• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy niektóre tunele znikną spod gdańskich ulic?

Katarzyna Moritz
23 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Tak mogłaby wyglądać ul. Podwale Przedmiejskie w okolicy Chmielnej, gdyby powstało tam przejście dla pieszych. Tak mogłaby wyglądać ul. Podwale Przedmiejskie w okolicy Chmielnej, gdyby powstało tam przejście dla pieszych.

Radni z komisji rewitalizacyjnej chcą przekonać władze Gdańska, że z ul. Podwale Przedmiejskie powinny zniknąć przejścia podziemne. Powód? Są brzydkie, niebezpieczne i niewygodne.



Czy tunele pod Podwalem Przedmiejskim powinny zniknąć?

Podczas wrześniowej sesji powołano dziesiątą już komisję w Radzie Miasta. Ma zająć się rewitalizacją, do jej zadań będzie należało koordynowanie programów z zakresu planowania przestrzennego, budownictwa, ekonomii i polityki społecznej.

W poniedziałek komisja wzięła na pierwszy ogień trzy gdańskie tunele, biegnące pod ul. Podwale Przedmiejskie. Jeden przy Żabim Kurku zobacz na mapie Gdańska, kolejny przy Chmielnej zobacz na mapie Gdańska i ostatni przy Łąkowej zobacz na mapie Gdańska.

Co jest z nimi nie tak?

- Są brudne, zasikane, śmierdzące, wilgotne, nieoświetlone, z brzydkimi budami do handlu. Jest w nich wszystko to, co najgorsze. Ale obserwuję też, że coraz mniej ludzi z nich korzysta. wyjaśnia Dariusz Słodkowski, radny PO, przewodniczący komisji rewitalizacji.

Co radny proponuje w zamian?

- Zwykłe przejścia naziemne z sygnalizacją. Po pierwsze są wygodniejsze i tańsze w eksploatacji. Po drugie podłączylibyśmy pobliskie ulice do Podwala, by można było łatwo i wygodnie na nie wjechać. Po trzecie pozwoliłoby to scalić sztucznie rozdzielone budową Podwala Przedmiejskiego Stare Przedmieście i Główne Miasto - argumentuje Słodkowski.

Podobną propozycję przedstawiliśmy kilka tygodni temu w artykule Zróbmy z W-Zetki drogę miejską.

Komisja rewitalizacji nie chce jednak zamykać wszystkich tuneli. Te, które muszą funkcjonować, chce ucywilizować, wypracować dla nich wspólny standard estetyczny, czyli zamontować kamery, dbać o czyste posadzki czy schludną kolorystykę.

Chcąc uświadomić miejskim urzędnikom, jak fatalnie prezentują się gdańskie tunele, radni zaprosili do wspólnego spaceru m.in. zastępcę prezydenta Gdańska Macieja Lisickiego oraz dyrektora Zarządu Dróg i Zieleni Mieczysława Kotłowskiego. Spacer celowo odbył się po zmierzchu, gdy zły stan tuneli szczególnie odpycha od korzystania z nich.

- Mam nadzieję, że urzędnicy jakoś się do tego ustosunkują, m.in. przedstawiając jednolitą strategię odnośnie pozostałych tuneli, tym bardziej, że w mieście tych niepotrzebnych jest znacznie więcej, jak np. przy Wita Stwosza zobacz na mapie Gdańska. Ich utrzymanie kosztuje, a wiele z nich jest niepotrzebnych - zapowiada radny.

Poza tunelami, komisja rewitalizacji chce zająć się m.in. ciągle kwitnącym nielegalnym handlem, dwuetapowymi przejściami dla pieszych oraz samochodami, które zastawiają chodniki.

Miejsca

Opinie (534) ponad 10 zablokowanych

  • pomysł może być ok jeśli.... (2)

    samo zlikwidowanie tunelu i poprowadzenie przejścia górą nic nie da!przywrócenia miastu starego przedmieścia oraz dolnego miasta nie da się przeprowadzić bez likwidacji tej dwupasmowej trasy, powinna to być dwukierunkowa, jednopasmowa ulica z tramwajem pośrodku, czas na odważną decyzję, tym bardziej że ma to sens i są po temu warunki skoro za chwilę będzie gotowa cała obwodnica południowa wraz ze zjazdem na most wantowy na stogi i do portu

    • 4 7

    • dla przypomnienia

      stare przedmieście zostało zrównane z ziemią nocnym nalotem dywanowym radzieckich bombowców kilka dni po oficjalnym "wyzwoleniu" Gdańska. Historia na ten temat milczy. W tym rejonie należy postawić pomnik dla ofiar tego nalotu.

      • 2 2

    • I zupełnie odetnij Stogi i Przeróbkę od centrum! Przecież to JEDEYNA droga!

      • 1 1

  • Ciekawe

    Ciekawe co gorsze??? "Niebezpieczne" przejścia podziemne, czy zabici ludzie na kilku pasmowej jezdni w miejscu przejścia dla pieszych?? A swoją drogą to miasto zrobiło aby tunele były bezpieczniejsze?? Gdzie Straż Miejska? Wszędobylski monitoring? I dzielna policja...?? Może zamiast wielomilinowych, chybionych pomysłów wystarczy spiąć d*pę i zabrać się za wprowadzenie "bezpieczeństwa" w przejściach podziemnych???

    • 10 1

  • Tunel pod Martwą Wisłą zasypać zaraz po zbudowaniu.

    Będzie brzydki, obskurny i strach będzie z niego korzystać po zmierzchu. Najgorsze, że z tunelu zachcą korzystać piesi i rowerzyści.

    • 10 1

  • to może przejście pod Monciakiem zlikwidować!!!! światła dla pieszych i SKM-ki

    debilizm sięga zenitu................jest jeszcze czas bo ciągle remont

    • 10 1

  • Skrzyżowania wielopoziomowe - to jednak wyższy etap cywilizacji (1)

    nawet tak prymitywne i obskurne jak w Polandii. Prawdopodobnie brak kaski na utrzymanie. Ciekaw jestem też jakie wyksztalcenie ma ten bez-radny Słodkowski?" Ale obserwuję też, że coraz mniej ludzi z nich korzysta" wyjaśnia Dariusz Słodkowski. A jesli pomaluje pasy na jezdni to będzie korzystać więcej? Bez komentarza.

    • 8 2

    • Słodkowski ------------------------z PeŁo

      i wszystko jasne

      • 2 0

  • hura

    świetny pomysł.Jeszcze może barierki w poprzek ulicy żeby ruch spowolnić i będzie miał przechodzień ładnie i bezpiecznie.Zasypywać tunele...

    • 4 0

  • .... skończyć komentarze, szubienice czas stawiać.

    zauważyłem, że Pani K. Moritz w swoich artykułach jak V kolumna

    • 6 1

  • ZA (1)

    Miasto jest dla ludzi, nie dla samochodów,
    Całą infrastruktura jest podyktowana tylko szybkością i wygodą jazdy samochodów, a gdzie piesi, rolkarze, rowerzyści? Pod ziemią.....
    Szkoda że to takie drogie, bo tunele zarezerwowałbym dla samochodów - wszędzie, w centrum miasta, niestety w naszym kraju może za 500lat

    • 2 5

    • No właśnie przejście podziemne jest dla pieszych wygodniejsze i bezpieczniejsze.
      PS - sam jestem pieszym.

      • 2 1

  • tunele

    Uważam, że tunele są bardzo potrzebne. Więcej światła, kamery i powierzchnie dla artystów! I pozwolić rowerzystom pojechać wyznaczonym pasem - nikomu nie przeszkadzają, gdy jeżdżą rozsądnie. Przecież Podwale to permanentny korek, po co dodatkowe przeszkody?

    • 7 1

  • Po większości wypowiedzi widać, jak mamy zacofany cywilizacyjnie kraj. Wysoko rozwinięte państwa przywracają miasta ludziom, wyprowadzając ruch samochodowy z centrów/chowając go pod ziemię i stawiają na komunikację miejską. Ale nie tu. Tu stereotypowy polaczek musi wszędzie podjechać swoim najlepszym potwierdzeniem statusu społecznego - SAMOCHODEM! Najlepiej 3pasmówką, spod samej wersalki do kasy tesco i z powrotem. I niech się chamstwo patrzy, jak się szlachta bawi, prawda?

    • 4 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane