• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy ta Fala nas zaleje? Nowy system biletów niepokoi

Michał Stąporek
5 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (1038)
Bilet miesięczny w systemie Fala będzie nieco tańszy, gdy podczas podróży dwukrotnie odbijesz go w walidatorze. Co się stanie, gdy tego nie zrobisz? W kolejnym miesiącu cena twojego biletu wzrośnie. Bilet miesięczny w systemie Fala będzie nieco tańszy, gdy podczas podróży dwukrotnie odbijesz go w walidatorze. Co się stanie, gdy tego nie zrobisz? W kolejnym miesiącu cena twojego biletu wzrośnie.

System biletów Fala miał uprościć przejazdy komunikacją miejską po Trójmieście i Pomorzu. Na razie podniósł ich ceny i skomplikował taryfy.



Czy system Fala uprości twoje podróże?

Zapowiadany od lat system elektroniczny biletów Fala miał unowocześnić i uprościć podróże po Trójmieście i ościennych gminach. Każdy pasażer miał mieć elektroniczną kartę, z wgranym biletem miesięcznym lub portmonetką, z której pobierana byłaby opłata za pojedyncze przejazdy. System miał być na tyle mądry, by z karty pasażera pobrać najkorzystniejszą dla niego opłatę.

Sęk w tym, że z pierwszej prezentacji systemu Fala, która odbyła się w czwartek, 5 stycznia, mieszkańcy zapamiętają tylko trzy rzeczy: ceny biletów idą mocno w górę, pasażer będzie musiał dwukrotnie odbić swój bilet w terminalu, wracają skomplikowane bilety przystankowe. Korzyści dla pasażerów nie widać.

Droższe bilety na komunikację w systemie Fala Droższe bilety na komunikację w systemie Fala

I naprawdę na to właśnie wydajemy 130 mln zł, z czego 100 mln zł z unijnej dotacji?

OK, rozumiem, że twórcy systemu Fala nie odpowiadają za wzrost cen prądu, kosztów pracy i inflację.

Ale w imię czego utrudniamy korzystanie z komunikacji, zmuszając pasażerów z biletem miesięcznym do dodatkowej pracy? Dwukrotne przykładanie karty do walidatora - przy wejściu i wyjściu z pojazdu - nie jest im do niczego potrzebne.

Ceny biletów miesięcznych wzrosną dla wszystkich. Nieco mniej dla tych, którzy będą odbijać swoje bilety dwukrotnie w walidatorze na początku i na końcu podróży. Ceny biletów miesięcznych wzrosną dla wszystkich. Nieco mniej dla tych, którzy będą odbijać swoje bilety dwukrotnie w walidatorze na początku i na końcu podróży.
Skorzystają na tym wyłącznie organizatorzy transportu, którzy dzięki temu zyskają wiedzę o ich podróżach. Teoretycznie dzięki temu będzie im łatwiej dostosować tabor do liczby pasażerów, ale przecież i bez tego wiadomo, że autobusy jeżdżą raczej przepełnione niż puste, a więcej tramwajów i tak nie uruchomimy, bo ich nie ma.

Z jakiegoś powodu uznano też, że powinny wrócić bilety na konkretną liczbę przystanków. W sumie powód jest znany, bo to jedyny sposób, by chwalić się, że odtąd najtańszy bilet będzie kosztował "tylko" 4,80 zł.

  • Dla podróżujących okazjonalnie i na krótkich dystansach przywrócono bilety, których cena zależy od liczby przystanków.
  • Kompletną nowością będą pakiety biletów 75-minutowych lub jednoprzejazdowych, które po kupnie trzeba wykorzystać w ciągu 90 dni.
Warto jednak przypomnieć, że zanim je zlikwidowano przed dekadą, to właśnie one były najczęstszą przyczyną sporów podróżnych z kontrolerami. Czy od kwietnia wrócą obrazki pasażerów wsiadających do pojazdu z biletem w ręce, ale kasujących go dopiero po kilku przystankach?

O systemie wybierającym najkorzystniejszą opłatę dla pasażera podróżującego kilkoma pojazdami rożnych przewoźników na razie w ogóle nie wspomniano. Może to i lepiej...

Opinie (1038) ponad 50 zablokowanych

  • Co za pomysły!!!!!;

    Lepiej niech kontrolują Ukraińców,bo jeżdżą bez opłat za przejazdy,my pasażerowie widzimy to,czego urząd nie widzi,to my Polacy obywatele pokrywamy wszystkie koszty z których Ukraińcy korzystają.....!!!!

    • 13 0

  • ...

    Nie życzę sobie, aby pseudomądry system pobierał moje pieniądze za przejazd. Technika wielokrotnie zawodzi. A co dalej, nie mam ochoty dzwonić po infoliniach z reklamacjami, że psudosystem pobrał mi źle opłatę. Bo to nie moja wina.
    Sama chcę kupić bilet i go opłacić.

    • 10 0

  • Absurdy komunikacyjne

    Uważam że urzędnicy którzy wymyślili i wdrażają system fala mają niezły ubaw z pasażerów. A sami jeżdżą swoimi samochodami.

    • 12 0

  • Ten system

    pewnie by się sprawdził gdyby :
    - nie skasować biletów miesięcznych i innych długoterminowych
    - zachować dotychczasową cenę 4,80 jako najwyższą cenę za przejazd
    Przykład : np. przejazd powyżej 15 przystanków = 4,80 PLN.
    przejazd do 15 przystanków = 4 PLN.
    Jeśli już wprowadzać jakieś stopniowanie cen, to niech to będą DWIE strefy.
    - nie wprowadzać czasowych biletów, bo w Trójmieście nigdy nie da się przewidzieć kiedy nastąpi jakąś awaria lub korek. Tym samym, często czas przejazdu różni się od czasu zakładanego na przejazd.
    Ty bardziej że mamy tylko tramwaje i ewentualnie autobusy. Np. w takim Berlinie do wyboru, na jeden bilet, mamy autobus, tramwaj, pociąg regionalny i metro. Tam bilet czasowy na bodajże 75 minut, i przy takiej siatce połączeń, czas przejazdu jest dużo bardziej przewidywalny.
    tu naprawdę dużo bardziej potrzebujemy jednego biletu na autobusy, tramwaje, SKM i Polregio.

    • 13 0

  • Fala to kolejny sukces po MEVO

    Aż chce się żyć :)

    • 3 0

  • Pomysłodawcy- obowiązkowy rok korzystania - i to bez możliwości używania samochodu

    Ci, co to wymyślili powinni przez rok mieć obowiązek korzystania z systemu, którzy sami wymyślili i jednoczesny zakaz poruszania się jakimikolwiek samochodami !

    Zlikwidować parking przy urzędzie miasta dla włodarzy i pracowników urzędu !!!!

    Glupota do sześcianu !!!!!

    • 7 0

  • Zlikwidować parking dla Wszystkich urzędników pod Urzeeem

    • 1 0

  • Sprzedawcy samochodów lubią to.

    • 1 0

  • Już się nie mogę doczekać wysłania zawiadomienia do

    UOKiK.

    • 3 0

  • Radni do komunikacji!

    No to korki na ulicach będą jeszcze większe. Chcę zobaczyć władze Gdańska i radnych jak korzystają z komunikacji.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane