• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droga Czerwona nie powstanie, bo rząd nie chce CPK?

Michał Sielski
2 czerwca 2024, godz. 09:00 
Opinie (823)

Centralny Port Komunikacyjny to miało być nie tylko wielkie lotnisko, ale też inwestycje w inne gałęzie transportu. W ramach CPK finansowana miała być m.in. Droga Czerwona, czyli przedłużenie obwodnicy Trójmiasta do portu Gdynia. Tylko że nowy rząd chce projekt CPK znacznie okroić.



Czy Drogę Czerwoną powinno sfinansować państwo?

To "studnia bez dna, łąka w Baranowie, papierowa inwestycja do przepalania pieniędzy i gigantomania PiS" - w takich słowach rządzący obecnie Polską Donald Tusk miesiącami wypowiadał się o projekcie Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Nie wiadomo czy rzeczywiście tak myślał, czy była to zimna, polityczna kalkulacja, która pasowała pod wygranie wyborów. Wiadomo natomiast, że z biegiem czasu narracja zaczęła się zmieniać. Zwłaszcza, że nawet przychylni PO eksperci podkreślali, że mądrze poprowadzony projekt CPK to dla Polski wielka szansa rozwojowa. Narracja zmieniła się więc z likwidacji na audyt i możliwą kontynuację, choć w ograniczonym zakresie.



Marcin Horała: nie hamujmy rozwoju Polski



Do tematu odniósł się właśnie Marcin Horała, kandydat PiS w wyborach do Europarlamentu oraz były pełnomocnik rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego. I nietrudno się domyślić, że jest za tym, by nie tylko CPK, ale i Droga Czerwona powstała.

- Trzeba o tym mówić zarówno w Polsce, jak i w Parlamencie Europejskim, bo Droga Czerwona musi być wpisana do sieci TEN-T (Transeuropejska Sieć Transportowa - przyp. red.). Ten projekt nie może być spowalniany przez polityczne decyzje i przepychanki oraz prowizorki, jakie oferuje obecna władza. Polska może być bogatym, rozwiniętym krajem, ale musi powiedzieć "tak dla Portu Zewnętrznego" i "tak dla Drogi Czerwonej" - podkreśla Marcin Horała.
Podkreśla także, że budowa Drogi Czerwonej, ale też Portu Zewnętrznego to inwestycje nie tylko ważne dla Gdyni czy Trójmiasta, ale kluczowe także z punktu widzenia rozwoju Polski.



Droga Czerwona: w planach trzy odcinki, projekt na jeden



Przypomnijmy: Droga Czerwona będzie złożona z trzech odcinków o łącznej długości 9 km:
  • węzeł Morska (Gdynia-Chylonia) - węzeł Kwiatkowskiego II,
  • węzeł Kwiatkowskiego II - węzeł Ofiar Grudnia '70,
  • węzeł Ofiar Grudnia '70 - węzeł Terminal Promowy.


Tędy ma prowadzić Droga Czerwona. Tędy ma prowadzić Droga Czerwona.
Nie jest przesądzone, że powstaną wszystkie planowane odcinki Drogi Czerwonej.

  • Pierwszy odcinek na pewno zyska koncepcję programową, dzięki której możliwe będzie ogłoszenie przetargu na jego budowę.
  • Dwa pozostałe zyskają studium komunikacyjne, które jest mniej szczegółowym dokumentem i które nie pozwala na ogłoszenie przetargu na budowę całości trasy. Studium ma być punktem wyjścia do decyzji o zasadności budowy. Będzie gotowe w III kwartale 2024 r.


  • Odcinek 2 - wariant 2 i 3.
  • Odcinek 2 i 3 - wariant 1.
  • Odcinek 1 - wariant 2.
Nad szczegółowymi rozwiązaniami pracują projektanci z firmy Mosty Katowice, którzy za swoją pracę otrzymają 8 mln zł.

Droga Czerwona: więcej informacji Droga Czerwona: więcej informacji

Miejsca

Opinie (823) ponad 50 zablokowanych

  • Cos nie widac w komentarzach troli od jowejkow, komunikacji i zamykania drog

    • 3 0

  • 9 kilometrów szosy ???

    Chińczycy takie inwestycje robią w weekend.

    • 14 0

  • (2)

    Budowa CPK i tańsze ceny obsługi tylko by odebrały Niemcom i Holendrom kawałek rynku cargo, a na to Polsce nie pozwolą.

    Nasza przestrzeń powietrzna jest jedną z najruchliwszych w Europie. Mimo to udział Polski w unijnej strukturze frachtu lotniczego jest niemal niezauważalny.

    Choć ruch towarowy nad Polską jest ogromy, to nikt u nas nie ląduje.

    To wina nie tylko infrastruktury, ale także braku wiedzy polskich eksporterów o tym, jak efektywnie wykorzystać możliwości transportu lotniczego.

    • 20 0

    • Wyliczenia Eurostatu z maja 2019 wskazują, że Polska z wynikiem 1,389 mld tonokilometrów (tkm) była w 2017 roku 4. najbardziej zatłoczoną przestrzenią powietrzną Wspólnoty jeśli chodzi o ruch towarowy.

      Tak jak w poprzednim przypadku podium przypadło Niemcom (3,375 mld tkm).

      Międzykontynentalny fracht (np. z Chin) ląduje we Frankfurcie czy Monachium, a potem ciężarówkami jedzie do Polski.

      • 1 2

    • Dlatego trzeba natychmiast powstrzymać niemieckiego likwidatora Polski. Pod sąd

      • 3 0

  • Po co nam droga czerowna? (1)

    Jest obwodnica Berlina

    • 20 3

    • I rosyjski bot dostał 2 ruble za wpis

      • 1 5

  • Jeżeli ta koalicja 13 Grudnia nie chce CPK to POdbija zdradą (1)

    Ryży wstrzymuje kluczowe inwestycje Polski. Rolnicy muszą mu pokazać komou on służy?
    Ludzie opamiętajcie się mamy Białoruś w wykonaniu koalicji 13 Grudnia

    • 17 1

    • Dwa ruble dla rosyjskiego bota z Nowogrodzkiej

      • 1 5

  • Kim trzeba być żeby wstrzymać kluczowe inwestycje Polski pytam? Zdrajcą? (2)

    • 20 1

    • I rosyjski bot nadaje - masz czas żeby zmienić pampersa? (1)

      Czy walisz pod siebie?

      • 0 6

      • wystarczy być np ruskim albo germańskim szpiegiem

        • 2 0

  • No i macie Tuska (1)

    A od stycznia a wzrost VAT pit cit. Tylko cicho siedzą bo wybory do eu są.

    Nie piszcie że jestem pisowcrm czy innym... Zarabiam dużo. Większość w życiu nie ma tyle co ja rocznie. I stąd moje pojęcie o tym co się dzieje i co już się nie dzieje !

    • 23 0

    • Syndrom sztokcholmski Polaków co to boją się zmian i glosują aby było jak było.

      • 3 0

  • Trzeba nagłaśniać to co wyczynia niemiecki namiestnik z Polską (1)

    Po rządach tego typa nie będzie co zbierać z Polski. Szok co ten.... wyczynia

    • 19 2

    • I następne dwa ruble dla rosyjskiego bota z Nowogrodzkiej

      plus premia od Kacpra - co nie Skiba&majewski?

      • 1 4

  • CPK to chory pomysł i gigantomania. (4)

    Niech mi ktoś powie jaki związek ma budowa Drogi Czerwonej czyli dojazdu do portu w Gdyni z CPK? Szanowny panie M.H. czy przez lata nie zauważył pan jeszcze, że większość towarów wozi się w typowych 20 i 40 stopowych kontenerach statkami, samochodami czy koleją, ale nie samolotami? Ile samolotów trzeba by było obsłużyć w CPK aby przewieźć ten sam towar typowym kontenerowcem. Co do Drogi Czerwonej to i tak wszystkie TIR-y pojadą estakadą Kwiatkowskiego bo jest szybciej, bliżej i taniej i nikt rozsądny nie będzie się pchał gdzieś przez Dolne Obłuże.

    • 4 28

    • Nie pytaj o to gościa który cały czas był sztyftem w UM Gdynia

      A poza partaczeniem, i krytykowaniem w czambuł niczego nie potrafił. Ile to razy startował na prezydenta?
      Ale w końcu podpiął się pod korytu u Morawieckiego i tam zaczął kręcić lody.

      • 1 6

    • Cytujesz trzaskowskiego, antypolskie podejście

      • 10 2

    • Oj naprawdę polecam zmienić lekarza na tego od głowy

      • 5 0

    • Kup sobie dorosły człowieku łóżko dla dziecka, bo łóżko dla ciebie, czyli dorosłego to gigantomania. Przyjemnego spania ci życzę frajerze.

      • 6 0

  • czeku służy blokoowanie rozwoju państwa? (1)

    Fala masowych zwolnień w UE rusza. i**otyczne dyrektywy unijne związane z ekologią, zielony jad zabijają konkurencyjność firm na terenie UE. Jeśli całe ciało człowieka jest dajmy na to poparzone to kompresy przykładane tylko na ręce nie zlikwidują problemu. Tak jest z walką z emisją CO2. Tylko na kilku procentach powierzchni Ziemi wprowadza się rygorystyczne przepisy, a to nie uratuje planety tylko nas wykończy. Trzeba walczyć z głupotą. Rząd Tuska, którego wiarygodność wynosi 8% dba o inetersy Niemiec a nie polskie, to smutne. Niedługo wybory, wyciągnijmy wnioski...

    • 14 3

    • Przepisujesz paski z TV Ruspublika czy Kacper nic ci jeszcze nie podesłał?

      Przy okazji dasz nogę na Białoruś do Szmyta - on tam tworzy legion polnych Wolaków

      • 1 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane