- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (455 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (46 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (166 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (66 opinii)
Droga Czerwona: w tunelu czy w wykopie? Tysiąc podpisów za tunelem
Choć Droga Czerwona przez zdecydowaną większość mieszkańców Gdyni jest uznawana za potrzebną, to jej przebieg i rozwiązania techniczne budzą wątpliwości. Najwięcej obaw mają mieszkańcy ul. Południowej. Tam droga ma przebiegać w zagłębieniu, choć sąsiedzi woleliby tunel. To jednak rozwiązanie droższe i - jak przekonują projektanci - nieodpowiednie dla tego miejsca. Problem hałasu mają rozwiązać ekrany akustyczne.
Przypomnijmy:
- Podczas trzech grudniowych spotkań mieszkańcy Gdyni mogli poznać założenia projektu Drogi Czerwonej.
- Do 10 grudnia można było składać uwagi do inwestycji.
- Budowa pierwszego etapu ma ruszyć w 2029 r., a skończyć się trzy lata później.
Droga Czerwona będzie złożona z trzech odcinków o łącznej długości 9 km:
- węzeł Morska (Gdynia-Chylonia) - węzeł Kwiatkowskiego II,
- węzeł Kwiatkowskiego II - węzeł Ofiar Grudnia '70,
- węzeł Ofiar Grudnia '70 - węzeł Terminal Promowy.
Zobacz zaprezentowaną przez projektantów wizję Drogi Czerwonej w Gdyni
Materiały udostępnione przez projektantów można znaleźć na stronie internetowej drogaczerwona.pl, w zakładce Galeria.
Droga Czerwona najwcześniej w 2032 r.
Nie jest przesądzone, że powstaną wszystkie planowane odcinki Drogi Czerwonej.
- Pierwszy odcinek na pewno zyska koncepcję programową, dzięki której możliwe będzie ogłoszenie przetargu na jego budowę.
- Dwa pozostałe zyskają studium komunikacyjne, które jest mniej szczegółowym dokumentem i które nie pozwala na ogłoszenie przetargu na budowę całości trasy. Studium ma być punktem wyjścia do decyzji o zasadności budowy. Będzie gotowe w III kwartale 2024 r.
Droga Czerwona: kontrowersje wokół odcinka Morska - Chylońska
Nad szczegółowymi rozwiązaniami pracują projektanci z firmy Mosty Katowice, którzy za swoją pracę otrzymają 8 mln zł.
Najbardziej zaawansowane prace dotyczą pierwszego odcinka. Tutaj zaproponowane są dwa warianty, które różnią się rozwiązaniami w okolicach torów.
Tymczasem spore kontrowersje wśród mieszkańców ul. Południowej wywołały plany poprowadzenia Drogi Czerwonej na odcinku od ul. Morskiej do Chylońskiej w zagłębieniu, a nie w tunelu. Takie rozwiązanie zastosowano także w przypadku Drogi Zielonej, biegnącej wzdłuż granicy Sopotu i Gdańska.
W imieniu mieszkańców, sprzeciwiających się poprowadzeniu drogi w zagłębieniu, radna Mariola Śrubarczyk-Cichowska (PO) wysyłała interpelację do władz miasta.
- Mieszkańcy wyrażają swój sprzeciw wobec przebiegu drogi na odcinku między Morską i Chylońską. Trasa ma przebiegać na tym odcinku w zagłębieniu, a mieszkańcy oczekiwaliby drogi w tunelu. Swój pogląd argumentują znaczącym obniżeniem standardu życia przy ul. Południowej oraz spadkiem wartości ich działek i zabudowań. Sprzeciw wyrazili w konsultacjach i poparli go ponad tysiącem podpisów - pisze w interpelacji radna.
Urzędnicy: Za wykopem przemawiają uwarunkowania techniczne
Władze Gdyni tłumaczą, choć opowiadają się za schowaniem w tunelu jak najdłuższych odcinków Drogi Czerwonej, to nie w każdym miejscu jest to możliwe.
- Zgodnie z opinią wykonawcy, przedstawioną na spotkaniu w dniu 22 listopada 2023 r., przebieg Drogi Czerwonej w wykopie wynika z konieczności realizacji łącznic z węzłem Morska i zapewnienia odpowiednich pochyleń niwelety [linii łączącej punkty wysokościowe, wyznaczające projektowany profil drogi - przyp. red.], zgodnie z obowiązującymi przepisami i standardami dla dróg - wyjaśnia Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Zwraca też uwagę, że zasadnicza część Drogi Czerwonej będzie przebiegać w wykopie lub w tunelu, a to jest korzystne dla mieszkańców żyjących w pobliżu planowanej trasy ze względu na ograniczenie hałasu. Podczas spotkań z mieszkańcami projektanci trasy zapewniali, że ekrany dźwiękochłonne zostaną zamontowane na ok. 2 km trasy.
Raport o oddziaływaniu na środowisko wskaże słabe punkty
- W miejscu, gdzie łącznice Drogi Czerwonej będą łączyć się z ulicą Morską, zostaną ustawione ekrany akustyczne - potwierdza Katarzyna Gruszecka-Spychała.
Dodaje, że wszelkie szczegóły, dotyczące ewentualnego negatywnego wpływu Drogi Czerwonej, zostaną określone w Raporcie o Oddziaływaniu Inwestycji na Środowisko, który zgodnie z przedstawionym harmonogramem GDDKiA zostanie opracowany na przełomie drugiego i trzeciego kwartału 2025 r.
Droga Czerwona: harmonogram pierwszego odcinka
- Odbiór Koncepcji Programowej dla 1. odcinka - II kwartał 2025 r.
- Złożenie wniosku o wydanie Decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach - III kwartał 2025 r.
- Uzyskanie decyzji - III kwartał 2026 r.
- Ogłoszenie przetargu w formule Zaprojektuj i wybuduj - I kwartał 2027 r.
- Podpisanie umowy na roboty budowlane - III kwartał 2027 r.
- Opracowanie projektu budowlanego - II kwartał 2028 r.
- Planowany termin złożenia wniosku o decyzję ZRiD - II kwartał 2028 r.
- Uzyskanie ZRiD - I kwartał 2029 r.
- Rozpoczęcie prac budowlanych - I kwartał 2029 r.
- Koniec prac budowlanych - I kwartał 2032 r.
Tereny, przy których przebiegnie Droga Czerwona. Film z 2020 roku
Droga Czerwona: jaki koszt?
Koszt inwestycji szacuje się na ponad 2 mld zł. Dlatego właśnie nie ma szans na to, by droga powstała bez przerzucenia większości kosztów na budżet centralny. Prowadzeniem inwestycji zajmuje się Ministerstwo Infrastruktury.
Droga Czerwona: informacje, terminy, wizualizacje
Miejsca
Opinie (161) 4 zablokowane
-
2024-01-10 17:48
Znów brakuje istotnej odpowiedzi w ankiecie
Przydałoby się: "Nie mieszkam przy ruchliwej ulicy ale mógłbym, to nie hałas mi przeszkadzał."
- 3 0
-
2024-01-10 17:50
Spokojnie i tak nie dożyjecie, nie ma się co martwić. O tunelu pod torami mowa jest od lat 80, minęło 30 lat i dalej to samo.
- 7 0
-
2024-01-10 18:04
Ekran akustyczny
Mieszkam przy ruchliwej ulicy. Dzięki ekranowi nie odczuwam dokuczliwości
- 3 2
-
2024-01-10 18:15
Droga Czerwona na odcinku odul. Morskiej do ul. Hutniczej (3)
Już zespół koordynowany przez panią inż. Pieśla miał podobne dylematy (OPAT). Z punktu widzenia blokowiska GSM tunel byłby najlepszy, ale to utopia techniczna i finansowa. Terminowa również. Dodatkowo ekstremalne kłopoty z uzbrojeniem podziemnym (wodociągi, kanalizacja sanitarna i deszczowa, magistrale ciepłownicze).
Proponuję przedłużyć obwodnicę prawie do ul. Chylońskiej na poziomie istniejącego gruntu z parabolicznymi ekranami akustycznymi (stosowane np. na estakadach warszawskich i obwodnicy autostradowej Wrocławia (A8).
Ulicę Morską na odcinku skrzyżowania z Drogą Czerwoną poprowadzić mostem.
Dalsza część Drogi Czerwonej to wjazd na estakadę nad ul. Chylońską, torami SKM i ul. Hutniczą i dalej wg koncepcji "katowickej"- 9 5
-
2024-01-10 19:08
Twój nick jest nieadekwatny z tym co piszesz, bo się źle kojarzy. Mądre słowa!
- 1 1
-
2024-01-10 23:00
jakoś wszystkie rządy potulnie budują "zakopiankę"
Drogę o znikomym znaczeniu gospodarczym dla kraju (odwrotnie niż dla tubylców), gdzie są drążone tunele dłuższe niż cały odcinek "I" drogi "czerwonej".
- 3 0
-
2024-01-11 11:09
Proponuje by Pan sam zamieszkał na południowej , moge sie domem zamienić z Panem
- 1 0
-
2024-01-10 18:34
Zanim budowa ruszy to już w Gdyni nie będę mieszkać
- 5 0
-
2024-01-10 18:42
Droga jest dobra. Bo po niej będzie można jeździć.
- 0 1
-
2024-01-10 18:42
Jeśli ma być w tunelu, to inwestycja za 30 lat.
Na granicy Sopotu i Gdańska idzie w wykopie i nie ma tragedii. U góry dołożyć lekkie osłony i ruch poleci.
- 7 0
-
2024-01-10 18:52
Co na to powie M. Wołek?
Nie wcześniej niż w 2032 roku pierwszy etap?
- 0 0
-
2024-01-10 19:06
I tak to tylko chwyt przedwyborczy
Nie ma szans żeby ta droga powstała w najbliższych latach. Skoro do tej pory nie było kasy to przy obecnej inflacji i zadłużeniu nic się nie zmieni. Od 30 lat wszyscy na nią czekamy i pewnie kolejne 30 poczekamy.
- 4 0
-
2024-01-10 19:13
Droga Czerwona na odcinku od ul. Morskiej do ul. Hutniczej - dopisek do opinii Kaczora (1)
"Proponuję przedłużyć obwodnicę prawie do ul. Chylońskiej na poziomie istniejącego gruntu z parabolicznymi ekranami akustycznymi (stosowane np. na estakadach warszawskich i obwodnicy autostradowej Wrocławia (A8).
Dalsza część Drogi Czerwonej to wjazd na estakadę nad ul. Chylońską, torami SKM i ul. Hutniczą i dalej..." - koniec cytatu, wziętego z innego postu.
Wydaje się, że jest to propozycją, którą warto rozważyć bo wydaje się być finansowo korzystniejsza od tych proponowanych rozwiązań i dająca szansę na o wiele szybsze zakończenie inwestycji. Przecież to jest niedokończona sprawa z lat, gdy powstawała obwodnica.- 2 0
-
2024-01-11 11:08
podobnie jak w przypadku tunelu
Nachylenia niezbędne dla "wjazdu na estakadę" spowodują, że zajmie on co najmniej połowę odcinka Morska-Chylońska.
I to dokładnie naprzeciw mieszkalnej szafy...
Wypełniając przestrzeń konstrukcjami ekranów tracimy powierzchnię do wykorzystania a estakada będzie w świetle okien budynków.
Takie rozwiązania były powszechnie stosowane, obecnie przerabiane są na tunele, aby z miasta zrobić miejsce dla ludzi.
Koszty?
Jakoś górale potrafią przekonać decydentów do budowy "zakopianki", drogi o znikomym znaczeniu dla kraju.
Gdzie jeden tunel (Luboń Mały) jest dłuższy niż ten krytyczny odcinek "drogi czerwonej".
Ale górale mówią jednym głosem, niezależnie od tego, kto siedzi na decydenckich stolcach.- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.