• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droga Czerwona nie powstanie, bo rząd nie chce CPK?

Michał Sielski
2 czerwca 2024, godz. 09:00 
Opinie (823)

Centralny Port Komunikacyjny to miało być nie tylko wielkie lotnisko, ale też inwestycje w inne gałęzie transportu. W ramach CPK finansowana miała być m.in. Droga Czerwona, czyli przedłużenie obwodnicy Trójmiasta do portu Gdynia. Tylko że nowy rząd chce projekt CPK znacznie okroić.



Czy Drogę Czerwoną powinno sfinansować państwo?

To "studnia bez dna, łąka w Baranowie, papierowa inwestycja do przepalania pieniędzy i gigantomania PiS" - w takich słowach rządzący obecnie Polską Donald Tusk miesiącami wypowiadał się o projekcie Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Nie wiadomo czy rzeczywiście tak myślał, czy była to zimna, polityczna kalkulacja, która pasowała pod wygranie wyborów. Wiadomo natomiast, że z biegiem czasu narracja zaczęła się zmieniać. Zwłaszcza, że nawet przychylni PO eksperci podkreślali, że mądrze poprowadzony projekt CPK to dla Polski wielka szansa rozwojowa. Narracja zmieniła się więc z likwidacji na audyt i możliwą kontynuację, choć w ograniczonym zakresie.



Marcin Horała: nie hamujmy rozwoju Polski



Do tematu odniósł się właśnie Marcin Horała, kandydat PiS w wyborach do Europarlamentu oraz były pełnomocnik rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego. I nietrudno się domyślić, że jest za tym, by nie tylko CPK, ale i Droga Czerwona powstała.

- Trzeba o tym mówić zarówno w Polsce, jak i w Parlamencie Europejskim, bo Droga Czerwona musi być wpisana do sieci TEN-T (Transeuropejska Sieć Transportowa - przyp. red.). Ten projekt nie może być spowalniany przez polityczne decyzje i przepychanki oraz prowizorki, jakie oferuje obecna władza. Polska może być bogatym, rozwiniętym krajem, ale musi powiedzieć "tak dla Portu Zewnętrznego" i "tak dla Drogi Czerwonej" - podkreśla Marcin Horała.
Podkreśla także, że budowa Drogi Czerwonej, ale też Portu Zewnętrznego to inwestycje nie tylko ważne dla Gdyni czy Trójmiasta, ale kluczowe także z punktu widzenia rozwoju Polski.



Droga Czerwona: w planach trzy odcinki, projekt na jeden



Przypomnijmy: Droga Czerwona będzie złożona z trzech odcinków o łącznej długości 9 km:
  • węzeł Morska (Gdynia-Chylonia) - węzeł Kwiatkowskiego II,
  • węzeł Kwiatkowskiego II - węzeł Ofiar Grudnia '70,
  • węzeł Ofiar Grudnia '70 - węzeł Terminal Promowy.


Tędy ma prowadzić Droga Czerwona. Tędy ma prowadzić Droga Czerwona.
Nie jest przesądzone, że powstaną wszystkie planowane odcinki Drogi Czerwonej.

  • Pierwszy odcinek na pewno zyska koncepcję programową, dzięki której możliwe będzie ogłoszenie przetargu na jego budowę.
  • Dwa pozostałe zyskają studium komunikacyjne, które jest mniej szczegółowym dokumentem i które nie pozwala na ogłoszenie przetargu na budowę całości trasy. Studium ma być punktem wyjścia do decyzji o zasadności budowy. Będzie gotowe w III kwartale 2024 r.


  • Odcinek 2 - wariant 2 i 3.
  • Odcinek 2 i 3 - wariant 1.
  • Odcinek 1 - wariant 2.
Nad szczegółowymi rozwiązaniami pracują projektanci z firmy Mosty Katowice, którzy za swoją pracę otrzymają 8 mln zł.

Droga Czerwona: więcej informacji Droga Czerwona: więcej informacji

Miejsca

Opinie (823) ponad 50 zablokowanych

  • A gdzie obiecana przez pis Via Maris??? (3)

    Może Pan horała coś powie na ten temat. 8 lat temu z Arciszewską i innymi stanęli z łopatami na końcu obwodnicy przy Morskiej i niby rozpoczęli budowę Via Maris i Drogi Czerwonej. I na tym się skończyło. Wstyd Panie i panowie z pisu.

    • 2 10

    • Że co? Czyja łopatka? Czyje grabki? Czyje wiaderko? Porąbane dziecko.

      • 3 1

    • a poparłeś go?

      To dlaczego ma sobie mankiety brudzić wbrew woli "suwerena"??!

      • 3 0

    • nie oni jedni:

      "Politycy PO obiecali wyborcom obwodnicę Trójmiasta i jak zwykle skończyło się tylko na obietnicach wyborczych. Poseł PO Stanisław Lamczyk w 2013 roku obiecał interweniować w sprawie braku decyzji w sprawie OPAT i też na obietnicy się skończyło. Widać politycy Platformy najlepsi są w obietnicach. Przede wszystkim tych bez pokrycia"...

      • 2 0

  • (1)

    Artykuł jest napisany trochę po to aby wzbudzić kontrowersje. Mam wrażenie że CPK jest popierany głównie przez deweloperów i firmy które to projektują. Bardziej pilne wydatki to zbrojenia i elektrownia jądrowa. Owszem pewne elementy Cpk można już tworzyć alena całość odrazu nie wystarczy pięniędzy.

    • 1 7

    • masz mylne wrażenie albo zatrzymałeś sie w rozwoju 3 letniego dziecka

      • 0 1

  • PiS wycenił PCK na 100 mld zł. Przypomnę że przekop mierzeji wycenili na 800 milionów zł a obecne faktyczne koszty to już 2 miliardy a projekt jeszcze nie jest skończony bo zapomnieli dogadać się z właścicielem gruntu :) Tak więc projekt Cpk pewnie został tak samo dobrze został przez PiS przygotowany i wyceniony.

    • 0 7

  • (1)

    PiS przez 8 lat nie zrobił nic aby wybudować drogę czerwoną, kompletnie nic. Aby całkowicie się nie skompromitować po raz drugi zaczęli przygotowywać ten sam projekt! Horala był podwójnym ministrem a praktycznie nic nie zrobił dla Gdyni. Być może bardziej był zajęty walka o stołki lub poprostu koledzy się zanim nie liczą.

    • 0 6

    • To teraz Tusk da na tę drogę, więc w czym problem. To zabawne prawda?

      • 2 0

  • Jak będzie

    Skoro nas rządzący lubią paździerz, to nie będzie CPK

    • 4 1

  • Ale czego wy oczekujecie od lokaja ursuli i angeli???

    • 7 1

  • mam apel do rodziny tuska proszę poszukać dobrego lekarza od głowy dla niego, albo niech chłop zrezygnuje z rzodzenia bo czego się tknie to katastrofa

    • 6 1

  • Hańba antypolskiemu nierzadowi tuska

    Niemiec zawsze będzie wrogiem Polski.

    • 5 0

  • Trolling moskali i im podobnych w rozkwicie

    na tym portalu. Wszystko co polskie należy obrzydzać. Ciemny lud propagandy kremlowskiej już nie kupuję.

    • 2 1

  • Tusk i Chołownia wszystko zniszczą co rozwojowe i konkurencyjne dla Niemiec..

    A ludzie pracy nie mają.

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane