• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy przy dworcu głównym w Gdańsku potrzebne są lepsze wiaty?

Krzysztof Koprowski
25 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Dwie małe wiaty na jednym z najbardziej obleganych przez pasażerów przystanku tramwajowym to zdecydowanie za mało. Dwie małe wiaty na jednym z najbardziej obleganych przez pasażerów przystanku tramwajowym to zdecydowanie za mało.

Pasażerowie korzystający z przystanków przy dworcu głównym w Gdańsku skarżą się na brak odpowiedniego zadaszenia. Wiaty tramwajowe są za małe, a na przystanku autobusowym linii podmiejskich nie ma miejsca, by schronić się przed deszczem.



Czy na przystanku tramwajowym przy dworcu potrzebną są lepsze wiaty?

Przystanek tramwajowy Dworzec Główny zobacz na mapie Gdańska jest najbardziej oblegany w całym Gdańsku. Mimo to, ustawiono tam zaledwie po dwie wiaty na każdym z peronów.

- Biorąc pod uwagę liczbę pasażerów, wiaty ustawione w tym miejscu są za małe. Idealne byłyby takie, które planuje się zamontować na nowym przystanku Warneńska w ciągu trasy tramwajowej na Morenę. One przykrywają dużo większą część peronu - pisze do nas pan Zbigniew, czytelnik Trojmiasto.pl

Wtóruje mu pan Marcin: - Te dwie skromne wiaty bardziej przypominają oblegany przystanek PKS-u w średniej wielkości miasteczku niż przystanek w centrum miasta, z którego oprócz tłumów gdańszczan, korzystają też osoby przyjezdne. Dlaczego nie można postawić chociażby takiej wiaty jak na przystanku Jaśkowa Dolina? zobacz na mapie Gdańska

Zarząd Transportu Miejskiego doskonale zna ten problem i zapewnia, że interweniował w tej sprawie w Zarządzie Dróg i Zieleni, który odpowiada za przystanki komunikacji miejskiej.

- Już wnioskowaliśmy o większe wiaty, bo po ich instalacji nie tylko ochronią większą liczbę pasażerów, ale też rozwiążą problem kumulowania pasażerów na fragmencie peronów położonym najbliżej zejścia do tunelu. Ponadto nowe konstrukcje zmniejszą czas wymiany pasażerów, a tym samym tramwaje będą mogły szybciej opuścić przystanek - wylicza zalety montażu nowych wiat Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.

Niestety ta argumentacja ZTM-u nie przyczyniła się do podjęcia jakichkolwiek działań, bo jak zwykle sprawa rozbija się o pieniądze.

- Uważamy wniosek ZTM-u za słuszny, ale niestety w trakcie przebudowy realizowanej w 2006 r. nie było dostępnych wiat modułowych, stosowanych np. we Wrzeszczu na przystanku Jaśkowa Dolina. Oczywiście widzimy potrzebę rozbudowy wiat przystankowych i jeśli tylko pozwolą na to możliwości finansowe, będziemy stan obecny zmieniać - odpowiada Katarzyna Kaczmarek, rzecznik ZDiZ w Gdańsku.

Postanowiliśmy sprawdzić ile kosztuje długa, 11-panelowa wiata, która stoi na peronie Jaśkowa Dolina. Została ona zamontowana w trakcie remontu torowiska, który zakończono w 2011 r.

- Z kosztorysu przedstawionego wówczas przez wykonawcę wynika, że koszt jednej wiaty tramwajowej to 36 tys. zł netto. Należy brać pod uwagę, że to cena wykonawcy robót, a nie producenta wiat, a więc może się ona nieco różnić. Dla nas liczył się koszt wszystkich prac, a nie poszczególnych elementów, a ten analizowaliśmy wyłącznie pod kątem tego, czy nie złożono oferty z tzw. rażąco niską ceną - informuje Magdalenka Skorupka-Kaczmarek, rzecznik Gdańskich Inwestycji Komunalnych.

GIK nie ujawnia do czasu zakończenia procedury przetargowej kosztorysu wykonawcy wiat dla nowego przystanku Warneńska, ale z racji chociażby ich długości, można przypuszczać, że będą to konstrukcje droższe. Standardowa, krótka wiata stawiana na terenie Gdańska, to zwykle wydatek rzędu 20 tys. zł brutto, wliczając w to wykonanie dokumentacji i montaż konstrukcji.

Czytaj też: Wiaty chronią pasażerów, ale nie zawsze tam, gdzie trzeba

O ile pasażerowie tramwajów borykają się z problemem niedostosowanych do ich potrzeb wiat, to w o wiele gorszej sytuacji są osoby podróżujące autobusami podmiejskimi spod dawnej przychodni kolejowej zobacz na mapie Gdańska. Tu wiat nie ma w ogóle. Postawione są tylko ławki oraz słupki przystankowe.

Czytaj też: Postawili przystanki, ale autobus nie jeździ, bo ulica jest dziurawa

- Z tego miejsca odjeżdżają autobusy w stronę Pruszcza Gdańskiego, Tczewa, Rusocina. Dlaczego Gdańsk nie dba o mieszkańców, którzy pracują w innych miastach aglomeracji? Tu nie ma nawet kawałka dachu, pod którym można schronić się przed deszczem - zwraca uwagę pan Piotr, czytelnik Trojmiasto.pl i jednocześnie pasażer linii do Tczewa.

W tym przypadku jednak ZTM nie planuje interweniować, gdyż z definicji przystanek ten służy liniom regionalnym, nieobsługiwanym przez ZTM.

Również Zarząd Dróg i Zieleni nie będzie stawiać wiat, ale z przyczyn formalnych. - Postawienie ich tam byłoby bowiem naruszeniem zasad przeprowadzonego przez NIK audytu bezpieczeństwa, dodatkowo montaż uniemożliwia bardzo liczne uzbrojenie podziemne. Niedługo to miejsce ulegnie znacznej zmianie w związku z budową Forum Radunia i nową geometrią pobliskiego skrzyżowania - wyjaśnia Kaczmarek.

Czytaj też: Tak będziemy się poruszać po Targu Siennym i Rakowym

Miejsca

Opinie (86) 1 zablokowana

  • i jeszcze kapliczka na każdym przystanku... (2)

    ... żeby się modlić o punktualny przyjazd autobusa.

    • 93 66

    • Do modlitwy (1)

      nie jest potrzebna kapliczka

      • 15 2

      • To przynajmniej niech taca będzie

        • 1 0

  • smutne to jakieś (2)

    czy zawsze trzeba interweniować, żeby coś się dobrze zadziało w Gdańsku? bez interwencji nie ma szans

    • 111 8

    • bez wyartykułowania oczekiwań nie ma szans

      czasami oczekiwania są sprzeczne: trzeba wydyskutować kompromis

      • 3 8

    • Przecież i tak nic się nie zmieni, bo nie ma kasy ;-/

      • 11 1

  • Pod wiatą zmieści się tylko kilka osób, to jakieś wersje slim (2)

    jeśli ze względów bezpieczeństwa wiaty nie mogą być większe to chociaż niech będą na całej długości przystanku

    • 65 5

    • przy Bramie Wyżynnej to samo (1)

      • 10 0

      • Przy Bramie Wyżynnej stoi wiata bez szyby już od miesiąca.

        • 3 0

  • (1)

    wiaty powinny być na wypasie. Biednych ludzi nie stać na tanie rzeczy. Wiata powinna być taka że za sto lat będzie ładna i będzie robiła super wrażenie.

    • 57 6

    • O czym wy w ogóle dyskutujecie?

      "Niestety ta argumentacja ZTM-u nie przyczyniła się do podjęcia jakichkolwiek działań, bo jak zwykle sprawa rozbija się o pieniądze".

      • 13 0

  • na przystanku przy dworcu głównym

    to by sie przydaly jakies sektory na przystanku dla konkretnych linii. Przez ten tlumek stojacy na poczatku przystanku (bo generalnie tylko tam zatrzymuje sie tramwaj) to trzeba sie nieraz przebijac jak przez falange macedonska, a 70% powierzchni przystanku praktycznie nieuzywane...

    • 79 4

  • Wystarczy poprostu wiate i zadaszenie przedluzyc zeby dach byl na calej dlugosci ! (2)

    To prosty problem do rozwiazania. Zadaszenie rozciagnac nad cala dlugoscia przystanku i problem zniknie. Lub zadaszyc calosc jednym dachem bo przystanki sa tam z obu stron wiec mozna zrobic jeden dach nad tymi dwoma przystankami i wtedy tramwaj wjedzie jak do metra :)

    • 44 6

    • (1)

      A jak ktoś mądry znowu wrzuci niedogaszonego peta albo zajara jakieś ogłoszenia na tablicach to będzie komora gazowa

      • 2 1

      • A na SKM też masz pełne zadaszenie i jakoś nie dusisz się jak ktoś coś z dymkiem puści!

        A zadaszenie nad całością jak najbardziej by pasowała + zadaszenie wejść z tunelu a wszystko wkomponować w styl dworca.

        • 13 0

  • Przydałaby się raczej pętla. (2)

    Autobusy stoją teraz na ulicy blokując ruch, w dodatku za zakrętem. Czekamy na wypadek...

    • 19 9

    • Panowie redaktorzy wyciągnijcie wreszcie z ZTM i ZDiZ (to ich przetargi) co (1)

      się robi w sprawie pętli na Giełguda, bo tam nic się nie dzieje. Dlaczego nikt do tej pory nie napisał w żadnym artykule jaki jest planowany termin otwarcia tego placu postojowego i przywrócenia normalności w organizacji ruchu ZTM w Śródmieściu? Cały czas wymigują się od odpowiedzi i farmazonują na okrętkę.

      Czy nie dałoby się dojść do porozumienia z Echo Investment i skoro po miesiącu na pustej pętli Jana z Kolna nic się nie dzieje (idzie zima i pewnie do wiosny tak pozostanie)jeszcze na jakiś czas przywrócić jej funkcjonalność dla dobra pasażerów, mieszkańców i kierowców autobusów?

      • 11 2

      • No właśnie. Organizacja komunikacji autobusowej

        rozłożona na łopatki po oddaniu pętli Jana z Kolna, postoje na przystankach,
        -pasażerowie szturmujący autobusy stojące na postojach wyrównawczych,
        -kierowcy bez toalety i kranu z wodą,
        -śmierdzące toytoye pod kościołem Św. Elżbiety i innymi zabytkami,
        -autobusy rozjeżdżające Stare Miasto,
        a oni odwracają uwagę ludzi udając troskę o ich komfort na przystanku i przyznają że wiaty są za małe i przydałoby się je wymienić, aby za chwilę dodać że i tak nic z tym nie będą robić, bo nie ma kasiory.
        Znowu sobie jaja z ludzi robią.

        • 14 1

  • Na przystanku tramwajowym dworzec p.k.p w kierunku opery wiecej wiat nie trzeba,bo i tak wszyscy wchodza pierwszymi drzwiami do tramwaju,jagby innych juz nie bylo-poobserwujcie sobie,a zobaczycie ze nie sciemniam.

    • 8 11

  • Co się dziwić, jeżeli kierownictwo ZKM (3)

    nie jeździ komunikacją miejską i nie wie jak beznadziejny i ciasny jest przystanek przy dworcu, na dodatek ciasny przez ustawienie wiat i tablic reklamowych, które to oni ustawili

    • 46 6

    • Decyzja to kierownictwo ZTM

      • 3 0

    • (1)

      Matko, czy to trzeba mieć tytuł magistra żeby czytać ze zrozumieniem ????
      Czy jeden matoł z drugim nie zrozumiał, że za infrastrukturę przystankowa, w tym wiaty odpowiada ZDiZ ?

      • 1 5

      • Skoro jestes taki mądry, to napisz

        kto odpowiada za ten burdelik z pętlą Jana z Kolna, brakiem nowej pętli na Giełguda i postojami na przystankach? ZTM czy ZDiZ?

        • 4 1

  • Wiaty na innych przystankach również są zbyt krótkie. (1)

    Problemu jednak by nie było, gdyby miasto bardziej zwracało uwagę na funkcjonalność, niż estetykę. Wiaty są robione z dość drogich materiałów - szkła. Może i wygląda to estetycznie, ale widać jest zbyt drogie. Dodam jeszcze, że ławek na przystankach również brakuje. Pod wiatą usiądą tylko 3-4 osoby. Problemu by nie było gdyby tramwaje jeździły co 3-6 min, jednak jeśli tramwaj jeździ co 10-20 min, to krótkie wiaty stanowią problem.

    • 35 7

    • Poznań się nie czochrał

      dali halę przystankową na dworcu głównym

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane