• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dodatkowy lewoskręt ze Słowackiego w Potokową zmniejszy korki?

Szymon Zięba
16 lipca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Dodatkowy lewoskręt w ul. Potokową ze Słowackiego pomoże odkorkować skrzyżowanie widoczne na zdjęciu. Dodatkowy lewoskręt w ul. Potokową ze Słowackiego pomoże odkorkować skrzyżowanie widoczne na zdjęciu.

Powstała wstępna koncepcja budowy dodatkowego lewoskrętu z ul. Słowackiego w PotokowąMapka, który ma poprawić bezpieczeństwo i rozwiązać problem korków w godzinach szczytu. Miasto szuka na razie pieniędzy na sfinansowanie inwestycji.



Czy dodatkowy lewoskręt z ul. Słowackiego w ul. Potokową jest potrzebny?

Przypomnijmy: stworzenie podwójnego lewoskrętu z ul. Słowackiego w ul. Potokową i podwójnego prawoskrętu z ul. Rakoczego w Bulońską to sugestia gdańskiej radnej Agnieszki Owczarczak.

Do jej interpelacji odniósł się Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska. Samorządowiec przyznał, że w związku z rozwojem dzielnic górnego tarasu Gdańska (przez budowę nowych osiedli, powstawanie nowych połączeń drogowych) znacznie zmniejszyła się przepustowość skrzyżowania ulic Słowackiego, Potokowej i Góralskiej.

- Obecnie relacja do skrętu w lewo obsługiwana jest przez jeden wydzielony pas. Skrzyżowanie jest bardzo obciążone ruchem, w efekcie czego w godzinach popołudniowego szczytu komunikacyjnego występuje na nim długa kolejka pojazdów oczekujących na skręt w lewo (z ul. Słowackiego w ul. Potokową), która odkłada się na pasie służącym do jazdy na wprost - zauważa Piotr Grzelak.
Urzędnicy stoją na stanowisku, że w istniejącym układzie drogowym jedyną możliwością jest wprowadzenie zmian w organizacji ruchu, które miałyby polegać na przeznaczeniu sąsiedniego pasa do jazdy prosto na pas do jazdy prosto i w lewo. Niestety takie rozwiązanie nie przyniosłoby oczekiwanego rezultatu i powodowałoby dodatkowo blokowanie pojazdów jadących prosto ul. Słowackiego.

W związku z powyższym opracowana została wstępna koncepcja budowy drugiego pasa umożliwiającego skręt w lewo w relacji z ul. Słowackiego w ul. Potokową.

Jej zakres obejmuje:
  • ułożenie dodatkowej nawierzchni wraz z krawężnikami w obecnym pasie zieleni,
  • budowę azylu dla pieszych,
  • przebudowę chodnika.

- Z uwagi na wielobranżowość tego zadania konieczne jest zabezpieczenie środków finansowych na realizację inwestycji drogowej, wykonanie projektu, oznakowania, demontaż i montaż sygnalizatorów, przesunięcie masztów sygnalizacji świetlnej wraz z oświetleniem - twierdzi Grzelak.
Inwestycja została zgłoszona do Bazy Priorytetów Inwestycyjnych. Następnie zostanie określony możliwy termin realizacji projektu i zabezpieczenie na niego środków finansowych.

Będzie prawoskręt z ul. Rakoczego w Bulońską?



To jednak nie wszystko. Radna zwróciła bowiem uwagę także na potrzebę stworzenia podwójnego prawoskrętu z ul. Rakoczego w BulońskąMapka.

Miejscy urzędnicy przeprowadzili na tym skrzyżowaniu analizę ruchu drogowego wraz z symulacją ruchu, która zakładała wprowadzenie zmian w jego organizacji.

Ma to pozwolić na wybór optymalnego rozwiązania zapewniającego zwiększenie przepustowości w tej relacji z równoczesnym zapewnieniem bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów, przekraczających wlot ul. Bulońskiej.

- Gdański Zarząd Dróg i Zieleni przeprowadził analizę kilku wariantów zmian w pracy sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ul. Rakoczego-Bulońska pod kątem usprawniania relacji w prawo w kierunku ul. Myśliwskiej. Wariant dający bezinwestycyjną (bez przebudowy skrzyżowania) poprawę przepustowości zakłada realizację skrętu w prawo ze skrajnego prawego pasa oraz z pasa środkowego. Kolejnym krokiem jest opracowanie zmian w programach sygnalizacji świetlnej oraz zmiany na sygnalizatorach - tłumaczy Joanna Bieganowska z gdańskiego magistratu.
Z uwagi na zakres prac realizacja w terenie możliwa jest w 2022 roku w ramach kompleksowego zamówienia na modernizacje sygnalizacji, jakie GZDiZ ogłasza każdego roku.

Opinie (269) 7 zablokowanych

  • przy okazji przebudowy, proponuję zamienić miejscami ścieżkę rowerową z chodnikiem...

    ...w relacji Potokowa-Góralska, po północnej stronie skrzyżowania, większość rowerzystów jedzie tam w prawo w dół do wrzeszcza, natomiast piesi odwrotnie, po wyjściu z autobusu, generalnie idą w kierunku niedźwiednika...zamiana miejsca pozwoli na skanalizowanie ruchu już na wejściu/wjeździe na przejście dla pieszych, co pozwoli uniknąć kolizji na końcu przejścia...w odwrotnym kierunku nie będzie to przeszkadzało, gdyż piesi dochodzą na przystanek sukcesywnie, rozkłada się to w czasie, odwrotnie niż w przypadku przyjazdu autobusu, kiedy to kilka kilkanaście osób wysiada na raz...

    • 1 1

  • O jej! , ale inwestycje drogowe, akurat na miarę liberalnych komunistów z po na czele z Dulkiewicz.

    • 2 4

  • Sprzedaż rydwan, nie wydawać kasy na głupoty

    To pieniądze będą na tego typu tematy.

    • 2 1

  • przecież na Słowackiego maja powstać buspasy

    to te inwestycje trzeba połączyć

    • 2 3

  • Takie rozwiązanie nie sprawi nagle że Słowackiego będzie bardziej przejezdną ulicą. Tutaj wymagane są większe działania i to nie tylko na samej ul. Słowackiego. Warto byłoby wydłużyć prawoskręt w Potokową, to też by upłynniło ruch. Dodatkowo z Potokowej proponowałbym reorganizacje pasów, jednia jest tak ułożona że gdyby pasy poprowadzić równo to nie tworzyłby się prawoskręt w Słowackiego gdzie dość często są korki, a lewoskręt. Tutaj proponuję właśnie taką reorganizację, wydłużyć lewy skrajny pas (by zaczynał się wcześniej), a pas środkowy i pas prawy poprowadzić bez przesunięć. Na dodatek synchronizacja świateł na samej Potokowej wiele zmieni. Wprowadzając zieloną falę znacznie zwiększy się przepustowość drogi. Do tego skrzyżowanie Budowlanych i Słowackiego na matarni. Tam wymagane jest podjęcie jakiś działań w końcu. Na Słowackiego w obu kierunkach powinien powstać pas łączący wjazdy i zjazdy z obwodnicy, np. w stronę Wrzeszcza, pas zaczynałby się zaraz za zatoczką autobusową i ciągnąłby się aż do samej sygnalizacji, w drugą stronę zaczynałby się zaraz za skrzyżowaniem koło przystanku Harfowa (ułatwiając wyjazd z tamtejszego osiedla) i zakończyłby się skrętem w prawo do biedronki. Budowlanych powinna być czteropasmowa, po dwa pasy w każdym kierunku, tak jak jest przy samym skrzyżowaniu czy przy rondzie turbinowym. To znacznie zaoszczędzi czas kierowców. Dodatkowo, wiele spowolnień tam się odbywa poprzez jadących na drodze rowerzystów, czy innych kierowców skręcających na Orlen czy pobliskie firmy. Tutaj dobrze by było utworzyć pasy do skrętu by można było dojechać do tych miejsc nie blokując całego pasa ruchu.

    • 2 2

  • O takich rzeczach myśli się wcześniej

    Projektując drogę, ale lepiej wydać kasę 3 razy na to samo...

    Projektanci chyba dostają wyróżnienia za 0-1 pojawianie się poszerzenia do skrętu...

    • 3 1

  • Tak samo jak w Gdyni już dawno powinien być oddzielny pas do skrętu z Morskiej w Kartuską i ze Swarzewskiej w Morską. Są nawet dla nich miejsca. Obecnie jest tak że chcesz jechać prosto Morską to ktoś skręca akurat w Kartuską, a chcesz skręcić w prawo ze Swarzewskiej, to ktoś akurat stoi bo chce jechać prosto.

    • 2 2

  • Korki są przez samochody a nie przez lewoskręty czy prawozawrotki

    • 4 1

  • Prawoskręt ze Słowackiego w Potokową powinien być dużo dłuższy.

    • 1 1

  • Pani radna ma dość stania w korku?

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane