• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droga Czerwona najwcześniej w 2032 roku

Patryk Szczerba
23 listopada 2023, godz. 07:00 
Opinie (239)
Droga Czerwona powstanie najwcześniej za 8 lat. Do tego czasu głównym ciągiem komunikacyjnym w rejonie pozostanie estakada Kwiatkowskiego. Droga Czerwona powstanie najwcześniej za 8 lat. Do tego czasu głównym ciągiem komunikacyjnym w rejonie pozostanie estakada Kwiatkowskiego.

I kwartał 2032 roku - to zakładana oficjalna data zakończenia budowy pierwszego odcinka Drogi Czerwonej, którą podano podczas prezentacji wariantów trasy. Mieszkańcy nie ukrywali rozczarowania terminem. Oprócz przebiegu pytali o skutki związane z hałasem samochodów i potencjalnym obniżeniem wartości nieruchomości.



Czy w ciągu dekady powstaną wszystkie odcinki Drogi Czerwonej?

Przypomnijmy: dokumentację Drogi Czerwonej na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przygotowuje firma Mosty Katowice, która za prace zainkasuje 8 mln zł.

Droga Czerwona będzie złożona z trzech odcinków o łącznej długości 9 km:
  1. węzeł Morska (Gdynia-Chylonia) - węzeł Kwiatkowskiego II,
  2. węzeł Kwiatkowskiego II - węzeł Ofiar Grudnia '70,
  3. węzeł Ofiar Grudnia '70 - węzeł Terminal Promowy.


Tędy ma prowadzić Droga Czerwona. Tędy ma prowadzić Droga Czerwona.
Nie jest przesądzone, że będą realizowane wszystkie odcinki.

  • Pierwszy odcinek zyska koncepcję programową, dzięki której możliwe będzie ogłoszenie przetargu na szczegółowy przetarg i budowę.
  • Dwa pozostałe zyskają studium komunikacyjne, które są mniej szczegółowym dokumentem, który nie pozwala na ogłoszenie przetargu na budowę całości trasy. Studium ma być punktem wyjścia do decyzji o zasadności budowy. Będzie gotowe w III kwartale 2024 roku.


Droga Czerwona: harmonogram 1. odcinka



  • Odbiór Koncepcji Programowej dla 1. odcinka - II kwartał 2025 r.
  • Złożenie wniosku o wydanie Decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach - III kwartał 2025 r.
  • Uzyskanie decyzji - III kwartał 2026 r.
  • Ogłoszenie przetargu w formule Zaprojektuj i wybuduj - I kwartał 2027 r.
  • Podpisanie umowy na roboty budowlane - III kwartał 2027 r.
  • Opracowanie projektu budowlanego - II kwartał 2028 r.
  • Planowany termin złożenia wniosku o decyzję ZRiD - II kwartał 2028 r.
  • Uzyskanie ZRiD - I kwartał 2029 r.
  • Rozpoczęcie prac budowlanych - I kwartał 2029 r.
  • Koniec prac budowlanych - I kwartał 2032 r.


Różne warianty Drogi Czerwonej



W środę projektanci przedstawili po raz pierwszy zebranym w Cechu Rzemiosła i Przedsiębiorczości mieszkańcom warianty przebiegu osi drogi i omówili uwarunkowania związane z tymi propozycjami. Na sali pojawiło się kilkadziesiąt osób zainteresowanych przebiegiem trasy.

Najpierw głos zabrali projektanci. Szczegółowo przedstawili i omówili warianty trasy. Dla pierwszego i drugiego odcinka planowane są dwa warianty, w których pojawiają się różne założenia co do obecności dróg rowerowych, buspasów oraz skrzyżowań, a także rozwiązań takich jak wiadukty i tunele.



W przypadku pierwszego etapu na końcu, czyli na węźle Kwiatkowskiego, droga ma zostać podłączona do planowanej drogi Via Maris oraz ul. Puckiej.

- Droga Czerwona była planowana do realizacji w studium. Dla całości inwestycji plany miejscowe są uchwalone lub planowane jest uchwalenie takich dokumentów. W naszych pracach projektowych przeanalizowaliśmy, jakie są kierunki i czy nasze koncepcje planistyczne są zgodne z założeniami miasta - tłumaczyli projektanci z firmy Mosty Katowice.

Dojazd do Drogi Czerwonej poprzez nowe drogi



Wyjaśniali, że w projekcie dostęp do Drogi Czerwonej zaplanowano przez węzły. Dla obsługi terenów sąsiadujących planowane jest wybudowanie ciągów dróg dojazdowych.

Wraz przedstawicielami GDDKiA wysłuchali również opinii mieszkańców. Pytania z sali dotyczyły terminów oraz potencjalnego hałasu, który będzie generowany przez samochody jeżdżące po nowej trasie. Część pytań dotyczyła potencjalnego spadku wartości nieruchomości i odszkodowań, które będą wypłacane właścicielom ziemi.

Projektanci zapewniali, że naturalnym będzie ochrona mieszkańców przed hałasem ekranami dźwiękochłonnymi, które zostaną zamontowane ok. 2 km trasy.

Kolejne spotkania zaplanowano na czwartek i piątek.


Wszystkie spotkania rozpoczynają się o godz. 17:00.


Całość zaprezentowanej dokumentacji podczas spotkań ma być dostępna dla wszystkich chętnych na stronie internetowej gdańskiego oddziału GDDKiA po zakończeniu serii konsultacji.

Uwagi będzie można przekazać także poprzez formularz, który będzie dostępny na stronie internetowej inwestycji - www.drogaczerwona.pl

Droga Czerwona: jaki koszt?



Koszt inwestycji szacuje się na ponad 2 mld zł. Dlatego właśnie nie ma szans na to, by droga powstała bez przerzucenia większości kosztów na budżet centralny. Prowadzeniem inwestycji zajmuje się Ministerstwo Infrastruktury.



Droga Czerwona: informacje, terminy, koszty

Miejsca

Opinie (239) 5 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    "Neverending story" jak śpiewał Limahl (3)

    W latach siedemdziesiątych rozpoczęto budowę Estakady Kwiatkowskiego, a równolegle rozpoczęto przygotowania do kompleksowej rozbudowy ulicy Hutniczej. W tym celu przeprowadzono geodezyjne wydzielenie pasa drogowego od szerokości 60 metrów oraz przygotowano/oczyszczono teren. I gdyby nie zmiany ustrojowe, a wraz z nimi daleko idące bezzasadne zmiany decyzji oraz niszczenie wszystkiego co było związane z poprzednim systemem, Droga Czerwona (bo taki był jej pierwotny korytarz) istniałaby już od 40 lat !!!. A tak na marginesie, analizując obecną sytuację: politykę, koncepcje, analizy, spotkania, projekty, a przede wszystkim ilość już wpompowanej kasy w tą widmo-inwestycję , trudno nie odnieść wrażenia, że wszystkim zaangażowanym w jej powstawanie zależy, a aby nigdy nie powstała.

    • 30 0

    • Zwłaszcza obecnemu PiSowskiemu Rządowi. (1)

      • 0 6

      • przyczyny są znacznie

        bliżej.

        • 4 0

    • tusk nie pozwoli rozwijać się polskiemu portowi

      • 3 2

  • Co za problem

    To jest tylko kilka km

    • 4 0

  • A za 8 lat powiedzą że trzeba poczekać z 10lat.

    • 9 0

  • Prawie 10 lat....

    Ciekawa perspektywa... w międzyczasie chyba wylądujemy na Księżycu i być może założymy tam bazę...

    • 6 0

  • Wielkie dzięki za opublikowanie harmonogramu. Choć jest on kulawy (brakuje w nim procesu wykupu gruntów), to i tak nareszcie widać czarno na białym, na czym polega problem. Otóż procedury urzędnicze trwają znacznie dłużej niż sama budowa. Dzięki temu armia urzędników ma zapewnioną robotę na lata a wszyscy zainteresowani..... cóż, muszą czekać i żyć z tym, co jest.

    • 4 0

  • Opinia wyróżniona

    (23)

    za 8 lat Baltic Hub Gdańsk będzie w trakcie kolejnej rozbudowy do 8 mln TEU, z wyjazdem prosto na A-1 z kolejnym pasem i S7, z tej Drogi Czerwonej trzeba będzie dojechać jeszcze kilkadziesiąt km do A-1, przez zatłoczoną obwodnicę trójmiejską, bez szans

    • 73 12

    • Tusk nie pozwoli na rozwój Gdyni (17)

      Jak poprzednio rządziła platforma, to w Gdyni nie było żadnej dużej inwestycji

      • 25 28

      • Głupoty gadasz boś głupi lub celowo jątrzysz, co jest gorszą wersją. (6)

        • 23 21

        • polityka "psa ogrodnika" i głupia, wewnętrzna konkurencja jest faktem

          co tylko świadczy o umysłowej ciasnocie ludzi w tej branży.
          Skutkuje to centralizacją, przeciążeniem infrastruktury i brakiem synergii oraz dywersyfikacji opracyjnej.
          Czego efekty widzimy właśnie ostatnio...

          Podparte jest to wieloletnią emerycką obsadą zarządu portu gdyńskiego, w którym dopiero ostatnie lata zaznaczyły się istotnymi zmianami poprawiającymi jego funkcjonowanie. Wcześnie skłaniano się wręcz do wygaszenia tego miejsca, przy aplauzie zarządu miasta, śliniącego się na szybką kasę...

          Tymczasem Rosjanie budują kolejne terminale przy udziale kapitału niemieckiego, Duńczycy podwajają powierzchnię sztucznego lądu, od Szwecji dzielą nas lata świetlne... Państwa bałtyckie inwestują w swoje terminale, których ruch zostanie skanalizowany przez... Polskę.

          A po "zbożowy port" dla Ukrainy startuje... Warszawa...

          • 11 4

        • to wymień inwestycje tuska w Gdyni w latach 2007-2015 (4)

          • 19 5

          • Gdynia zbyt polska

            • 14 4

          • Po co on ma inwestować w Gdyni skoro i tak na niego głosują

            • 11 2

          • A to Tusk był premierem Gdyni..?

            • 2 3

          • Stadion Arki Gdynia!

            • 0 1

      • (2)

        To niestety akurat brutalna prawda, mam szczerą nadzieję, że Tusk przez tych kilkanaście lat popracował trochę nad sobą. Na oko wydaje się, że tak. Zobaczymy. Droga Czerwona i inwestycje kolejowe w Gdyni będą papierkiem lakmusowym. W skali kraju zrealizowano już pierdyliard inwestycji o znaczeniu nieporównywalnie mniejszym dla gospodarki krajowej, więc nie będzie najmniejszego wytłumaczenia dla przeciągania tych tematów.

        • 13 4

        • patrz "zakopianka"

          potulnie finansowana przez kolejne ekipy rządowe...

          • 6 0

        • infrastrukturę kolejową czy trasę kaszubską zbudowano za rządów pis

          tusk nie zrobił dla Gdyni nic. Pamiętam wyprawę Szczurka do Warszawy w celu załatwienia drogi czerwonej. Nikt z platformy go nawet nie przyjął

          • 18 6

      • Tusk zapowiedział likwidację projektów (1)

        Atom, terminal w Świnoujściu, cpk, prywatyzację Orlenu.

        • 15 9

        • Nie PiSz głupot.

          • 9 12

      • To prawda, jestem za wykopaniem PiS od władzy i za opozycja ale za Tuska wszystkie inwestycje szły do Gdańska kosztem całego województwa, Gdynie chyba nie zbyt lubi, chyba ani razu podczas swoich poprzednich rządów tu nie był ale być może nie pomagały też we wzajemnych relacjach trudny charakter i wysokie ego naszego prezydenta Wojciecha

        • 16 4

      • (3)

        Przez ostatnie 8 jat rządził PiS i jakoś też zero inwestycji

        • 4 8

        • zero? (2)

          przetrzyj oczy, a jak nie pomoże, do okulisty i to szybko.

          • 4 4

          • (1)

            Przetarłem - i? Wsparcia przy rozwiązaniu kwestii lotniska było mało. Port promowy to też inwestycja, która trwała i skończyła się w trakcie kadencji PiS. Kaszubska była zapowiadana już za PO, a po prostu budowa i otwarcie nastąpiły za PiS. PLK ma kilku letnie opóźnienie w rozbudowie linii kolejowej do Gdyni. Czerwoną projektują, bo UE wymaga tras do granicy państwa, a takową jest brama portu. Idealnie więc wskoczyło to do CPK, bo teraz ciężej CPK zlikwidować. W sprawie OPAT sporo się mówiło i nic się nie zadziałało. A nie - jest nowa nazwa Via Maris. Poprawcie mnie, jak się mylę. Prosty człowiek jestem, może czegoś nie widzę.

            • 2 4

            • no widzisz, KO zaliczasz zapowiedzi a PiSowi odmawiasz wynikow...

              Kaszubska i OMT istnialy tylko w planach i nic przy nich nie grzebnieto. Podrzucono nastepcom te zadania do planu jako mine tuz przed zmiana wladzy w 2015. Bez dokumentacji i finansowania. A nastepnie gdanska GDDKiA wycofala sie na z gory upatrzone pozycje.
              Przedluzenie obwodnicy znane pod wieloma kryptonimami (Maris, opat, czerwona) nie ma lokalnego poparcia i mecenasa, to przy kazdym zawirowaniu politycznym spada ze sceny. Najblizej bylo w okolicach 2014, gdzie powstala lokalna grupa interesariuszy, ktorzy doprowadzili do zapisania tego przedsiewziecia w planie budowy drog krajowych. Jednak Tusk nie zawiodl i wykazal sie czujnoscia. Wystarczy, ze DTC zostal zlekcewazony. I stawiam dolary przeciw orzechom, ze bedzie konsekwentny. Swiadczy o tym obecny wynik "prac" gdanskiej GDDKiA... Planowanie odbywa sie nie z powodu wymogow UE, a dlatego, ze twoj znienawidzony Horala wstawil do ustaw portowych taki zapis. A gdy paniska sa zmuszane, to pojawia sie obstrukcja.
              201, tak skwapliwie wygaszana przez PKP i samorzad na poczatku wiekow jest wstydliwym przykladem braku wydajnosci PLK ale rowniez braku udolnosci i zainteresowania pomorskich "wybrancow". Bo rownoczesnie Podhale doi budzet na modernizacje sieci kolejowej na kwote 12 miliardow zlotych... Rozejrzyj sie po Polsce i zauwaz, jak podchodzi sie do kolei na Slasku czy Wielkopolsce. Koldra jes jedna i zawsze bedzie krotka. Trzeba chciec i umiec ja ciagnac. A Pomorze nie chce i nie umie, bo jest siedliskiem pasozytow, dla ktorych wystarczy to co jest oraz trampolina dla najbardziej egzotycznych milosnikow wladzy. Rozejrzyj sie po "wybrancach".

              • 2 0

    • Nie obecną Obwodnicą, tylko otwartą juz wtedy nową OMT. (1)

      • 4 4

      • z OMT to się

        dopiero w Chwaszczynie spotkają...

        • 5 0

    • Gdansk Nowy Port ul.Wyzwolenia

      Ha,Ha! Pożyjemy,zobaczymy.Jeżeli życia nam starczy.

      • 6 0

    • I TIRy beda piłoeać pod górę na obwodnicy (1)

      • 2 0

      • tak czy inaczej

        nie pofruną...

        • 2 0

  • 9 lat

    naprawdę?

    • 4 0

  • Ta droga nie powstanie do momentu budowy portu zewnętrznego

    a to jeszcze trochę potrwa

    • 3 0

  • POwstanie tak jak elektrownia automowa :) Ta droga jest niepotrzebna Plany POwskie z lewakami sa takie ze auta maja byc tylko

    Juz to robią w miastach Warszawa ,Kraków potem Gdańsk i reszta Strefy wolne od spalin w całym miescie!!

    • 7 1

  • jawny sabotaż (1)

    tylko w czyim interesie? Czyżby znowu" po co porty w Polsce jak są w Hamburgu"? czy też zemsta za głosowanie antypis? No jacyś szatani są tu czynni, to oczywiste

    • 9 1

    • tak, szatani

      swojscy i tutejsi.

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane