• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dłuższe przystanki? A może część z nich warto zlikwidować?

Krzysztof
5 marca 2024, godz. 07:00 
Opinie (454)
Część przystanków tramwajowych we Wrzeszczu i na al. Zwycięstwa można zlikwidować, co poprawi szybkość tramwajów - uważa nasz czytelnik. Część przystanków tramwajowych we Wrzeszczu i na al. Zwycięstwa można zlikwidować, co poprawi szybkość tramwajów - uważa nasz czytelnik.

Przystanki we Wrzeszczu będą dłuższe, by poprawić przepustowość i szybkość linii tramwajowych - zapowiedzieli gdańscy urzędnicy. A może część przystanków jest zbędna i tramwaje będą kursować efektywniej po likwidacji części z nich? - zastanawia się nasz czytelnik pan Krzysztof, były kierowca i motorniczy.



Czy przystanków tramwajowych we Wrzeszczu jest za dużo?

Oto jego list:

W odniesieniu do przedstawionego na Trojmiasto.pl artykułu może warto byłoby przed rozpisaniem przetargu na modernizację przystanków przemyśleć kwestię, czy rzeczywiście w obliczu poprawy przepustowości, a w szczególności przyspieszenia komunikacji tramwajowej, jest sens wydłużać perony, które znajdują się w bardzo bliskiej odległości.

Rozkłady jazdy w twoim telefonie


Moim skromnym zdaniem jest to bardzo dobry pomysł z ważnym uwzględnieniem, a mianowicie:

  1. Po wydłużeniu peronów Galeria Bałtycka i Jaśkowa Dolina (tutaj można zastosować również dojście na peron z nowego przejścia dla pieszych na dobudowanym fragmencie) należałoby zlikwidować przystanek Klonowa (przejście dla pieszych zostaje), który jest w bardzo bliskim sąsiedztwie. Taka zmiana na pewno upłynniłaby ruch na tym odcinku. Ponadto nowe dodatkowe przejście i wejście na peron Jaśkowa Dolina skróciłoby drogę dojścia do dworca PKP lub poczty.
  2. Przystanek Politechnika powinien zostać zlikwidowany na rzecz głównego węzła przesiadkowego, czyli Opery Bałtyckiej, od której również jest bardzo dobre dojście do Politechniki, konsulatu czy sądu.
  3. Wszystkie przystanki przy Operze Bałtyckiej powinny zostać wydłużone tak, aby dwa składy 45 m mogły jednocześnie obsłużyć peron.
  4. Przystanki Traugutta (jadąc w kierunku Dworca Głównego PKP) powinny zostać przeniesione za skrzyżowanie z zaprojektowaniem przejść dla pieszych na obu krańcach peronów, co pozwoliłby na swobodne dojście zarówno do UCK oraz ul. Traugutta. Optymalnie przystanek ten mógłby nazywać się UCK.
  5. Po przeniesieniu peronów Traugutta można wówczas zlikwidować obecny przystanek Akademia Medyczna z przejściem naziemnym.
  6. Przystanek Chodowieckiego przenieść w okolice przejazdu z ul. Orzeszkowej i oczywiście wydłużyć.

Tym sposobem pozbywamy się zbędnych trzech przystanków, a odległości między poszczególnymi peronami pozwalają na skuteczne osiągnięcie zamierzonego celu, o którym Państwo piszecie.

Pan Krzysztof wskazuje, że można zlikwidować m.in. przystanek Klonowa, Politechnika i Uniwersytet Medyczny. Pan Krzysztof wskazuje, że można zlikwidować m.in. przystanek Klonowa, Politechnika i Uniwersytet Medyczny.

W Gdańsku jest kilka miejsc, w których można byłoby swobodnie zlikwidować "naklepanych" przystanków na rzecz wydłużenia i przyspieszenia komunikacji tramwajowej. Takim kolejnym przykładem mogłaby być ul. Hallera. Perony Wyspiańskiego zrobić podwójne również z dojściem do nich od przejazdu ul. Okrzei, likwidacja przystanku Reja i wydłużenie peronów Mickiewicza, również z możliwością dojścia od dwóch krańców peronów.

Powyższe piszę z perspektywy nie tylko jako pasażera, ale i jako byłego kierowcy autobusu oraz motorniczego tramwaju.

Warto tutaj podkreślić, że obecnie samo umieszczenie na słupach atrakcyjnych, a zarazem absurdalnych znaków ograniczenia prędkości dla tramwajów do 60 km/h czy 70 km/h jest zabiegiem czysto marketingowym. Jeżeli odległości między przystankami są na wyciągnięcie ręki, to o jakich prędkościach można tutaj mówić? Należy skutecznie dokonywać zmian w infrastrukturze na rzecz poprawy przepustowości.

Szkoda, że przy planowanych dużych remontach torowisk nie ma osoby, która w projekcie przede wszystkim pomyślałaby, co można zrobić, zmienić, poprawić na remontowanym odcinku, aby rzeczywiście tramwaje jeździły a nie przemieszczały się ślimaczym tempem.

Krzysztof

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (454) 8 zablokowanych

  • A może by tak zlikwidować komunikację tramwajową całkowicie ?

    Skoro przeszkadzają przystanki komuś kto nie ma zielonego pojęcia o czym tu wypisuje ! Ktoś kto ma takie pomysły powinien wziąć całkowitą odpowiedzialność za to że gdzieś starsze osoby nie mogą się dostać do lekarza bo przystanek został zlikwidowany ? co za bzdury !

    • 14 0

  • ZTM od 5 lat przyspiesz zbiorkom i do dzis nic nie przyspieszyl

    • 5 0

  • Takie podejście do przystanków jest we Wrocławiu (1)

    I się sprawdza, tam tramwaj jest naprawdę środkiem transportu a nie jak u nas

    • 3 7

    • co za bełkot

      • 1 1

  • Likwidować

    Czytelnik był blisko. Trzeba likwidować, ale tych którzy za to odpowiadają i biorą duże pieniądze za swój brak kompetencji. Mieszkańcy mają okazję zrobić to w najbliższych wyborach samorządowych.

    • 9 0

  • I to jest słuszna koncepcja!
    Trawaje i autobusy powinny "wylatać" kontraktowe wozokilometry i to powinien być proiorytet!
    Wszystkie przystanki zlikwidować, masa oszczędności paliwa, bo pojady będą jeździły puste, czyste i pachnące.

    • 13 0

  • Na żądanie

    A dlaczego tramwaje nie mogą się zatrzymywać na żądanie, jak autobusy? To mogłoby pogodzić tych, co chcą likwidować przystanki z tymi, którzy uważają, że jest ich za dużo.

    • 4 2

  • Zamiast rozbudowywac sieć na południe w teren górzysty (2)

    Koszty do zysku nie współmierne. W całej europie odchodzi się od tramwajów w rejonach tarasowych. Za te pieniądze można byłoby już zmodernizować linie Gdańsk- oliwa do podziemnego szybkiego tramwaju. Nie tunele ale zabudowa lekka wanny. Nad tramwajami puścić bus pasy. Na górne tarasy też bus pasy ale nowe zamiast torów. Trojlebusy łączone składy jak np w większych niemieckich miastach. Rozbudowa tramwaju na górny taras to wywalanie kasy

    • 3 5

    • "Rozbudowa tramwaju na górny taras to wywalanie kasy" (1)

      A to niby dlaczego.

      • 0 0

      • Dlatego ze

        Droższa budowa, droższy tabor, większe zużycie prądu, nie poprawia szybkości jazdy względem np autobusu, droższe utrzymanie infrastruktury. Nigdzie nie buduje się lini tramwajowych na tarasowym położeniu miasta. Dedykowane bus pasy zamiast torów dla trojlebusow lub autobusów elektrycznych.

        • 0 0

  • Tramwaje nie mogą się wyprzedzać - w tym jest problem, zawsze najwolniejszy dyktuje tempo

    Nie można zrobić tramwajów pośpiesznych, takich, które nie stają na wszystkich przystankach. To jest specyfika tego reliktu, której nie mają autobusy. Choć i autobusów pośpiesznych jest mało, ale to wina władz miasta, które nie potrafią zarządzać komunikacją zbiorową. Więc jeśli chcemy mieć szansę na efektywną komunikację to tylko autobusy na buspasach, tramwaj jest za mało elastyczny.

    • 2 4

  • To mam tańsze rozwiązanie. Linie tramwajowe przyspieszone.

    Nie będą zatrzymywać się na wszystkich przystankach. I tak na przytoczonej w artykule trasie, zatrzymywałby się na wówczas na Miszewskiego - Opera - Uniwersytet Medyczny - Brama Oliwska. Efekt ten sam a ile tańszy.

    • 3 4

  • Niech sam sie zlikwiduje

    A wczesniej pomysli o ludziach starszych i schorowanych.

    • 14 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane