• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dlaczego w centrum Gdańska jest coraz mniej przejść?

Ewa Palińska
18 listopada 2023, godz. 15:00 
Opinie (284)
  • Z przejścia przy ul. Korzennej korzysta wielu spacerowiczów, w tym ci, którzy chcą sobie zrobić zdjęcia przy "Moście Miłości". Wiele osób nie zwróciło uwagi na to, że po likwidacji przejścia nie mają tam już pierwszeństwa przed pojazdami.
  • Z przejścia przy ul. Korzennej korzysta wielu spacerowiczów, w tym ci, którzy chcą sobie zrobić zdjęcia przy "Moście Miłości". Wiele osób nie zwróciło uwagi na to, że po likwidacji przejścia nie mają tam już pierwszeństwa nad pojazdami.

Przejścia dla pieszych to nie tylko część infrastruktury, ale również kluczowy element bezpieczeństwa i wygody. O to niestety w centrum Gdańska coraz trudniej, bo namalowanych pasów ze świecą szukać. Zdarza się też, że te, które już są, znikają, a wraz z nimi znaki D6 oraz uprawnienie do pierwszeństwa spacerowiczów przed jadącym pojazdem.



Zbyt długie dystanse pomiędzy dostępnymi przejściami skłaniają pieszych do niebezpiecznych manewrów, takich jak przechodzenie przez jezdnię w miejscach niedozwolonych. To zjawisko zwiększa ryzyko wypadków drogowych i stwarza realne zagrożenie dla zdrowia i życia ludzi.

Na Google Street View przejście dla pieszych możemy jeszcze zobaczyć. W rzeczywistości od dłuższego czasu nie funkcjonuje. Na Google Street View przejście dla pieszych możemy jeszcze zobaczyć. W rzeczywistości od dłuższego czasu nie funkcjonuje.

Spacerowiczów tłumy, a przejść dla pieszych coraz mniej



Czy zawsze przekraczasz jezdnię zgodnie z prawem?

Wydawać by się zatem mogło, że w miejscach, w których spacerowiczów jest najwięcej, jak np. gdańskie Śródmieście, takich przejść powinno być jak najwięcej. Tymczasem, na co zwrócił uwagę nasz czytelnik, liczba takich przejść w okolicy dworca Gdańsk Główny nie tylko wydaje się niewystarczająca, ale wręcz maleje.

- Od Madisona do City Forum nie ma ani jednego przejścia, a przecież z uwagi na bliskie sąsiedztwo dworca, centrów handlowych i biurowców, ruch - zarówno pieszy, jak i samochodowy - jest tam przecież ogromny - zwraca uwagę nasz czytelnik pan Michał. - Te przejścia natomiast, które jeszcze do niedawna funkcjonowały, są likwidowane, choć nawyk pierwszeństwa przed nadjeżdżającym pojazdem przechodniom pozostał. Szczególnie przy moście z kłódkami miłości przy ul. KorzennejMapka.
Przejście przy ul. Korzennej, o którym wspomniał nasz czytelnik, nie jest jedynym w tym rejonie, które zostało zlikwidowane. Pozostałości po pasach na jezdni można zobaczyć też np. po sąsiedzku, na ul. GarncarskiejMapka.

Na ul. Garncarskiej można zobaczyć resztki pasów po dawnym przejściu. Takich miejsc jest w Śródmieściu więcej. Na ul. Garncarskiej można zobaczyć resztki pasów po dawnym przejściu. Takich miejsc jest w Śródmieściu więcej.

Samochody jadą wolno, więc można przechodzić, gdzie się chce?



Gdański Zarząd Dróg i Zieleni nie widzi potrzeby i nie planuje zwiększania liczby przejść dla pieszych w tej części miasta, bo skoro samochody jeżdżą tam wolno, to piesi mogą przekraczać jezdnię w różnych miejscach.

- Ulice Korzenna i Heweliusza znajdują się w strefie uspokojonego ruchu tempo 30 i prędkości utrzymują się w zalecanych granicach. Dlatego w takich sytuacjach nie kanalizujemy ruchu pieszego wyłącznie do miejsc wyznaczanych przejść i przyzwyczajamy kierowców do możliwości pojawienia się w takim obszarze pieszego w wielu lokalizacjach - tłumaczy Patryk Rosiński z GZDiZ. - W zakresie rejonu Ratusza Staromiejskiego można obserwować ruch pieszych przekraczających jezdnie w wielu miejscach bez utrudnień czy ryzyka wynikającego z nadmiernej prędkości pojazdów. Dlatego nie planuje się obecnie wyznaczania przejść dla pieszych w tym obszarze.


GZDiZ: liczba przejść dla pieszych nie decyduje o bezpieczeństwie



GZDiZ tłumaczy, że decydujący wpływ na bezpieczeństwo pieszych ma coś zupełnie innego niż wyznaczone miejsca, gdzie mogą przekroczyć jezdnię z zachowaniem pierwszeństwa przed pojazdami.

- Należy podkreślić, że o bezpieczeństwie czy komforcie ruchu pieszego nie decyduje liczba wyznaczonych przejść dla pieszych, ale takie kształtowanie otoczenia, które wymusza zmniejszenie prędkości pojazdów i zachowanie szczególnej uwagi na niechronionych użytkowników dróg - wyjaśnia Patryk Rosiński z GZDiZ.

Opinie (284) ponad 10 zablokowanych

  • Przejście dla pieszych

    Bardzo ciekawe rozwiązanie, tylko dla kogo. Mieszkam na starówce 30 lat i wiem że wyznaczone przejścia sa potrzebne. Co będzie zreszta już nie raz tak się zdarzyło ze samochod potrącił pieszego. I czyja to będzie teraz wina pieszego, który przechodzi gdzie chce bo nie ma przejść czy kierowcy bo potrącił na niewidocznym przejściu? Miejcie odrobinę wyobraźni. Kierowcy jak i piesi potrzebują mieć widoczne geanice dla wspólnego bezpieczeństwa. Wiec uważam że pasy muszą być

    • 3 1

  • Duzo zaszczepionych i moze wiecej z nowa fala

    Po prostu nie trzeba bo dla kogo

    • 2 2

  • ludzie

    zapoznajcie sie z przepisami ogolnymi dot ruchu drogowego i bedziecie wiedzieki gdzie i jak przechodzić

    • 2 0

  • W końcu Europa

    W Europie jest minimalna ilość przejść dla pieszych jak już są to z sygnalizacją świetlną resztę to tak zwane przepusty dwie ciągłe linie gdzie pieszy niema pierwszeństwa.
    Polska jest jedynym krajem na świecie gdzie przejście jest co 50 - 100m - tragedia

    • 2 1

  • Straż miejska będzie udawać że to zgodne z przepisami - ludzie chodzą po ulicy - gdzie zechcą... Likwidacja przejść...

    Czyli robimy jeszcze większy bałagan w mieście... Komu to służy, takie durne pomysły są wdrażane...

    • 2 1

  • Mieczysław S. chce zmniejszyć populacje .... tragiczna sprawa

    Miecio to dobry i poczciwy chłopina ale Donald go gwałci bo ma na niego teczkie, i będą likwidować co sie da": przejścia dla pieszych, bary mleczne, porty, kopalnie, kluby i stołówki zakładowe jako nierentowne. Jastarnia stawia na działkach po wojsku ośrodek dla imigrantów na 2000 osób z saunami i i stołówkami. Jak motywuje marszałek to będzie rozwój regionu bo zatrudnienie zyska 15 osób personelu kuchennego. Nie wierzę że tak może być...

    • 2 2

  • Wystarczy postawic znak przed wjazdem w ulice o terenie osiedlowym i problem rozwiazany. Wtedy nie ma potrzeby aby byly przejscia dla pieszych, bo wtedy na ulicy pieszy ma tak czy siak pierwszenstwo.

    • 0 1

  • Lewackie postepactwo (1)

    To sie dzieje niestety w calej Europie. Ekooszolomy doszly do wladzy i wciskaja ludziskom swoja idepologie.

    • 0 1

    • postkomuniści z nomenklatury zawsze fascynowali się możliwością korzystania z samochodów

      nabywanych za bony wręczane im za dobrą służbę. Teraz spośród nich rekrutuje się wielu autoholików.

      • 0 0

  • Czy redaktor słyszał o przejściach pozorowanych, jak nie to odsyłam do kodeksu drogowego

    • 0 0

  • czyli są to przejścia sugerowane, to znaczy, że pieszy nie ma pierwszeństwa = na plus!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane