• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droga Czerwona nie powstanie, bo rząd nie chce CPK?

Michał Sielski
2 czerwca 2024, godz. 09:00 
Opinie (823)

Centralny Port Komunikacyjny to miało być nie tylko wielkie lotnisko, ale też inwestycje w inne gałęzie transportu. W ramach CPK finansowana miała być m.in. Droga Czerwona, czyli przedłużenie obwodnicy Trójmiasta do portu Gdynia. Tylko że nowy rząd chce projekt CPK znacznie okroić.



Czy Drogę Czerwoną powinno sfinansować państwo?

To "studnia bez dna, łąka w Baranowie, papierowa inwestycja do przepalania pieniędzy i gigantomania PiS" - w takich słowach rządzący obecnie Polską Donald Tusk miesiącami wypowiadał się o projekcie Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Nie wiadomo czy rzeczywiście tak myślał, czy była to zimna, polityczna kalkulacja, która pasowała pod wygranie wyborów. Wiadomo natomiast, że z biegiem czasu narracja zaczęła się zmieniać. Zwłaszcza, że nawet przychylni PO eksperci podkreślali, że mądrze poprowadzony projekt CPK to dla Polski wielka szansa rozwojowa. Narracja zmieniła się więc z likwidacji na audyt i możliwą kontynuację, choć w ograniczonym zakresie.



Marcin Horała: nie hamujmy rozwoju Polski



Do tematu odniósł się właśnie Marcin Horała, kandydat PiS w wyborach do Europarlamentu oraz były pełnomocnik rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego. I nietrudno się domyślić, że jest za tym, by nie tylko CPK, ale i Droga Czerwona powstała.

- Trzeba o tym mówić zarówno w Polsce, jak i w Parlamencie Europejskim, bo Droga Czerwona musi być wpisana do sieci TEN-T (Transeuropejska Sieć Transportowa - przyp. red.). Ten projekt nie może być spowalniany przez polityczne decyzje i przepychanki oraz prowizorki, jakie oferuje obecna władza. Polska może być bogatym, rozwiniętym krajem, ale musi powiedzieć "tak dla Portu Zewnętrznego" i "tak dla Drogi Czerwonej" - podkreśla Marcin Horała.
Podkreśla także, że budowa Drogi Czerwonej, ale też Portu Zewnętrznego to inwestycje nie tylko ważne dla Gdyni czy Trójmiasta, ale kluczowe także z punktu widzenia rozwoju Polski.



Droga Czerwona: w planach trzy odcinki, projekt na jeden



Przypomnijmy: Droga Czerwona będzie złożona z trzech odcinków o łącznej długości 9 km:
  • węzeł Morska (Gdynia-Chylonia) - węzeł Kwiatkowskiego II,
  • węzeł Kwiatkowskiego II - węzeł Ofiar Grudnia '70,
  • węzeł Ofiar Grudnia '70 - węzeł Terminal Promowy.


Tędy ma prowadzić Droga Czerwona. Tędy ma prowadzić Droga Czerwona.
Nie jest przesądzone, że powstaną wszystkie planowane odcinki Drogi Czerwonej.

  • Pierwszy odcinek na pewno zyska koncepcję programową, dzięki której możliwe będzie ogłoszenie przetargu na jego budowę.
  • Dwa pozostałe zyskają studium komunikacyjne, które jest mniej szczegółowym dokumentem i które nie pozwala na ogłoszenie przetargu na budowę całości trasy. Studium ma być punktem wyjścia do decyzji o zasadności budowy. Będzie gotowe w III kwartale 2024 r.


  • Odcinek 2 - wariant 2 i 3.
  • Odcinek 2 i 3 - wariant 1.
  • Odcinek 1 - wariant 2.
Nad szczegółowymi rozwiązaniami pracują projektanci z firmy Mosty Katowice, którzy za swoją pracę otrzymają 8 mln zł.

Droga Czerwona: więcej informacji Droga Czerwona: więcej informacji

Miejsca

Opinie (823) ponad 50 zablokowanych

  • Szczerze?, ale zeby, bo Ryzy obiecal wycofanie sie z CPK, ale przeciaga sprawe i sam sie pogubil w tym czego chce. (1)

    • 10 0

    • bo wybory do PE i mogą dostać po tyłku, szwaby liczą każdy ułamek % i po to właśnie ryżego oddelegowali do PL.

      PO wyborach dopiero zobaczycie, frajerzy POryci.

      • 6 0

  • I bardzo dobrze. (3)

    Jest ogromne lotnisko w Berlinie i wiele autostrad w Niemczech. Nie ma sensu budować kolejnych w dobie ogólnoświatowego kryzysu. Ruch zarówno samolotowy jak i samochodowy będzie się kurczyć z uwagi na rosnące ceny paliw i energii. Lepiej przeznaczyć te środki na drogi rowerowe i inkluzywną edukację szkolną.

    • 3 21

    • Masz rację folksdojczu. Nie ma co robić konkurencji Niemcom. Można do nich jechać do pracy sprzątać na lotnisku na terminalu pasażerskim.

      • 8 3

    • Byłeś dzwonie na lotnisku w Berlinie? (1)

      Tam jak w Modlinie - ląduje Ryanair i inne low costy a Niemcy i tak jadą koleją do Frankfurtu lub Monachium.
      Ale taki dzwon jak ty coś zrozumie?

      • 2 2

      • Nie kłam.

        Co za problem wejść na stronę lotniska i sprawdzić tablicę przylotów/odlotów?

        Oprócz tanich linii Easy Jet, Sun Express, Eurowings, Ryanair lata też Finnair, Lufthansa, KLM, British Airways, Air France, Swiss, SAS, Turkish Airlines, Qatar Airways, itd.

        • 0 0

  • Na ewentualnym braku nowej infrastruktury w Polsce zyskają więc, tak jak ma to miejsce teraz, inne państwa w Europie.

    Nie mamy sensownej infrastruktury do obsługi połączeń towarowych, a Niemiec nie pozwoli wybudować Polakom dużego hubu cargo.

    Choć ruch towarowy nad naszymi głowami jest ogromy - mamy 4 miejsce jeśli chodzi o najbardziej zatłoczoną przestrzenią powietrzną Wspólnoty w ruchu towarowym - to nikt u nas nie ląduje, aby opróżnić i ponownie zapełnić ładownie samolotów.

    Dodatkowo, nawet jeśli załadunek odbywa się na polskich lotniskach, to w większości przypadków towar przelatuje jedynie przez zachodnią granicę, aby wylądować na dużych lotniskach hubowych Europy, głównie w Niemczech.

    Według Eurostatu w pierwszym kwartale 2018 roku ponad połowa towaru (55 proc.) wysłana z najważniejszych portów w Polsce swoją drogę zakończyła albo na lotnisku Lipsk/Halle, albo Kolonia/Bonn.

    Jedynie 23 proc. ładunków poleciało bezpośrednio za ocean do Chicago, Nowego Jorku lub Toronto.

    Jeśli już dziś na terminalach towarowych największych polskich lotnisk ustawiają się kolejki, ponieważ kończy się przepustowość dostępnej infrastruktury, a firmom korzystającym z frachtu lotniczego nie spieszy się z optymalizacją własnych procesów logistycznych, to ciężko oczekiwać, aby sytuacja poprawiła się w nadchodzących latach.

    • 8 0

  • Żeby Polska była polską. (1)

    Ten rząd pracuje tylko dla dobra Niemiec .To widać na każdym kroku .Polske zniszczą.

    • 20 3

    • Byłeś głąbem, jesteś głąbem i zostaniesz głąbem

      Na wieki wieków amen.

      • 1 4

  • tusku zwija Polskę, po co nam lotnisko skoro jest w Berlinie?! Jak można na cos takiego glosować?

    • 14 1

  • Niemieckie przedsiębiorstwo mleczarskie DMK Deutsches Milchkontor przejmie polską spółkę.

    Niemieckie przedsiębiorstwo mleczarskie DMK Deutsches Milchkontor przejmie polską spółkę.
    Mamy demontaż państwa Polskiego w wykonaniu tego typa fur Deustchland

    • 13 0

  • Błagam nie głosujecie na opcję proniemiecką, jak można nie kochać własnej ojczyzny? To zdrajca!

    • 12 1

  • ten rudy łep jak sie prosi by ogolić

    • 9 0

  • ten rząd to kompletna porażka

    cofa nas w rozwoju

    • 18 1

  • Od kilku do kilkunastu milionów zgarnął Horała za Centralny Przekręt Kasy (3)

    Wkrótce wyjdą na jaw jego szwindle z wykupem gruntów na łąkach w Baranowie
    Trzymał się blisko Morawieckiego i dobrze wiedział jakie można robić wałki na działkach
    A że przy okazji paru proboszczom ołtarze wyremontował - policzone zostanie mu to na plus na sądzie ostatecznym

    • 5 22

    • kradli, kradna i będą kradli - to zasady PIS

      • 1 7

    • a jak rządzi PO, to natychmiast słyszymy, że fachowcy muszą dużo zarabiać, aby im się chciało robić

      i żeby nie byli podatni na korupcję...

      I łykasz to, pelikanie, bez mrugnięcia okiem.

      • 5 0

    • mam nadzieję,  że cie trollu Horała pozwie

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane