• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droga Czerwona nie powstanie, bo rząd nie chce CPK?

Michał Sielski
2 czerwca 2024, godz. 09:00 
Opinie (823)

Centralny Port Komunikacyjny to miało być nie tylko wielkie lotnisko, ale też inwestycje w inne gałęzie transportu. W ramach CPK finansowana miała być m.in. Droga Czerwona, czyli przedłużenie obwodnicy Trójmiasta do portu Gdynia. Tylko że nowy rząd chce projekt CPK znacznie okroić.



Czy Drogę Czerwoną powinno sfinansować państwo?

To "studnia bez dna, łąka w Baranowie, papierowa inwestycja do przepalania pieniędzy i gigantomania PiS" - w takich słowach rządzący obecnie Polską Donald Tusk miesiącami wypowiadał się o projekcie Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Nie wiadomo czy rzeczywiście tak myślał, czy była to zimna, polityczna kalkulacja, która pasowała pod wygranie wyborów. Wiadomo natomiast, że z biegiem czasu narracja zaczęła się zmieniać. Zwłaszcza, że nawet przychylni PO eksperci podkreślali, że mądrze poprowadzony projekt CPK to dla Polski wielka szansa rozwojowa. Narracja zmieniła się więc z likwidacji na audyt i możliwą kontynuację, choć w ograniczonym zakresie.



Marcin Horała: nie hamujmy rozwoju Polski



Do tematu odniósł się właśnie Marcin Horała, kandydat PiS w wyborach do Europarlamentu oraz były pełnomocnik rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego. I nietrudno się domyślić, że jest za tym, by nie tylko CPK, ale i Droga Czerwona powstała.

- Trzeba o tym mówić zarówno w Polsce, jak i w Parlamencie Europejskim, bo Droga Czerwona musi być wpisana do sieci TEN-T (Transeuropejska Sieć Transportowa - przyp. red.). Ten projekt nie może być spowalniany przez polityczne decyzje i przepychanki oraz prowizorki, jakie oferuje obecna władza. Polska może być bogatym, rozwiniętym krajem, ale musi powiedzieć "tak dla Portu Zewnętrznego" i "tak dla Drogi Czerwonej" - podkreśla Marcin Horała.
Podkreśla także, że budowa Drogi Czerwonej, ale też Portu Zewnętrznego to inwestycje nie tylko ważne dla Gdyni czy Trójmiasta, ale kluczowe także z punktu widzenia rozwoju Polski.



Droga Czerwona: w planach trzy odcinki, projekt na jeden



Przypomnijmy: Droga Czerwona będzie złożona z trzech odcinków o łącznej długości 9 km:
  • węzeł Morska (Gdynia-Chylonia) - węzeł Kwiatkowskiego II,
  • węzeł Kwiatkowskiego II - węzeł Ofiar Grudnia '70,
  • węzeł Ofiar Grudnia '70 - węzeł Terminal Promowy.


Tędy ma prowadzić Droga Czerwona. Tędy ma prowadzić Droga Czerwona.
Nie jest przesądzone, że powstaną wszystkie planowane odcinki Drogi Czerwonej.

  • Pierwszy odcinek na pewno zyska koncepcję programową, dzięki której możliwe będzie ogłoszenie przetargu na jego budowę.
  • Dwa pozostałe zyskają studium komunikacyjne, które jest mniej szczegółowym dokumentem i które nie pozwala na ogłoszenie przetargu na budowę całości trasy. Studium ma być punktem wyjścia do decyzji o zasadności budowy. Będzie gotowe w III kwartale 2024 r.


  • Odcinek 2 - wariant 2 i 3.
  • Odcinek 2 i 3 - wariant 1.
  • Odcinek 1 - wariant 2.
Nad szczegółowymi rozwiązaniami pracują projektanci z firmy Mosty Katowice, którzy za swoją pracę otrzymają 8 mln zł.

Droga Czerwona: więcej informacji Droga Czerwona: więcej informacji

Miejsca

Opinie (823) ponad 50 zablokowanych

  • To jest śmieszne (1)

    To jest tylko 9km

    • 5 0

    • dla ilustracji

      Jest budowany pięciokilometrowy odcinek s19... Budżet to dwa miliardy, czas przedsięwzięcia to pięć lat, prace się już toczą.
      Trzy z tych pięciu kilometrów to tunel a kilometr to estakada o wysokości do 40 metrów.

      Przyjmując tę skalę, "czerwona" może biec w tunelu aż do elektrociepłowni, co rozwiązuje główny problem miasta i portu.

      Pozostaje pytanie czy ktokolwiek w Gdyni i na Pomorzu jest zainteresowany rozwiązaniem tego problemu?
      Bo jak to się dzieje, że takie zadania nie znajdują poparcia również lokalnie?
      Podczas gdy wszystkie ekipy rządowe potulnie finansują "zakopiankę", drogę o znikomym znaczeniu gospodarczym...

      Coś nie tak z priorytetami i jakością lokalnych elit?

      • 1 0

  • CPK wg przepisu PIS to z jednej strony Chińska placówka a z drugiej kolejny miś naszych czasów :( (1)

    • 1 5

    • o DCT też...

      tak mówiono...

      A teraz ślina z opadłej szczęki kapie.
      W mieście, gdzie terminal kontenerowy... zbankrutował...

      • 0 0

  • PO to największ szkodnik Polski , a ludzie mentalnie w komunie dalej na nich głosują!

    • 7 1

  • #TakdlaCPK (1)

    #TakdlaCPK

    • 2 1

    • #NIEdlaHorały

      Artykuł sponsorowany przez komitet wyborczy Horały.
      Tak powinien być podpisany, a nie jest. Dlaczego?

      • 1 0

  • Horałek nie dowiózł

    Tak to już jest jak się próbuje przekolorować politycznie projekt ważny dla kraju. Przykro się słucha, ze niedowieziona droga ląduje w worku "wina Tuska"...

    • 0 1

  • Horala lubi to i pewnie za to zapłacił

    • 1 1

  • Przekop Mierzei można było zrobić...

    a wybudowanie dojazdu do portu jest od 30 lat niewykonalne? Zadziwiające!
    Strzał w kolano dla ekipy rządzącej. Panie Tusk to za pana kadencji budowlańcy z Chin pouciekali prawda?
    A polscy podwykonawcy kasy nie dostali za wykonaną pracę.
    Pan jest taki wspaniałomyślny i tych samych błędów Pan nie chce popełniać?

    • 1 0

  • Dziadostwo.

    Czy my jesteśmy Wolnym Krajem czy tylko na zmianę pomiotem wschodu i zachodu?

    Polacy obudźcie się zostały ostatnie wybory.

    • 1 0

  • ten rząd hamuje rozwój Polski ale niektórym to chyba pasuje

    ten rząd hamuje rozwój Polski ale niektórym to chyba pasuje. Niektórzy są zakompleksieni i za dużo oglądają niestety TV

    • 0 0

  • Sabotaz gospodarczy

    Strategia prostytutek niemieckich - rzadzacych postepuje - frajerzy macie co wybraliscie "Polska usmiechnieta".

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane