• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droższe bilety na komunikację miejską w Trójmieście

Szymon Zięba, Maciej Korolczuk
2 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Wybrane zmiany w biletach na komunikację. Niektóre "wypadną" z taryfy. Wybrane zmiany w biletach na komunikację. Niektóre "wypadną" z taryfy.

Wszystko wskazuje na to, że od 1 czerwca ceny przejazdów komunikacją miejską w Trójmieście pójdą mocno w górę. Za najtańszy bilet jednorazowy (czasowy) zapłacimy 4,80 zł, zmienią się także ceny biletów okresowych i metropolitalnych, a niektóre całkowicie znikną z taryfy.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Podwyżki cen biletów na komunikację spowodują, że:

Choć gdańscy urzędnicy niedawno deklarowali, że "staną na głowie", by przejazdy komunikacją miejską nie podrożały, wszystko wskazuje na to, że podwyżek cen biletów nie uda się uniknąć.

Jeszcze w przyszłym tygodniu decyzje w tej sprawie podejmie zgromadzenie Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, które przygotowało projekty uchwał dotyczących nowych stawek dla pasażerów. Te mają zmienić się nie tylko w Gdańsku, ale także w Gdyni i Wejherowie oraz w przypadku biletów metropolitalnych.

Urzędnicy przyznają co prawda, że rozmowa o wysokości podwyżek będzie jeszcze przedmiotem dyskusji w ramach gmin zrzeszonych w Metropolitalnym Związku Komunikacji Zatoki Gdańskiej, ale plan zakłada, że uchwała o podwyżkach ma być głosowana na marcowej sesji rady miasta.

0,5 mld zł na komunikację



Podwyżki cen biletów w komunikacji. Ile zapłacimy?



Od 1 czerwca zmienią się ceny biletów:

  • 4,8 zł - tyle będzie kosztował 75-minutowy bilet jednorazowy. Zastąpi on dotychczasowy bilet godzinny, który kosztował 4,40 zł.
  • 109 zł - tyle będzie kosztował miesięczny bilet okresowy. Do tej pory pasażerowie płacili za niego 99 zł.

Zmienią się także rodzaje biletów:

  • nie będzie można kupić już biletów jednoprzejazdowych (dziś taki bilet kosztuje 3,8 zł);
  • nie będzie można kupić już biletów okresowych ważnych pięć dni w tygodniu (bez weekendów), dziś taki miesięczny bilet kosztuje 90 zł.

Co zmieni się dla pasażerów w Gdyni?



- Dla pasażerów korzystających z usług ZKM Gdynia, a przede wszystkim z biletów jednorazowych - będą one obowiązywać na jeden przejazd lub przez 75 minut, zastępując dotychczasowy podział na bilety jednoprzejazdowe i godzinne - mówi Agata Grzegorczyk z Urzędu Miasta w Gdyni. - Oznacza to, że pasażerowie będą mogli w ten sposób pokonać dłuższą trasę niż do tej pory.
Według taryfy normalnej bilety będą kosztowały:

  • 4,80 zł (linie zwykłe i nocne);
  • 5 zł (linie zwykłe, nocne i pospieszne);
  • 18 zł to proponowana od czerwca cena normalnego biletu 24-godzinnego (dobowego).

- Zmienią się też ceny biletów okresowych, choć zmiany stawek częściowo rekompensuje to, że będą one obowiązywać we wszystkie dni tygodnia, a nie jak do tej pory jedynie w dni robocze - mówi Agata Grzegorczyk.
Tym samym:

  • miesięczne obejmujące linie zwykłe i nocne w granicach Gdyni będą w normalnej taryfie kosztować 94 zł (imienny) lub 110 zł (na okaziciela),
  • a w przypadku biletu obejmującego także linie pospieszne - 106 zł (imienny) i 124 zł (na okaziciela).

Ile będą bilety na inne kursy, m.in. poza Gdynią i Gdańskiem?



  • Za bilet miesięczny obejmujący wszystkie linie w granicach jednej z gmin: Sopotu, Rumi, gminy Kosakowo, gminy Żukowo, gminy Szemud, gminy Wejherowo lub gminy Kolbudy pasażerowie zapłacą 74 zł (imienny) lub 86 zł (na okaziciela);
  • w granicach Rumi, Redy i Wejherowa lub gminy Wejherowo i Rumi - 96 zł (imienny) lub 112 zł (na okaziciela);
  • w obrębie całej sieci komunikacyjnej ZKM Gdynia będzie trzeba zapłacić natomiast 116 zł (imienny) lub 130 zł (na okaziciela).


Zmiany w biletach metropolitalnych



Zmiany obejmą również bilety metropolitalne, które umożliwiają przesiadanie się pomiędzy pojazdami ZKM w Gdyni, ZTM w Gdańsku i MZK Wejherowo.

  • Za zwykły bilet jednoprzejazdowy będzie trzeba zapłacić 4,60 zł lub 4,80 zł w wersji telefonicznej oraz 5 zł lub 5,20 zł w wersji papierowej.
  • Za bilety 75-minutowe - 5 zł (linie zwykłe i nocne lub zwykłe, pospieszne i nocne ZKM) lub 6 zł (linie zwykłe, pospieszne i nocne).
  • Dobowe - 20 zł za komunalny, 26 zł za kolejowo-komunalny dwóch organizatorów oraz 30 zł za kolejowo-komunalny wszystkich organizatorów.
  • Bilety 72-godzinne - 40 zł za komunalny i 60 zł za kolejowo-komunalny wszystkich organizatorów.
  • Bilet metropolitalny miesięczny komunalny ma kosztować 136 zł.
  • Bez zmian pozostaną natomiast ceny metropolitalnych biletów miesięcznych kolejowo-komunalnych.

Dlaczego drożeją bilety? Więcej za prąd i paliwo



Przyczyny wzrostu cen biletów to efekt podwyżek opłat za prąd, droższego paliwa, wyższych kosztów pracy i wysokiej inflacji. To też pokłosie odpływu pasażerów, których liczba sukcesywnie zmniejsza się z powodu pandemii: wiele osób wykonuje swoją pracę zdalnie.

- Ze względu na radykalne podwyżki głównie cen prądu i znaczne zwiększenie nakładów gminy na funkcjonowanie komunikacji miejskiej już w tym roku prognozowane wpływy z biletów pokryją zaledwie 26 proc. naszych potrzeb - tłumaczy decyzję o podwyżkach Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska.

Wiceprezydent Piotr Borawski tłumaczy przyczyny podwyżek.


Magistrat szacuje, że w drugiej połowie roku do budżetu miasta wpłynie ok. 7-8 mln zł więcej. W skali roku ma to być już ok. 15 mln.

Porównanie wydatków na komunikację miejską w Gdańsku. Porównanie wydatków na komunikację miejską w Gdańsku.
Jeszcze w listopadzie ubiegłego roku, władze miasta informowały, że tylko 31,3 proc. kosztów funkcjonowania publicznego transportu pochodzić będzie z dochodów z biletów.

Jakimi powodami wzrost cen biletów uzasadniają przedstawiciele Gdyni?

- Najważniejsze z nich to znaczne podwyżki cen energii elektrycznej i oleju napędowego, co przekłada się bezpośrednio na koszty utrzymania i eksploatacji taboru. Podwyżki tych kosztów względem poprzedniego roku według prognoz będą sięgać nawet 39 proc. (w zależności od operatora). Wyższe kwoty na fakturach za energię odczuje w Trójmieście szczególnie dotkliwie gdyńska komunikacja, w dużej mierze oparta na zeroemisyjnych trolejbusach. Zwiększyły się także koszty pracy czy usług zewnętrznych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania komunikacji - mówi Agata Grzegorczyk.

Bilety na komunikację w Trójmieście nadal nie najdroższe



Co ciekawe, nawet po podwyżkach ceny biletów trójmiejskiej komunikacji nie znalazły się w czołówce "najdroższych" pod tym względem miast.

Ile za bilet na komunikację zapłacimy w Warszawie, Poznaniu, Wrocławiu czy Krakowie? Trójmiasto nadal nie jest najdroższe. Ile za bilet na komunikację zapłacimy w Warszawie, Poznaniu, Wrocławiu czy Krakowie? Trójmiasto nadal nie jest najdroższe.
Za podstawowe bilety zapłacimy więcej np. w Krakowie czy Poznaniu. W Trójmieście komunikacja jest już jednak dla pasażerów droższa niż w stolicy. Oprócz Trójmiasta na podwyżki w tym roku zdecydowały się też władze Łodzi oraz Bydgoszczy.

Droższe bilety na kolejkę. Ile kosztuje bilet SKM?



Pod koniec ubiegłego roku ceny biletów podniesiono też na kolei. Oznacza to, że pasażerowie zapłacą za bilety w SKM nawet o 10 proc. więcej.

Czytaj więcej:

Ceny biletów na SKM i Polregio po podwyżkach



Urząd Marszałkowski potrzebę wprowadzenia droższych biletów argumentuje m.in. rosnącymi cenami energii elektrycznej i paliwa oraz skutkami pandemii.
20:29 2 LUTEGO 22

Podwyżki biletów komunikacji miejskiej (18 opinii)

Bilety drożeją a zwrotnice tramwajowe podgrzewane są cały czas, przynajmniej od października, a temperatura na zewnątrz nie zawsze jest ujemna
Generuje to przecież koszty.Czy nikt w ZKM nie kalkuluje? Najlepiej koszty przezucic na pasażerów.
Bilety drożeją a zwrotnice tramwajowe podgrzewane są cały czas, przynajmniej od października, a temperatura na zewnątrz nie zawsze jest ujemna
Generuje to przecież koszty.Czy nikt w ZKM nie kalkuluje? Najlepiej koszty przezucic na pasażerów.

Opinie (1348) ponad 50 zablokowanych

  • Dno, dna - kolejny super sukces Aleksandry. A teraz proponuje powołać kolejnych 10 jakże potrzebnych doradców i wydać kolejne 5 (1)

    :)

    • 71 1

    • miło, że ucieliście komentarz :)

      (...) i wydać kolejne 5 mln na gdańsk.pl i kupić kolejne samochodziki za 300 tyś. :)

      Niech żyje serdeczność!

      • 8 0

  • Smart City w praktyce

    A Borwaski z Lisickim będzie przekonywał, żeby ludzie przesiedli się z samochodu do komunikacji miejskiej. Przejazd dla pary 1km autobusem 10zł + 10zł powrót, samochodem 1zł+1zł. Jak się doda czas i g*wnianą siatkę połączeń to wybór dla wielu staje się jasny. Jesteście beznadziejni. Mniej podróżnych-> więcej samochodów->mniej wpływów->kolejne podwyżki->mniej podróżnych-> cięcia połączeń->więcej samochodów->Miasto koszmar!!! Jak to było Panie Borawski: "Nie podniesiemy cen biletów"?

    • 78 0

  • Miasto powinno zainwestować pieniądze w stan dróg, chodników i nne sposoby komunikacji

    ZTM to potwór rodem z zeszłego ustroju który przepala pieniądze w zastraszającym tempie. Jeżdżą nim już tylko emeryci i ludzie którzy nie mają innego wyboru. Powinno się zezłomować te wszystkie zajezdnie, autobusy, tory, tramwaje, przystanki, słupy i trakcje, a zaoszczędzone pieniądze zainwestować w elektryczne rowery, kabinowe pojazdy trójkołowe o małej mocy (na dowód osobisty) i stan infrastruktury. Reszta ludzi i tak już jeździ uberami, autami na minuty czy hulajnogami. A co z emerytami? Nawet gdyby miasto miało każdemu emerytowi płacić za klasyczna taxe to i tak bilans będzie na kilka milionów złotych miesięcznie do przodu. Same pensje dla tych darmozjadów z zarządu ZTM to lwia część budżetu.

    • 31 9

  • (1)

    Żądamy powrotu jednorazowego tańszego biletu!!!

    • 96 0

    • Żądamy zielonych kredek i lizaków!

      • 0 10

  • Zielony transport ? (1)

    Wszędzie jest promowany Zielony Transport publiczny.
    To teraz, jak będę jechał rodziną (4osoby) parę przecznic dalej ,w dwie strony zapłacę łącznie ok. 35zł za mało komfortowy tramwaj ,pewnie na stojąco.

    Zamówię taxi na literę U albo B , zapłacę połowę tego albo i jeszcze mniej + komfortowo dojadę tam i z powrotem.

    Gdzie tu logika?

    • 76 0

    • Może po podwyżkach urząd zatrudni kogoś kompetentnego

      Bo do tej pory za te marne grosze najbystrzejsi się tam nie garnęli.

      • 0 0

  • (2)

    Żenada!!!! Po co mi bilet za prawie 5zl na 75min jak będę chciał podjechać 3-5 przystanków??? Powinny znowu być dostępne bilety 10minutowe...

    • 105 0

    • (1)

      Ubera sobie weź i po problemie

      • 3 9

      • Sam sobie weź.

        • 9 1

  • Hahah za takie... G..W N O? (3)

    tyle pieniędzy? UBAW

    W ramach sukcesów
    1. Likwidacja kawałka buspas na
    Podwalu Przedmiejskim bo ścieżka, przejście i lewoskręt dla dewelopera, efekt? Opóźnienia na 112, 186 i kłopotliwy skręt linii 106 i 111 z przystanku w lewo w Łąkową (przecięcie ścieżki i dwóch pasów)
    2. Wycięcie linii 210 w zamian nie dodanie niczego, kursy 189 wykorzystują mieszkańcy na Starogardzkiej, mieszkańcy Oruni są pozbawieni możliwości komfortowego korzystania, mają opcje albo na sardynki w linie z Pruszcza albo wcale.
    3. Linia 113 dla osób starszych kursuje tylko w dni powszednie w godz. 10-17, a nie jak kiedyś codziennie przez cały dzień raz na godzinę
    4. Linia 154 - gdzie zginęła częstotliwość co 7,5 minuty w szczycie? Było to rekompensata za likwidację 254.
    5. Linia 262 - kursuje tylko w szczycie, gdzie reszta i weekendy?
    6. Linie 129, 139, 161, 188 i 212 - gdzie zniknęły? Pasażerowie wrócili linie nie
    7. Żenująca prędkość pojazdów, tramwaje 10-12 pokonuja odcinek Piekarnicza - Warneńska w 15 minut, a z obsługą przystanku powinno zająć max 6 minut - światła ustawione na niewidzialnych pieszych
    8. Celów opóźnienie linii 112, 138, 166 i 186 przez obsługę śródmieście skm w kierunku Sobieszewa/Westerplatte, na których nikt nie wsiada.
    9. Linia 111 wiecznie opóźniona i dużo niewykonanych kursów do Górek Zachodnich przez wycieczki krajoznawcze po Dolnym Mieście (potrzebna linia Stogi Zimna - Górki Zachodnie).

    Przez kadencję Dulkiewicz miasto się zwinęło... Brawo!

    • 84 0

    • (1)

      Z ciebie taki pasażer, że autem do toalety jeździsz. 106 i 111 nie skręcają w lewo z Podwala tylko wjeżdżają na Łąkową przez Długie Ogrody. I tak było od zawsze.

      • 1 9

      • twoje zawsze jest inne od mojego

        • 4 1

    • Do tego 11, która zniknęła z niewiadomo jakich przyczyn, przez co jedną z najbardziej obleganych tras Wrzeszcz - Łostowice ma jedną linię: 6...

      • 4 0

  • ZKM Gdynia..

    Najpierw zmiana rozkładu jazdy na mniej korzystny dla podróżujących, a teraz jeszcze podwyżki cen biletów.. mało śmieszny żart...

    • 64 0

  • żenujące

    • 39 0

  • 75 minutowa podróż w granicach miasta

    To, że potrzebny jest bilet na tak długą podróż w granicach jednej metropolii, nienajlepiej świadczy o systemie transportu publicznego. Jeszcze trochę i trzeba będzie wyposażyć pojazdy komunikacji miejskiej w obowiązkowe toalety właśnie ze względu na czas podróży.

    • 77 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane