowadziła nie jednego w błąd i nie tylko w tym hotelu.

        • 4 16

        • hmmm

          nikt ich nie zmuszał do umieszczania swojej oferty na hrs, zawsze mogą skorzystać z innych opcji, ale wybrali hrs - więc tak - masz rację, widziały gały co brały, a teraz pretensje, że to zły hrs na wizytówkach i materiałach reklamowych im jedną gwiazdkę dodał :) a złe trójmiasto.pl nie chciało zamieścić ich odpowiedzi i tłumaczeń "Chcieliśmy w artykule zaprezentować stanowisko przedstawicieli hotelu Fahrenheit, ale mimo zapewnień z ich strony, żadnej odpowiedzi na naszą korespondencję nie otrzymaliśmy." - także sorki, ale nie wierzę w wyjaśnienia hotelu, chcieli przycwaniakować, to mają.

          • 11 2

      • (1)

        Czasem przepraszam pozwala wyjsc z twarzą. Ten hotel stracił ja juz dawno. Naciągacze po najtańszych kosztach.

        • 1 2

        • kiedy, w którym roku? To bałdzo interesujące.

          • 0 0

  • Co za różnica czy ten hotel ma 3 czy 4 gwiazdki skoro ja i tak wybieram 5-gwiazdkowe hotele.

    • 5 7

  • Po tym, co tu przeczytałem, rezygnuję ze współpracy z Waszym hotelem.

    Nie lubię być oszukiwany.

    • 16 4

  • Pani Justyna

    to umie kity żenić jak ta lala. Fahrenheit słynie ze złego zarządzania i cwaniactwa na pracownikach. opinie można znaleźć w internecie. turysto! nie wybieraj noclegu w hotelach, w których nie szanuje się pracownika i gościa, bez rezerwacji takie hotele znikną raz, dwa, trzy.

    • 22 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane