• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droga Czerwona nie powstanie, bo rząd nie chce CPK?

Michał Sielski
2 czerwca 2024, godz. 09:00 
Opinie (823)

Centralny Port Komunikacyjny to miało być nie tylko wielkie lotnisko, ale też inwestycje w inne gałęzie transportu. W ramach CPK finansowana miała być m.in. Droga Czerwona, czyli przedłużenie obwodnicy Trójmiasta do portu Gdynia. Tylko że nowy rząd chce projekt CPK znacznie okroić.



Czy Drogę Czerwoną powinno sfinansować państwo?

To "studnia bez dna, łąka w Baranowie, papierowa inwestycja do przepalania pieniędzy i gigantomania PiS" - w takich słowach rządzący obecnie Polską Donald Tusk miesiącami wypowiadał się o projekcie Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Nie wiadomo czy rzeczywiście tak myślał, czy była to zimna, polityczna kalkulacja, która pasowała pod wygranie wyborów. Wiadomo natomiast, że z biegiem czasu narracja zaczęła się zmieniać. Zwłaszcza, że nawet przychylni PO eksperci podkreślali, że mądrze poprowadzony projekt CPK to dla Polski wielka szansa rozwojowa. Narracja zmieniła się więc z likwidacji na audyt i możliwą kontynuację, choć w ograniczonym zakresie.



Marcin Horała: nie hamujmy rozwoju Polski



Do tematu odniósł się właśnie Marcin Horała, kandydat PiS w wyborach do Europarlamentu oraz były pełnomocnik rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego. I nietrudno się domyślić, że jest za tym, by nie tylko CPK, ale i Droga Czerwona powstała.

- Trzeba o tym mówić zarówno w Polsce, jak i w Parlamencie Europejskim, bo Droga Czerwona musi być wpisana do sieci TEN-T (Transeuropejska Sieć Transportowa - przyp. red.). Ten projekt nie może być spowalniany przez polityczne decyzje i przepychanki oraz prowizorki, jakie oferuje obecna władza. Polska może być bogatym, rozwiniętym krajem, ale musi powiedzieć "tak dla Portu Zewnętrznego" i "tak dla Drogi Czerwonej" - podkreśla Marcin Horała.
Podkreśla także, że budowa Drogi Czerwonej, ale też Portu Zewnętrznego to inwestycje nie tylko ważne dla Gdyni czy Trójmiasta, ale kluczowe także z punktu widzenia rozwoju Polski.



Droga Czerwona: w planach trzy odcinki, projekt na jeden



Przypomnijmy: Droga Czerwona będzie złożona z trzech odcinków o łącznej długości 9 km:
  • węzeł Morska (Gdynia-Chylonia) - węzeł Kwiatkowskiego II,
  • węzeł Kwiatkowskiego II - węzeł Ofiar Grudnia '70,
  • węzeł Ofiar Grudnia '70 - węzeł Terminal Promowy.


Tędy ma prowadzić Droga Czerwona. Tędy ma prowadzić Droga Czerwona.
Nie jest przesądzone, że powstaną wszystkie planowane odcinki Drogi Czerwonej.

  • Pierwszy odcinek na pewno zyska koncepcję programową, dzięki której możliwe będzie ogłoszenie przetargu na jego budowę.
  • Dwa pozostałe zyskają studium komunikacyjne, które jest mniej szczegółowym dokumentem i które nie pozwala na ogłoszenie przetargu na budowę całości trasy. Studium ma być punktem wyjścia do decyzji o zasadności budowy. Będzie gotowe w III kwartale 2024 r.


  • Odcinek 2 - wariant 2 i 3.
  • Odcinek 2 i 3 - wariant 1.
  • Odcinek 1 - wariant 2.
Nad szczegółowymi rozwiązaniami pracują projektanci z firmy Mosty Katowice, którzy za swoją pracę otrzymają 8 mln zł.

Droga Czerwona: więcej informacji Droga Czerwona: więcej informacji

Miejsca

Opinie (823) ponad 50 zablokowanych

  • chcesz żyć w niemieckim protektoracie - głosuj na Adamowicz i Lewandowskiego....

    • 8 1

  • Hm, najpierw głosujecie na tych oszołomów a teraz zdziwienie.

    Będzie gorzej, no chyba że za tydzień zmądrzejecie. Macie 3, ostatnia szansę, dwóch już nie wykorzystaliście.

    • 7 1

  • Mam pretensje do PiSu

    Przez osiem lat rządzenia PiS nie POzamykał takich ludzi którzy ewidentnie działają przeciwko naszemu krajowi. Cała elita totalnych, eurodeputowani z ramienia Tuska głosujący za sankcjami przeciwko Polsce. Ci którzy obecnie niszczą naszą gospodarkę na rozkaz Berlina, komuniści z TVN, wyborczej, oraz czerwoni sędziowie powinni być pozamykani.

    • 9 2

  • Macie co chcieliście

    Teraz to się nic nie opłaca przez was
    Jak wam nie pasowało to było trzeba głosować na trzecią partię

    • 6 0

  • nie w wyborach dla tych którzxy nie chc CPK

    Ludzie nie głosujcie na ryżego i płaczka w wyborach 9 czerwca skoro kopio nam grób i nie chco rozwoju Polski , przecież tego cwaniaka z Sopotu nawet na portalu X co napisze o Cpk to zaraz program do walki z fake newsami piszę że nieprawdę piszę wszyscy mówi żę CPk trzeba budować a ten żę ma swoje opinie że nie trzeba bo on woli taksówkami jeżdzić. Chłop chyba uderzył się o komin albo jest wrogiem Polski czemu wogóle on rządzi ludzie nie róbie jaj !!!

    • 6 1

  • Kto i gdzie się liczy z popychadłami?

    Czy gdzieś na świecie jest miejsce, że człowiek, który się godzi na pozycję popychadła niemieckiego w tym wypadku, jest kimś z kim się liczy?

    Nie, z takimi ludzmi się nie liczą.

    • 4 1

  • Tekst sponsorowany - widać wpływy know how funduszu sprawiedliwości ;)

    • 1 4

  • Czytam te wypociny zza Buga i na nowo wiem, czemu Polacy mnie brzydzą. Są odpychająco putinowscy.

    • 0 2

  • (1)

    Dlaczego droga czerwona nie jest podpięta pod inwestycję portową? Przecież w założeniu ma być to połączenie obwodnicy z planowanym głębokowodnym portem kontenerowym i magazynami jakie mają możliwość powstać dzięki temu portowi. Już nie mówię o tym jakie udogodnienie dla mieszkańców i przejeżdżających tranzytem turystów byłaby ta inwestycja.

    • 0 0

    • bo latwiej jest podczepic pod bardziej nosny temat...

      Ktory nie jest latwo udupic, jak to juz wielokrotnie z Gdynia i jej portem bylo.

      • 1 1

  • Jaką trzeba być k........ (3)

    Aby zablokować taką inwestycję ważną dla Polski, tylko dla tego, że chce się zemsty i rewanżu za tyle przegranych wyborów.

    • 9 1

    • ty tak serio ? (1)

      Co prze 8 lat zrobił PIS ? KRADŁ

      • 1 3

      • odkręcał takie kwiatki poprzedników

        Na które nie reagowały pomorskie "elity":

        "Odpowiedź na skierowany w lutym do premiera Donalda Tuska dezyderat parlamentarzystów stanowi m.in., że OPAT ma charakter lokalny i jako taki powinien być realizowany."

        "Planowana Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej nie spełnia żadnego z wymogów drogi krajowej, określonych w ustawie o drogach publicznych. Znaczenie tego przedsięwzięcia ma charakter lokalny i jako takie winno być planowane i realizowane - OPAT został wpisany do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku (z perspektywą do 2030 roku) i jest na liście planowanych projektów morskich."

        Więc Gdynio, do roboty!

        "Politycy PO obiecali wyborcom obwodnicę Trójmiasta i jak zwykle skończyło się tylko na obietnicach wyborczych. Poseł PO Stanisław Lamczyk w 2013 roku obiecał interweniować w sprawie braku decyzji w sprawie OPAT i też na obietnicy się skończyło. Widać politycy Platformy najlepsi są w obietnicach. Przede wszystkim tych bez pokrycia..."

        • 2 1

    • jaką??!

      CKM i BMW

      wystarczy...
      Cała "elita" Pomorza milczy.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane