• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy dostaniemy tablice elektroniczne na obwodnicy? GDDKiA: wiele nie pomogą

Maciej Naskręt
18 lipca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Na Obwodnicy Trójmiasta z każdym rokiem przybywa aut. Już teraz jeździ nią 54 tys. pojazdów. Na Obwodnicy Trójmiasta z każdym rokiem przybywa aut. Już teraz jeździ nią 54 tys. pojazdów.

Tablice elektroniczne z informacjami o aktualnej sytuacji drogowej to marzenie kierowców podróżujących po Obwodnicy Trójmiasta. Mogą umożliwiać m.in omijanie korków. Drogowcy z GDDKiA jednak przekonują, że tablice nie zrewolucjonizują ruchu na popularnej ekspresówce. Dlaczego? Nie mamy dróg alternatywnych, które mogłyby obsłużyć ruch 54 tys. aut na dobę.



Tablice zmiennej treści na "Zakopiance" w Rabce. Tablice zmiennej treści na "Zakopiance" w Rabce.
Kierowcy, którzy jechali w ostatnim czasie "Zakopianką" - drogą krajową nr 7 i 47 między Krakowem i Zakopanym - pewnie chwalą zalety ustawionych na zlecenie krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad elektronicznych znaków i tablic zmiennej treści. Informują one kierujących pojazdami m.in. o czasie przejazdu między punktem A i B, a także o aktualnych warunkach pogodowych.

Wielu kierowców uważa, że taki system idealnie sprawdziłby się na Obwodnicy Trójmiasta. - Trzeba jak najszybciej go u nas uruchomić. Kierujący pojazdami zyskaliby możliwość wyboru. Podróżujący po ekspresówce wiedzieliby, czy mają z niej korzystać, czy wybrać inną drogę - choćby przez miasto - mówi Piotr, który codziennie jeździ Obwodnicą Trójmiasta.

Co innego twierdzą drogowcy z gdańskiego oddziału GDDKiA, którzy zarządzają trójmiejską ekspresówką. - Samo zainstalowanie znaków przy obwodnicy nie poprawi sytuacji w ruchu - mówi krótko Karol Markowski, zastępca dyrektora do spraw utrzymania.

Czy tablice elektroniczne przy obwodnicy usprawnią ruch?

- Dla przepustowości całego systemu dróg w Trójmieście często korzystniejszy jest stan czasowego korka na obwodnicy, niż jego zmniejszenie kosztem nieprzystosowanych do dużych natężeń dróg w sąsiedztwie obwodnicy - tłumaczy Markowski.

Przedstawiciele GDDKiA podkreślają, że kierowcy, którzy utknęli w korku będą mieć subiektywne odczucia, że innymi drogami dojadą szybciej. Wielu kierowców widząc korek zjeżdżać będzie z ekspresówki i rozpocznie poszukiwania innych dróg dojazdu. W skrajnych przypadkach powoduje to paraliż ulic osiedlowych, rozjeżdżanie się dużych potoków ruchu na drogi wewnętrzne, kluczenie w wąskich uliczkach. Na tym nikomu nie zależy.

Jednak w Małopolsce system działa świetnie. Więc czemu u nas ma nie zadziałać? - System informacji o korkach na "Zakopiance" uwzględnia alternatywne wykorzystania innych szlaków dojazdowych do Zakopanego - choćby dróg wojewódzkich, czy powiatowych. Struktura problemu jest inna niż w przypadku Trójmiasta, bowiem my tu takiej alternatywy nie mamy - mówi zastępca dyrektora do spraw utrzymania.

Czy to eliminuje trójmiejską drogę z ustawienia elektronicznych tablic? - Znaki zmiennej treści stanowią część większej całości, która nazywa się system sterowania ruchem. Wprowadzenie, zatem takiego oznakowania na drogę nie ogranicza się wyłącznie do zakupu i ustawienia elementu na drodze, lecz opracowania strategii zarządzania informacją - wyjaśnia Karol Markowski.

Role wiodącą w procesie przygotowania tej strategii zarezerwowała sobie centrala GDDKiA z siedzibą w Warszawie. Obecnie zlecono opracowanie studium funkcjonalno-przestrzennego przedsięwzięcia. Dokumentacja uwzględniać będzie odcinek autostrady A1 na całym swoim przebiegu oraz odcinek obwodnicy jako odcinek naturalnie wpisujący się w korytarz transportowy państwa w relacji północ - południe.

Wielu kierowcom wydaje się, że ustawienie elektronicznych tablic jest odwlekane przede wszystkim z uwagi po wybudowaniu Trasy Kaszubskiej potencjalnego przejęcia obwodnicy przez samorządy gminne - m.in Gdańsk i Gdynię. - Nie ma to wpływu na prowadzone prace koncepcyjne. Rozpatrywany jest ciąg komunikacyjny bez znaczenia, kto nim zarządza - tłumaczy Markowski.

Obecnie trudno drogowcom przewidzieć datę rozpoczęcia budowy systemu. Kierowcy muszą więc czekać. Na ten moment wiadomo jedynie, że opracowany przez GDDKiA system będzie mógł współpracować z Tristar-em - systemem zintegrowanego zarządzania ruchem tworzony właśnie przez miejskich drogowców. Istnieje więc możliwość, że jadąc al. Grunwaldzką dowiemy się z tablic co dzieje się aktualnie na trójmiejskiej ekspresówce.

Miejsca

Opinie (139) 5 zablokowanych

  • 2 pasy to jak w USA w 18 wieku hahahaah oj polsko gdzie ty idziesz ? 2 PASKI A TY NAZYWASZ TO AUTOSTRADA I KARZESZ PLACIC ! (5)

    SZOK ! ZA CO ? w USA mialem okazje jechac 16 pasmowa obwodnica los angeles to jest cos ! a tu to zwykla droga ! polacy nigdzie nie jezdza a jak jezdza to widza tylko zmywak i gary i ubikacje do czyszczenia stad MALO WIEDZA I MNIEMAJA TYLKO ZE WIEDZA HE HE

    • 3 7

    • (1)

      W pupie byłeś g*wno widziałeś!

      • 3 2

      • sam gufno widziales bo nim jestes he he

        • 0 2

    • (1)

      po co nam więcej pasów na obwodnicy skoro drogi dojazdowe do niej mają są jednopasmowe???

      • 1 0

      • extra

        a mnie wystarcza 2 pasy bo az 5 mam w samochodzie to razem 7 jak w los angeles

        • 0 0

    • "2 pasy to jak w USA w 18 wieku hahahaah oj polsko........."

      Chcialbys pewnie zeby w Polsce tez byly takie drogie?
      W takim razie trzeba bedzie zaorac i zalac asfaltem 2/3 powierzchni Polski.

      • 0 0

  • bardzo bym chciała ich dozyć

    Pewnie , że tablice się przydadzą i są potrzebne. Ale czy ja się ich doczekam mając 24 lata dzisiaj :D Chyba moje wnuki..

    • 1 0

  • tablice elektroniczne? HALOOOOOO

    Na dole Powstańców Warszawskich od około stu lat NIE MA ASFALTU.

    Hahaha, jakie tablice elektroniczne?

    • 1 0

  • kiedy platna obwodnica?

    kiedy wreszcie obwodnica bedzie platna-teraz tyle samochodow z beretami,ze nie idzie sobie depnac.Mam drogie auto i nie moge sobie sprawdzic ile wyciaga?

    • 0 0

  • polskie XVIII wieczne drogi....

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane