• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drogie oferty na projekt tramwaju z Moreny do Wrzeszcza

Michał Brancewicz
26 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna ma kosztować 800 mln zł
Linia tramwajowa Nowa Politechniczna ma się włączyć w torowisko na al. Grunwaldzkiej na wysokości ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Linia tramwajowa Nowa Politechniczna ma się włączyć w torowisko na al. Grunwaldzkiej na wysokości ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

Tylko dwie firmy zgłosiły chęć zaprojektowania Nowej Politechnicznej - linii tramwajowej łączącej Morenę z Wrzeszczem. Obie oferty znacząco przekraczają szacunkowy koszt - jedna o 3,3 a druga aż o 6,5 mln zł.



Jak oceniasz oferty na projekt Nowej Politechnicznej?

Nowa Politechniczna, nazywana też trasą Gdańsk Południe - Wrzeszcz, zacznie się na skrzyżowaniu Jaśkowej Doliny z RakoczegoMapka i włączy się w al. Grunwaldzką na wysokości ul. Bohaterów Getta WarszawskiegoMapka.

Oferty na projekt Nowej Politechnicznej:

  1. Konsorcjum firm: Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego i Ingeo - 4,88 mln zł,
  2. Mosty Katowice - 8,118 mln zł.

Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska zamierzała przeznaczyć na ten cel 1,599 mln zł.

Co ciekawe, drugi z oferentów opracował koncepcję Nowej Politechnicznej i miał również przygotować sam projekt, ale z uwagi na przedłużające się uzgodnienia, m.in. dotyczące przebiegu trasy, umowa ze spółką została rozwiązana.

Nowa Politechniczna obejmie:

  • budowę dwutorowej linii tramwajowej,
  • budowę i przebudowę istniejących torowisk tramwajowych,
  • przebudowę istniejących ulic,
  • budowę i przebudowę istniejących torowisk tramwajowych,
  • przebudowę Kanału Królewskiego: kanał zamknięty ok. 800 m i kanał otwarty ok. 45 m,
  • budowę dwóch tuneli podziemnych: tunel tramwajowy o długości około 350 m w ciągu ul. Wileńskiej, w rejonie ul. Migowskiej i ul. Morenowej i przejście podziemnie dla pieszych o długości około 55 m w rejonie zbiornika retencyjnego przy ul. Wileńskiej,
  • budowę przystanków tramwajowych i autobusowych,
  • budowę infrastruktury drogowej, rowerowej i pieszej (ścieżki i chodniki),
  • przebudowę i budowę oświetlenia drogowego.

Zakres przebudowy istniejących dróg i torowisk:

  • ul. Jaśkowa Dolina - rozbudowa - około 600 m droga dwujezdniowa z czterema pasami ruchu po dwa na każdej jezdni z budową dwutorowej linii tramwajowej w pasie dzielącym jezdnie;
  • ul. Wileńska - rozbudowa - ok. 1000 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu z budową dwutorowej linii tramwajowej po południowej stronie ulicy;
  • ul. Morenowa - rozbudowa - ok. 150 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu;
  • ul. Nowa Politechniczna (łącznik pomiędzy ul. Wileńską a ul. Sobieskiego);
  • budowa - ok. 400m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu;
  • ul. Traugutta - przebudowa - ok. 150 m;
  • ul. Traugutta - rozbudowa - ok. 200 m droga dwujezdniowa dwupasmowa;
  • ul. Piecewska - przebudowa - 150 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu;
  • al. Grunwaldzka - rozbudowa - ok. 500 m - droga dwujezdniowa z trzema pasami ruchu na każdej jezdni;
  • ul. Bracka / ul. Fiszera - ok. 300 m - rozbudowa - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu z torowiskiem tramwajowym w jezdni;
  • ul. Do Studzienki - przebudowa - ok. 800 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu, z budową dwutorowej linii tramwajowej.

Wybrany wykonawca będzie miał maksymalnie 24 miesiące na uporanie się z tym zadaniem.

Opinie (331) ponad 10 zablokowanych

  • Linia tramwajowa powinna iść prosto do Studzienki i dalej prosto Szuberta do Rakoczego. (1)

    • 7 3

    • Tak jest w planach zagospodarowania

      • 2 0

  • Realizacja tego projektu nie przyczyni się do realizacji celu strategicznego miasta

    nie doprowadzi do przesiadania się mieszkańców dzielnic Gdańsk Południe chcących dotrzeć do okolic dzielnicy biurowców w rejonie stacji Gdańsk Przymorze z samochodów na tramwaje. Tylko śmiałe postawienie na budowę linii SKM do rejonu osiedli powstających w południowej części Gdańska skłoni mieszkańców tych dzielnic do zmiany nawyków komunikacyjnych. Badania pokazują, że tylko komunikacja szynowa typu SKM lub metro (w Gdańsku niepotrzebne lub nadmiernie kosztowne) jest konkurencyjna pod względem komfortu z jazdą samochodem prywatnym. Pieniądze na ten przewymiarowany projekt lepiej wydać na radykalną poprawę dostępu mieszkańców Gdańska do stacji SKM - zwłaszcza tych, którzy chcą docierać do nich pieszo lub rowerami. Tabor SKM powinien być dawno wymieniony, a częstotliwość jazdy SKM powinna wzrosnąć tak, by zapewnić co najmniej 5 minutowy takt w godzinach szczytu. Kto się przesiądzie do tramwaju gdy samochodem poza godzinami szczytu dojedzie do pracy w 25 minut a tramwajem 45 minut? SK zapewni dużo szybszy dojazd nawet przez Orunię.

    • 6 2

  • 4,8 mln, co to jest...

    A pewien redemptorysta dostał tylko ostatnio od państwa na jakieś muzeum 180 mln. , ile linii tramwajowych można by za to zrobić...

    • 3 1

  • niech nawet kosztuje 10mln

    Dla porównania - na TVP rocznie płacimy 2mld. Czyli koszt 200 takich projektów.

    • 2 1

  • To jest chory projekt - oby nigdy nie powstał

    Wrzeszcz zostanie rozerwany drogą szybkiego ruchu i tramwajem jak nową Słowackiego. Pomysł od czapy, oby przepadł jak czerwona droga. Jedyne co ma sens to tramwaj (bez szosy) przy gumed. ale to za mało gierkowskie dla Oli i Grzelaka.

    • 7 2

  • ..co z huśtawkami za 340tyś zł?

    kto tam pracuje?!?!?!

    • 2 0

  • Tunelem...

    Tunelem pod ulicami Do Studzienki i Miszewskiego, i dalej połączona z linia na Zaspę na rondzie Komorowskiego. Pod Grunwaldzką przystanek podziemny połączony z przystankiem naziemnym linii biegnącej po tej ulicy.
    Drogo... Dużo drożej, ale lepiej, perspektywicznie i bez naruszania istniejącej zabudowy.

    • 0 2

  • Z Wilenskiej przez Akademie medyczna i do Gdanska-To by mialo sens...

    a ten obecny projekt-sensu nie ma i juz.Gdyby kreta za 70 naniek nie iddali na zlom -mieli bysmy tunel pod akademia do Gdanska.....Byle jak ,byle bylo i nie wazne czy ma sens czy sensu brak....Z Wilenskiej powinny wychodzic 3 trasy Rozdzielajace sie przy stawku .Jedna w lewo druga na wprost trzecia w prawo na Suchanino i wiaduktem nad Kartuska w strone Chelmu.Ta w lewo powinna dochodzic do skrzyzowania do studzienki by pozniej wjechac w tunel pod Grundwaldzka.

    • 5 0

  • Nad stawkiem powinien byc wiadukt dla aut i tramwajow -jak w San Francisco.

    Z moreny na Cyganska gore-to nie bylo by spadkow i mega przyspieszylo by to komunikacje.Drugi taki most wiadukt powinien byc nad Kartuska .

    • 1 0

  • Tramwaj przez Wilenską...

    Bardzo proszę, by ktoś mi wytłumaczył (najlepiej wizjoner tego projektu), jakim cudem owy tramwaj ma pokonać spadek w duł Wilenskiej, nie wspominając już o pokonaniu go w górę. Bo jakoś moje postrzeganie przestrzenne, lmusi być mocno zaburzone skoro jie dostrzegam takiej drobnostki...

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane