- 1 Będzie pył, nie będzie premii? (178 opinii)
- 2 Podwyżka cen wody i ścieków w Gdyni (249 opinii)
- 3 Okradała drogerie, zmieniając peruki (43 opinie)
- 4 Znamy przyczynę wypadku na Wielkopolskiej (335 opinii)
- 5 Chciał być uczciwy, ale z naturą nie wygrasz (82 opinie)
- 6 Sopot bez golizny i zakłócania spokoju (23 opinie)
Cztery gwiazdki w logo trzygwiazdkowego hotelu. "To nasz znak towarowy"
Okazuje się, że liczba gwiazdek przy nazwie hotelu nie zawsze określa standard usług. Zdaniem niektórych hotelarzy równie dobrze gwiazdki mogą być elementem znaku towarowego. A że hotel trzygwiazdkowy w znak wpisuje sobie jedną gwiazdkę więcej, to już problem niezorientowanego klienta. Czy aby na pewno?
Zgodnie z rankingiem opublikowanym przez serwis rezerwacji hotelowych Trivago gdańskie hotele należą do najlepszych na świecie. Klienci nocujący nad Motławą są w zdecydowanej większość zadowoleni z usług świadczonych przez hotele. Innymi słowy - nasze hotele oferują warunki odpowiadające liczbie przyznanych gwiazdek.
Może się jednak zdarzyć, że zastany standard będzie się znacznie różnił od naszych oczekiwań, bo hotel ma mniej gwiazdek, niż się na pozór wydaje.
Z takim problemem spotkał się pan Paweł, który ubiegły tydzień spędził w hotelu Fahrenheit przy ul. Grodzkiej 19
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
- Hotel zarezerwowałem w systemie rezerwacyjnym HRS, gdzie występował jako hotel czterogwiazdkowy. Na stronie internetowej hotelu także widnieją cztery gwiazdki, podobnie jak na wizytówkach leżących w recepcji. Tymczasem z logo na fasadzie zdjęto czwartą gwiazdkę, ale nikt o tym nie informuje. Klient do końca jest przekonany, że dokonuje rezerwacji w hotelu czterogwiazdkowym - tłumaczył pan Paweł.
Czytaj także: Hotele w Sopocie najdroższe w Polsce
Różnica widoczna jest nie tylko na fasadzie: w pokojach nie ma - choć powinny być - indywidualnie regulowana klimatyzacja oraz mini bar. Kiedy zdezorientowany klient poprosił obsługę hotelu o wyjaśnienie, usłyszał że "gwiazdki przy nazwie hotelu nie są informacją o kategoryzacji hotelu lecz znakiem towarowym".
Gwiazdki przyznaje marszałek województwa
Gwiazdki związane ze standardem hotelu przyznają marszałkowie województw. Zapytaliśmy o przypadek Fahrenheita. Okazało się, że sprawa ta jest im dobrze znana.
- W 2012 roku przedsiębiorca świadczący obecnie usługi w hotelu Fahrenheit w Gdańsku, skierował do nas wniosek o zaszeregowanie obiektu do kategorii czterech gwiazdek. W trakcie postępowania, które miało zweryfikować standard hotelu, sam przedsiębiorca zrewidował złożony wcześniej wniosek. Poprosił o nadanie trzech gwiazdek, gdyż sam zrozumiał, że hotel nie spełnia standardów dla czterech - tłumaczy Małgorzata Pisarewicz, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.
Decyzja o kategoryzacji wydawana jest raz na trzy lata. Po tym czasie przeprowadzana jest kontrola, która potwierdza lub zmienia liczbę gwiazdek. Dodatkowo, właściciel w każdej chwili może złożyć wniosek o zmianę tej decyzji, o ile podniesie standard hotelu.
Właściciel hotelu Fahrenheit kolejnego wniosku nie złożył, a mimo to nad hotelowym wejściem zamieścił cztery gwiazdki.
- W lutym 2013 roku otrzymaliśmy informację o bezprawnym umieszczeniu czterech gwiazdek na budynku hotelu. Natychmiast wezwaliśmy tego przedsiębiorcę do uregulowania stanu faktycznego zgodnie z przepisami, co od razu uczynił - dodaje Małgorzata Pisarewicz.
Dozwolona praktyka czy naruszenie prawa?
Czy umieszczenie niewłaściwej liczby gwiazdek w logo hotelu nie jest naruszeniem prawa? Zdaniem radcy prawnego Pawła Galińskiego, specjalisty w zakresie m. in. prawa gospodarczego i prawa handlowego, niewątpliwie jest.
- Taka praktyka jest nieuczciwa i narusza interesy konsumentów. Jest nieuczciwa, ponieważ jest sprzeczna z dobrymi obyczajami i w istotny sposób zniekształca lub może zniekształcić zachowanie rynkowe przeciętnego konsumenta. Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji uznaje za nieuczciwą taką reklamę, która wprowadza klienta w błąd. Logo tego hotelu niewątpliwie może sugerować konsumentowi, iż hotel jest czterogwiazdkowy - komentuje Galiński.
Hotelowe realia w Trójmieście
Czy opisywany problem jest odosobnionym przypadkiem czy jedynie jednym z przykładów powszechnej praktyki? O opinię poprosiliśmy osobę, która przez wiele lat pracowała w pięciogwiazdkowym hotelu w Trójmieście.
- Nie słyszałam, aby podobne przypadki miały miejsce w Trójmieście. Standardy są przestrzegane, gdyż często odbywają się audyty. Trzeba jednak mieć na uwadze inną kwestię. Zupełnie inaczej będzie się prezentował czterogwiazdkowy hotel zbudowany w 2012 roku, a inaczej hotel tej samej klasy wybudowany, powiedzmy, piętnaście lat wcześniej. Ilość gwiazdek absolutnie nie ma wpływu na jakość mebli, ich zużycie i np. zapach w hotelu czy jakość śniadań czy wygodne łóżka lub nie - tłumaczy.
O wiele powszechniejszym problemem jest sytuacja, gdy opis na stronie internetowej nie odpowiada hotelowym realiom.
- Może się to zdarzyć w sytuacji, gdy hotel ma kilka kategorii pokoi. To, czym hotel będzie się chwalił, wcale nie musi znajdować się we wszystkich pokojach. Dla przykładu: w trzygwiazdkowych hotelach połowa pokoi nie będzie miała lodówek czy minibarów, bo nie ma takiego wymogu. Mimo tego druga połowa pokoi będzie je mieć, bo właściciele hotelu podwyższają standard lub pretendują do kolejnej gwiazdki i stopniowo uzupełniają braki - dodaje nasza rozmówczyni.
Chcieliśmy w artykule zaprezentować stanowisko przedstawicieli hotelu Fahrenheit, ale mimo zapewnień z ich strony, żadnej odpowiedzi na naszą korespondencję nie otrzymaliśmy.
Miejsca
Opinie (136) ponad 10 zablokowanych
-
2015-07-02 10:51
Już ma *** (3) gwiazdki na swojej stronie... Wpływ artykułu??
- 10 0
-
2015-07-02 11:49
kilka lat temu byłe w tunezji na wakacjach z rodziną (3)
trafiliśmy do hotelu który wybraliśmy na podstawie opinii w internecie
jeżdżę po świecie więc w "paru" miejscach już byłem i widziałem nie jedno, ale jeszcze nigdy nie widziałem szoku ludzi którzy przekraczali progi tego hotelu łącznie ze mną i moją rodziną... nie będę opisywał tego co tam przeżyłem, fałszowania zdjęć w katalogach bo to nawet nie był retusz, ale skupię się na opiniach
wiem jedno - żaden ale to żaden klient tego hotelu nie przyjechał tam drugi raz niezależnie od biura podróży czy kraju
na wszystkich stronach internetowych z opiniami we wszystkich językach wpisy były notorycznie fałszowane, a złe opinie CODZIENNIE kasowane, musiał być do tego powołany zespół ludzi którzy przez cały sezon zajmowali się tylko tym i wpisywaniem samych pochlebnych opinii
skutkiem było ściąganie ludzi z całego świata za grubą kasę do miejsca które ja osobiście nazywałem nie hotelem a centrum slumsów, od tego wyjazdu obrzydła mi tunezja, afryka północna i cały tamten klimat społeczny
są i plusy tej całej sytuacji - po tym całym zamieszaniu postanowiłem nigdy więcej tam nie jechać a patrząc na wiadomości w tv to była trafna decyzja, drugim plusem jest to że w końcu ludzie przejrzeli na oczy i przestali dawać zarabiać tym bambusom
a wracając do tematu nazewnictwa hoteli i gwiazdek - służbowo jeżdżę tylko do sieciówek, wiem standard jak standard ale wiem czego się mogę spodziewać w danym hotelu, byłem już w hotelach 5cio gwiazdkowych gdzie remontu nie widziano przez ostanie 15 lat ale nie przeszkadzało to w reklamowaniu się "na najwyższym" poziomie i kasowaniu ludzi na tysiące za pobyt w śmierdzących, zabrudzonych pokojach,- 13 2
-
2015-07-02 13:04
Podaj przykład brudnego, 5-gwiazdkowego hotelu. Chociaż jeden. Zaraz się okaże, że 5 gwiazdek to on ma chyba tylko w katalogu jakiegoś śmiesznego biura podróży istniejącego od tygodnia. Sorry, ale jak ktoś uprawia turystykę za garść drobniaków, a oczekuje jakości 7-gwiazdkowych hoteli dubajskich to jest po prostu śmieszny. Za jakość się płaci, tak było, jest i będzie. A jak nie potrafisz znaleźć niezależnych for, na których żadne opinie nie są kasowane to nie mamy o czym rozmawiać, gdyż jesteś inwalidą umysłowym.
- 1 2
-
2015-07-03 13:50
(1)
A czy hotel zasugerował jakieś wyjście z sytuacji?
- 0 0
-
2015-07-03 23:10
Nie
Ponoć nie chcieli publikować stanowiska hotelu, bo artykuł się lepiej... sprzedał.
- 0 0
-
2015-07-02 12:51
To pani Michalkiewicz powinna jako pierwsza zauważyć nieuczciwość swego hotelu
*Jak informuje Justyna Michalkiewicz, stare logo widniało tam "przez niedopatrzenie administratora"*
- 11 1
-
2015-07-02 12:54
świadome wprowadzenie w błąd to oszustwo!
ktoś internetowo podejmuje decyzję o rezerwacji kierując się liczbą gwiazdek i ceną. Po stwierdzeniu rozbieżności powinien dostać rekompensatę a - jeśli hotel odmawia - do sądu.
- 10 1
-
2015-07-02 12:58
jeśli jako cywil ubiorę mundur policjanta i chcę wyłudzić jakies pieniądze
(za np. mandat), to jest przestępstwo. a co z hotelami fałszującymi liczbę gwiazdek i rżnących głupa, że to logo? Nie ma interpretacji prawnych w tej sprawie?
- 10 1
-
2015-07-02 15:55
Dramat!
Naprawde dramatyczna sytuacja!
- 1 5
-
2015-07-02 16:43
Polskie realia !!!
Standard w Polsce wycisnąć ile się da i wypad pod "4" gwiazdkowym hotelem stoi "4" gwiazdkowa taxi i na lotnisko 250 zl później się dziwimy dlaczego ludzie nie chcą odwiedzać Gdanska, te same ceny wszędzie a i wywalane go na mieście rzadziej się widzi !
HWD tym wszystkim za takie praktyki !- 8 1
-
2015-07-02 21:36
Ale ściema...
- 3 1
-
2015-07-03 07:13
Błąd
Ta pani się nazywa Justyna Mielewczyk
Odpowiedź redakcji:
Dziękujemy za sugestię. Treść została poprawiona.
- 2 0
-
2015-07-03 13:46
brawo (5)
Jeden człowiek, ktory miał odwagę powiedzieć cos na głos!
Brawo Panie Pawle, a hotel to chociaz mógłby przeprosić za wprowadzenie w błąd. Czasem zwykle przepraszam działa wiecej niż jakiekolwiek zwroty należności.- 4 3
-
2015-07-03 13:54
ok (1)
Obyś się nie zdziwił, która strona ma rację, misiaczku :)
- 2 2
-
2015-07-03 14:06
Uczciwość. Tyle.
- 0 0
-
2015-07-03 15:18
(2)
Ta rodzina nie przeprasza i jest nieomylna ;-)
znając ich zapewne planuja pozwac tego pana
pan Krzysztof B. wszystkich straszy swoim prawnikiem :-)- 2 1
-
2015-07-03 15:25
licze na sprawiedliwość
- 0 0
-
2015-07-03 22:55
I co wtedy się będzie działo się?
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.