- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (430 opinii)
- 2 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (52 opinie)
- 3 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (260 opinii)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (164 opinie)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (105 opinii)
- 6 Piłeś? Nie włamuj się do auta (56 opinii)
Drogi, powietrze i komunikacja. Tym powinny się zająć nowe władze Gdańska
Poprawa jakości dróg, zadbanie o czyste powietrze, atrakcyjna komunikacja miejska, mieszkalnictwo komunalne i poprawa przestrzeni publicznej w mieście to działania, jakie według nas powinny być priorytetem w działaniu nowych radnych i władz Gdańska w rozpoczynającej się kadencji. W piątek wskażemy, co naszym zdaniem należy poprawić w Gdyni, a po weekendzie - co w Sopocie.
Radykalna poprawa jakości dróg w mieście
Pierwszym priorytetem na rozpoczynającą się kadencję nowych władz Gdańska powinna być radykalna poprawa jakości dróg w mieście. W ostatnich latach ta kwestia została mocno zaniedbana.
Z różnych względów: podczas pandemii myśleliśmy bardziej o pieszych i rowerzystach, przed pandemią strumień pieniędzy na drogi kierowano raczej na duże inwestycje (wiadukt Biskupia Górka), a drogi łatano lub remontowano krótkimi odcinkami (al. Hallera, al. Grunwaldzka).
Apogeum pozostawienia dróg samym sobie mieliśmy na początku roku, gdy kapryśna pogoda podziurawiła drogi w mieście, a kierowcy jak nigdy wcześniej narzekali na fatalny stan nawierzchni (także na przejazdach przez torowiska tramwajowe).
![Plaga dziur na drogach. Będą dodatkowe środki na ich łatanie](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3653/150x100/3653393__kr.webp)
Refleksja w magistracie już nastąpiła, bo po wysypie zgłoszeń o tym, jak źle jeździ się po Gdańsku, zapowiedziano dodatkowy budżet na remont dróg i korektę dotychczasowej filozofii napraw: zamiast doraźnego łatania pomóc ma wymiana nawierzchni na dłuższym odcinku. Nie ulega wątpliwości, że miasto w tym zakresie musi podczas tej kadencji działać szybciej i efektywniej.
Czyste powietrze
Drugą sprawą, której muszą pilnować władze miasta i nowi radni, jest poprawa jakości powietrza w mieście. Wbrew lekkiej i przyjemnej narracji, że leżymy nad morzem, więc sama jego obecność i silny wiatr załatwią sprawę wentylacji miasta, takie podejście nie sprawdza się od lat.
Pokazały to wiosenne miesiące ubiegłego roku, gdy właśnie wiatr - przy absolutnym braku działań ze strony firm działających na terenie portu - sprawił, że chmura pyłu węglowego przez długie tygodnie unosiła się nad Stogami, Przeróbką, Letnicą i Nowym Portem.
W tej kwestii potrzeba systemowego działania, zwłaszcza, że po jesiennej zmianie władzy centralnej, personalne roszady nastąpiły też we władzach portu. Teraz miasto nie ma już wymówki, że "pisowski" port nie chce współpracować z miastem rządzonym przez koalicję KO i WdG.
Bariery "niedobrego PiSu" nie ma już w Urzędzie Wojewódzkim, gdzie wojewodę Dariusza Drelicha z PiS zastąpiła Beata Rutkiewicz, bezpartyjna, ale chętnie pozująca do zdjęć z politykami KO czy prezydentką Gdańska Aleksandrą Dulkiewicz.
Bo to właśnie wojewoda ma mieć ostateczne zdanie ws. wygasającej we wrześniu umowy ze spalarnią Port Service. Jeśli jesienią umowa jednak zostanie przedłużona, miasto nie będzie mieć w tej kwestii żadnego alibi. Z kolei w przypadku realizowanych inwestycji (np. takich jak remont Ogarnej, która zamieniła się w betonową pustynię) wymówką dla władz Gdańska nie będzie też już brak nici porozumienia z Pomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków.
Czas najwyższy, by miasto wreszcie na poważnie pochyliło się też nad kwaśnym powietrzem z Szadółek na południu miasta. Mieszkańcy po cichu liczą, że uciążliwości zapachowe zostaną ograniczone po uruchomieniu spalarni odpadów. Oby i w tym przypadku nie skończyło się na kolejnym rozczarowaniu.
Atrakcyjna komunikacja miejska
Temat wałkowany jest w każdej kampanii wyborczej nie bez powodu - gdyby transport zbiorowy rzeczywiście był jednym z najlepszych w kraju, jak chcą tego przedstawiciele spółek miejskich - nikomu nie przyszłoby do głowy krytykować czegoś, co działa bez zarzutu.
Tymczasem komunikacja to wciąż - podobnie jak temat mieszkalnictwa, o czym za chwilę - problem realny i dla wielu mieszkańców odczuwalny np. poprzez cięcia rozkładów, białe plamy na mapie połączeń, brak skomunikowania, rosnące ceny biletów, awaryjny tabor, spóźnienia etc.
![Gdańska komunikacja najlepsza w kraju? Sprawdzamy deklarację prezesa](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3655/150x100/3655632__c_1845_875_1155_808__kr.webp)
Mamy prawie połowę 2024 r., a nadal nie doczekaliśmy się w Trójmieście wspólnego biletu. Organizacyjną i wizerunkową klapą okazał się zachwalany przez władze miast i województwa system Fala, który miał być rewolucją, a nadal działa w trybie testowym, w żaden - nawet najmniejszy sposób - nie wpływając na komfort podróżnych. Poza falomatami w pojazdach, których działanie pozostawia wciąż wiele do życzenia, pasażerom nie zaproponowano ani jednej nowej oferty taryfowej, która skłoniłaby więcej osób do korzystania z autobusów, tramwajów czy trolejbusów.
Nie mówiąc już o braku integracji z komplementarnym przecież w całym układzie komunikacji miejskiej - systemem rowerów Mevo. Wciąż słyszymy tylko o planach i zapowiedziach - czas na realne i szybkie działania.
![Pływające autobusy nową atrakcją Gdańska?](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/2795/150x100/2795199__c_103_151_616_445__kr.webp)
W temacie komunikacji warto wspomnieć też o połączeniach wodnych. Fakt, że miasto o ponadtysiącletniej historii nierozerwalnie związane z wodą, na terenie którego funkcjonują stocznie budujące i remontujące jednostki pływające, nie ma w 2024 r. ani jednego promu pieszo-rowerowego, to po prostu wstyd.
Mieszkalnictwo komunalne
Ze wskazanych przez nas wyzwań na nadchodzącą kadencję to prawdopodobnie najpoważniejszy problem, jaki stoi przed władzami miasta. W dodatku problem globalny i powszechny w całym kraju.
Gdańsk od lat bezradnie przygląda się wyludniającemu centrum miasta i szybującym cenom mieszkań. Jeśli do tego dodamy 1,5 tys. rodzin czekających na mieszkanie komunalne i 1 tys. pustostanów na terenie całego miasta to obraz tego, gdzie i jak mieszkamy wygląda niepokojąco źle.
Działania miasta polegające na budowaniu tanich mieszkań czynszowych i remoncie lokali komunalnych od lat są niewystarczające.
Ile lat zajmie nam gonitwa za Zachodem, gdzie np. w krajach skandynawskich po założeniu rodziny otrzymujemy od gminy wyposażone mieszkanie z taką liczbą pokoi, ilu członków liczy dana rodzina?
Przestrzeń publiczna
Przepełnione śmietniki, pomazane przez wandali mury i elewacje budynków, wycinki drzew, niska jakość mebli miejskich to tylko niektóre obrazki, na jakie można natknąć się w Gdańsku.
Co gorsza, wiele z nich to małe sprawy z perspektywy dużego miasta. Tym gorzej, że nawet one niedomagają. A to przecież równy chodnik, dostępne śmietniki, oświetlona ulica czy zadbany trawnik wzdłuż ulicy decydują o jakości zwykłego, codziennego życia w mieście.
![10 lat od rewitalizacji Wajdeloty. Ulica przegrywa z wandalami](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3410/150x100/3410069__kr.webp)
W Gdańsku od lat jest z tym problem. Z informacji, jakie przekazują nam czytelnicy w Raporcie albo mieszkańcy umieszczający zgłoszenia w Gdańskim Centrum Kontaktu, wynika, że miejskie służby albo nie dostrzegają problemów na czas, albo są niedoinwestowane i nie mają kim załatwiać bieżących spraw, albo jedno i drugie.
Tu też potrzebna jest diagnoza problemów i presja nowych radnych na władze miasta, by nie tylko w folderach turystycznych Gdańsk był nazywany drugim Amsterdamem.
Miejsca
Opinie (385) ponad 10 zablokowanych
-
2024-05-09 07:50
(3)
Nadal priorytetem będą przejścia naziemno podziemne. Jakoś o wypadku na przejsciu przy bramie Wyżynnej nikt nie napisał bo chyba nie wolno krytykować wladzy
- 16 4
-
2024-05-09 08:16
Władze wybierasz przy urnie a nie na tym portalu.
- 1 0
-
2024-05-09 08:45
Wypadki sa wszedzie
- 2 2
-
2024-05-09 16:35
Owszem. Przejścia naziemne priorytetem być powinny, w końcu jakiś powiem zdrowej hierarchii w centrach miast gdzie to piesi powinni być na piedestale. Wypadki są i będą, taki sam może się statystycznie przytrafić kierowcy wsiadającemu do auta, a nawet i częściej. Przejscia naziemne to niezwykle usprawnienie dla pieszych w przemieszczaniu się po mieście, szczególnie osobom starszym, z wózkami ale i nie tylko. Przy bramie wyżynnej czy grunwaldzkiej taki sposób przejścia wybiera zdecydowana większość (w przeciwieństwie do tuneli istniejących w tych samych miejscach)
- 0 0
-
2024-05-09 07:51
Kto wybrał tą kobietę na prezydenta (4)
Przez takich ludzi jak ona Europa dziś rozmawia o zmianie ładowarki do telefonu i prawach gejów niż się przygotowywać na wojnę i rozwijać ekonomicznie
- 28 6
-
2024-05-09 08:29
My Gdańszczanie ją wybraliśmy!
- 4 2
-
2024-05-09 08:36
na jaka wojne a co ty potrafisz jak bedziesz bronił i czym
zejdz na ziemie i odlacz tv
- 3 1
-
2024-05-09 12:26
no wy z Pcimia głosowaliście na kaczystów z Białorusi.
- 0 2
-
2024-05-09 13:37
festyny zamiast schronów
W tym sek, ze festyniara lubi imprezki typu otwarcie parczku bo to łatwiejsze, niz wynegocjowac cos ważnego np z PKP czy MZK ... łatwiej sie pokazac w tv albo na kilku zdjeciach do interneta na insta! Dba kobieta o wizerunek bo tu trza sie pokazac, moze nastepny krok i do słynnej jewrounji na poslice sie dostanie i w parlamencie we wBrukselce sie bedzie lansowała za dobre jewro jak donaldinio jej idol !!! Łatwiej to niz zadbac o wode w Gdańsk żeby była ze źródła a nie z oczyszczonych scieków... a ponoc miasto takie eko?! Miały byc poidełka ze źródełka w dzielnicach ..a tu klapa bo gdzie te źródełka w centrach dzielnic? Gdzies w odleglych parczkach? To tam ludzie do pracy jada i by sie po drodze napili wody zdrowej?! Nastepna sprawa - stare dzielnice! Taka Orunia - wezeł kolejowy i rozległy terem a brak infrastruktury ZKM ... wszedzie wielkie odległości i żeby dojechac gdziekolwiek trzeba iść do głównej arterii miejskiej aby gdzies dojechac ... na Trakt św. Wojciecha!!! albo 500 metrów dalej do PKP - ale odległości i dojście od jednego do drugiego - nie ma nic pomiedzy i zadnego łącznika... albo idziesz na pociag PKP (mało ich bo sie tylko regio i to nie wszystkie zatrzymuja) albo w przeciwna strone do głownej drogi na ZKM do autobusów ... loteria czym dojedziesz .. bo po drodze same przeszkody typu płoty, obejscia, tunel i schody, sciezki przez parczki, odległości wielkie a wyboru komunikacji nie ma zadnego ... Jak na wsi!!! Miasto przemieniono w getto za torowiskiem - celowa robota nieudaczników bez zadnego perspektywicznego myslenia. Pieniadze to nie wszystko. Trzeba jeszcze myslec! Brak Lekarzy w przychodni .. przychodnia prawie bez lekarzy, a o specjalistach czy dentyscie, polozniku-ginekologi zapomnij!!! , apteka po remoncie jui\z jest... prawie rok ludzie jezdzili z tej dzielnicy do centrum Gdanska po lekarstwa! Banku nie ma, bankomatów deficyt, Skalpów jak na lekarstwo... jedynie spozywczaki molochy , ławki na przystanku nie uswiadczysz !
- 0 0
-
2024-05-09 07:52
te buźki na zdjęciu pod ratuszem , pierwsze będą uciekać przed sołdatami , już nie długo .. (1)
jak to powiadają wojskowi.
- 10 0
-
2024-05-09 08:14
co chciałeś przez to powiedzieć ?
- 1 0
-
2024-05-09 07:58
Jaka szkoda, że redaktor Korolczuk z tym programem nie wystartował na prezydenta Gdańska.
- 12 0
-
2024-05-09 08:00
Drogi - kilka msc temu GPEC robił przekop pod Stolema - rozwalili asfalt (wybrzuszenie) i dopiero teraz "naprawili"
wycięli asfalt, pacnęli trochę 'smoły' (cięzko to nazwać asfaltem), posypali kruszywem - i tak był ładny równy asfalt, po "naprawie" jest brzydka, wybrzuszona względem reszty drogi łatka. Dziękujemy Dulkiiewicz...
- 10 0
-
2024-05-09 08:01
Dziura za dziurą - po lekkiej zimie !
Kto to połata porządnie ?
A droga przez Zaspę - to już same doły i slalomem się jeździ ! Granda !
A przedproża co się sypią i wstyd przynoszą - kiedy wreszcie będą naprawione - kłuje w oczy to na skrzyżowaniu ul. Mieszczańskiej i Długiego Targu - oraz na ul. Mariackiej - to przecież wizytówka Gdańska . Czy oni tam w magistracie nie jeżdżą i nie chodzą po mieście !! Wstyd na cały świat .- 21 1
-
2024-05-09 08:03
czy interesujecie sie globalnym ociepleniem (5)
podobno według naukowcow mamy najwyzszy poziom w dwutlenku wegla i to od 14 mln lat jak podaja a teraz ten poziom wynosi 0,04 a wiecie ze po niżej 0,03 roslinnosc przestaje rosnac bo dwutlenku węgla jest za malo. Co naukowcy chca nam zrobic?
- 8 6
-
2024-05-09 08:05
globalna szuriada na rzecz kontroli i wyzysku ludności
- 3 1
-
2024-05-09 08:21
pierwsze to była dziura ozonowa
ale mało dochodowa . CO2 lepszy biznes. Każdy płaci
- 3 3
-
2024-05-09 08:54
Oho, bzdura (2)
Roślinność rośnie także poniżej 200ppm. Inaczej by wymarła jakieś 300 lat temu
- 2 1
-
2024-05-09 09:45
przecztales chociaz jakas ksiazke? (1)
czy tylko prad marnujesz
- 0 1
-
2024-05-09 10:32
Tak, przeczytałem
A Ty widzę nadal czytasz tweety Ziemkiewicza i Naskręta
- 0 2
-
2024-05-09 08:08
Zaraz, jak to nie ma ani jednego połączenia promowego?
To prom w Świbnie już nie funkcjonuje?
- 8 1
-
2024-05-09 08:13
"Pierwszy priorytet" to oksymoron (2)
- 11 0
-
2024-05-09 08:13
przepraszam, pleonazm (1)
- 3 1
-
2024-05-09 12:12
twoją pomyłkę dwoje poparło , co ja mam sobie pomyśleć
- 0 0
-
2024-05-09 08:13
Powinny zająć się sobą. Czyli tym, co najlepiej potrafią
- 7 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.