• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droga Czerwona nie powstanie, bo rząd nie chce CPK?

Michał Sielski
2 czerwca 2024, godz. 09:00 
Opinie (823)

Centralny Port Komunikacyjny to miało być nie tylko wielkie lotnisko, ale też inwestycje w inne gałęzie transportu. W ramach CPK finansowana miała być m.in. Droga Czerwona, czyli przedłużenie obwodnicy Trójmiasta do portu Gdynia. Tylko że nowy rząd chce projekt CPK znacznie okroić.



Czy Drogę Czerwoną powinno sfinansować państwo?

To "studnia bez dna, łąka w Baranowie, papierowa inwestycja do przepalania pieniędzy i gigantomania PiS" - w takich słowach rządzący obecnie Polską Donald Tusk miesiącami wypowiadał się o projekcie Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Nie wiadomo czy rzeczywiście tak myślał, czy była to zimna, polityczna kalkulacja, która pasowała pod wygranie wyborów. Wiadomo natomiast, że z biegiem czasu narracja zaczęła się zmieniać. Zwłaszcza, że nawet przychylni PO eksperci podkreślali, że mądrze poprowadzony projekt CPK to dla Polski wielka szansa rozwojowa. Narracja zmieniła się więc z likwidacji na audyt i możliwą kontynuację, choć w ograniczonym zakresie.



Marcin Horała: nie hamujmy rozwoju Polski



Do tematu odniósł się właśnie Marcin Horała, kandydat PiS w wyborach do Europarlamentu oraz były pełnomocnik rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego. I nietrudno się domyślić, że jest za tym, by nie tylko CPK, ale i Droga Czerwona powstała.

- Trzeba o tym mówić zarówno w Polsce, jak i w Parlamencie Europejskim, bo Droga Czerwona musi być wpisana do sieci TEN-T (Transeuropejska Sieć Transportowa - przyp. red.). Ten projekt nie może być spowalniany przez polityczne decyzje i przepychanki oraz prowizorki, jakie oferuje obecna władza. Polska może być bogatym, rozwiniętym krajem, ale musi powiedzieć "tak dla Portu Zewnętrznego" i "tak dla Drogi Czerwonej" - podkreśla Marcin Horała.
Podkreśla także, że budowa Drogi Czerwonej, ale też Portu Zewnętrznego to inwestycje nie tylko ważne dla Gdyni czy Trójmiasta, ale kluczowe także z punktu widzenia rozwoju Polski.



Droga Czerwona: w planach trzy odcinki, projekt na jeden



Przypomnijmy: Droga Czerwona będzie złożona z trzech odcinków o łącznej długości 9 km:
  • węzeł Morska (Gdynia-Chylonia) - węzeł Kwiatkowskiego II,
  • węzeł Kwiatkowskiego II - węzeł Ofiar Grudnia '70,
  • węzeł Ofiar Grudnia '70 - węzeł Terminal Promowy.


Tędy ma prowadzić Droga Czerwona. Tędy ma prowadzić Droga Czerwona.
Nie jest przesądzone, że powstaną wszystkie planowane odcinki Drogi Czerwonej.

  • Pierwszy odcinek na pewno zyska koncepcję programową, dzięki której możliwe będzie ogłoszenie przetargu na jego budowę.
  • Dwa pozostałe zyskają studium komunikacyjne, które jest mniej szczegółowym dokumentem i które nie pozwala na ogłoszenie przetargu na budowę całości trasy. Studium ma być punktem wyjścia do decyzji o zasadności budowy. Będzie gotowe w III kwartale 2024 r.


  • Odcinek 2 - wariant 2 i 3.
  • Odcinek 2 i 3 - wariant 1.
  • Odcinek 1 - wariant 2.
Nad szczegółowymi rozwiązaniami pracują projektanci z firmy Mosty Katowice, którzy za swoją pracę otrzymają 8 mln zł.

Droga Czerwona: więcej informacji Droga Czerwona: więcej informacji

Miejsca

Opinie (823) ponad 50 zablokowanych

  • Horala wogole nie powinien się wypowiadać ws drogi czerwonej ponieważ nic nie zrobił dla Gdyni, przez 8 lat niezrobieni nawet projektu! dopuścił do sprzedaży za bezcen Lotosu kumplom Putina!!! Tym powinien się zająć prokurator. Dlaczego Trójmiasto.pl o tym nie pisze?

    • 1 4

  • Austriacki Malarz miał plan na Polskę. (1)

    Polska miała być przedmieściem reichu i ten plan trzeba skrzętnie realizować! Polacy, przestańcie się sami oszukiwać.

    • 6 1

    • tam austriacki a my mamy polskiego malarza historia kołem się toczy nawet pozy mają identyczne. Jest taka roznic a ze tamten chciał dobrze dla swojej ojczyzny a ten nasz kun..l nie

      • 0 0

  • Niemiec kazali, to CPK nie będzie. Proste

    • 7 1

  • Poco nam droga czerwona jest lotnisko Bolka bedzie pomnik samolotu jest pomnik kota czego chcieć więcej?

    • 4 1

  • Deutssche schwaine zrobia wszystko aby zniszczyc Polskę , Ukrainę i państwa nadbałtyckie , by Polska była platformą w pakcie be

    Moskwa ,z granicą na Wiśle. PO to było likwidowanie jednostek wojskowych na wschód od tej rzeki , aby obyło się bez wierzgania. Miasta nad nią,( Warszawa, Gdańsk, Toruń, Bydgoszcz,) staną się miastami frontowymi, a ludność cywilna padnie ofiarą russkiego miru jak w Buczy.

    • 5 1

  • Donaldowa "Zielona Wyspa" bis

    • 7 0

  • Horała (2)

    Horala już prawie 10 lat buduje OPAT. Zaczynał budować w 2014 roku u zbiegu Obwodnicą i ul Południowej. Czy ktoś widzi chociaz 1metr tej drogi, ktory jest zbudowany? Prawie 10 lat!!

    • 1 12

    • ta droga jest budowana od oddania obwodnicy, ponad 50 lat

      Bo jest jej nieskończonym fragmentem...

      Widziałeś chociaż metr tej drogi?
      Horała doprowadził do wpisania tego przedsięwzięcia do ustaw portowych, przez co jednoznacznie określił odpowiedzialność Skarbu Państwa za nie...

      Czy ktokolwiek z pomorskich polityków (Rybicki? Świlski?) zrobił więcej??!

      • 3 0

    • nie on jeden...

      i ta sprawa ma znacznie dłuższa historię:

      "Politycy PO obiecali wyborcom obwodnicę Trójmiasta i jak zwykle skończyło się tylko na obietnicach wyborczych. Poseł PO Stanisław Lamczyk w 2013 roku obiecał interweniować w sprawie braku decyzji w sprawie OPAT i też na obietnicy się skończyło. Widać politycy Platformy najlepsi są w obietnicach. Przede wszystkim tych bez pokrycia"...

      2014
      "Odpowiedź na skierowany w lutym do premiera Donalda Tuska dezyderat parlamentarzystów stanowi m.in., że OPAT ma charakter lokalny i jako taki powinien być realizowany."

      • 1 0

  • ty się zając śmiej...

    Stary kawał o wilku i zajączku...

    Uciekał zajączek wilkowi, dość mu się udawało, ale w pewnym momencie opuściło go szczęście i spadł z wysokiej skarpy...
    Na zdrowie mu to nie wyszło i leży z wyszczerzem pokiereszowanej szczęki...
    Przyszedł wilk i aż mu się żal zajączka zrobiło (tu lekka parafraza):
    "Ty się zajączku uśmiechasz, ale tyś naprawdę zdrowo przywalił..."

    • 4 0

  • CPK jest tak potrzebne

    jak przekop Mierzei. Polska nie ma poważnego przewoźnika lotniczego więc nikt z takiego hubu nie będzie latał po świecie. Cała północna część Polski woli z Gdańska lecieć do CPH, a zachodnia wybiera FRA albo MUC.

    • 0 10

  • Tak dla CPK, jak można głosować na tuska i całą koalicję 13 grudnia, która działa na zlecenie niemiec i się cieszyć, bo pis nie

    naprawdę jak chorym na głowę trzeba być by popierać zdrajców Polski, którzy służą interesom niemiec? w imię czego? bo tak ci w tvn powiedzieli?

    • 10 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane