• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dlaczego w centrum Gdańska jest coraz mniej przejść?

Ewa Palińska
18 listopada 2023, godz. 15:00 
Opinie (284)
  • Z przejścia przy ul. Korzennej korzysta wielu spacerowiczów, w tym ci, którzy chcą sobie zrobić zdjęcia przy "Moście Miłości". Wiele osób nie zwróciło uwagi na to, że po likwidacji przejścia nie mają tam już pierwszeństwa przed pojazdami.
  • Z przejścia przy ul. Korzennej korzysta wielu spacerowiczów, w tym ci, którzy chcą sobie zrobić zdjęcia przy "Moście Miłości". Wiele osób nie zwróciło uwagi na to, że po likwidacji przejścia nie mają tam już pierwszeństwa nad pojazdami.

Przejścia dla pieszych to nie tylko część infrastruktury, ale również kluczowy element bezpieczeństwa i wygody. O to niestety w centrum Gdańska coraz trudniej, bo namalowanych pasów ze świecą szukać. Zdarza się też, że te, które już są, znikają, a wraz z nimi znaki D6 oraz uprawnienie do pierwszeństwa spacerowiczów przed jadącym pojazdem.



Zbyt długie dystanse pomiędzy dostępnymi przejściami skłaniają pieszych do niebezpiecznych manewrów, takich jak przechodzenie przez jezdnię w miejscach niedozwolonych. To zjawisko zwiększa ryzyko wypadków drogowych i stwarza realne zagrożenie dla zdrowia i życia ludzi.

Na Google Street View przejście dla pieszych możemy jeszcze zobaczyć. W rzeczywistości od dłuższego czasu nie funkcjonuje. Na Google Street View przejście dla pieszych możemy jeszcze zobaczyć. W rzeczywistości od dłuższego czasu nie funkcjonuje.

Spacerowiczów tłumy, a przejść dla pieszych coraz mniej



Czy zawsze przekraczasz jezdnię zgodnie z prawem?

Wydawać by się zatem mogło, że w miejscach, w których spacerowiczów jest najwięcej, jak np. gdańskie Śródmieście, takich przejść powinno być jak najwięcej. Tymczasem, na co zwrócił uwagę nasz czytelnik, liczba takich przejść w okolicy dworca Gdańsk Główny nie tylko wydaje się niewystarczająca, ale wręcz maleje.

- Od Madisona do City Forum nie ma ani jednego przejścia, a przecież z uwagi na bliskie sąsiedztwo dworca, centrów handlowych i biurowców, ruch - zarówno pieszy, jak i samochodowy - jest tam przecież ogromny - zwraca uwagę nasz czytelnik pan Michał. - Te przejścia natomiast, które jeszcze do niedawna funkcjonowały, są likwidowane, choć nawyk pierwszeństwa przed nadjeżdżającym pojazdem przechodniom pozostał. Szczególnie przy moście z kłódkami miłości przy ul. KorzennejMapka.
Przejście przy ul. Korzennej, o którym wspomniał nasz czytelnik, nie jest jedynym w tym rejonie, które zostało zlikwidowane. Pozostałości po pasach na jezdni można zobaczyć też np. po sąsiedzku, na ul. GarncarskiejMapka.

Na ul. Garncarskiej można zobaczyć resztki pasów po dawnym przejściu. Takich miejsc jest w Śródmieściu więcej. Na ul. Garncarskiej można zobaczyć resztki pasów po dawnym przejściu. Takich miejsc jest w Śródmieściu więcej.

Samochody jadą wolno, więc można przechodzić, gdzie się chce?



Gdański Zarząd Dróg i Zieleni nie widzi potrzeby i nie planuje zwiększania liczby przejść dla pieszych w tej części miasta, bo skoro samochody jeżdżą tam wolno, to piesi mogą przekraczać jezdnię w różnych miejscach.

- Ulice Korzenna i Heweliusza znajdują się w strefie uspokojonego ruchu tempo 30 i prędkości utrzymują się w zalecanych granicach. Dlatego w takich sytuacjach nie kanalizujemy ruchu pieszego wyłącznie do miejsc wyznaczanych przejść i przyzwyczajamy kierowców do możliwości pojawienia się w takim obszarze pieszego w wielu lokalizacjach - tłumaczy Patryk Rosiński z GZDiZ. - W zakresie rejonu Ratusza Staromiejskiego można obserwować ruch pieszych przekraczających jezdnie w wielu miejscach bez utrudnień czy ryzyka wynikającego z nadmiernej prędkości pojazdów. Dlatego nie planuje się obecnie wyznaczania przejść dla pieszych w tym obszarze.


GZDiZ: liczba przejść dla pieszych nie decyduje o bezpieczeństwie



GZDiZ tłumaczy, że decydujący wpływ na bezpieczeństwo pieszych ma coś zupełnie innego niż wyznaczone miejsca, gdzie mogą przekroczyć jezdnię z zachowaniem pierwszeństwa przed pojazdami.

- Należy podkreślić, że o bezpieczeństwie czy komforcie ruchu pieszego nie decyduje liczba wyznaczonych przejść dla pieszych, ale takie kształtowanie otoczenia, które wymusza zmniejszenie prędkości pojazdów i zachowanie szczególnej uwagi na niechronionych użytkowników dróg - wyjaśnia Patryk Rosiński z GZDiZ.

Opinie (284) ponad 10 zablokowanych

  • Dlaczego się dziwicie?

    Jak przemieszczają się władze wszelakie? Pieszo czy też ................?

    Tak więc działanie zgodne ze starym dziecięcym wierszykiem " Z drogi śledzie, bo król jadzie" jest jak najbardziej logiczne.

    • 2 1

  • (1)

    trzeba zmienić prezydenta miasta ta babsko do niczego się nie nadaje

    • 4 3

    • To niema znaczenia obojetnie jakim szkodnikiem by była POkemony i tak nania zagłosuja

      • 2 0

  • Zamknęli centrum dla samochodów to i przejścia dla pieszych niepotrzebne (2)

    W ramach zmasowanej i skutecznej akcji wyrzucania samochodów z centrum miasta znika także problem przejść dla pieszych. Wydaje się logiczne. Po co przejścia jak nie ma samochodów.

    • 114 16

    • Ty chyba w centrum bardzo dawno nie byłeś, jeśli twierdzisz, ze nie ma tam samochodow (1)

      Ale to wiadomo, z Kartuz za daleko

      • 9 6

      • jeszcze są...

        ... ale miejmy nadzieję, że już niedługo :)

        • 7 6

  • Codziennie i od lat przechodzę zlikwidowanym przejściem obok mostu z kłódkami.

    Ostatnio zaczepiła mnie tam para stróżów miejskich i zapytała ''dlaczego tamtędy przechodzę''. Odpowiedziałem zgodnie z prawdą, że tamtędy jest mi po drodze. Coś tam dalej pletli ale poszedłem dalej. Faktycznie spokojnie w wielu miejscach mogłoby być o wiele mniej wyznaczonych miejsc pod warunkiem, że przechodzenie przez ulicę w dowolnym miejscu będzie legalne. Są państwa prawie zupełnie bez ''zebr'' a piesi przechodzą wtedy gdy nic nie jedzie i nie ma wypadków.

    • 4 1

  • Trzeba dbać o kondycję gdanszczan

    Chodzenie to samo zdrowie. Im dalej do kolejnego przejścia, tym lepiej.
    Serdeczności.

    • 1 3

  • Większość pieszych sobie radzi na tych kameralnych uliczkach. Jeden sobie nie poradził i trzeba było napisać artykuł.

    • 3 1

  • Będzie pani miała na Rzeczpospolitej pięć nowych przejść naziemnych. Temat z d--- wzięty

    • 0 1

  • Przejścia nie porrzebne (1)

    Znajdujesz się w miejscach gdzie jest ograniczenie prędkości do 30 km/h są to drogi osiedlowe, więc pieszy ma wszędzie pierwszeństwo tak więc po co przejście dla pieszych?

    • 2 1

    • Strefa 30 to nie strefa zamieszkania!!!

      Pieszy tu NIE ma pierwszeństwa! Nie wprowadzaj ludzi w błąd.

      Ale zgadzam się, że w strefach 30 przejścia nie są potrzebne. Przy tej prędkości każdy, nawet słabo rozgarnięty, poradzi sobie z przejściem na drugą stronę jezdni.

      • 0 0

  • (1)

    Strefą 30 powinno być objęte całe szeroko rozumiane centrum. Natomiast na tych ulicach szerszych powinno się montować duże ilości spowalniaczy co ostudzi zapędy niektórych kierowców-rajdowców.

    • 3 2

    • historyczne centrum Gdańska jest objęte strefą TEMPO 30 i skrzyżowań równorzędnych od 2010 roku

      • 0 0

  • Jak to czemu znikają?

    Żeby je przed wyborami samorządowymi, w świetle kamer i przy dźwięku fanfar otworzyć!

    • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane