• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droga Czerwona nie powstanie, bo rząd nie chce CPK?

Michał Sielski
2 czerwca 2024, godz. 09:00 
Opinie (823)

Centralny Port Komunikacyjny to miało być nie tylko wielkie lotnisko, ale też inwestycje w inne gałęzie transportu. W ramach CPK finansowana miała być m.in. Droga Czerwona, czyli przedłużenie obwodnicy Trójmiasta do portu Gdynia. Tylko że nowy rząd chce projekt CPK znacznie okroić.



Czy Drogę Czerwoną powinno sfinansować państwo?

To "studnia bez dna, łąka w Baranowie, papierowa inwestycja do przepalania pieniędzy i gigantomania PiS" - w takich słowach rządzący obecnie Polską Donald Tusk miesiącami wypowiadał się o projekcie Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Nie wiadomo czy rzeczywiście tak myślał, czy była to zimna, polityczna kalkulacja, która pasowała pod wygranie wyborów. Wiadomo natomiast, że z biegiem czasu narracja zaczęła się zmieniać. Zwłaszcza, że nawet przychylni PO eksperci podkreślali, że mądrze poprowadzony projekt CPK to dla Polski wielka szansa rozwojowa. Narracja zmieniła się więc z likwidacji na audyt i możliwą kontynuację, choć w ograniczonym zakresie.



Marcin Horała: nie hamujmy rozwoju Polski



Do tematu odniósł się właśnie Marcin Horała, kandydat PiS w wyborach do Europarlamentu oraz były pełnomocnik rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego. I nietrudno się domyślić, że jest za tym, by nie tylko CPK, ale i Droga Czerwona powstała.

- Trzeba o tym mówić zarówno w Polsce, jak i w Parlamencie Europejskim, bo Droga Czerwona musi być wpisana do sieci TEN-T (Transeuropejska Sieć Transportowa - przyp. red.). Ten projekt nie może być spowalniany przez polityczne decyzje i przepychanki oraz prowizorki, jakie oferuje obecna władza. Polska może być bogatym, rozwiniętym krajem, ale musi powiedzieć "tak dla Portu Zewnętrznego" i "tak dla Drogi Czerwonej" - podkreśla Marcin Horała.
Podkreśla także, że budowa Drogi Czerwonej, ale też Portu Zewnętrznego to inwestycje nie tylko ważne dla Gdyni czy Trójmiasta, ale kluczowe także z punktu widzenia rozwoju Polski.



Droga Czerwona: w planach trzy odcinki, projekt na jeden



Przypomnijmy: Droga Czerwona będzie złożona z trzech odcinków o łącznej długości 9 km:
  • węzeł Morska (Gdynia-Chylonia) - węzeł Kwiatkowskiego II,
  • węzeł Kwiatkowskiego II - węzeł Ofiar Grudnia '70,
  • węzeł Ofiar Grudnia '70 - węzeł Terminal Promowy.


Tędy ma prowadzić Droga Czerwona. Tędy ma prowadzić Droga Czerwona.
Nie jest przesądzone, że powstaną wszystkie planowane odcinki Drogi Czerwonej.

  • Pierwszy odcinek na pewno zyska koncepcję programową, dzięki której możliwe będzie ogłoszenie przetargu na jego budowę.
  • Dwa pozostałe zyskają studium komunikacyjne, które jest mniej szczegółowym dokumentem i które nie pozwala na ogłoszenie przetargu na budowę całości trasy. Studium ma być punktem wyjścia do decyzji o zasadności budowy. Będzie gotowe w III kwartale 2024 r.


  • Odcinek 2 - wariant 2 i 3.
  • Odcinek 2 i 3 - wariant 1.
  • Odcinek 1 - wariant 2.
Nad szczegółowymi rozwiązaniami pracują projektanci z firmy Mosty Katowice, którzy za swoją pracę otrzymają 8 mln zł.

Droga Czerwona: więcej informacji Droga Czerwona: więcej informacji

Miejsca

Opinie (823) ponad 50 zablokowanych

  • Wystarczy odcinek pierwszy czyli od obwodnicy z Chyloni do estakady Kwiatkowskiego. (1)

    Port zewnętrzny nam nie potrzebny.

    • 0 6

    • to wygląda na jednostkę chorobową...

      popytaj lekarzy, ale nadzieje na poprawę niewielkie...

      • 2 0

  • Pan Michał Sielski jak mediaworker z WP co to sie Ziobrze kłaniał!

    • 1 5

  • A co do tego ma droga czerwona? Skoro ona była w planach przed CPK

    • 1 0

  • Ruskie onuce dalej próbują skłócić Polaków z UE, Francuzami, Niemcami itd.

    • 0 4

  • It

    Po co nam droga jak jest w berlinie

    • 3 1

  • Piszecie z Trojmiasta czy Królewca?

    • 0 2

  • Lepiej

    Ta kase przeznaczyć dla bezrobotnych i pijaków to obecnemu rządowi dobrze wychodzi Polska stanie w miejscu tak jak zaxwaszych ostatnich rzadow

    • 3 0

  • Pieniędzy (1)

    Nie ma i nie będzie haha już was Tusk w konia zrobił 100 konkretów w 100 dni ciemnota polska głosuję na takiego człowieka

    • 6 0

    • juz to raz powiedział, a ten człowiek jest "konsekwentny":

      2014r

      "Odpowiedź na skierowany w lutym do premiera Donalda Tuska dezyderat parlamentarzystów stanowi m.in., że OPAT ma charakter lokalny i jako taki powinien być realizowany."

      • 1 0

  • Horała nie chciał lotniska w Gdyni (1)

    I miał rację, ale zobaczył, że można na tym przepalić miliony bez konsekwencji, więc powiększył projekt X razy i przepalił miliardy. Sprawdźcie sobie Felmeta i jak facet został milionerem.

    • 1 7

    • nauczył sie od spółki PO

      budującej elektrownie jądrową...

      Sam na pewno by na to nie wpadł.

      • 0 0

  • Tak się zastanawiam

    Na co liczyły osoby głosując na partie, które w swych programach miały wyraźnie zapisane nie dla cpk, a są teraz zdziwione wstrzymaniem inwestycji.

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane