• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drugie podejście do projektów remontów przy SKM

Michał Brancewicz
27 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Tak obecnie wygląda peron SKM Grabówek i jego okolice.
  • Tak obecnie wygląda peron SKM Grabówek i jego okolice.
  • Tak obecnie wygląda peron SKM Grabówek i jego okolice.
  • Tak obecnie wygląda peron SKM Grabówek i jego okolice.
  • Tak obecnie wygląda peron SKM Grabówek i jego okolice.
  • Tak obecnie wygląda peron SKM Grabówek i jego okolice.
  • Tak obecnie wygląda peron SKM Grabówek i jego okolice.
  • Tak obecnie wygląda peron SKM Grabówek i jego okolice.

Szybka Kolej Miejska została zmuszona do powtórzenia przetargu na opracowanie projektów remontów peronów SKM na Grabówku, Leszczynkach i w Orłowie. Przy pierwszym podejściu, firma, która złożyła korzystną ofertę, nie wpłaciła wadium. Wykonawcy będą mieli mniej czasu na wykonanie dokumentacji.



Gdy w grudniu otwarte zostały koperty w postępowaniu na opracowanie projektów remontów przystanków na Grabówku, Leszczynkach i w Orłowie, wydawało się, że nic nie stanie na przeszkodzie, by wraz z początkiem roku wykonawca mógł zabrać się do pracy.

Jedna z dwóch ofert - firmy Multiconsult Polska z Warszawy, na kwotę 1,06 mln zł - mieściła się w budżecie SKM, który wyniósł 1,3 mln zł. Jednak podczas analizy dokumentów okazało się, że wykonawca nie wpłacił wadium i przetarg musiał zostać unieważniony, gdyż druga oferta (Transprojekt Gdański) opiewała na 3,2 mln zł.

Teraz władze SKM po raz kolejny poszukują projektantów, którzy podejmą się tego zadania. Oferty, na wszystkie lub poszczególne perony, można składać od ostatniego dnia lutego.

O wyborze zadecyduje:

  • Cena - 80 proc.
  • Nadzór autorski i usługi projektowe - 15 proc.
  • Termin wykonania - 5 proc.


  • Tak obecnie wygląda peron SKM Leszczynki i jego okolice.
  • Tak obecnie wygląda peron SKM Leszczynki i jego okolice.
  • Tak obecnie wygląda peron SKM Leszczynki i jego okolice.
  • Tak obecnie wygląda peron SKM Leszczynki i jego okolice.
  • Tak obecnie wygląda peron SKM Leszczynki i jego okolice.
  • Tak obecnie wygląda peron SKM Leszczynki i jego okolice.
  • Tak obecnie wygląda peron SKM Leszczynki i jego okolice.
  • Tak obecnie wygląda peron SKM Leszczynki i jego okolice.
Warto zauważyć, że skraca się termin realizacji. Nieprzekraczalną datą powstania dokumentacji dla każdego przystanku jest 31 grudnia 2019 roku. Jeśli uda się podpisać umowy w połowie marca, wykonawcy będą mieli 9,5 miesiąca na opracowanie projektu. Wcześniej był to równo rok dla Grabówka oraz Leszczynek i 11 miesięcy dla Orłowa.

Zakres prac projektowych w przypadku wszystkich trzech jest podobny i obejmuje:

  • nowy peron o długości ok. 200 metrów i wysokości 96 cm
  • nową wiatę przykrywającą jak największą część peronu
  • wymianę torów w obrębie peronu
  • modernizację przejścia podziemnego
  • montaż 24 kamer monitoringu, czterech wyświetlaczy LED, dwóch dwustronnych zegarów, czterech automatów biletowych i sześciu kasowników, dwóch słupków SOS/INFO.

Jest też kilka różnic w poszczególnych projektach.

W przypadku Grabówka nie przewiduje się budowy windy, a jedynie pochylnię w miejsce schodów. Winda będzie za to na Leszczynkach i w Orłowie. Na Grabówku likwidacji ulegnie również zadaszenie nad schodami i poczekalnią oraz dwukondygnacyjny budynek techniczno-socjalny. Zaprojektowane zostanie wyjście z przejścia podziemnego od strony ul. Zakręt do Oksywia oraz nowe przejście podziemne pod torem nr 502, poprowadzone od granicy terenu kolejowego od strony ul. Morskiej.

W projekcie dla SKM Leszczynki projektant musi przewidzieć wyburzenie istniejącego zadaszenia nad schodami oraz obiektów handlowych zlokalizowanych bezpośrednio przy wejściu i istniejącej kasy biletowej.

W przypadku Orłowa zaprojektowane zostaną też nowe rozjazdy.

Warto wspomnieć, że w maju 2019 roku ruszy remont peronu SKM w Redłowie. Obecnie trwają prace projektowe. Przystanek w nowej odsłonie zostanie udostępniony pasażerom w marcu 2020 roku.

W kolejce na remont, poza Grabówkiem, Leszczynkami i Orłowem, czekają jeszcze perony: Gdynia Stocznia i Gdańsk Stocznia.

Opinie (108) 7 zablokowanych

  • perony to pikuś (1)

    największym problemem SKM, nie dla dyrekcji a dla podróżnych, są poranne permanentne opóźnienia w kursowaniu kolejek SKM, które wynikają z kilku faktów obiektywnych:
    1. problemów z taborem, którego jest za mało
    2. stworzenia stacji końcowej Gdańsk-Śródmieście tylko jednym peronem/dwa tory, co razem z brakiem taboru uniemożliwia zwiększenia częstotliwości kursów SKM w szczycie co 4 min.
    3. jedynym sensownym rozwiązaniem byłoby w godzinach szczytu zwiększenie częstotliwości kurowania SKM do co 4 min. na zasadzie, że co druga SKM kończy bieg w Gdańsk Główny

    • 5 0

    • Nocne kursy po 2 a podróżuję nimi codziennie też się spóźniają. Ciekawe zjawisko, zwłaszcza w dni robocze w takcie co dwie godziny

      • 1 0

  • Co tam projektować?

    Solidny remont + windy dla niepełnosprawnych.

    • 0 1

  • Wstyd dla spółki SKM (1)

    Powinno wam być wstyd za dworzec kolejowy w Wejherowie to dworzec który pamięta czasy PRL stary dworzec poczekalnia straszy a do tego brak jakichkolwiek udogodnień dla matek z wózkiem przy przejściu z peronu 1 na perony 2 i3

    • 2 1

    • Ale że dworzec w wejherowie nie jest własnością skm to Ty człowieku wiesz?

      • 1 0

  • Panie Radny M.W.

    Wpłyń Pan na rzeczy następujące: 1.zmiana nazewnictwa przystanków w Stoczni Grabówku i Leszczynkach (odpowiednio Grabówek,Leszczynki,Chylonia Wsch.2.Przesuniecie peronu z dojściem od Estakady Kwiatkowskiego,umożliwiające łatwiejsze przesiadki na ZKM w kierunku Obłuża.

    • 1 2

  • Poczekajcie do iwętu Gdynia Dizajn Dejs :)

    • 3 0

  • Oddać bilety kwartalne na skm !!!

    • 5 0

  • Bilet

    Jeżeli PKP sama nie potrafi zaprojektować peronów, może to zleci jakiejś doświadczonej firmie z Niemiec, Danii lub Szwajcarii. Zaprojektują bez zbędnego przepychu, ale nowocześnie i funkcjonalnie - a o to przecież nam chodzi.

    • 0 0

  • Ach zeby Ci projektanci okazali sie na miere XXI wieku i potrafili zlikwidowac bariery architektoniczne,ktore tak bardzo ograniczaja spora czesc naszego spoleczenstwa.

    • 2 0

  • (2)

    Gdańsk Przymorze-Uniwersytet - wieżowce, światowe korporacje, restauracje etc., a przystanek skm jak w kraju trzeciego świata...

    • 4 0

    • W jakim kraju trzeciego swiata byles,skoro porownujesz? (1)

      • 0 0

      • Krzycz Trybson!

        W Polsce.

        • 0 0

  • Nie wie ktos co się stało z żeliwnymi zabytkowymi filarami pkp Wrzeszcz?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane