• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy dostaniemy tablice elektroniczne na obwodnicy? GDDKiA: wiele nie pomogą

Maciej Naskręt
18 lipca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Na Obwodnicy Trójmiasta z każdym rokiem przybywa aut. Już teraz jeździ nią 54 tys. pojazdów. Na Obwodnicy Trójmiasta z każdym rokiem przybywa aut. Już teraz jeździ nią 54 tys. pojazdów.

Tablice elektroniczne z informacjami o aktualnej sytuacji drogowej to marzenie kierowców podróżujących po Obwodnicy Trójmiasta. Mogą umożliwiać m.in omijanie korków. Drogowcy z GDDKiA jednak przekonują, że tablice nie zrewolucjonizują ruchu na popularnej ekspresówce. Dlaczego? Nie mamy dróg alternatywnych, które mogłyby obsłużyć ruch 54 tys. aut na dobę.



Tablice zmiennej treści na "Zakopiance" w Rabce. Tablice zmiennej treści na "Zakopiance" w Rabce.
Kierowcy, którzy jechali w ostatnim czasie "Zakopianką" - drogą krajową nr 7 i 47 między Krakowem i Zakopanym - pewnie chwalą zalety ustawionych na zlecenie krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad elektronicznych znaków i tablic zmiennej treści. Informują one kierujących pojazdami m.in. o czasie przejazdu między punktem A i B, a także o aktualnych warunkach pogodowych.

Wielu kierowców uważa, że taki system idealnie sprawdziłby się na Obwodnicy Trójmiasta. - Trzeba jak najszybciej go u nas uruchomić. Kierujący pojazdami zyskaliby możliwość wyboru. Podróżujący po ekspresówce wiedzieliby, czy mają z niej korzystać, czy wybrać inną drogę - choćby przez miasto - mówi Piotr, który codziennie jeździ Obwodnicą Trójmiasta.

Co innego twierdzą drogowcy z gdańskiego oddziału GDDKiA, którzy zarządzają trójmiejską ekspresówką. - Samo zainstalowanie znaków przy obwodnicy nie poprawi sytuacji w ruchu - mówi krótko Karol Markowski, zastępca dyrektora do spraw utrzymania.

Czy tablice elektroniczne przy obwodnicy usprawnią ruch?

- Dla przepustowości całego systemu dróg w Trójmieście często korzystniejszy jest stan czasowego korka na obwodnicy, niż jego zmniejszenie kosztem nieprzystosowanych do dużych natężeń dróg w sąsiedztwie obwodnicy - tłumaczy Markowski.

Przedstawiciele GDDKiA podkreślają, że kierowcy, którzy utknęli w korku będą mieć subiektywne odczucia, że innymi drogami dojadą szybciej. Wielu kierowców widząc korek zjeżdżać będzie z ekspresówki i rozpocznie poszukiwania innych dróg dojazdu. W skrajnych przypadkach powoduje to paraliż ulic osiedlowych, rozjeżdżanie się dużych potoków ruchu na drogi wewnętrzne, kluczenie w wąskich uliczkach. Na tym nikomu nie zależy.

Jednak w Małopolsce system działa świetnie. Więc czemu u nas ma nie zadziałać? - System informacji o korkach na "Zakopiance" uwzględnia alternatywne wykorzystania innych szlaków dojazdowych do Zakopanego - choćby dróg wojewódzkich, czy powiatowych. Struktura problemu jest inna niż w przypadku Trójmiasta, bowiem my tu takiej alternatywy nie mamy - mówi zastępca dyrektora do spraw utrzymania.

Czy to eliminuje trójmiejską drogę z ustawienia elektronicznych tablic? - Znaki zmiennej treści stanowią część większej całości, która nazywa się system sterowania ruchem. Wprowadzenie, zatem takiego oznakowania na drogę nie ogranicza się wyłącznie do zakupu i ustawienia elementu na drodze, lecz opracowania strategii zarządzania informacją - wyjaśnia Karol Markowski.

Role wiodącą w procesie przygotowania tej strategii zarezerwowała sobie centrala GDDKiA z siedzibą w Warszawie. Obecnie zlecono opracowanie studium funkcjonalno-przestrzennego przedsięwzięcia. Dokumentacja uwzględniać będzie odcinek autostrady A1 na całym swoim przebiegu oraz odcinek obwodnicy jako odcinek naturalnie wpisujący się w korytarz transportowy państwa w relacji północ - południe.

Wielu kierowcom wydaje się, że ustawienie elektronicznych tablic jest odwlekane przede wszystkim z uwagi po wybudowaniu Trasy Kaszubskiej potencjalnego przejęcia obwodnicy przez samorządy gminne - m.in Gdańsk i Gdynię. - Nie ma to wpływu na prowadzone prace koncepcyjne. Rozpatrywany jest ciąg komunikacyjny bez znaczenia, kto nim zarządza - tłumaczy Markowski.

Obecnie trudno drogowcom przewidzieć datę rozpoczęcia budowy systemu. Kierowcy muszą więc czekać. Na ten moment wiadomo jedynie, że opracowany przez GDDKiA system będzie mógł współpracować z Tristar-em - systemem zintegrowanego zarządzania ruchem tworzony właśnie przez miejskich drogowców. Istnieje więc możliwość, że jadąc al. Grunwaldzką dowiemy się z tablic co dzieje się aktualnie na trójmiejskiej ekspresówce.

Miejsca

Opinie (139) 5 zablokowanych

  • Jeszcze tak nie było w tym dzikim kraju (1)

    żeby zrobiono coś ,co by ułatwiło życie obywatelowi. Prędzej możemy się spodziewać bramek kasujących za przejazd,fotoradarów zarobkowych, i wściekle oślepiających reklam

    • 14 3

    • To spadaj do Kazachstanu.

      • 1 3

  • Tylko niech zrobią takie tablice LEDowe

    Z czarnymi literami na białym tle.

    • 2 2

  • Wystarczy CB radio i już wiesz jaka jest sytuacja na obwodowej ... (1)

    • 5 4

    • nie każdy chce mieć ten jazgot w samochodzie

      i słuchać rozmów tirowców. O dość ograniczonym słownictwie.

      • 1 1

  • Kolejny roszczeniowy artykuł

    I kolejny raz ten sam dziennikarz

    • 2 1

  • Znowu ktoś "zarobi" i sprzeda bubel. Lepiej poustawiali by drogowskazy (1)

    i znaki drogowe bo oznakowanie w Gdańsku jest gorsze niż na Zakaukaziu

    • 5 1

    • a co byłeś widziałeś że się udzielasz

      • 1 0

  • wystarczy kupic sobie CB radio i byc samodzielnym,myslec kierowcy

    • 5 3

  • ciapy z gddkia..... az szkoda słuchac tych bzdurnych wynurzen.... czasami ma się wrażenie, że pracują na szkodę osób, które im płacą, czyli kierowców.

    • 1 3

  • kupcie sobie CB radio i bedziecie wiedzieli co sie dzieje na obwodnicy (1)

    to info zwlaszcza dla TURYSTOW,ktorzy ciagna sie lewym pasem jakby pierwszy raz poza swoja wies wyjechali i miasto zobaczyli!!!!!

    • 5 1

    • racja!

      tak tak

      • 0 0

  • TURYSCI - nie ciagnijcie sie lewym pasem jakbyscie pierwszy raz poza swoja wies wyjechali i miasto zobaczyli!!!! (2)

    to wku...wia normalnych kierowcow, zjezdzajcie na PRAWY PAS swoimi rzechami z reejestracjami z miescin w Polsce

    • 4 4

    • Ale nie rozumiesz, ze oni nie moga zjechac na Kowalach, czy na Matarni na prawy pas, (1)

      przeciez za chwile beda na Chyloni skrecac w lewo na Wejherowo wiec musza trzymac sie tego lewego pasa :-)
      A tak prawde mowiac to nie tylko przyjezdnych sie tyczy.

      • 4 1

      • heheheh... tak to niestety jest.. lachudry za kolkiem....

        dziadygi jakies...

        • 0 1

  • taaaa.. wstawia tablice a za rok bede pobierali oplaty za obwodnice od aut osobowych! pzeciez PO to juz dawno planowalo! (1)

    a wy barany glosujcie na te hieny!!!

    • 9 3

    • to sie zgadza, tylko barany zawsze zostana PO-baranami!

      ......

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane