• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droga Czerwona nie powstanie, bo rząd nie chce CPK?

Michał Sielski
2 czerwca 2024, godz. 09:00 
Opinie (823)

Centralny Port Komunikacyjny to miało być nie tylko wielkie lotnisko, ale też inwestycje w inne gałęzie transportu. W ramach CPK finansowana miała być m.in. Droga Czerwona, czyli przedłużenie obwodnicy Trójmiasta do portu Gdynia. Tylko że nowy rząd chce projekt CPK znacznie okroić.



Czy Drogę Czerwoną powinno sfinansować państwo?

To "studnia bez dna, łąka w Baranowie, papierowa inwestycja do przepalania pieniędzy i gigantomania PiS" - w takich słowach rządzący obecnie Polską Donald Tusk miesiącami wypowiadał się o projekcie Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Nie wiadomo czy rzeczywiście tak myślał, czy była to zimna, polityczna kalkulacja, która pasowała pod wygranie wyborów. Wiadomo natomiast, że z biegiem czasu narracja zaczęła się zmieniać. Zwłaszcza, że nawet przychylni PO eksperci podkreślali, że mądrze poprowadzony projekt CPK to dla Polski wielka szansa rozwojowa. Narracja zmieniła się więc z likwidacji na audyt i możliwą kontynuację, choć w ograniczonym zakresie.



Marcin Horała: nie hamujmy rozwoju Polski



Do tematu odniósł się właśnie Marcin Horała, kandydat PiS w wyborach do Europarlamentu oraz były pełnomocnik rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego. I nietrudno się domyślić, że jest za tym, by nie tylko CPK, ale i Droga Czerwona powstała.

- Trzeba o tym mówić zarówno w Polsce, jak i w Parlamencie Europejskim, bo Droga Czerwona musi być wpisana do sieci TEN-T (Transeuropejska Sieć Transportowa - przyp. red.). Ten projekt nie może być spowalniany przez polityczne decyzje i przepychanki oraz prowizorki, jakie oferuje obecna władza. Polska może być bogatym, rozwiniętym krajem, ale musi powiedzieć "tak dla Portu Zewnętrznego" i "tak dla Drogi Czerwonej" - podkreśla Marcin Horała.
Podkreśla także, że budowa Drogi Czerwonej, ale też Portu Zewnętrznego to inwestycje nie tylko ważne dla Gdyni czy Trójmiasta, ale kluczowe także z punktu widzenia rozwoju Polski.



Droga Czerwona: w planach trzy odcinki, projekt na jeden



Przypomnijmy: Droga Czerwona będzie złożona z trzech odcinków o łącznej długości 9 km:
  • węzeł Morska (Gdynia-Chylonia) - węzeł Kwiatkowskiego II,
  • węzeł Kwiatkowskiego II - węzeł Ofiar Grudnia '70,
  • węzeł Ofiar Grudnia '70 - węzeł Terminal Promowy.


Tędy ma prowadzić Droga Czerwona. Tędy ma prowadzić Droga Czerwona.
Nie jest przesądzone, że powstaną wszystkie planowane odcinki Drogi Czerwonej.

  • Pierwszy odcinek na pewno zyska koncepcję programową, dzięki której możliwe będzie ogłoszenie przetargu na jego budowę.
  • Dwa pozostałe zyskają studium komunikacyjne, które jest mniej szczegółowym dokumentem i które nie pozwala na ogłoszenie przetargu na budowę całości trasy. Studium ma być punktem wyjścia do decyzji o zasadności budowy. Będzie gotowe w III kwartale 2024 r.


  • Odcinek 2 - wariant 2 i 3.
  • Odcinek 2 i 3 - wariant 1.
  • Odcinek 1 - wariant 2.
Nad szczegółowymi rozwiązaniami pracują projektanci z firmy Mosty Katowice, którzy za swoją pracę otrzymają 8 mln zł.

Droga Czerwona: więcej informacji Droga Czerwona: więcej informacji

Miejsca

Opinie (823) ponad 50 zablokowanych

  • Tu mamy dowód

    Ze Tusk nas pcha do zaścianka Europy właśnie ,czyli dokładnie odwrotnie jak on mówi. Biedniejsze kraje budują więcej inwestycji (aby na nich zarabiać ) a my coraz bardziej się oddalamy od cywilizacji. Już dzieki działaniom Tuska conajmniej o rok a pewnie i bedzie wiecej lotnisko i cały ten wielki projekt który wplywa na całą Polskę (np droga czerwona w Gdyni) się opóżnia. Rządzą nami amatorzy ,tak jak te ich audyty ,które miały być robione przez specjalistę który prowadzi kiosk ruchu. Tusk i jego ludzie ,niszczyli i dalej chcą niszczyć nasz rozwój.

    • 12 2

  • wycieraczka makreli się uparła i co zrobisz

    • 10 1

  • Tylko wariant 1 i czesciowo 3 ale tylko pod warunkiem budowania portu zewnetrznego, wariant 2 jest zbedny gdyz obydwie drogi sa juz w standardzie dwupasmowym, tam trzeba tylko dobudowac buspasy i DDR.

    • 0 7

  • Za Tuska nie będzie CPK, dobrze (2)

    o tym wiecie. Nawet płotu na granicy by nie było. Ale będą dopłaty do używanych elektryków z Niemiec i grunt, że mamy praworządność, prawda?

    • 16 2

    • (1)

      żeby to chociaż praworządność była.. On wszystko niszczy

      • 5 2

      • Horała, jeśli ktoś coś ukradł niezgodnie z procedurami, to musi oddać.

        przypadek, że akurat w tym tygodniu niektórzy politycy Suwerennej Polski postanowili dyskretnie usunąć logo swojej partii z profili w mediach społecznościowych. No bo z jednej strony wszyscy ziobryści publicznie stoją murem za towarzyszami umoczonymi w złodziejstwo pieniędzy z Funduszu Sprawiedliwości. Z drugiej być część z nich jednak uznała, że szyld partii kojarzonej z okradaniem ofiar przestępstw z należnej im pomocy staje się ciężarem

        • 3 5

  • Ja tego nie rozumiem, Polacy kochają niemieckie samochody, napierdziane przez niemieckiego Pana. Do tego niemieckie sklepy ala Lidl lub Portugalską Biedronkę. Gardzą polskim Dino i lokalnymi sklepikami. A od rządzących wymagają aby byli pro polscy ? To się może zdecydujecie ?

    • 13 2

  • po co lotnisko, najważniejsze że jest tabletka aborcyjna dla dzieci. Takich ta koalicja ma wyborców

    • 9 1

  • I bardzo dobrze!

    Biorąc pod uwagę wyniki wyborów parlamentarnych w Gdyni, wszelkie inwestycje powinny zostać wstrzymane. No może za wyjątkiem jakiegoś dużego ośrodka dla nielegalnych imigrantów. Gdynia to przecież takie otwarte, postępowe europejskie miasto.... Inkluzywność a nie jakieś tam drogi. No jeszcze ten port zewnętrzny w Gdyni powinni zastopować. Nie tylko że szkodzi portom niemieckim to jeszcze z całą pewnością zaszkodzi środowisku naturalnemu. No bo skoro podwodna opaska kamienna w Orłowie miała zaszkodzić ekosystemowi to co dopiero taki wielki port!

    • 7 1

  • Pytania?... 8 lat PiS - NIC nie wybudowano (6)

    Ogromne środki na promocję i marketing, ale również wiele nieźle płatnych etatów i przestań kampanii wyborczej PiS - to dotychczasowe wydatki Centralnego Portu Komunikacyjnego. Doprowadziły one do tego, że na koniec 2023 r. jego plan finansowy rozjechał się z rzeczywistością na 3,3 mld zł

    Mija sześć lat odkąd działa przedsięwzięcie CPK. Aktualnie port ma decyzję środowiskową dla budowy lotniska oraz podpisane umowy z międzynarodowym konsorcjum projektującym. Natomiast nie najlepiej idzie skup ziemi pod inwestycję - z 7,8 tys. hektarów potrzebnych do jej realizacji, CPK skupiło ledwie tysiąc. podaje gazeta..

    W 2023 r. dofinansowanie firmy w postaci papierów dłużnych skarbu państwa, czyli kredytu, miało wynieść 7 mld zł. Tyle że ekipa Morawieckiego zasiliła CPK kwotą jedynie 3,7 mld zł.

    Lotniskowa spółka zatrudniał 750 osób, których średnia pensja to prawie 16 tys. zł. Z tego aż 21 osób zajmowało się marketingiem, co było widoczne zwłaszcza w czasie jesiennej kampanii wyborczej. W ramach tzw. projektów CSR wydano 250 mln zł, a kolejne kilkadziesiąt milionów na promocję. Według osoby zajmującej się przeglądem ksiąg CPK, to były tak naprawdę działania sponsoringowe, a pieniądze portu pełniły funkcję uzupełniającą dla partyjnego funduszu wyborczego Prawa i Sprawiedliwości.

    • 5 14

    • (2)

      Dobrze wiesz, ze na samo budowanie wystarczy 2 lata, a to przygotowania zajmują najwięcej czasu. Chyba , że nawet tego nie ogarniasz

      • 3 2

      • (1)

        Oczywiscie przygotowanie Marketingu, jo masz racje. na wizualizacjach już latałeś tymi samolotami, dodatkowo Adrian ostatnio powiedział że w Polsce każdego stać już na własny samolot. Taka rzeczywistość równoległa. Widać że atak ze wschodu idzie, najpierw Pap teraz lokalne serwisy i opłaceni klakierzy padającego mitu jarosława bezzebnego.

        • 2 5

        • Zdecyduj się schizofreniku za jaką opcją jesteś, ostatnio namawiałeś do kupowania w dino

          • 2 0

    • ale co się nakradli

      • 0 4

    • ale parę ołtarzy w kościołach wyremontowali

      • 0 5

    • w 2014 roku rządził tu PiS czy Tusk? Sądzisz że ten człowiek przyzna się do błędu??!

      Bo jeśli nie był to błąd, oznacza to, że była to premedytacja.

      "Odpowiedź na skierowany w lutym do premiera Donalda Tuska dezyderat parlamentarzystów stanowi m.in., że OPAT ma charakter lokalny i jako taki powinien być realizowany."

      • 3 0

  • Deb il prognozuje potrzebe wielu "CPK" (2)

    Jeżeli będziemy się rozwijali i będziemy coraz zamożniejsi, to coraz więcej ludzi nie tylko będzie chciało korzystać z transportu lotniczego, ale proszę państwa, będzie miało swoje samoloty mówił Duda.

    Prezydent dodał, że "ci z naszych rodaków, którzy doczekają się prywatnych aeroplanów, będą potrzebowali lotnisk, będą potrzebowali miejsc, gdzie te samoloty będą mogły być parkowane, przetrzymywane".

    • 2 7

    • (1)

      coś nie tak powiedział, biedaku?

      • 2 2

      • Dlaciebie pewnie nic nadzwyczajnego pisbolcu

        Tez walczysz z cieniem ostrej mgły?

        • 1 3

  • Dobrze wam tak. Za kilka lat wasze córki będą dorabiać na ulicach Hamburga. (2)

    • 13 1

    • (1)

      Misiu Niemców już nie ma jest druga Turcja :)

      • 2 0

      • To będą pracować w Hamburgu dla Turków za "ojro".

        • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane