• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droga Czerwona nie powstanie, bo rząd nie chce CPK?

Michał Sielski
2 czerwca 2024, godz. 09:00 
Opinie (823)

Centralny Port Komunikacyjny to miało być nie tylko wielkie lotnisko, ale też inwestycje w inne gałęzie transportu. W ramach CPK finansowana miała być m.in. Droga Czerwona, czyli przedłużenie obwodnicy Trójmiasta do portu Gdynia. Tylko że nowy rząd chce projekt CPK znacznie okroić.



Czy Drogę Czerwoną powinno sfinansować państwo?

To "studnia bez dna, łąka w Baranowie, papierowa inwestycja do przepalania pieniędzy i gigantomania PiS" - w takich słowach rządzący obecnie Polską Donald Tusk miesiącami wypowiadał się o projekcie Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Nie wiadomo czy rzeczywiście tak myślał, czy była to zimna, polityczna kalkulacja, która pasowała pod wygranie wyborów. Wiadomo natomiast, że z biegiem czasu narracja zaczęła się zmieniać. Zwłaszcza, że nawet przychylni PO eksperci podkreślali, że mądrze poprowadzony projekt CPK to dla Polski wielka szansa rozwojowa. Narracja zmieniła się więc z likwidacji na audyt i możliwą kontynuację, choć w ograniczonym zakresie.



Marcin Horała: nie hamujmy rozwoju Polski



Do tematu odniósł się właśnie Marcin Horała, kandydat PiS w wyborach do Europarlamentu oraz były pełnomocnik rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego. I nietrudno się domyślić, że jest za tym, by nie tylko CPK, ale i Droga Czerwona powstała.

- Trzeba o tym mówić zarówno w Polsce, jak i w Parlamencie Europejskim, bo Droga Czerwona musi być wpisana do sieci TEN-T (Transeuropejska Sieć Transportowa - przyp. red.). Ten projekt nie może być spowalniany przez polityczne decyzje i przepychanki oraz prowizorki, jakie oferuje obecna władza. Polska może być bogatym, rozwiniętym krajem, ale musi powiedzieć "tak dla Portu Zewnętrznego" i "tak dla Drogi Czerwonej" - podkreśla Marcin Horała.
Podkreśla także, że budowa Drogi Czerwonej, ale też Portu Zewnętrznego to inwestycje nie tylko ważne dla Gdyni czy Trójmiasta, ale kluczowe także z punktu widzenia rozwoju Polski.



Droga Czerwona: w planach trzy odcinki, projekt na jeden



Przypomnijmy: Droga Czerwona będzie złożona z trzech odcinków o łącznej długości 9 km:
  • węzeł Morska (Gdynia-Chylonia) - węzeł Kwiatkowskiego II,
  • węzeł Kwiatkowskiego II - węzeł Ofiar Grudnia '70,
  • węzeł Ofiar Grudnia '70 - węzeł Terminal Promowy.


Tędy ma prowadzić Droga Czerwona. Tędy ma prowadzić Droga Czerwona.
Nie jest przesądzone, że powstaną wszystkie planowane odcinki Drogi Czerwonej.

  • Pierwszy odcinek na pewno zyska koncepcję programową, dzięki której możliwe będzie ogłoszenie przetargu na jego budowę.
  • Dwa pozostałe zyskają studium komunikacyjne, które jest mniej szczegółowym dokumentem i które nie pozwala na ogłoszenie przetargu na budowę całości trasy. Studium ma być punktem wyjścia do decyzji o zasadności budowy. Będzie gotowe w III kwartale 2024 r.


  • Odcinek 2 - wariant 2 i 3.
  • Odcinek 2 i 3 - wariant 1.
  • Odcinek 1 - wariant 2.
Nad szczegółowymi rozwiązaniami pracują projektanci z firmy Mosty Katowice, którzy za swoją pracę otrzymają 8 mln zł.

Droga Czerwona: więcej informacji Droga Czerwona: więcej informacji

Miejsca

Opinie (823) ponad 50 zablokowanych

  • juz stoi cpk w gdyni i jest tlum pasazerow lol

    lotnisko w gdyni to przyklad co sie dzieje jak d**ile sie zabieraja za inwestycje . tu wywalono 100mln a tam bedzie 100 mld .nie wiem po co laczyc drogecw gdyni z budowa lotniska

    • 0 6

  • Po 8 latach rządów PiS stwierdził że dokumentacja 9 kilometrowej drogi która byla gotowa jednak chyba do niczego i zlecił przygotowanie nowej. Tusk przez 8 lat zbudował sieć autostrad i gazoport. Taka mała różnica.

    • 1 7

  • Redaktorzy Trójmiasto.pl powinni ze sobą częściej rozmawiać :) niżej jest artykuł o wyborze wykonawcy falochronów do portu zewnętrznego.

    • 0 2

  • Ostoja PO

    Wielu jest dumnych, że Pomorze to od lat ostoja PO, wierni tej frakcji, więc rozwój Trójmiasta i tego regionu mamy jaki mamy. Teraz taki rozwój ( a raczej taki zastój) będzie w całym kraju. Niech to będzie dla innych przestrogą.

    • 6 3

  • ten tekst

    pokazuje tylko jak ludziom wyprano przez 8 lat mózgi. Drugie pytanie ile kasy dostawał portal trójmiasto z pis , bo tekst poniżej poziomu intelektualnego, lans Horały który kradł na całego. Czyżby wirtualna bis ?

    • 2 8

  • Przeczytajcie Wieżę Mrożka

    • 0 0

  • (1)

    Ten artykuł to wsparcie dla skompromitowanego kandydata Horaly. Rozumiem propisowska linie Trójmiasto.pl ale ten pan praktycznie nic nie zrobił przez 8 lat dla Gdyni, portu a pieniądze zarabiał i obiecywał inwestycje. To jak by Ziobro cytować w artykule o uczciwości w wydawaniu pieniędzy publicznych.

    • 2 5

    • a kto dla tej inwestycji zrobił wiecej niż Horała??!

      Kto z pomorskich "elit" zrobił cokolwiek (!!!) dla tej inwestycji??!

      Jeden drobny przykład zrozumienia sprawy z dość niskiego szczebla:
      "Powiem brutalnie: Droga Czerwona nie obsługuje żadnych terenów mieszkaniowych i nie rozwiązuje bezpośrednio problemów mieszkańców Gdyni. Z punktu widzenia miasta i gdynian ważniejsze są inwestycje kolejowe - przyznaje wiceprezydent Gdyni Marek Stępa"

      Jak ważne dla (UM) Gdyni są kolejowe inwestycje zobaczyliśmy w Chyloni i na Karwinach. Na Hutniczej i na Puckiej.

      Reszta nabrała wody w usta, bo szefowi lepiej nie podpadać. A on podjął decyzję w 2014 i następnie się oddalił na z góry upatrzone, brukselskie pozycje:

      "Odpowiedź na skierowany w lutym do premiera Donalda Tuska dezyderat parlamentarzystów stanowi m.in., że OPAT ma charakter lokalny i jako taki powinien być realizowany."

      • 1 1

  • Nie ma dnia bez pis szamba

    Za czasów PiS władze zawarły z twórcą marki odzieżowej Red is Bad Pawłem Szopą swoisty sojusz, służący wyprowadzaniu publicznych pieniędzy na nieopisaną dotąd skalę. Dla ekipy Morawieckiego przedsiębiorca stał się dostawcą wszystkiego od sprzętu ochronnego w pandemii po agregaty prądotwórcze podczas wojny.

    Sympatyzujący z prawicą Szopa zarabiał na pandemii i na wojnie. Zawyżał ceny, podnosił stawki nawet dziesięciokrotnie, jego marże były niebotyczne. Dzięki ekipie Mateusza Morawieckiego Szopa kupił sobie m.in. bmw za milion i siedem mieszkań w Warszawie za gotówkę.

    Choć zajęło się nim CBA, to włos mu z głowy nie spadł podsłuchy wskazują na to, że Szopa prowadził farmy internetowych trolli wspomagające obóz władzy.

    • 1 8

  • Czy artykuł jest sponsorowany z kampanii wyborczej Horały? (11)

    Niedobrze mi jak widzę tego pana. Oślizgły, niewiarygodny, fałszywy, opakowany w drwiący uśmiech.
    Dlaczego trojmiasto.pl promuje tego człowieka?

    • 3 8

    • skoro dano mu szansę na wykorzystanie/zagospodarowanie zaniedbań? (9)

      Skoro pokazano, że że można z gęby robić cholewę i nie ma za to żadnych konsekwencji?
      To co się dziwisz?!
      A i tak zrobił w tej sprawie więcej, niż jakikolwiek inny pomorski "wybraniec".
      Może zaprzeczysz?

      Ta sprawa ma znacznie dłuższa historię obietnic:
      "Politycy PO obiecali wyborcom obwodnicę Trójmiasta i jak zwykle skończyło się tylko na obietnicach wyborczych. Poseł PO Stanisław Lamczyk w 2013 roku obiecał interweniować w sprawie braku decyzji w sprawie OPAT i też na obietnicy się skończyło. Widać politycy Platformy najlepsi są w obietnicach. Przede wszystkim tych bez pokrycia"...

      2014
      "Odpowiedź na skierowany w lutym do premiera Donalda Tuska dezyderat parlamentarzystów stanowi m.in., że OPAT ma charakter lokalny i jako taki powinien być realizowany."

      • 2 2

      • Nie dla Horały (8)

        Niech ten pan się wytłumaczy najpierw z niewykonanych obietnic PIS - o to tylko powinni pytać go dziennikarze, bo w czym innym nie jest ani ekspertem, ani autorytetem. Ot śliski, pozbawiony skrupułów typ.

        On był częścią ekipy PIS i ZJEP, która przepaliła niewyobrażalne pieniądze na durne inwestycje i przy okazji sama kradła na potęgę. Przez 8 lat afera goniła aferę, tak że ich zliczyć już nie można. Kiedy on opływa w luksusy i ze swoim krzywym uśmieszkiem zgrywa eksperta, my płacimy wyższe raty kredytów.

        Jak można dalej mu wierzyć i dawać mu miejsce by się wypowiadać?

        Sorry, ale ja naiwny nie jestem.

        • 2 3

        • jesteś nie dość, że naiwny... (7)

          To jeszcze na skraju paranoi.
          Szczerze się o Ciebie martwię, bo to nie wygląda zdrowo.
          Zachowaj choć trochę trzeźwości umysłu i jeśli chcesz kogoś wyliczać z obietnic, to rób to konsekwentnie i bez utraty kontaktu z kontekstem.

          A poza tym, pewnie wolisz jak ktoś wprost powie Ci, że rozwoju nie będzie, bo masz być green i oszczędzać to, co Chińczycy niszczą?

          • 1 2

          • Rozwój TAK - Horała - NIE (6)

            Paranoja jest nieuzasadniona, a moje obawy odnośnie p. Horały są w pełni zasadne.

            Ekipa p. Horały jest kompletnie skompromitowana - pokazała już nie raz jak przepala pieniądze bez żadnych refleksji - 2 znane wszystkim przykłady:
            - Przekop Mierzei - ponad 2 mld zł - pływają przez niego tylko żaglówki
            - Elektrownia w Ostrołęce - 2 mld zł na budowę kominów i ich zburzenie

            Poza tym można przytoczyć jeszcze wiele przykładów na zwykłe złodziejstwo, patrz Fundusz Sprawiedliwości, brudne interesy podczas pandemii i generalnie wały przy każdym z projektów gdzie szły pieniądze ze skarbu państwa.

            Jestem za rozwojem, który będzie prowadzony w sposób maksymalnie transparentny i zasadny przede wszystkim ekonomicznie, a nie opartym o demagogię.

            • 2 2

            • lekarze będą mieli co robić... (5)

              Czy ktokolwiek na Pomorzu zajmował się "tym" rozwojem?
              Możesz się krzywić się na "przekop", ale jest to dowód na sprawność ekipy samorządowej, która go "wydreptała".
              Tak jak "górale" wydreptali 12 miliardów złotych na przebudowę linii kolejowych "u siebie".
              Tak, "wydreptali" i trzeba to umieć.

              Ktoś, coś Gdyni "wydreptał"?
              Tak, "wydreptano" okradanie portu z terenów, które podpisał minister z PSL w ostatnim dniu urzędowania.

              • 2 2

              • Dalej NIE dla Horały (4)

                "wydreptywanie" tematów to jest właśnie nieporozumienie.
                Tematy powinny być przemyślane, przeanalizowane i dziesięć razy przeliczone, a dopiero potem dyskutowane i realizowane.

                Jeśli zrealizowana inwestycja jak przekop Mierzei do niczego nie służy - to o jakim dowiedzie sprawczości starej ekipy tu mowa? Obiecali wydać kasę i wydali kasę - ot i cała sprawczość.

                To jest czysta niegospodarność i nieodpowiedzialność.
                To dotyczy wszystkich "wydreptanych", przyklepanych inwestycji ekipy, której p. Horała jest jedną z twarzy.

                Ten pan nie powinien brylować w mediach.

                • 1 1

              • a miałem nadzieje... (3)

                Ty naprawdę jesteś naiwny.

                Niezależnie od tego co Ci się podoba, sprawy się "wydreptuje"...
                Jak inicjatywna ekipa z Elbląga straciła władzę w mieście, następcy natychmiast zaczęli "dreptać" przy doklejeniu się do tej inwestycji. Stąd mamy tam obstrukcję i fochy... Ta inwestycja służy, a że tobie nie jest tego dane widzieć... No cóż...

                "być przemyślane, przeanalizowane i dziesięć razy przeliczone, a dopiero potem dyskutowane i realizowane" - a my nadal w ustroju radzieckim? Rada ma przyklepać? Masz pomysł, realizujesz, odpowiadasz... dowiozłeś, order. Zawiodłeś, następny proszę...

                Tak jak mamy mamy fochy w Trójmieście na torach, gdzie miasta myślały, że infrastruktura zostanie im zbudowana.
                Tak się nie stało, to PKP było beee... Szydło z worka wyszło, jak okazało się, że Gdańsk ma płacić za ruch na trasie do Nowego Portu. Bo nie sądzisz chyba, że przewoźnicy żyją z biletów? Które i tak sprzedaje organizator, czyli... marszałek. Natychmiast Gdańsk zapałał miłością do tramwajów...

                Dopiero mała Rumia i inne miasta "małego trójmiasta" pokazały, jak to się robi. W tym samym czasie Gdynia budowała Park(ing) Centralny za kwotę znacząco wyższą niż koszt tunelu w Janowie. Na który to tunel Chylonia i Orunia czekają od dziesięcioleci...

                Nie obchodzi mnie, jak kto wygląda i jak się uśmiecha. Jak chce i deklaruje, to dostaje szansę realizacji. Daliście Horale taka szansę? Już dawno byłoby zrobione albo pozamiatane. Ewolucji trzeba dać szansę działać, bo marazm i zasiedzenie jest naszym największym wrogiem.

                • 1 2

              • NIE i NIE dla Horały (2)

                Po pierwsze - ja Ciebie nie oceniam, a Ty każdą wypowiedź zaczynasz od tego czy jestem zdrowy, naiwny czy nie.
                Pachnie trochę standardami jakie panują w PIS. Chcesz mnie zdefiniować - słabo Ci wychodzi -> próbuj dalej ;-)

                To takie dość symptomatyczne - my wykopaliśmy rów, a to ekipa z Elbląga blokuje inwestycję. Takie skamlenie po fakcie i zwalanie odpowiedzialności na innych, to kolejny dowód na to, że inwestycje "wydreptywane" przez PIS były realizowane na rympał i bez dokładnego planu. Cóż, teraz wszyscy składamy się na odmulanie tego kanału, zwanego prześmiewczo Rowem Kaczyńskiego.

                Tak jest ze wszystkim za co się zabrała tamta ekipa.

                A tutaj łap świeże info sprzed chwili - okazuje się, że kupili agregaty dla Ukrainy za 350 baniek.
                Powinny one kosztować 69 mln zł. Różnicę "wychodził" sobie kolega pisowców.

                https://www.rp.pl/polityka/art40537211-sojusz-pis-i-pawla-szopy-pol-miliarda-zlotych-za-zlecenia-bez-przetargow-dla-tworcy-red-is-bad

                Ewolucji nie może tworzyć skompromitowana ekipa, którą przyłapano na przestępstwach, kłamstwach, złodziejstwie i niegospodarności. Ważną częścią i jedną z twarzy tej ekipy jest właśnie Horała.

                Przykro mi, że media workerzy tego nie rozumieją i dają temu panu miejsce do wypowiedzi.

                • 0 1

              • nie oceniasz, ale każda wypowiedź zaczynasz od niechęci do człowieka z argumentacją "nie, bo nie" (1)

                Ponawiam pytanie, czy ktokolwiek na Pomorzu zrobił więcej dla "drogi czerwonej" czy jakiegokolwiek innego kryptonimu kryjącemu w sobie przedłużenie obwodnicy na druga stronę torów?
                Czy chodzi to o przedsięwzięcie do zrealizowania czy uwalenie człowieka, któremu jesteś niechętny? Bo ma wygląd, który tobie nie odpowiada i/lub działa nie tak, jak ty sobie wyobrażasz?

                Ja oceniam, nie dajmy się zwariować, każda akcja i działanie rozumnego człowieka to ocena sytuacji i decyzja.
                I nie podejmuję takiej decyzji, bo mi czyjś uśmiech nie podoba. Biurokratyczne wojenki nie takie "przyjemności" przynoszą.

                Jeśli masz ochotę wykluczyć kogoś z publicznej dyskusji, masz dwa wyjścia:
                a. zająć się poruszanymi sprawami w sposób, który wytrąci przeciwnikowi argumenty z rąk
                b. doprowadzić do penalizacji działań, które uważasz za naruszenie prawa...

                Zaniedbanie (mało powiedziane) przez PO punktu a. doprowadziło do "sukcesów" PiS. To żadna filozofa ze strony PiS, bo PO swoją "pracą" dało im zwycięstwa na talerzu. Trzeba być mistrzem aroganckiej ignorancji, aby dopuścić do takiego poziomu niezadowolenia, aby ludzie poszli (bez mediów) do wyborów i przekazali władzę.

                I nadal nie widzę żadnej refleksji i chęci naprawy. Rybicki ucichł jak zdmuchnięta świeczka.

                W przypadku b. pamiętaj, ze "co nie jest zakazane, jest dozwolone" a z kodeksów zniknęło wiele, głównie gospodarczych, paragrafów. Nie bez powodu... Nie bez powodu też każda ze stron chce mieć swoją część aparatu prawnego.

                • 1 1

              • Nie dla Horały

                Proponuję czytać ze zrozumieniem i nie rozwadniać moich argumentów wyglądem p. Horały.

                Jego drwiący uśmieszek, którym przykrywa swoje emocje nie jest najważniejszy. Najważniejsze, że jest częścią skompromitowanej ekipy, która w sposób jak się okazuje zorganizowany i mafijny (patrz nagrania p. Mraza) ustawiała przetargi i kradła na potęgę, przy każdym pretekście. CPK było dla nich kolejną szansą na wyciśnięcie pieniędzy bokiem. Serio nie widzisz tego?

                I dlatego jako taki p. Horała nie powinien być w tej chwili brany pod uwagę jako ekspert od czegokolwiek przez poważnych dziennikarzy. Tu nie chodzi o wykluczenie, a o zwykłą przyzwoitość.

                Ten artykuł jest ewidentnie przygotowany tylko pod jego wypowiedź - pod jego kampanię i dlatego jestem ciekaw, czy został opłacony z budżetu jego kampanii?

                Co do argumentów - nie chcę się powtarzać.

                Odnośnie penalizacji - zabolała prawda, co?
                Spokojnie - przyjdzie na to czas ;-)

                Być może p. Horała jest uczciwy i należy do tych, co jak sam powiedział - "kradli zgodnie z procedurami".
                Pożyjemy, zobaczymy.

                • 1 1

    • oczywiście...

      A jak na tym tle wyglądają pomorscy "wybrańcy", którzy w tej sprawie nie kiwnęli nawet palcem??!

      Jak się daje takie tanie preteksty, to jak z tego nie skorzystać?

      • 2 0

  • (3)

    Artykuł nie odpowiedział na pozorne pytanie zawarte w tytule. Żenada jak redaktorzy próbują robić kampanię PiSowskiemu zarządcy łąki usiłując skleić pomysł lotniska i dworca pod Łodzią z dojazdem do portu morskiego w Gdyni. Ci pasażerowie z CPK to mieliby po drodze z pociągu na TIRy się przesiąść?

    • 1 5

    • czy to znacza, że nie jest to ważna sprawa dla Gdyni i Polski? (2)

      Kto zrobił w tym kierunku więcej?
      Kto z pomorskich koryfeuszy w tym kierunku zrobił cokolwiek (!!!)

      Nikt szefowi nie podskoczył!

      "Odpowiedź na skierowany w lutym do premiera Donalda Tuska dezyderat parlamentarzystów stanowi m.in., że OPAT ma charakter lokalny i jako taki powinien być realizowany."

      • 2 1

      • (1)

        Nie, lotnisko pod Łodzią to nie jest ważna sprawa dla Gdyni, a tylko dla jednego PiSowskiego aparatczyka, który się na tym dorobił i dalej próbuje promować. W dodatku CPK pozbawi Gdynian bezpośrednich lotów z trójmiejskiego lotniska na rzecz przesiadek.

        • 1 4

        • I tu się...

          różnimy.

          • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane