- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (455 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (47 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (169 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Droga Czerwona: w tunelu czy w wykopie? Tysiąc podpisów za tunelem
Choć Droga Czerwona przez zdecydowaną większość mieszkańców Gdyni jest uznawana za potrzebną, to jej przebieg i rozwiązania techniczne budzą wątpliwości. Najwięcej obaw mają mieszkańcy ul. Południowej. Tam droga ma przebiegać w zagłębieniu, choć sąsiedzi woleliby tunel. To jednak rozwiązanie droższe i - jak przekonują projektanci - nieodpowiednie dla tego miejsca. Problem hałasu mają rozwiązać ekrany akustyczne.
Przypomnijmy:
- Podczas trzech grudniowych spotkań mieszkańcy Gdyni mogli poznać założenia projektu Drogi Czerwonej.
- Do 10 grudnia można było składać uwagi do inwestycji.
- Budowa pierwszego etapu ma ruszyć w 2029 r., a skończyć się trzy lata później.
Droga Czerwona będzie złożona z trzech odcinków o łącznej długości 9 km:
- węzeł Morska (Gdynia-Chylonia) - węzeł Kwiatkowskiego II,
- węzeł Kwiatkowskiego II - węzeł Ofiar Grudnia '70,
- węzeł Ofiar Grudnia '70 - węzeł Terminal Promowy.
Zobacz zaprezentowaną przez projektantów wizję Drogi Czerwonej w Gdyni
Materiały udostępnione przez projektantów można znaleźć na stronie internetowej drogaczerwona.pl, w zakładce Galeria.
Droga Czerwona najwcześniej w 2032 r.
Nie jest przesądzone, że powstaną wszystkie planowane odcinki Drogi Czerwonej.
- Pierwszy odcinek na pewno zyska koncepcję programową, dzięki której możliwe będzie ogłoszenie przetargu na jego budowę.
- Dwa pozostałe zyskają studium komunikacyjne, które jest mniej szczegółowym dokumentem i które nie pozwala na ogłoszenie przetargu na budowę całości trasy. Studium ma być punktem wyjścia do decyzji o zasadności budowy. Będzie gotowe w III kwartale 2024 r.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Najlepiej skomunikowane mieszkania
Droga Czerwona: kontrowersje wokół odcinka Morska - Chylońska
Nad szczegółowymi rozwiązaniami pracują projektanci z firmy Mosty Katowice, którzy za swoją pracę otrzymają 8 mln zł.
Najbardziej zaawansowane prace dotyczą pierwszego odcinka. Tutaj zaproponowane są dwa warianty, które różnią się rozwiązaniami w okolicach torów.
Tymczasem spore kontrowersje wśród mieszkańców ul. Południowej wywołały plany poprowadzenia Drogi Czerwonej na odcinku od ul. Morskiej do Chylońskiej w zagłębieniu, a nie w tunelu. Takie rozwiązanie zastosowano także w przypadku Drogi Zielonej, biegnącej wzdłuż granicy Sopotu i Gdańska.
W imieniu mieszkańców, sprzeciwiających się poprowadzeniu drogi w zagłębieniu, radna Mariola Śrubarczyk-Cichowska (PO) wysyłała interpelację do władz miasta.
- Mieszkańcy wyrażają swój sprzeciw wobec przebiegu drogi na odcinku między Morską i Chylońską. Trasa ma przebiegać na tym odcinku w zagłębieniu, a mieszkańcy oczekiwaliby drogi w tunelu. Swój pogląd argumentują znaczącym obniżeniem standardu życia przy ul. Południowej oraz spadkiem wartości ich działek i zabudowań. Sprzeciw wyrazili w konsultacjach i poparli go ponad tysiącem podpisów - pisze w interpelacji radna.
Urzędnicy: Za wykopem przemawiają uwarunkowania techniczne
Władze Gdyni tłumaczą, choć opowiadają się za schowaniem w tunelu jak najdłuższych odcinków Drogi Czerwonej, to nie w każdym miejscu jest to możliwe.
- Zgodnie z opinią wykonawcy, przedstawioną na spotkaniu w dniu 22 listopada 2023 r., przebieg Drogi Czerwonej w wykopie wynika z konieczności realizacji łącznic z węzłem Morska i zapewnienia odpowiednich pochyleń niwelety [linii łączącej punkty wysokościowe, wyznaczające projektowany profil drogi - przyp. red.], zgodnie z obowiązującymi przepisami i standardami dla dróg - wyjaśnia Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Zwraca też uwagę, że zasadnicza część Drogi Czerwonej będzie przebiegać w wykopie lub w tunelu, a to jest korzystne dla mieszkańców żyjących w pobliżu planowanej trasy ze względu na ograniczenie hałasu. Podczas spotkań z mieszkańcami projektanci trasy zapewniali, że ekrany dźwiękochłonne zostaną zamontowane na ok. 2 km trasy.
Raport o oddziaływaniu na środowisko wskaże słabe punkty
- W miejscu, gdzie łącznice Drogi Czerwonej będą łączyć się z ulicą Morską, zostaną ustawione ekrany akustyczne - potwierdza Katarzyna Gruszecka-Spychała.
Dodaje, że wszelkie szczegóły, dotyczące ewentualnego negatywnego wpływu Drogi Czerwonej, zostaną określone w Raporcie o Oddziaływaniu Inwestycji na Środowisko, który zgodnie z przedstawionym harmonogramem GDDKiA zostanie opracowany na przełomie drugiego i trzeciego kwartału 2025 r.
Droga Czerwona: harmonogram pierwszego odcinka
- Odbiór Koncepcji Programowej dla 1. odcinka - II kwartał 2025 r.
- Złożenie wniosku o wydanie Decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach - III kwartał 2025 r.
- Uzyskanie decyzji - III kwartał 2026 r.
- Ogłoszenie przetargu w formule Zaprojektuj i wybuduj - I kwartał 2027 r.
- Podpisanie umowy na roboty budowlane - III kwartał 2027 r.
- Opracowanie projektu budowlanego - II kwartał 2028 r.
- Planowany termin złożenia wniosku o decyzję ZRiD - II kwartał 2028 r.
- Uzyskanie ZRiD - I kwartał 2029 r.
- Rozpoczęcie prac budowlanych - I kwartał 2029 r.
- Koniec prac budowlanych - I kwartał 2032 r.
Tereny, przy których przebiegnie Droga Czerwona. Film z 2020 roku
Droga Czerwona: jaki koszt?
Koszt inwestycji szacuje się na ponad 2 mld zł. Dlatego właśnie nie ma szans na to, by droga powstała bez przerzucenia większości kosztów na budżet centralny. Prowadzeniem inwestycji zajmuje się Ministerstwo Infrastruktury.
Droga Czerwona: informacje, terminy, wizualizacje
Miejsca
Opinie (161) 4 zablokowane
-
2024-01-10 16:33
Dramatyczny jest czas realizacji (1)
6 lat na papierologie? Obłęd.
- 12 0
-
2024-01-10 19:56
Gdzie ty byłeś przez ostatnie 20 lat?
- 0 0
-
2024-01-10 16:36
(2)
to bardziej pytanie czy projektujemy jak w latach 70 czy realizujemy drogę w nowoczesnym standardzie i mówię to jako projektant. Niestety jeśli chodzi o wiele rozwiązań drogowych to ciągle bazujemy na planach i założeniach z lat 70/80, czyli wielkie arterie i estakady przecinające tkankę miejską. Tymczasem trendy urbanistyczne i transportowe mocno się zmieniły.
- 9 5
-
2024-01-10 16:42
(1)
dodam tylko, że choć rzeczywiście ten teren był przygotowany na budowę tej drogi od lat i teoretycznie nie mają oni teraz powodów aby podnosić protesty, to mimo wszystko warto czasem weryfikować założenia planistów jeszcze z poprzedniej epoki. I chociażby w tym miejscu można zrealizować na poziomie 0 bardzo fajne założenie parkowe, atrakcyjne dla całej dzielnicy. a na poziomie -1 jeździłyby auta. No ale przy obecnych władzach samorządowych nie spodziewam się nawet dyskusji na ten temat.
- 5 2
-
2024-01-10 16:52
dokładnie tak
- 1 2
-
2024-01-10 16:37
Tą droga jest za droga
i dlatego pewnie nie powstanie nigdy lub zdopiero za 20 -30 lat.
- 6 3
-
2024-01-10 16:38
Kiedy w końcu DCz i DZ w Gdańsku?
DCz na estakadzie, a DZ w tunelu.
- 1 0
-
2024-01-10 16:40
I po co się tak niezdrowo ekscytować?
Spójrzmy prawdzie w oczy. Przecież wiadomo, że ten rząd i tak niczego nie da rady zbudować.
- 16 1
-
2024-01-10 16:51
Opinia wyróżniona
Doskonale że ta drogą powstanie szkoda tylko że tak długo trzeba na nią czekać bo przecież mówi się o niej od lat (5)
Niemniej jednak to jest arcyważną inwestycja. Dopinguje by powstała jak najszybciej i by w przyszłości połączyła się z OPAT i VIA Maris
- 115 4
-
2024-01-10 18:05
(1)
Ja zaś dopinguje by samochody mogły jeździć po całym mieście a nie tylko w wybranych miejscach
- 3 7
-
2024-01-11 09:35
Kto pytał?
- 1 1
-
2024-01-11 08:34
Ciekawe czy dożyję?
- 4 0
-
2024-01-11 08:42
Ale problem. Ludzie debatują czy droga której budowa ma się rozpocząć za 5 lat ma być w tunelu czy w rowie :)
Po pierwsze i tak nie powstanie ta droga bo wraca jak bumerang przy każdych wyborach.- 2 3
-
2024-07-09 20:41
Starają się blokować bo nie będą z niej kozystac
Nie powinno się słuchać takich ludzi są oni od samego początku przeciwni budowie tej drogi
- 0 0
-
2024-01-10 16:53
..a ja bym chciał żeby było metro. Zejdźmy na ziemię. To że ktoś chce to nie znaczy że wszyscy muszą się zrzucać
- 4 1
-
2024-01-10 16:56
Opinia wyróżniona
Ta droga to mega ważne inwestycja która powinna być na wczoraj (12)
i oby powstała jak najszybciej i aby do tego czasu estakada Kwiatkowskiego wytrzymała
- 125 6
-
2024-01-10 17:52
Po co nam polskie porty? (8)
Przecież jest port w Hamburgu
- 5 26
-
2024-01-10 18:29
(3)
W Gdyni tez jest port, który na już potrzebuje alternatywnego dojazdu, bo estakada od lat jest przeciążona.
Jeśli pijesz do CPK to nietrafione porównanie.- 15 1
-
2024-01-10 22:46
piję... (2)
...do słynnej i powtarzanej wypowiedzi, credo niektórych, co wrócili...
- 5 3
-
2024-01-11 02:27
(1)
To pij sam, my teraz chcemy tworzyć coś z uwolnionych środków pato-milionerów, co ssali z publicznych.
- 3 2
-
2024-01-11 09:53
"zarzekała się żaba błota"
przejąć i "tworzyć"...
Znamy, znamy, to już było...- 1 0
-
2024-01-10 18:43
Zbudujmy lotnisko
Co z tego że jest już w Gdańsku?
- 1 6
-
2024-01-10 18:43
Przestań trollować, nic nie wnosisz poza głupimi uwagami.
- 8 0
-
2024-01-10 19:50
Zrób sobie lewatywę uszną.
- 1 0
-
2024-01-11 09:58
przecież to jest ironiczna wypowiedź czytelnika
na słowa Trzaskowskiego "po co nam CPK skoro lotnisko jest w Berlinie"
- 1 0
-
2024-01-10 18:04
(2)
A jakaś droga nie jest ważna? Przecież po to się je buduje by było więcej aut w mieście
- 2 11
-
2024-01-10 18:24
Idąc Twoim tokiem myślenia (1)
Gdyby nic w Gdyni nie budowano od 100 lat to dalej by tu była wioska rybacka i nie najechało by się 250 tys ludzi...
- 10 0
-
2024-01-11 07:48
Dzięki temu, że wybudowano już nie jest rybacka.
- 1 0
-
2024-01-10 16:59
Opinia wyróżniona
Widziały gały co brały - rezerwa terenowa była w tym miejscu od dziesięcioleci (12)
Wiadomo było, że pobiegnie nią droga i ciężko oczekiwać, że do inwestycji dołoży się kolosalne pieniądze, żeby tylko jakaś grupa mieszkańców miała trochę mniej hałasu.
- 200 16
-
2024-01-10 17:33
(2)
To znaczy od kiedy jest tam rezerwa terenowa akurat na ta droge?
- 2 35
-
2024-01-10 18:15
Od czasu budowy Obwodnicy, albo i dłużej.
- 60 0
-
2024-01-10 19:55
W 1971 już były umieszczone w planach całej obwodnicy.
- 49 0
-
2024-01-10 17:35
Dokladnie.
- 35 0
-
2024-01-10 19:49
I po co ta złośliwość? Jeśli można ludziom ułatwić życie, to dlaczego tego nie zrobić? (4)
Obawiam się, że problemem mogą być spadki drogi. Wykop pozwala zaprojektować mniejsze pochylenia drogi, tunel wymusza większe. I być może ten czynnik zadecyduje, a nie czyjaś małpia złośliwość wobec bliźnich.
- 17 3
-
2024-01-10 22:44
miejsca jest dosyć, na obwodnicy nawet (2)
Nie ma być połączenia z Hutniczą, więc nie trzeba wychodzić na wierzch zaraz za torami.
- 2 4
-
2024-01-10 23:28
ale nie będzie wtedy także połączenia z Morską (1)
- 4 1
-
2024-01-11 08:47
ono juz jest
I jest miejsce na slimaki.
- 5 0
-
2024-01-11 11:38
Dopłacisz brakujące miliony?
Pewnie taniej byłoby wywłaszczyć sąsiadów niż robić tam tunel.
- 1 0
-
2024-01-11 08:21
(2)
Nie rozumiem jednak dlaczego nie mozna zmodyfikowac planow i przestać ignorować fakt, ze mieszka tam bardzo duzo ludzi, zwlaszcza starszych. Wiekszosc te mieszkania dostała za PRL, kiedy to nie wybierało sie co chciało, ale dostawało sie przydział i nie było tak, ze mogleś sobie zmienic lokalizacje.
Czasy sie zmienily, mieszkaja tam ludzie, więc moze warto dostosowac plany do realiow.- 4 3
-
2024-01-11 09:35
Zanim zaczną budowę ci starzy ludzie zdążą wymrzeć.
- 1 1
-
2024-01-11 10:26
Czego nie rozumiesz
napisano w tekście, jak krowie na rowie, że cytuję: "przebieg Drogi Czerwonej w wykopie wynika z konieczności realizacji łącznic z węzłem Morska i zapewnienia odpowiednich pochyleń niwelety". Do tego piszesz, że mieszka tam bardzo dużo ludzi. Dodam, że jesteśmy w mieście. Tu jest dużo ludzi wszędzie i mieszkanie w mieście ma swoje plusy jak i minusy.
- 3 0
-
2024-01-10 17:36
No jasne
W tunelu każdy by chciał. Tylko kosztem czego? Niech mieszkańcy sobie zdadzą sprawę że to musiało by być kosztem powstania np kolejnej szkoły, remontem innej ulicy itp. Pieniądze nie powstają znikad
- 6 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.