• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dodatkowy lewoskręt ze Słowackiego w Potokową zmniejszy korki?

Szymon Zięba
16 lipca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Dodatkowy lewoskręt w ul. Potokową ze Słowackiego pomoże odkorkować skrzyżowanie widoczne na zdjęciu. Dodatkowy lewoskręt w ul. Potokową ze Słowackiego pomoże odkorkować skrzyżowanie widoczne na zdjęciu.

Powstała wstępna koncepcja budowy dodatkowego lewoskrętu z ul. Słowackiego w PotokowąMapka, który ma poprawić bezpieczeństwo i rozwiązać problem korków w godzinach szczytu. Miasto szuka na razie pieniędzy na sfinansowanie inwestycji.



Czy dodatkowy lewoskręt z ul. Słowackiego w ul. Potokową jest potrzebny?

Przypomnijmy: stworzenie podwójnego lewoskrętu z ul. Słowackiego w ul. Potokową i podwójnego prawoskrętu z ul. Rakoczego w Bulońską to sugestia gdańskiej radnej Agnieszki Owczarczak.

Do jej interpelacji odniósł się Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska. Samorządowiec przyznał, że w związku z rozwojem dzielnic górnego tarasu Gdańska (przez budowę nowych osiedli, powstawanie nowych połączeń drogowych) znacznie zmniejszyła się przepustowość skrzyżowania ulic Słowackiego, Potokowej i Góralskiej.

- Obecnie relacja do skrętu w lewo obsługiwana jest przez jeden wydzielony pas. Skrzyżowanie jest bardzo obciążone ruchem, w efekcie czego w godzinach popołudniowego szczytu komunikacyjnego występuje na nim długa kolejka pojazdów oczekujących na skręt w lewo (z ul. Słowackiego w ul. Potokową), która odkłada się na pasie służącym do jazdy na wprost - zauważa Piotr Grzelak.
Urzędnicy stoją na stanowisku, że w istniejącym układzie drogowym jedyną możliwością jest wprowadzenie zmian w organizacji ruchu, które miałyby polegać na przeznaczeniu sąsiedniego pasa do jazdy prosto na pas do jazdy prosto i w lewo. Niestety takie rozwiązanie nie przyniosłoby oczekiwanego rezultatu i powodowałoby dodatkowo blokowanie pojazdów jadących prosto ul. Słowackiego.

W związku z powyższym opracowana została wstępna koncepcja budowy drugiego pasa umożliwiającego skręt w lewo w relacji z ul. Słowackiego w ul. Potokową.

Jej zakres obejmuje:
  • ułożenie dodatkowej nawierzchni wraz z krawężnikami w obecnym pasie zieleni,
  • budowę azylu dla pieszych,
  • przebudowę chodnika.

- Z uwagi na wielobranżowość tego zadania konieczne jest zabezpieczenie środków finansowych na realizację inwestycji drogowej, wykonanie projektu, oznakowania, demontaż i montaż sygnalizatorów, przesunięcie masztów sygnalizacji świetlnej wraz z oświetleniem - twierdzi Grzelak.
Inwestycja została zgłoszona do Bazy Priorytetów Inwestycyjnych. Następnie zostanie określony możliwy termin realizacji projektu i zabezpieczenie na niego środków finansowych.

Będzie prawoskręt z ul. Rakoczego w Bulońską?



To jednak nie wszystko. Radna zwróciła bowiem uwagę także na potrzebę stworzenia podwójnego prawoskrętu z ul. Rakoczego w BulońskąMapka.

Miejscy urzędnicy przeprowadzili na tym skrzyżowaniu analizę ruchu drogowego wraz z symulacją ruchu, która zakładała wprowadzenie zmian w jego organizacji.

Ma to pozwolić na wybór optymalnego rozwiązania zapewniającego zwiększenie przepustowości w tej relacji z równoczesnym zapewnieniem bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów, przekraczających wlot ul. Bulońskiej.

- Gdański Zarząd Dróg i Zieleni przeprowadził analizę kilku wariantów zmian w pracy sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ul. Rakoczego-Bulońska pod kątem usprawniania relacji w prawo w kierunku ul. Myśliwskiej. Wariant dający bezinwestycyjną (bez przebudowy skrzyżowania) poprawę przepustowości zakłada realizację skrętu w prawo ze skrajnego prawego pasa oraz z pasa środkowego. Kolejnym krokiem jest opracowanie zmian w programach sygnalizacji świetlnej oraz zmiany na sygnalizatorach - tłumaczy Joanna Bieganowska z gdańskiego magistratu.
Z uwagi na zakres prac realizacja w terenie możliwa jest w 2022 roku w ramach kompleksowego zamówienia na modernizacje sygnalizacji, jakie GZDiZ ogłasza każdego roku.

Opinie (269) 7 zablokowanych

  • (3)

    "Z uwagi na zakres prac realizacja w terenie możliwa jest w 2022 roku w ramach kompleksowego zamówienia na modernizacje sygnalizacji, jakie GZDiZ ogłasza każdego roku" - aha, a wcześniej to oczywiście tradycyjne, polskie nie da się. no ludzie, taka błahostka i trzeba czekać długimi miesiącami. Ten kraj to żart.

    • 31 12

    • Niestety (2)

      Niestety na każdą błahostkę trzeba ogłosić przetarg, bo publiczne pieniądze, bo takie jest prawo w Polsce ... itp. Pretensje do ustawodawców i rządzących.
      Ale gdyby nie było takich przepisów - to pretensje że "źle wydatkowane publiczne pieniądze, że niezdrowa konkurencja, kumoterstwo itp. bo jeden dostał zlecenie, a drugi nie i kto go wybrał na wykonawcę, jakim prawem i dlaczego" ?
      Zastanów się zanim coś napiszesz.

      • 6 4

      • (1)

        Dziękuję za ten komentarz i w pełni się z nim zgadzam, jestem świadomy jak to działa. Ale co stoi na przeszkodzie, by ogłosić dodatkowy przetarg na tę zmianę na Morenie? Nigdzie nie jest napisane, że urzędnik może ogłosić jeden przetarg rocznie, a później nogi na stół.

        • 5 2

        • Niestety istnieje też coś takiego w przepisach , kolokwialnie mówiąc, jak "dzielenie zamówienia" czyli w ramach jednego zadania którym są np. przytoczone kompleksowe zamówienie na modernizację sygnalizacji świetlnych nie można dzielić takiego zamówienia na mniejsze. Być może w tym przypadku zachodzi coś takiego. Trzeba byłoby dokładniej się tym zainteresować.

          • 2 0

  • Bulonska - spokojnie mogą to zrobić za 3-4 max 5 miesięcy! Po co czekać.

    Chodzi o to rozwiązanie bez ingerencji w budowę skrzyżowania.

    • 2 1

  • Super

    Super, im szybciej tym lepiej.

    • 0 1

  • Powinni przebudować cale skrzyżowanie

    Największym problemem są skrzyżowania z wyspą centralna i nie chodzi mi o ronda. Przykładowo jadąc z Rzeczpospolitej i skręcając w Kołobrzeską na takim skrzyżowaniu przejedzie z 10 samochodów na jednych światłach. Na tego typu skrzyżowaniu Świateł jest za dużo (żeby skręcić w lewo mijamy 3 sygnalizatory), co powoduje korki. Rozwiązaniem może być zrobienie jednego skrzyżowania z sygnalizatorami kierunkowymi + pas "rozbiegowy" dla skręcających z Potokowej w Słowackiego w kierunku Wrzeszcza. Ruch zostanie uporządkowany I odzyska się nieco miejsca.

    • 2 1

  • Myślę że dodatkowe pasy do skrętów zamiast buspasa to dobre rozwiązanie. W ten sposób jeśli uda się skrócić czas przejazdu to zachęcimy kolejne osoby do podróżowania samochodami i za chwilę będziemy mieli problem na kolejnym skrzyżowaniu. Na całe szczęście można po prostu dokładać pasy w nieskończoność, to nie to że mamy jakiś problem.

    • 1 0

  • Gratuluję !!!
    Urzędnicy to d**ile !!!
    "Urzędnicy stoją na stanowisku, że w istniejącym układzie drogowym jedyną możliwością jest wprowadzenie zmian w organizacji ruchu, które miałyby polegać na przeznaczeniu sąsiedniego pasa do jazdy prosto na pas do jazdy prosto i w lewo."
    Po likiwdacji jednego pasa w Oliwie , miejsc parkingowych we Wrzeszczu czy zmianie kierunku ruchu przy Konradinum to olejny "świetny" pomysł urzędniczych i**otów.
    Naprawdę, nie ma kogoś w urzędzie rozsądnego !!!

    • 4 0

  • Na testy wózka elektrycznego na cmentarzu za 500 tyś zł na dwa miesiące jest a niema na to?

    Proponuję wynająć mnie z meleksami za 100 tyś ogarnę sprawę. 50..100 tyś ł do podziału dla tego co tak zdecyduje i 350..300 tyś zostanie na inwestycje :-)

    • 4 0

  • wszystko kosztem drzew

    proszę sadzić drzewa a nie wydzierać teren pod wygodę właścicieli blacho smrodów. Niech się przesiądą do komunikacji publicznej łącznie z panią radną

    • 3 1

  • Dziwne

    Często jeżdżę przez to skrzyżowanie i wydaje mi się, że bardziej niż z słowackiego w potokową, potrzebny jest prawoskręt z potokowej w słowackiego.

    • 0 0

  • Poszerzenie drogi nigdy nie zmniejsza korków

    A jedynie przesuwa je o kilkaset metrów dalej. Tak ciężko to zrozumieć?

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane