• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droga Czerwona najwcześniej w 2032 roku

Patryk Szczerba
23 listopada 2023, godz. 07:00 
Opinie (239)
Droga Czerwona powstanie najwcześniej za 8 lat. Do tego czasu głównym ciągiem komunikacyjnym w rejonie pozostanie estakada Kwiatkowskiego. Droga Czerwona powstanie najwcześniej za 8 lat. Do tego czasu głównym ciągiem komunikacyjnym w rejonie pozostanie estakada Kwiatkowskiego.

I kwartał 2032 roku - to zakładana oficjalna data zakończenia budowy pierwszego odcinka Drogi Czerwonej, którą podano podczas prezentacji wariantów trasy. Mieszkańcy nie ukrywali rozczarowania terminem. Oprócz przebiegu pytali o skutki związane z hałasem samochodów i potencjalnym obniżeniem wartości nieruchomości.



Czy w ciągu dekady powstaną wszystkie odcinki Drogi Czerwonej?

Przypomnijmy: dokumentację Drogi Czerwonej na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przygotowuje firma Mosty Katowice, która za prace zainkasuje 8 mln zł.

Droga Czerwona będzie złożona z trzech odcinków o łącznej długości 9 km:
  1. węzeł Morska (Gdynia-Chylonia) - węzeł Kwiatkowskiego II,
  2. węzeł Kwiatkowskiego II - węzeł Ofiar Grudnia '70,
  3. węzeł Ofiar Grudnia '70 - węzeł Terminal Promowy.


Tędy ma prowadzić Droga Czerwona. Tędy ma prowadzić Droga Czerwona.
Nie jest przesądzone, że będą realizowane wszystkie odcinki.

  • Pierwszy odcinek zyska koncepcję programową, dzięki której możliwe będzie ogłoszenie przetargu na szczegółowy przetarg i budowę.
  • Dwa pozostałe zyskają studium komunikacyjne, które są mniej szczegółowym dokumentem, który nie pozwala na ogłoszenie przetargu na budowę całości trasy. Studium ma być punktem wyjścia do decyzji o zasadności budowy. Będzie gotowe w III kwartale 2024 roku.


Droga Czerwona: harmonogram 1. odcinka



  • Odbiór Koncepcji Programowej dla 1. odcinka - II kwartał 2025 r.
  • Złożenie wniosku o wydanie Decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach - III kwartał 2025 r.
  • Uzyskanie decyzji - III kwartał 2026 r.
  • Ogłoszenie przetargu w formule Zaprojektuj i wybuduj - I kwartał 2027 r.
  • Podpisanie umowy na roboty budowlane - III kwartał 2027 r.
  • Opracowanie projektu budowlanego - II kwartał 2028 r.
  • Planowany termin złożenia wniosku o decyzję ZRiD - II kwartał 2028 r.
  • Uzyskanie ZRiD - I kwartał 2029 r.
  • Rozpoczęcie prac budowlanych - I kwartał 2029 r.
  • Koniec prac budowlanych - I kwartał 2032 r.


Różne warianty Drogi Czerwonej



W środę projektanci przedstawili po raz pierwszy zebranym w Cechu Rzemiosła i Przedsiębiorczości mieszkańcom warianty przebiegu osi drogi i omówili uwarunkowania związane z tymi propozycjami. Na sali pojawiło się kilkadziesiąt osób zainteresowanych przebiegiem trasy.

Najpierw głos zabrali projektanci. Szczegółowo przedstawili i omówili warianty trasy. Dla pierwszego i drugiego odcinka planowane są dwa warianty, w których pojawiają się różne założenia co do obecności dróg rowerowych, buspasów oraz skrzyżowań, a także rozwiązań takich jak wiadukty i tunele.



W przypadku pierwszego etapu na końcu, czyli na węźle Kwiatkowskiego, droga ma zostać podłączona do planowanej drogi Via Maris oraz ul. Puckiej.

- Droga Czerwona była planowana do realizacji w studium. Dla całości inwestycji plany miejscowe są uchwalone lub planowane jest uchwalenie takich dokumentów. W naszych pracach projektowych przeanalizowaliśmy, jakie są kierunki i czy nasze koncepcje planistyczne są zgodne z założeniami miasta - tłumaczyli projektanci z firmy Mosty Katowice.

Dojazd do Drogi Czerwonej poprzez nowe drogi



Wyjaśniali, że w projekcie dostęp do Drogi Czerwonej zaplanowano przez węzły. Dla obsługi terenów sąsiadujących planowane jest wybudowanie ciągów dróg dojazdowych.

Wraz przedstawicielami GDDKiA wysłuchali również opinii mieszkańców. Pytania z sali dotyczyły terminów oraz potencjalnego hałasu, który będzie generowany przez samochody jeżdżące po nowej trasie. Część pytań dotyczyła potencjalnego spadku wartości nieruchomości i odszkodowań, które będą wypłacane właścicielom ziemi.

Projektanci zapewniali, że naturalnym będzie ochrona mieszkańców przed hałasem ekranami dźwiękochłonnymi, które zostaną zamontowane ok. 2 km trasy.

Kolejne spotkania zaplanowano na czwartek i piątek.


Wszystkie spotkania rozpoczynają się o godz. 17:00.


Całość zaprezentowanej dokumentacji podczas spotkań ma być dostępna dla wszystkich chętnych na stronie internetowej gdańskiego oddziału GDDKiA po zakończeniu serii konsultacji.

Uwagi będzie można przekazać także poprzez formularz, który będzie dostępny na stronie internetowej inwestycji - www.drogaczerwona.pl

Droga Czerwona: jaki koszt?



Koszt inwestycji szacuje się na ponad 2 mld zł. Dlatego właśnie nie ma szans na to, by droga powstała bez przerzucenia większości kosztów na budżet centralny. Prowadzeniem inwestycji zajmuje się Ministerstwo Infrastruktury.



Droga Czerwona: informacje, terminy, koszty

Miejsca

Opinie (239) 5 zablokowanych

  • (1)

    Fajnie. Trzy lata na budowę, sześć na papierologię. Przetarg na organizację przetargu też będzie?

    • 10 0

    • Liczby

      3 lata budowy
      1 rok projekt
      5 lat dla królika (jest kasa do wzięcia)

      • 2 0

  • 8 lat?! (2)

    To jest skandal. Port sie rozwija, bijemy kolejne rekordy przeladunkow a oni moze laskawie wybuduja 3km bardzo potrzebnej drogi za 8 lat. Jakos kanal potrafili wybudowac na już. Ta Gdynia to nic nie potrafi, czemu nie wysle wniosku o dofinansowanie w ramach TEN-T?

    • 17 1

    • To wygląda jak sabotaż gospodarczy

      Tak samo jak brak rozbudowy linii kolejowej 201

      • 6 0

    • "czemu nie wysle wniosku o dofinansowanie w ramach TEN-T"

      Bo Gdynia zaniechała (zapomniała) uczestnictwa w tym programie a ustami prominentnego przedstawiciela urzędu miasta, po męsku stwierdziła, "że droga czerwona nie zaspokaja żadnych istotnych potrzeb mieszkańców i z tego względu miastu jest obojętna".

      • 3 2

  • termin (1)

    Oj to coś mi się wydaje że może być podobnie jak z estakadą, dokonczona dopiero w latach 2000plus
    Pierwszy odcinek powstanie a resztę, będzie zależna od władz samorządowych.. Gdzie jeden wiceprezydent mówi że to zupełnie nie potrzebne a drugi że super...
    przy tym długu to wręcz nierealne żeby to rozpoczęli sami

    • 4 2

    • Państwo będzie budować a nie Gdynia. To droga krajowa

      • 4 0

  • Przez 8 lat PiS odwlekał budowę tej drogi, czy teraz w końcu coś się ruszy?

    • 6 3

  • to jest sprawczość szczurka (1)

    zmarnowane 20 lat na propagandę, Całe życie przy korycie, a miasto w stanie z lat 90-tych

    • 11 5

    • To wina Dulkiewicz!!!!

      • 1 3

  • od kiedy zaczną budowę do 2040 (nie wierzę w jakiś 2032 w Gdyni) (2)

    to będzie kompletny paraliż tego miasta, jeszcze będziemy tęsknić za tymi mini niedogodnościami z Karwin

    • 7 2

    • (1)

      A to w centrum maja budować?

      • 0 2

      • całego miasta paraliż

        aż po wiczlino

        • 0 1

  • (1)

    Nie za szybko? Poczekajcie do 2050

    • 10 0

    • Poczekamy aż anonimy z Bartoszyc zejdą z tego świata

      • 1 0

  • Czerwona linia

    Za 8 lat to można mówić o jej przebudowie rozszerzeniu, a nie o budowie, kolejny żart GDDiA oraz władz miasta które nie walczą o miasto. Smutek rozczarowanie i niekompetencja magistratu za bierność

    • 12 1

  • Gdynia się dorzuci.

    Samorządy będą musiały kasę wyłożyć więc Gdynia zamiast kasy da farbę. Gdynia jest mistrzem tworzenia nowych dróg farbą.

    • 9 2

  • (1)

    Opracowanie projektu - 2028, rozpoczęcie budowy - 2029. Wpierw przez trzy lata same wnioski i koncepcje. Czyli problem od strony inżynieryjnej da się ogarnąć w rok dla tak dużego przedsięwzięcia natomiast biurokracja zajmuje 3 i więcej i to nawet więcej niż budowa? Generalnie to jesteśmy jako społeczeństwo w d*pie...

    • 16 0

    • Taki mamy Rząd.

      Na szczęście już niebawem odejdzie.

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane