- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (455 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (46 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (166 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Droga Czerwona: w tunelu czy w wykopie? Tysiąc podpisów za tunelem
Choć Droga Czerwona przez zdecydowaną większość mieszkańców Gdyni jest uznawana za potrzebną, to jej przebieg i rozwiązania techniczne budzą wątpliwości. Najwięcej obaw mają mieszkańcy ul. Południowej. Tam droga ma przebiegać w zagłębieniu, choć sąsiedzi woleliby tunel. To jednak rozwiązanie droższe i - jak przekonują projektanci - nieodpowiednie dla tego miejsca. Problem hałasu mają rozwiązać ekrany akustyczne.
Przypomnijmy:
- Podczas trzech grudniowych spotkań mieszkańcy Gdyni mogli poznać założenia projektu Drogi Czerwonej.
- Do 10 grudnia można było składać uwagi do inwestycji.
- Budowa pierwszego etapu ma ruszyć w 2029 r., a skończyć się trzy lata później.
Droga Czerwona będzie złożona z trzech odcinków o łącznej długości 9 km:
- węzeł Morska (Gdynia-Chylonia) - węzeł Kwiatkowskiego II,
- węzeł Kwiatkowskiego II - węzeł Ofiar Grudnia '70,
- węzeł Ofiar Grudnia '70 - węzeł Terminal Promowy.
Zobacz zaprezentowaną przez projektantów wizję Drogi Czerwonej w Gdyni
Materiały udostępnione przez projektantów można znaleźć na stronie internetowej drogaczerwona.pl, w zakładce Galeria.
Droga Czerwona najwcześniej w 2032 r.
Nie jest przesądzone, że powstaną wszystkie planowane odcinki Drogi Czerwonej.
- Pierwszy odcinek na pewno zyska koncepcję programową, dzięki której możliwe będzie ogłoszenie przetargu na jego budowę.
- Dwa pozostałe zyskają studium komunikacyjne, które jest mniej szczegółowym dokumentem i które nie pozwala na ogłoszenie przetargu na budowę całości trasy. Studium ma być punktem wyjścia do decyzji o zasadności budowy. Będzie gotowe w III kwartale 2024 r.
Droga Czerwona: kontrowersje wokół odcinka Morska - Chylońska
Nad szczegółowymi rozwiązaniami pracują projektanci z firmy Mosty Katowice, którzy za swoją pracę otrzymają 8 mln zł.
Najbardziej zaawansowane prace dotyczą pierwszego odcinka. Tutaj zaproponowane są dwa warianty, które różnią się rozwiązaniami w okolicach torów.
Tymczasem spore kontrowersje wśród mieszkańców ul. Południowej wywołały plany poprowadzenia Drogi Czerwonej na odcinku od ul. Morskiej do Chylońskiej w zagłębieniu, a nie w tunelu. Takie rozwiązanie zastosowano także w przypadku Drogi Zielonej, biegnącej wzdłuż granicy Sopotu i Gdańska.
W imieniu mieszkańców, sprzeciwiających się poprowadzeniu drogi w zagłębieniu, radna Mariola Śrubarczyk-Cichowska (PO) wysyłała interpelację do władz miasta.
- Mieszkańcy wyrażają swój sprzeciw wobec przebiegu drogi na odcinku między Morską i Chylońską. Trasa ma przebiegać na tym odcinku w zagłębieniu, a mieszkańcy oczekiwaliby drogi w tunelu. Swój pogląd argumentują znaczącym obniżeniem standardu życia przy ul. Południowej oraz spadkiem wartości ich działek i zabudowań. Sprzeciw wyrazili w konsultacjach i poparli go ponad tysiącem podpisów - pisze w interpelacji radna.
Urzędnicy: Za wykopem przemawiają uwarunkowania techniczne
Władze Gdyni tłumaczą, choć opowiadają się za schowaniem w tunelu jak najdłuższych odcinków Drogi Czerwonej, to nie w każdym miejscu jest to możliwe.
- Zgodnie z opinią wykonawcy, przedstawioną na spotkaniu w dniu 22 listopada 2023 r., przebieg Drogi Czerwonej w wykopie wynika z konieczności realizacji łącznic z węzłem Morska i zapewnienia odpowiednich pochyleń niwelety [linii łączącej punkty wysokościowe, wyznaczające projektowany profil drogi - przyp. red.], zgodnie z obowiązującymi przepisami i standardami dla dróg - wyjaśnia Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Zwraca też uwagę, że zasadnicza część Drogi Czerwonej będzie przebiegać w wykopie lub w tunelu, a to jest korzystne dla mieszkańców żyjących w pobliżu planowanej trasy ze względu na ograniczenie hałasu. Podczas spotkań z mieszkańcami projektanci trasy zapewniali, że ekrany dźwiękochłonne zostaną zamontowane na ok. 2 km trasy.
Raport o oddziaływaniu na środowisko wskaże słabe punkty
- W miejscu, gdzie łącznice Drogi Czerwonej będą łączyć się z ulicą Morską, zostaną ustawione ekrany akustyczne - potwierdza Katarzyna Gruszecka-Spychała.
Dodaje, że wszelkie szczegóły, dotyczące ewentualnego negatywnego wpływu Drogi Czerwonej, zostaną określone w Raporcie o Oddziaływaniu Inwestycji na Środowisko, który zgodnie z przedstawionym harmonogramem GDDKiA zostanie opracowany na przełomie drugiego i trzeciego kwartału 2025 r.
Droga Czerwona: harmonogram pierwszego odcinka
- Odbiór Koncepcji Programowej dla 1. odcinka - II kwartał 2025 r.
- Złożenie wniosku o wydanie Decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach - III kwartał 2025 r.
- Uzyskanie decyzji - III kwartał 2026 r.
- Ogłoszenie przetargu w formule Zaprojektuj i wybuduj - I kwartał 2027 r.
- Podpisanie umowy na roboty budowlane - III kwartał 2027 r.
- Opracowanie projektu budowlanego - II kwartał 2028 r.
- Planowany termin złożenia wniosku o decyzję ZRiD - II kwartał 2028 r.
- Uzyskanie ZRiD - I kwartał 2029 r.
- Rozpoczęcie prac budowlanych - I kwartał 2029 r.
- Koniec prac budowlanych - I kwartał 2032 r.
Tereny, przy których przebiegnie Droga Czerwona. Film z 2020 roku
Droga Czerwona: jaki koszt?
Koszt inwestycji szacuje się na ponad 2 mld zł. Dlatego właśnie nie ma szans na to, by droga powstała bez przerzucenia większości kosztów na budżet centralny. Prowadzeniem inwestycji zajmuje się Ministerstwo Infrastruktury.
Droga Czerwona: informacje, terminy, wizualizacje
Miejsca
Opinie (161) 4 zablokowane
-
2024-01-11 10:43
Propozycja (1)
Gdynia chce być tak bardzo eko więc proponuję zrobienie tunelu a nad nim parku. Trzeba "zwracać przestrzeń ludziom i wprowadzać więcej zieleni do miast".
- 3 0
-
2024-01-11 12:01
Gdynia jest eko...
jeśli za darmo to się osiągnie.
- 1 0
-
2024-01-11 10:44
tunel nad samą wodą to ogromne koszty (1)
a potem serwis, przecieki, remonty
- 0 2
-
2024-01-11 13:11
najbliższy masz w Gdańsku
nawet pod wodą...
dają radę...- 1 0
-
2024-01-11 10:54
a może podnieść
tory???
To by pasowało do koncepcji przejazdu na Puckiej...- 0 0
-
2024-01-11 11:31
Nikt się nie liczy z mieszkańcami !!!!!
Ten cały artykuł jest źle napisany, osoba pisząca go kompletnie nie zna realiów co chcą tu budować!!!, że będzie tu 9 pasów , poziom hałasu będą mierzyć dopiero po 5 latach od otwarcia drogi , a gdzie spaliny !!!! a gdzie zdrowie mieszkańców !!!!!! itd itd a mieszkańcy złotówki nie dostaną ani za utratę wartości posiadłości / lokali ani odszkodowań budowlanych i nie ma mowy o wykupie posesji na Południowej pomimo że każdy chce sprzedać, bo nie chce w tym miejscu mieszkać!!!!! domki na Południowej i Gospodarskiej były pierwsze a plany pojawiły się potem!!!!! I ktoś zaraz Powie że tylko 1000 podpisów ale są to podpisy osób których ta inwestycja dotyczy bezpośrednio!!!! Po konsultacjach społecznych dali mieszkańcom tylko 12 dni na napisanie stosownego pisma / protestu oraz zabraniu podpisów i to kiedy????? na 2 tygodnie przed samymi świętami gdy ludzie byli zajęci przygotowaniami do świąt. Gdyby to nie był okres przedświąteczny a czasu było by chociaż 2 miesiące podpisów było by parę tysięcy !!!!!!!!!!!!!!!
- 6 1
-
2024-01-11 12:37
a nie można zrobić zagłębienia
a nad nim zrobić "zadaszenie" z zielenią na równi z obecną powierzchnią, po którym by mogli chodzić ludzie? oczywiście, bez możliwości wjazdu aut
- 2 0
-
2024-01-11 15:18
MiAStO
Zawsze się znajdzie jakiś fermenciarz co ferment sieje.
- 0 0
-
2024-01-25 07:36
Ta
Konsultacje społeczne a zrobią jak chca.
Niech już robią Via Maria bo niedozyje żeby wstęgę uciąć na otwarcie- 0 0
-
2024-01-25 07:42
Ktos
Jakaś firma robiła już projekt i miał być tunel a nad nim park rekreacyjny.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.