• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dłuższe przystanki? A może część z nich warto zlikwidować?

Krzysztof
5 marca 2024, godz. 07:00 
Opinie (454)
Część przystanków tramwajowych we Wrzeszczu i na al. Zwycięstwa można zlikwidować, co poprawi szybkość tramwajów - uważa nasz czytelnik. Część przystanków tramwajowych we Wrzeszczu i na al. Zwycięstwa można zlikwidować, co poprawi szybkość tramwajów - uważa nasz czytelnik.

Przystanki we Wrzeszczu będą dłuższe, by poprawić przepustowość i szybkość linii tramwajowych - zapowiedzieli gdańscy urzędnicy. A może część przystanków jest zbędna i tramwaje będą kursować efektywniej po likwidacji części z nich? - zastanawia się nasz czytelnik pan Krzysztof, były kierowca i motorniczy.



Czy przystanków tramwajowych we Wrzeszczu jest za dużo?

Oto jego list:

W odniesieniu do przedstawionego na Trojmiasto.pl artykułu może warto byłoby przed rozpisaniem przetargu na modernizację przystanków przemyśleć kwestię, czy rzeczywiście w obliczu poprawy przepustowości, a w szczególności przyspieszenia komunikacji tramwajowej, jest sens wydłużać perony, które znajdują się w bardzo bliskiej odległości.

Rozkłady jazdy w twoim telefonie


Moim skromnym zdaniem jest to bardzo dobry pomysł z ważnym uwzględnieniem, a mianowicie:

  1. Po wydłużeniu peronów Galeria Bałtycka i Jaśkowa Dolina (tutaj można zastosować również dojście na peron z nowego przejścia dla pieszych na dobudowanym fragmencie) należałoby zlikwidować przystanek Klonowa (przejście dla pieszych zostaje), który jest w bardzo bliskim sąsiedztwie. Taka zmiana na pewno upłynniłaby ruch na tym odcinku. Ponadto nowe dodatkowe przejście i wejście na peron Jaśkowa Dolina skróciłoby drogę dojścia do dworca PKP lub poczty.
  2. Przystanek Politechnika powinien zostać zlikwidowany na rzecz głównego węzła przesiadkowego, czyli Opery Bałtyckiej, od której również jest bardzo dobre dojście do Politechniki, konsulatu czy sądu.
  3. Wszystkie przystanki przy Operze Bałtyckiej powinny zostać wydłużone tak, aby dwa składy 45 m mogły jednocześnie obsłużyć peron.
  4. Przystanki Traugutta (jadąc w kierunku Dworca Głównego PKP) powinny zostać przeniesione za skrzyżowanie z zaprojektowaniem przejść dla pieszych na obu krańcach peronów, co pozwoliłby na swobodne dojście zarówno do UCK oraz ul. Traugutta. Optymalnie przystanek ten mógłby nazywać się UCK.
  5. Po przeniesieniu peronów Traugutta można wówczas zlikwidować obecny przystanek Akademia Medyczna z przejściem naziemnym.
  6. Przystanek Chodowieckiego przenieść w okolice przejazdu z ul. Orzeszkowej i oczywiście wydłużyć.

Tym sposobem pozbywamy się zbędnych trzech przystanków, a odległości między poszczególnymi peronami pozwalają na skuteczne osiągnięcie zamierzonego celu, o którym Państwo piszecie.

Pan Krzysztof wskazuje, że można zlikwidować m.in. przystanek Klonowa, Politechnika i Uniwersytet Medyczny. Pan Krzysztof wskazuje, że można zlikwidować m.in. przystanek Klonowa, Politechnika i Uniwersytet Medyczny.

W Gdańsku jest kilka miejsc, w których można byłoby swobodnie zlikwidować "naklepanych" przystanków na rzecz wydłużenia i przyspieszenia komunikacji tramwajowej. Takim kolejnym przykładem mogłaby być ul. Hallera. Perony Wyspiańskiego zrobić podwójne również z dojściem do nich od przejazdu ul. Okrzei, likwidacja przystanku Reja i wydłużenie peronów Mickiewicza, również z możliwością dojścia od dwóch krańców peronów.

Powyższe piszę z perspektywy nie tylko jako pasażera, ale i jako byłego kierowcy autobusu oraz motorniczego tramwaju.

Warto tutaj podkreślić, że obecnie samo umieszczenie na słupach atrakcyjnych, a zarazem absurdalnych znaków ograniczenia prędkości dla tramwajów do 60 km/h czy 70 km/h jest zabiegiem czysto marketingowym. Jeżeli odległości między przystankami są na wyciągnięcie ręki, to o jakich prędkościach można tutaj mówić? Należy skutecznie dokonywać zmian w infrastrukturze na rzecz poprawy przepustowości.

Szkoda, że przy planowanych dużych remontach torowisk nie ma osoby, która w projekcie przede wszystkim pomyślałaby, co można zrobić, zmienić, poprawić na remontowanym odcinku, aby rzeczywiście tramwaje jeździły a nie przemieszczały się ślimaczym tempem.

Krzysztof

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (454) 8 zablokowanych

  • Proponuję (4)

    Proponuję, aby oprócz tego rozważyć w kilku miejscach przystanki na żądanie. Warto byłoby zrobić program pilotażowy z udziałem np Częstochowskiej, Pochulanki i Helskiej. To też przyspieszyłoby ruch w kilku istotnych miejscach. Jednak ważniejsze rzeczywiście byłoby wydłużenie przystanków we Wrzeszczu oraz na trasie na Chełm i południe

    • 18 4

    • Co to jest Pochulanka?

      • 1 0

    • Przystanki na żadanie są fajne z punktu widzenia szybkości, ale

      Trudniej wtedy oszacować rzeczywisty rozkład jazdy i jego rozliczanie. Zapewne trzeba będzie bawić się jak z korkami, że albo będzie zasuwał spóźniony, albo gdzie indziej będzie stał dłużej. Ale jak jadę czasem autobusem to stwierdzam, że ma to jakiś sens i w niektórych miejscach nawet się uda. Na pewno zanim się coś zlikwiduje np te przystanki to lepiej zrobić je na żądanie i zobaczyć ile razy ktokolwiek z nich korzysta.

      • 1 0

    • przystanki na żądanie w tramwaju hahaha moze w SKM tez co :)

      • 1 1

    • + mijanki do wyprzedzania?

      • 0 0

  • to samo dotyczy SKM (3)

    Z peronu jednej stacji widać peron drugiej, pociąg więcej stoi niż jedzie. A potem podróż z Wejherowa do Gdańska trwa 1,5 godziny. To ma być Szybka Kolej Miejska? Dlatego ludzie jeżdżą samochodami wzdłuż linii SKM. Kiedyś były tzw Sprintery, które zatrzymywały się tylko na głównych stacjach i tym to się jechało. Dziś jest co prawda Regio ale rzadko jeździ.
    Co to za stacje Reda Pieleszewo - stacja w lesie, sam peron, zero innej infrastruktury a SKM się zatrzymuje po jednego lub dwóch ludzi a czasem nikogo i traci czas. Dyskutowano nad budową stacji na wysokości Auchan w Rumi - masakra.

    • 1 9

    • (2)

      Po co w ogóle SKM jeździ do Wejherowa?! To ma być kolej miejska, a nie regionalna. Do Wejherowa powinien jeździć tylko PolRegio zgodnie z nazwą i faktem, że nie ma wydzielonych torow pod SKM

      • 6 1

      • bo masa ludzi z Rumi, Redy i Wejherowa pracuje i uczy się w Trójmieście. (1)

        • 0 3

        • To tym bardziej zlikwidować, bo zabierają nam pracę.

          • 1 0

  • Klonowa to przystanek najbliżej dworca. Kiedyś będzie pretekst, żeby tam (Klonową) poprowadzić tramwaj . I kolejny bałagan: pętla autobusowa i tramwaj. Gdzie te autobusy będą parkować? Widzę rozjeżdżone chodniki i krawężniki i pieszych slalomem przemykających.

    • 6 0

  • nie tedy droga...

    Co z tego, że przedłużą przystanki a pewną ich część zlikwidują jak w taktach 2 min wszystko zatrzyma się na gdańskim CPK czyli dworcu i Hucisku to co tramwaje zyskają czasowo na wymienionej trasie zgubią od dworca bo będą stały w korku. Tu trzeba od nowa zaplanować trasy...

    • 4 1

  • A co z dniem pieszego pasażera?

    Kiedyś umieli kombinować.

    • 12 0

  • Nie do końca się zgadzam

    Owszem należy przyspieszać transport tramwajowy, ale we Wrzeszczu, który jest gęsto zabudowaną dzielnicą (prawie śródmiejską) i posiada całą masę generatorów ruchu, tych przystanków jest obecnie odpowiednia ilość. Ponadto likwidacja przystanku Klonowa pozbawiłaby pasażerów najszybszego dojścia do węzła przesiadkowego Wrzeszcz PKP (nie wszystkie linie tramwajowe będą przecież zajeżdżać pod dworzec planowaną nową trasą wzdłuż Klonowej). Do szybkiego przemieszczania się z minimalną liczbą przystanków służy obecnie SKM - równolegle do trasy tramwajowej.

    • 13 1

  • Były Pan motorniczy, niech się lepiej zajmie czym innym.

    • 15 2

  • no w kocnu ktos to zauwazyl, to nie sa due odleglosci mozna sie przespacerowac

    • 5 14

  • Były motorniczy

    Pan przedstawia swój punkt widzenia ze swojego byłego punktu siedzenia. Sprawa ma się zupełnie inaczej z punktu pasażera, bo komunikacja ma być przede wszystkim wygodna w poruszaniu się po mieście, w tym przesiadek na inne środki komunikacji. A mniej przystanków w takim miejscu jak Wrzeszcz to nie jest dobry pomysł, z tą Klonową to już przesada.

    • 14 1

  • Krzysiu nie myśl tyle bo ci żyłka pęknie.

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane