• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy przy dworcu głównym w Gdańsku potrzebne są lepsze wiaty?

Krzysztof Koprowski
25 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Dwie małe wiaty na jednym z najbardziej obleganych przez pasażerów przystanku tramwajowym to zdecydowanie za mało. Dwie małe wiaty na jednym z najbardziej obleganych przez pasażerów przystanku tramwajowym to zdecydowanie za mało.

Pasażerowie korzystający z przystanków przy dworcu głównym w Gdańsku skarżą się na brak odpowiedniego zadaszenia. Wiaty tramwajowe są za małe, a na przystanku autobusowym linii podmiejskich nie ma miejsca, by schronić się przed deszczem.



Czy na przystanku tramwajowym przy dworcu potrzebną są lepsze wiaty?

Przystanek tramwajowy Dworzec Główny zobacz na mapie Gdańska jest najbardziej oblegany w całym Gdańsku. Mimo to, ustawiono tam zaledwie po dwie wiaty na każdym z peronów.

- Biorąc pod uwagę liczbę pasażerów, wiaty ustawione w tym miejscu są za małe. Idealne byłyby takie, które planuje się zamontować na nowym przystanku Warneńska w ciągu trasy tramwajowej na Morenę. One przykrywają dużo większą część peronu - pisze do nas pan Zbigniew, czytelnik Trojmiasto.pl

Wtóruje mu pan Marcin: - Te dwie skromne wiaty bardziej przypominają oblegany przystanek PKS-u w średniej wielkości miasteczku niż przystanek w centrum miasta, z którego oprócz tłumów gdańszczan, korzystają też osoby przyjezdne. Dlaczego nie można postawić chociażby takiej wiaty jak na przystanku Jaśkowa Dolina? zobacz na mapie Gdańska

Zarząd Transportu Miejskiego doskonale zna ten problem i zapewnia, że interweniował w tej sprawie w Zarządzie Dróg i Zieleni, który odpowiada za przystanki komunikacji miejskiej.

- Już wnioskowaliśmy o większe wiaty, bo po ich instalacji nie tylko ochronią większą liczbę pasażerów, ale też rozwiążą problem kumulowania pasażerów na fragmencie peronów położonym najbliżej zejścia do tunelu. Ponadto nowe konstrukcje zmniejszą czas wymiany pasażerów, a tym samym tramwaje będą mogły szybciej opuścić przystanek - wylicza zalety montażu nowych wiat Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.

Niestety ta argumentacja ZTM-u nie przyczyniła się do podjęcia jakichkolwiek działań, bo jak zwykle sprawa rozbija się o pieniądze.

- Uważamy wniosek ZTM-u za słuszny, ale niestety w trakcie przebudowy realizowanej w 2006 r. nie było dostępnych wiat modułowych, stosowanych np. we Wrzeszczu na przystanku Jaśkowa Dolina. Oczywiście widzimy potrzebę rozbudowy wiat przystankowych i jeśli tylko pozwolą na to możliwości finansowe, będziemy stan obecny zmieniać - odpowiada Katarzyna Kaczmarek, rzecznik ZDiZ w Gdańsku.

Postanowiliśmy sprawdzić ile kosztuje długa, 11-panelowa wiata, która stoi na peronie Jaśkowa Dolina. Została ona zamontowana w trakcie remontu torowiska, który zakończono w 2011 r.

- Z kosztorysu przedstawionego wówczas przez wykonawcę wynika, że koszt jednej wiaty tramwajowej to 36 tys. zł netto. Należy brać pod uwagę, że to cena wykonawcy robót, a nie producenta wiat, a więc może się ona nieco różnić. Dla nas liczył się koszt wszystkich prac, a nie poszczególnych elementów, a ten analizowaliśmy wyłącznie pod kątem tego, czy nie złożono oferty z tzw. rażąco niską ceną - informuje Magdalenka Skorupka-Kaczmarek, rzecznik Gdańskich Inwestycji Komunalnych.

GIK nie ujawnia do czasu zakończenia procedury przetargowej kosztorysu wykonawcy wiat dla nowego przystanku Warneńska, ale z racji chociażby ich długości, można przypuszczać, że będą to konstrukcje droższe. Standardowa, krótka wiata stawiana na terenie Gdańska, to zwykle wydatek rzędu 20 tys. zł brutto, wliczając w to wykonanie dokumentacji i montaż konstrukcji.

Czytaj też: Wiaty chronią pasażerów, ale nie zawsze tam, gdzie trzeba

O ile pasażerowie tramwajów borykają się z problemem niedostosowanych do ich potrzeb wiat, to w o wiele gorszej sytuacji są osoby podróżujące autobusami podmiejskimi spod dawnej przychodni kolejowej zobacz na mapie Gdańska. Tu wiat nie ma w ogóle. Postawione są tylko ławki oraz słupki przystankowe.

Czytaj też: Postawili przystanki, ale autobus nie jeździ, bo ulica jest dziurawa

- Z tego miejsca odjeżdżają autobusy w stronę Pruszcza Gdańskiego, Tczewa, Rusocina. Dlaczego Gdańsk nie dba o mieszkańców, którzy pracują w innych miastach aglomeracji? Tu nie ma nawet kawałka dachu, pod którym można schronić się przed deszczem - zwraca uwagę pan Piotr, czytelnik Trojmiasto.pl i jednocześnie pasażer linii do Tczewa.

W tym przypadku jednak ZTM nie planuje interweniować, gdyż z definicji przystanek ten służy liniom regionalnym, nieobsługiwanym przez ZTM.

Również Zarząd Dróg i Zieleni nie będzie stawiać wiat, ale z przyczyn formalnych. - Postawienie ich tam byłoby bowiem naruszeniem zasad przeprowadzonego przez NIK audytu bezpieczeństwa, dodatkowo montaż uniemożliwia bardzo liczne uzbrojenie podziemne. Niedługo to miejsce ulegnie znacznej zmianie w związku z budową Forum Radunia i nową geometrią pobliskiego skrzyżowania - wyjaśnia Kaczmarek.

Czytaj też: Tak będziemy się poruszać po Targu Siennym i Rakowym

Miejsca

Opinie (86) 1 zablokowana

  • Może napisac o tym, że przy Locie przedłużono przystanek, a większość tramwai i tak zatrzymuje się pojedynczo, a drugi czeka przed przystankiem.

    • 3 0

  • (2)

    7,4 miliona za 4 wiaty, polskie państwo to jednak złodziejami stoi za tyle można wybudować i wykończyć 14 domów po 100m użytkowej

    • 6 1

    • (1)

      Skąd te 7,4 mln ?

      • 0 0

      • zdradzę Ci sekret

        księgowi nie znają faktycznych kosztów materiałów i robocizny. Dlatego zlecają wycenę zewnętrznym firmom. Jeżeli taka zewnętrzna firma wyceni robotę na 8 milionów, to zaraz znajdzie się ktoś¸kto "uczciwie" zaproponuje 7. oczywiście materiały i robocizna to o wiele mniej, ale zamawiający nie musi tego wiedzieć.

        • 1 0

  • Co tam wiaty skoro w wielu brakuje szyb i przy zacinającym deszczu i tak wszyscy są mokrzy.

    • 5 1

  • wezmy przystanek tramwajowy Dworzec Glowny

    po co tam komu lepsze i dluzsze wiaty skoro tramwaj stale tylko przy schodach, a motorniczy ze skladu czekajacego juz na przystanku drzwi nie otworzy tylko podjezdza do schodow wgl po ki grom takie dlugie te przystanki w takim razie???

    • 1 1

  • Przystanki są za wąskie

    Wiaty oczywiście są niedopasowane do przystanku. Ale przede wszystkim przystanki są za wąskie. Ciężko się przecisnąć między ludźmi.
    A już osoby niepełnosprawne nie mają prawie żadnych szans.
    Może by tam zorganizować zwykłe przejście na powierzchni?

    • 4 0

  • A gdzie są nasi

    urzędnicy???
    Czyżby patrzeli tylko na stołek na którym siedzą a nie na NASZE MIASTO by przyciągało wyglądem,zachęcało historią a zatrzymywało funkcjonalnością.

    Ale czego się spodziewać jak bursztyny,bunkry,rdzę i lenina się promuje w tym ponad 1000 letnim mieście.

    • 3 1

  • toja

    a dlaczego to tak dużo kosztuje?

    • 3 1

  • Wiaty, wiaty

    Ubierać się grubo to nie będziecie narzekać na brak schronienia przed wiatrem i deszczem.

    • 0 5

  • Ciekawe kto za to zapłaci

    Kogo stać na wydatek 4 wiat 7,4 mln.Może lepiej przeznaczyć to na wychowanie zeby tego nie niszczyć

    • 0 0

  • WIEM SKĄD WZIĄĆ WIATĘ

    Wiadomość dla ZDiZ. Przejedźcie się na stary przystanek FIROGA. Tam stoi wiata która jest nie wykorzystana od czasu powstania nowej Słowackiego. Informacja gratis.

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane