• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droga Czerwona najwcześniej w 2032 roku

Patryk Szczerba
23 listopada 2023, godz. 07:00 
Opinie (239)
Droga Czerwona powstanie najwcześniej za 8 lat. Do tego czasu głównym ciągiem komunikacyjnym w rejonie pozostanie estakada Kwiatkowskiego. Droga Czerwona powstanie najwcześniej za 8 lat. Do tego czasu głównym ciągiem komunikacyjnym w rejonie pozostanie estakada Kwiatkowskiego.

I kwartał 2032 roku - to zakładana oficjalna data zakończenia budowy pierwszego odcinka Drogi Czerwonej, którą podano podczas prezentacji wariantów trasy. Mieszkańcy nie ukrywali rozczarowania terminem. Oprócz przebiegu pytali o skutki związane z hałasem samochodów i potencjalnym obniżeniem wartości nieruchomości.



Czy w ciągu dekady powstaną wszystkie odcinki Drogi Czerwonej?

Przypomnijmy: dokumentację Drogi Czerwonej na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przygotowuje firma Mosty Katowice, która za prace zainkasuje 8 mln zł.

Droga Czerwona będzie złożona z trzech odcinków o łącznej długości 9 km:
  1. węzeł Morska (Gdynia-Chylonia) - węzeł Kwiatkowskiego II,
  2. węzeł Kwiatkowskiego II - węzeł Ofiar Grudnia '70,
  3. węzeł Ofiar Grudnia '70 - węzeł Terminal Promowy.


Tędy ma prowadzić Droga Czerwona. Tędy ma prowadzić Droga Czerwona.
Nie jest przesądzone, że będą realizowane wszystkie odcinki.

  • Pierwszy odcinek zyska koncepcję programową, dzięki której możliwe będzie ogłoszenie przetargu na szczegółowy przetarg i budowę.
  • Dwa pozostałe zyskają studium komunikacyjne, które są mniej szczegółowym dokumentem, który nie pozwala na ogłoszenie przetargu na budowę całości trasy. Studium ma być punktem wyjścia do decyzji o zasadności budowy. Będzie gotowe w III kwartale 2024 roku.


Droga Czerwona: harmonogram 1. odcinka



  • Odbiór Koncepcji Programowej dla 1. odcinka - II kwartał 2025 r.
  • Złożenie wniosku o wydanie Decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach - III kwartał 2025 r.
  • Uzyskanie decyzji - III kwartał 2026 r.
  • Ogłoszenie przetargu w formule Zaprojektuj i wybuduj - I kwartał 2027 r.
  • Podpisanie umowy na roboty budowlane - III kwartał 2027 r.
  • Opracowanie projektu budowlanego - II kwartał 2028 r.
  • Planowany termin złożenia wniosku o decyzję ZRiD - II kwartał 2028 r.
  • Uzyskanie ZRiD - I kwartał 2029 r.
  • Rozpoczęcie prac budowlanych - I kwartał 2029 r.
  • Koniec prac budowlanych - I kwartał 2032 r.


Różne warianty Drogi Czerwonej



W środę projektanci przedstawili po raz pierwszy zebranym w Cechu Rzemiosła i Przedsiębiorczości mieszkańcom warianty przebiegu osi drogi i omówili uwarunkowania związane z tymi propozycjami. Na sali pojawiło się kilkadziesiąt osób zainteresowanych przebiegiem trasy.

Najpierw głos zabrali projektanci. Szczegółowo przedstawili i omówili warianty trasy. Dla pierwszego i drugiego odcinka planowane są dwa warianty, w których pojawiają się różne założenia co do obecności dróg rowerowych, buspasów oraz skrzyżowań, a także rozwiązań takich jak wiadukty i tunele.



W przypadku pierwszego etapu na końcu, czyli na węźle Kwiatkowskiego, droga ma zostać podłączona do planowanej drogi Via Maris oraz ul. Puckiej.

- Droga Czerwona była planowana do realizacji w studium. Dla całości inwestycji plany miejscowe są uchwalone lub planowane jest uchwalenie takich dokumentów. W naszych pracach projektowych przeanalizowaliśmy, jakie są kierunki i czy nasze koncepcje planistyczne są zgodne z założeniami miasta - tłumaczyli projektanci z firmy Mosty Katowice.

Dojazd do Drogi Czerwonej poprzez nowe drogi



Wyjaśniali, że w projekcie dostęp do Drogi Czerwonej zaplanowano przez węzły. Dla obsługi terenów sąsiadujących planowane jest wybudowanie ciągów dróg dojazdowych.

Wraz przedstawicielami GDDKiA wysłuchali również opinii mieszkańców. Pytania z sali dotyczyły terminów oraz potencjalnego hałasu, który będzie generowany przez samochody jeżdżące po nowej trasie. Część pytań dotyczyła potencjalnego spadku wartości nieruchomości i odszkodowań, które będą wypłacane właścicielom ziemi.

Projektanci zapewniali, że naturalnym będzie ochrona mieszkańców przed hałasem ekranami dźwiękochłonnymi, które zostaną zamontowane ok. 2 km trasy.

Kolejne spotkania zaplanowano na czwartek i piątek.


Wszystkie spotkania rozpoczynają się o godz. 17:00.


Całość zaprezentowanej dokumentacji podczas spotkań ma być dostępna dla wszystkich chętnych na stronie internetowej gdańskiego oddziału GDDKiA po zakończeniu serii konsultacji.

Uwagi będzie można przekazać także poprzez formularz, który będzie dostępny na stronie internetowej inwestycji - www.drogaczerwona.pl

Droga Czerwona: jaki koszt?



Koszt inwestycji szacuje się na ponad 2 mld zł. Dlatego właśnie nie ma szans na to, by droga powstała bez przerzucenia większości kosztów na budżet centralny. Prowadzeniem inwestycji zajmuje się Ministerstwo Infrastruktury.



Droga Czerwona: informacje, terminy, koszty

Miejsca

Opinie (239) 5 zablokowanych

  • Ooo już najwcześniej 2032!!! A w artykule 18.11.2023 była 2029!!!

    W takim tempie to będzie najwcześniej 2050 ... Hehheh

    • 14 0

  • Budowano drogi do portów Litwy , Łotwy (8)

    A nasz Gdyński głęboko w du Podpory pod Kwiatkowskim ledwo dyszą co będzie jak zamkną do tego czasu estakadę. To jest mega wstyd panie Szczurek, z resztą jak Północna, Pucka itp

    • 31 2

    • Poparł Szczurek Trzaskowskiego w 2020

      A teraz drogi nie ma a w wyborach na wiosnę PO będzie przeciw niemu. Mądry człowiek uwierzył partii oszustów

      • 3 3

    • podpory ledwo dyszą bo stoją już tam ze 30lat :D i z drogą czerwoną będzie tak samo...

      będą ją budować i budować i nasze prawnuki się nie doczekają. Ciekawe ile pieniędzy już poszło na te wszystkie koncepcje przez te lata rozmyślania i planowania.

      • 7 0

    • Przecież to PiS rządzi w kraju. (1)

      To Rząd planuje tak długo budować tą drogę albo wcale nie wybudować. To samo co z modernizacją linii kolejowej przez Kaszuby do Gdyni.

      • 2 3

      • nie rzad to planuje

        A lokalna, gdanska agenda GDDKiA.
        I robi to tak, aby formalnie nie mozna bylo sie do tego przyczepic.
        Tupnac na nich nie ma komu, bo to lokalne powiazania.

        • 2 0

    • No tak tego już się czytać odechciewa (3)

      Szczurek miał wybudować z pieniędzy samorządowych Drogę Czerwoną :))) Wyobrażam sobie jaką anty^ kampanie by mu PO zafundowało - pamiętamy :)) Fakt zaczął już lotnisko Gdynia _Kosakowo i jak to się skończyło ???

      • 0 3

      • nie, miał pilnować interesów (2)

        a nie skwapliwie ogryzać port z terenów.

        Miał stymulować i współpracować, chociażby w ramach TEN-T.
        Nie jest jedynym winnym tej sytuacji, ale to on daje twarz tej sytuacji.
        Taki job.

        • 1 0

        • "ogryzać port z terenów" (1)

          Ooooo widzę jak to w hiper ekspresowym tempie rozwijają się tereny po Naucie, ... I co, dalej będę musiał oglądać w centrum nowoczesnego miasta nieudolność inwestycyjna przez portowców?
          Na dzień dobry mamy Drogę Czerwoną.
          A tak naprawdę to zgodnie z założeniami Twórców Gdyni to w większości tereny po SR Nauta wliczane były pod ruchliwe centrum, natomiast właściwy port miał iść na zewnątrz w morze.

          • 0 2

          • to bylo 100 lat temu....

            Oksywie mialo byc wyspa a nad Reda, na Konskich Blotach miala stanac huta. Aby polski wegiel spotkal sie ze szwedzka ruda.

            Historia inaczej zdecydowala.
            I mamy sie tego trzymac?

            Koncepcji kopanego portu polozyla kres ta sama sila, ktora od lat go podgryza. Postawiono na osi kanalu EC i szlus. Wiec skoro nie ma szans na wyspe portowa i kolejne nabrzeza zewnetrzne w Mechelinkach i Rewie, to nie ma oddawania terenu pod nikomu niepotrzebne "centrum".

            Port moze wyjsc w morze tylko w jednym miejscu, wlasnie na terenach od nabrzeza Rybackiego po Francuskie. Bo w tym miejscu w morze wlasnie wyszedl i to jest sztuczny lad. Czasy sie zmienily i trzeba wysuwac go dalej. Tak jak systematycznie, od 100 lat robia Skandynawowie. Bo wbrew pozorom, miejsc na taka dzialalnosc jest niewiele.

            Dlatego w latach '70 myslano o osuszeniu Zatoki Puckiej...

            • 2 0

  • Opinia wyróżniona

    Gdyby w II RP tak budowali Gdynię to nigdy by powstała. (14)

    Masakra jakaś :(

    • 258 5

    • A no właśnie szkoda (2)

      Bo z perspektywy czasu, po co jest potrzebna Polsce Gdynia

      • 4 24

      • Powiem tak: Skończ te opowiadanie niestworzonych historii

        • 16 1

      • demokracja ma jedną wadę...

        Można wygadywać bzdury.

        • 19 0

    • w latach 20-30 stawiali budynek 5 piętrowy w ciągu jednego roku, a dziś...

      • 18 1

    • Bo nie było biurokracji

      Terminy nie wynikają z samych prac budowlanych, ale z potrzeby obłożenia się papierami, bo takie jest prawo. Po to aby potem uniknąć kłopotów. Przed wojną było dużo prościej.

      • 12 0

    • Poczytaj co taka ówczesna platforma, media i Niemcy pisali o budowie Gdyni

      • 11 10

    • (4)

      Juz kiedys tu pisałem aby kontynuować myśl Kwiatkowskiego i Wendy - most nad portem z odpowiednimi rozjazdami. Można też pokusić sie o dobudowanie drugiej nitki do S6 i alternatywnej drugiej nitki Obwodowej w kierunku S7/A1. Ale to byly pomysly światłych inżynierów i wizjonerów. To co jest obecnie to fuszerka i partactwo dodatkowo podlewane biurokracją i nieudolnością władz centralnych i samorządowych. Mam wrażenie że chyba nikomu nie zależy na tym żeby porty się rozwijały (nadmiernie). Za 2-3 lata ciężarówki zdominują ruch w tej okolicy i nie będzie "niczego" jak mówił kiedyś klasyk.

      • 10 3

      • Porównaj rozmiary ówczesnych jednostek pływających i współczesnych (3)

        I przełóż to na rozmiary takiego mostu.

        Oczywiście, takie konstrukcje istnieją.
        Jak w Zatoce Gdańskiej znajdą ropę i gaz, to będzie nas stać.

        • 6 6

        • (2)

          Was nigdy nie jest stać. Ale się przyzwyczailiśmy do tego.

          • 6 6

          • nas? (1)

            A wy to kto?

            • 4 0

            • Ukrain

              polsza i tak bedzie nasza

              • 0 2

    • taa, bo wtedy budowano tak super, jasne (1)

      jednotorowa linia kolejowa do Kościerzyny jest najlepszym dowodem na to jak budowano przedwojenny port, ta linia to był wówczas jedyny dojazd do Gdyni z pominięciem Gdańska a był zbudowany w wersji mocno oszczędnościowej, z mocno ograniczoną przepustowością, tylko mijanki były gęściej niż obecnie ale nie była to pełnowartościowa linia kolejowa bo już w tamtych czasach dwa tory na liniach głównych były standardem

      • 7 0

      • od decyzji Sejmu o budowie tej linii do otwarcia ruchu zajęło dziesięć lat.

        Zbudowano ją za kredyt z Francji, którego Polska nigdy nie spłaciła. Umorzony po wojnie w ramach rozliczeń "sprzymierzonych".

        Niewątpliwie nie jest to szczytowe osiągnięcie myśli inżynierskiej, ale jak na kraj o ogólnie bardzo niskim stanie inżynierii oraz przeraźliwie biedny, to wyczyn. Szczególnie, że odcinek od Kościerzyny to premia górska w bardzo trudnym terenie. Bo na tyle pozwoliła geopolityka. Poza tym, zapoznaj się z liniami kolejowymi np. na Bałkanach. Drogi a takiej charakterystyce ciągną się tysiące kilometrów.

        Za to faktycznie należy się wstydzić, że do dzisiaj na linii 201 nic się tam nie zmieniło, nie licząc bieżących i doraźnych napraw.
        Pomimo tego, że polityka zupełnie zmieniła możliwości, nikt nie myśli o poprawieniu jej przebiegu. Jakieś 15 lat temu, może trochę więcej, głośno mówiono o jej zamknięciu. A od jakich 10 lat słyszymy o już-już mającej nastąpić rozbudowie

        Ale co się dziwić, skoro właściciele firm transportu samochodowego od lat zasiadają w sejmie.

        • 7 0

    • Masz rację bo po co Gdynia jak jest port w Hamburgu? To by był główny argument (p)rzekrętów (o)bywatelskich

      • 6 9

  • (4)

    Innymi słowy: Wniosek o opinie projektu w/s planu alternatywnego dla wstępnej koncepcji prowizorium ewentualnej drogi, która nie powstanie przez wiele kolejnych lat.

    • 13 0

    • Tak działa Rząd. (3)

      Na szczęście już niebawem oni odejdą od władzy.

      • 0 3

      • kto z rzadu byl na tym spotkanu? (2)

        Jakos nie widzialem...

        Raczej produkowala sie tam GDDKiA i to w lokalnym, gdanskim wydaniu.

        • 0 0

        • Generalna Dyrekcja... (1)

          to może samorządowa albo gdyńska instytucja?

          • 0 0

          • nie...

            ale gdańska...

            Już wielokrotnie popisała się...

            • 1 0

  • Myślę ,że jak na Drogę Czerwoną ... (2)

    to rok 2032 czyli rok zbudowania i oddania do eksploatacji jest rokiem o wiele za wczesnym ! > Mnie odpowiadał by rok 2132 ! jest to rok zdecydowani bliższy obecnym gdyńskim standardom !

    • 12 3

    • To ma budować Rząd. (1)

      To standard obecnego Rządu. Ty pewnie o tym wiesz ale ci płacą za PiSanie tych głupot.

      • 1 2

      • Kaszubska i OMT

        stanowczo przeczą twojej tezie...

        • 0 0

  • Jest port, nie ma dojazdu (4)

    PiS - zbudujmy nowy terminal w Świnoujściu :))

    • 14 8

    • Tam też nie ma dojazdu.

      • 4 0

    • Tusk w 2014 (2)

      "Odpowiedź na skierowany w lutym do premiera Donalda Tuska dezyderat parlamentarzystów stanowi m.in., że OPAT ma charakter lokalny i jako taki powinien być realizowany."

      I pozamiatane.
      A później samorząd strzelił focha, bo przecież z Horałą-konkurentem nie będzie współpracował.

      • 3 2

      • No i PiS też przez 8 lat (1)

        nie potrafił tej drogi zbudować i ma zamiar robić to jeszcze 10 lat.

        • 1 3

        • aby z centrali kasa splynela, to trzeba ja czyms zainteresowac

          Jesli liczysz na gospodarskie oko i wizyte, to sie grubo mylisz. Sukces musi miec pociagowego konia, bez tego decyzja nie bedzie pozytywna.

          I takiego konia w Gdyni i na Pomorzu nie ma.
          Za to sa w innych miejscach kraju sa.
          I dla nich nie tylko "siano" ale i owies sie znajdzie.

          To trzeba umiec i trzeba chciec. Trzeba umiec naciagac "wspolna koldre" na wybrany grzbiet.

          Ale naszym *wybrancom" jest chyba za dobrze.

          • 3 0

  • Gdańsk Nowy Port ul.Wyzwolenia

    To tak jak w Gdańsku .Od lat planują Nową Wyzwolenia ,coraz to nowe projekty.Ostatnio w--- Gdansk 2030 też nie ma planowanego dojazdu do portu gdanskiego.Tiry i ciężki transport rozjeżdża osiedle mieszkaniowe ul.Wyzwolenia.Ostatnio był nawet wypadek śmiertelny.

    • 7 0

  • Za rządów PO będą tylko budować na papierze

    Tak jak S6 i Metropolitalną

    • 13 6

  • Przecież tusk nie zrobi nic żeby rozwijać polski port (8)

    jak poprzednio rządził 8 lat, to w Gdyni nie było żadnych dużych inwestycji

    • 20 9

    • Ale teraz masz propolskich patriotow z Pis .Dlaczego nie wylewales swoich zali do nich przez 8 ostatnich lat? (3)

      A jezeli wylewales te zale to jak cie wysluchali?

      • 6 5

      • Pis przebudował całą magistralę kolejową (1)

        • 5 4

        • Od lat nie potrafią

          zelektryfikować linii przez Kaszuby. To miałeś na myśli pisząc o magistrali kolejowej?

          • 0 2

      • wylewalem...

        Ale pojedynczy, prywatny człowiek niewiele może...
        Co innego ludzie, których wybrano na zarządców miasta.
        Ale oni z konkurencją nie rozmawiają...
        Bo jeszcze by się udało i co wtedy.
        I w ten sposób tunel, którego nie da się wybudować w Gdyni, powstał w Rumi.

        • 3 2

    • ostatnio przez 8 lat rządzi (nadal) PIS (1)

      to że droga nie powstała to zasługa takich kłamców jak Horała, który ją obiecywał

      • 5 5

      • a ktoś chciał z nim rozmawiać, współpracować?

        Przepchnął to przedsięwzięcie legislacyjnie, tak że faktycznie państwo musiało się tym zająć.
        A potem trafił się Baranów.
        Co byś wybrał?
        Ktoś przejął pałeczkę?

        • 2 0

    • Za to pis wolał budować drogi do portów litewskich... (1)

      ...

      • 5 0

      • tak, widocznie ktos mial w tym interes

        A na Pomorzu nie mial kto za tym chodzic ..

        • 0 0

  • (3)

    Budowa tej drogi to fikcja. Zapowiadana od wielu lat, wiele szumnych artykułów a realnie nic się nie posuwa do przodu. Obwodnica Witomina to ta sama kategoria bajkopisarstwa.

    • 65 2

    • No, tak samo trzecia linia metra oraz dostępność cybertrucka, ciągle brak

      • 3 0

    • "Nikt wam tyle nie da, ile my wam obiecamy"

      • 7 0

    • Zwłaszcza, że kolejnym etapem ma być przetarg na... bardziej szczegółowy przetarg. Może się to w czase rozciągnąć...;-)

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane