• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy ta Fala nas zaleje? Nowy system biletów niepokoi

Michał Stąporek
5 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (1038)
Bilet miesięczny w systemie Fala będzie nieco tańszy, gdy podczas podróży dwukrotnie odbijesz go w walidatorze. Co się stanie, gdy tego nie zrobisz? W kolejnym miesiącu cena twojego biletu wzrośnie. Bilet miesięczny w systemie Fala będzie nieco tańszy, gdy podczas podróży dwukrotnie odbijesz go w walidatorze. Co się stanie, gdy tego nie zrobisz? W kolejnym miesiącu cena twojego biletu wzrośnie.

System biletów Fala miał uprościć przejazdy komunikacją miejską po Trójmieście i Pomorzu. Na razie podniósł ich ceny i skomplikował taryfy.



Czy system Fala uprości twoje podróże?

Zapowiadany od lat system elektroniczny biletów Fala miał unowocześnić i uprościć podróże po Trójmieście i ościennych gminach. Każdy pasażer miał mieć elektroniczną kartę, z wgranym biletem miesięcznym lub portmonetką, z której pobierana byłaby opłata za pojedyncze przejazdy. System miał być na tyle mądry, by z karty pasażera pobrać najkorzystniejszą dla niego opłatę.

Sęk w tym, że z pierwszej prezentacji systemu Fala, która odbyła się w czwartek, 5 stycznia, mieszkańcy zapamiętają tylko trzy rzeczy: ceny biletów idą mocno w górę, pasażer będzie musiał dwukrotnie odbić swój bilet w terminalu, wracają skomplikowane bilety przystankowe. Korzyści dla pasażerów nie widać.

Droższe bilety na komunikację w systemie Fala Droższe bilety na komunikację w systemie Fala

I naprawdę na to właśnie wydajemy 130 mln zł, z czego 100 mln zł z unijnej dotacji?

OK, rozumiem, że twórcy systemu Fala nie odpowiadają za wzrost cen prądu, kosztów pracy i inflację.

Ale w imię czego utrudniamy korzystanie z komunikacji, zmuszając pasażerów z biletem miesięcznym do dodatkowej pracy? Dwukrotne przykładanie karty do walidatora - przy wejściu i wyjściu z pojazdu - nie jest im do niczego potrzebne.

Ceny biletów miesięcznych wzrosną dla wszystkich. Nieco mniej dla tych, którzy będą odbijać swoje bilety dwukrotnie w walidatorze na początku i na końcu podróży. Ceny biletów miesięcznych wzrosną dla wszystkich. Nieco mniej dla tych, którzy będą odbijać swoje bilety dwukrotnie w walidatorze na początku i na końcu podróży.
Skorzystają na tym wyłącznie organizatorzy transportu, którzy dzięki temu zyskają wiedzę o ich podróżach. Teoretycznie dzięki temu będzie im łatwiej dostosować tabor do liczby pasażerów, ale przecież i bez tego wiadomo, że autobusy jeżdżą raczej przepełnione niż puste, a więcej tramwajów i tak nie uruchomimy, bo ich nie ma.

Z jakiegoś powodu uznano też, że powinny wrócić bilety na konkretną liczbę przystanków. W sumie powód jest znany, bo to jedyny sposób, by chwalić się, że odtąd najtańszy bilet będzie kosztował "tylko" 4,80 zł.

  • Dla podróżujących okazjonalnie i na krótkich dystansach przywrócono bilety, których cena zależy od liczby przystanków.
  • Kompletną nowością będą pakiety biletów 75-minutowych lub jednoprzejazdowych, które po kupnie trzeba wykorzystać w ciągu 90 dni.
Warto jednak przypomnieć, że zanim je zlikwidowano przed dekadą, to właśnie one były najczęstszą przyczyną sporów podróżnych z kontrolerami. Czy od kwietnia wrócą obrazki pasażerów wsiadających do pojazdu z biletem w ręce, ale kasujących go dopiero po kilku przystankach?

O systemie wybierającym najkorzystniejszą opłatę dla pasażera podróżującego kilkoma pojazdami rożnych przewoźników na razie w ogóle nie wspomniano. Może to i lepiej...

Opinie (1038) ponad 50 zablokowanych

  • Ulepszanie na siłę beznadzieja

    Mam bilet miesięczny nie po to żeby teraz za każdym razem odbijać kartę. Powodzenia życzę w godzinach szczytu gdzie bardzo ludzi wsiada i teraz co kierowcą będzie czekal jak wszyscy odbija kartę przecież będą opóźnienia zanim wszyscy wsiada.
    No ludzie smiech na sali.
    Naprawdę niebylo mozna nic innego wymyśleć tylko utrudniać ludziom życie.
    Ktoś wziął za to kasę i tyle.
    Wiadomo że zapłacę więcej jeśli z tego nieskorzystam bo skoro to tyle kosztowało to jakoś trzeba zmusić ludzi żeby z tego korzystali.

    • 10 0

  • Ładnie władze obniżają sobie poparcie tą nie do końca przemyślaną decyzją. Wiele opinii negatywnych jest głosem rozsądku zwykłych ludzi, a nie narzekania.

    • 8 0

  • Czy "renoma" brała udział przy tworzeniu założeń funkcjonowania tego systemu?

    Mam nieodparte wrażenie, że wmontowała w niego swoje interesy...

    • 3 0

  • "Udogodnieniem ma być zakup 20 lub 40 biletów 75 minutowych."

    Co to za udogodnienie, jeśli trzeba wykorzystać bilety w ciągu 90 dni. Obecnie bilety kartkowe mogę trzymać przez 6 miesięcy lub dłużej i nadal są ważne. To jest udogodnienie, a nie zmuszanie do wykorzystania w określonym czasie pseudo jednorazowych biletów.

    • 9 0

  • bo nie kumam

    jadę 30 minut i muszę dwa razy odbić bilet???
    Nagroda "Malina 2023" dla Fali

    • 8 0

  • Co to ten walidator ?

    • 4 0

  • "Organizatorzy będą mogli dostosować tabor do liczby pasażerów."

    Czyli należy rozumieć to tak: zlikwidujemy wczesno poranne i późno wieczorne kursy, bo jeździ nimi mało pasażerów.

    Poza tym skąd organizator transportu będzie wiedział o zapotrzebowaniu na kurs, jeśli ludzie chcieliby jechać o określonej porze, a żaden pojazd w tym czasie nie kursuje? Pasażerowie nie odbiją karty w pojeździe, którego nie ma.

    • 10 0

  • Tworzenie pozorów nie rozwiązuje problemów lecz tworzy wciąż nowe...

    • 5 0

  • To jest fala ...

    Frustracji, niezadowolenia, utrudniania ludziom życia, podwyżek, bezsensownych pomysłów... Po topi nas wszystkich.

    • 11 0

  • kontrola

    Chodzi o kontrole waszego zachowania barany! Ale czy sie obudzicie?

    • 9 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane