- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (455 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (47 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (168 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Droga Czerwona: w tunelu czy w wykopie? Tysiąc podpisów za tunelem
Choć Droga Czerwona przez zdecydowaną większość mieszkańców Gdyni jest uznawana za potrzebną, to jej przebieg i rozwiązania techniczne budzą wątpliwości. Najwięcej obaw mają mieszkańcy ul. Południowej. Tam droga ma przebiegać w zagłębieniu, choć sąsiedzi woleliby tunel. To jednak rozwiązanie droższe i - jak przekonują projektanci - nieodpowiednie dla tego miejsca. Problem hałasu mają rozwiązać ekrany akustyczne.
Przypomnijmy:
- Podczas trzech grudniowych spotkań mieszkańcy Gdyni mogli poznać założenia projektu Drogi Czerwonej.
- Do 10 grudnia można było składać uwagi do inwestycji.
- Budowa pierwszego etapu ma ruszyć w 2029 r., a skończyć się trzy lata później.
Droga Czerwona będzie złożona z trzech odcinków o łącznej długości 9 km:
- węzeł Morska (Gdynia-Chylonia) - węzeł Kwiatkowskiego II,
- węzeł Kwiatkowskiego II - węzeł Ofiar Grudnia '70,
- węzeł Ofiar Grudnia '70 - węzeł Terminal Promowy.
Zobacz zaprezentowaną przez projektantów wizję Drogi Czerwonej w Gdyni
Materiały udostępnione przez projektantów można znaleźć na stronie internetowej drogaczerwona.pl, w zakładce Galeria.
Droga Czerwona najwcześniej w 2032 r.
Nie jest przesądzone, że powstaną wszystkie planowane odcinki Drogi Czerwonej.
- Pierwszy odcinek na pewno zyska koncepcję programową, dzięki której możliwe będzie ogłoszenie przetargu na jego budowę.
- Dwa pozostałe zyskają studium komunikacyjne, które jest mniej szczegółowym dokumentem i które nie pozwala na ogłoszenie przetargu na budowę całości trasy. Studium ma być punktem wyjścia do decyzji o zasadności budowy. Będzie gotowe w III kwartale 2024 r.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Najlepiej skomunikowane mieszkania
Droga Czerwona: kontrowersje wokół odcinka Morska - Chylońska
Nad szczegółowymi rozwiązaniami pracują projektanci z firmy Mosty Katowice, którzy za swoją pracę otrzymają 8 mln zł.
Najbardziej zaawansowane prace dotyczą pierwszego odcinka. Tutaj zaproponowane są dwa warianty, które różnią się rozwiązaniami w okolicach torów.
Tymczasem spore kontrowersje wśród mieszkańców ul. Południowej wywołały plany poprowadzenia Drogi Czerwonej na odcinku od ul. Morskiej do Chylońskiej w zagłębieniu, a nie w tunelu. Takie rozwiązanie zastosowano także w przypadku Drogi Zielonej, biegnącej wzdłuż granicy Sopotu i Gdańska.
W imieniu mieszkańców, sprzeciwiających się poprowadzeniu drogi w zagłębieniu, radna Mariola Śrubarczyk-Cichowska (PO) wysyłała interpelację do władz miasta.
- Mieszkańcy wyrażają swój sprzeciw wobec przebiegu drogi na odcinku między Morską i Chylońską. Trasa ma przebiegać na tym odcinku w zagłębieniu, a mieszkańcy oczekiwaliby drogi w tunelu. Swój pogląd argumentują znaczącym obniżeniem standardu życia przy ul. Południowej oraz spadkiem wartości ich działek i zabudowań. Sprzeciw wyrazili w konsultacjach i poparli go ponad tysiącem podpisów - pisze w interpelacji radna.
Urzędnicy: Za wykopem przemawiają uwarunkowania techniczne
Władze Gdyni tłumaczą, choć opowiadają się za schowaniem w tunelu jak najdłuższych odcinków Drogi Czerwonej, to nie w każdym miejscu jest to możliwe.
- Zgodnie z opinią wykonawcy, przedstawioną na spotkaniu w dniu 22 listopada 2023 r., przebieg Drogi Czerwonej w wykopie wynika z konieczności realizacji łącznic z węzłem Morska i zapewnienia odpowiednich pochyleń niwelety [linii łączącej punkty wysokościowe, wyznaczające projektowany profil drogi - przyp. red.], zgodnie z obowiązującymi przepisami i standardami dla dróg - wyjaśnia Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Zwraca też uwagę, że zasadnicza część Drogi Czerwonej będzie przebiegać w wykopie lub w tunelu, a to jest korzystne dla mieszkańców żyjących w pobliżu planowanej trasy ze względu na ograniczenie hałasu. Podczas spotkań z mieszkańcami projektanci trasy zapewniali, że ekrany dźwiękochłonne zostaną zamontowane na ok. 2 km trasy.
Raport o oddziaływaniu na środowisko wskaże słabe punkty
- W miejscu, gdzie łącznice Drogi Czerwonej będą łączyć się z ulicą Morską, zostaną ustawione ekrany akustyczne - potwierdza Katarzyna Gruszecka-Spychała.
Dodaje, że wszelkie szczegóły, dotyczące ewentualnego negatywnego wpływu Drogi Czerwonej, zostaną określone w Raporcie o Oddziaływaniu Inwestycji na Środowisko, który zgodnie z przedstawionym harmonogramem GDDKiA zostanie opracowany na przełomie drugiego i trzeciego kwartału 2025 r.
Droga Czerwona: harmonogram pierwszego odcinka
- Odbiór Koncepcji Programowej dla 1. odcinka - II kwartał 2025 r.
- Złożenie wniosku o wydanie Decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach - III kwartał 2025 r.
- Uzyskanie decyzji - III kwartał 2026 r.
- Ogłoszenie przetargu w formule Zaprojektuj i wybuduj - I kwartał 2027 r.
- Podpisanie umowy na roboty budowlane - III kwartał 2027 r.
- Opracowanie projektu budowlanego - II kwartał 2028 r.
- Planowany termin złożenia wniosku o decyzję ZRiD - II kwartał 2028 r.
- Uzyskanie ZRiD - I kwartał 2029 r.
- Rozpoczęcie prac budowlanych - I kwartał 2029 r.
- Koniec prac budowlanych - I kwartał 2032 r.
Tereny, przy których przebiegnie Droga Czerwona. Film z 2020 roku
Droga Czerwona: jaki koszt?
Koszt inwestycji szacuje się na ponad 2 mld zł. Dlatego właśnie nie ma szans na to, by droga powstała bez przerzucenia większości kosztów na budżet centralny. Prowadzeniem inwestycji zajmuje się Ministerstwo Infrastruktury.
Droga Czerwona: informacje, terminy, wizualizacje
Miejsca
Opinie (161) 4 zablokowane
-
2024-01-11 01:40
Tunel drogowy (płytki) jest juedynym rozwiązaniem, które mieszkańcy mogą zaakceptować. To oczywiste.
A chwilowe oszczędności na inwestycji pochłoną w przyszłości ekstra koszty, do przebudowy trasy jako tunelowej włącznie.
Nie można budować arterii komunikacyjnych na podwórkach !! To tak jakby wyznaczyć ciąg pieszy przez gabinet prezydenta miasta...- 4 0
-
2024-01-11 06:37
Gotowa za 8 lat?
Jak uważacie? Z punktu widzenia żywotnych interesów gospodarki morskiej, a także zwykłych użytkowników, co jest bardziej potrzebne? Ta droga, czy przekop mierzei?
- 1 1
-
2024-01-11 06:58
W tunelu powinna być
Powinna być w tunelu, inaczej przedzieli się tą część miasta, ulica będzie barierą.
W tunelach prowadzi się ulice, aby nie niszczyć miasta. Co z tego, że drożej, będzie prawidłowo.- 1 0
-
2024-01-11 07:02
Do czasu gdy Mareczek jest u steru nic nie ruszy
Możecie za to liczyć na delfinki i farbe i dużo propagandy na socialmediach
- 2 0
-
2024-01-11 07:37
Bez tunelu to będzie jakaś masakra...
Dzielnica przecięta bez możliwości sensownych przejść...
Nie powtarzajcie tego błędu jak na granicy Sopotu i Gdańska...
Przecież na tunelu można zrobić park... cokolwiek by było milej mieszkańcom i zniwelować skutki tak ważnej drogi...- 3 1
-
2024-01-11 07:57
Jak chcą tunel to niech sfunansują inwestycję.
Czemu wszyscy mają płacić za ich wygodę?
- 0 4
-
2024-01-11 08:05
Jedyna szansa na budowę tej drogi to zawalenie się Estakady.
- 5 0
-
2024-01-11 08:32
Tunel lepszy
Tunel pozwoli zbudowac coś nad drogą, mieszkania, sklepy, boisko, lub choćby parking. Wykop tańszy w realizacji, ale marnuje przestrzeń w mieście i rozcina tkankę miejską.
- 4 1
-
2024-01-11 10:31
Budowa ma trwać 3 lata a biurokracja 5 lat (nie liczę czasu zmarnowanego)
To jest jakaś abstrakcja. Mój mózg eksplodował. Będę po 40estce jak to skończą a dopiero co 30stke miałem :D to brzmi jak mało śmieszny żart.
- 1 0
-
2024-01-11 10:42
(1)
Ktoś wie, dlaczego do portu ma być droga Czerwona? Nie wystarczy istniejąca Trasa Kwiatkowskiego?
- 1 3
-
2024-01-11 12:02
pan nietutejszy?
...bo taki niezorientowany...
- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.